Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor Reiniging...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor Reiniging...

    Iemand die eigenlijk een adresje weet (liefst Limburg of eventueel Antwerpen) waar je je sensor kan laten reinigen terwijl je wacht? (of toch dezelfde dag hem kan komen afhalen?)

    Want de lokale adresjes hier, daar moet je minstens 1 tot 3 werkdag(en) wachten...

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Sensor Reiniging...

    art&craft maar das wel omgeving gent :S

    Comment


    • #3
      Re: Sensor Reiniging...

      Ik denk dat je bij Fotokonijnenberg de sensor van je camera kan laten reinigen terwijl je er op wacht, maar dan wel alleen maar op weekdagen.
      Het staat ergens op hun website.

      Maar het is eigenlijk beter dat je zelf leert om dat te doen, want niemand garandeert dat de sensor zuiver zal blijven. Het is zelfs mogelijk dat er een half uurtje later weer stofjes op de sensor zitten.

      Als je hier op het forum even zoekt op "sensor reinigen", dan zal je wel alle nodige informatie vinden. Zolang je de juiste werkwijze toepast voor een bepaalde sensorreinigingsmethode zal er niets stuk gaan.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sensor Reiniging...

        Calumet Antwerpen.
        En idd. je koopt beter 1 keer swaps ( kom je 12 keer mee toe,) en de vloeistof.
        Is terug verdient na 2 .. 3 keer kuisen.

        Comment


        • #5
          Re: Sensor Reiniging...

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik denk dat je bij Fotokonijnenberg de sensor van je camera kan laten reinigen terwijl je er op wacht, maar dan wel alleen maar op weekdagen.
          Het staat ergens op hun website.

          Maar het is eigenlijk beter dat je zelf leert om dat te doen, want niemand garandeert dat de sensor zuiver zal blijven. Het is zelfs mogelijk dat er een half uurtje later weer stofjes op de sensor zitten.

          Als je hier op het forum even zoekt op "sensor reinigen", dan zal je wel alle nodige informatie vinden. Zolang je de juiste werkwijze toepast voor een bepaalde sensorreinigingsmethode zal er niets stuk gaan.
          Ik laat het toch liever doen
          Ook al kost het meer...

          Bedankt iedereen voor de reacties!

          Comment


          • #6
            Re: Sensor Reiniging...

            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
            Calumet Antwerpen.
            En idd. je koopt beter 1 keer swaps ( kom je 12 keer mee toe,) en de vloeistof.
            Is terug verdient na 2 .. 3 keer kuisen.
            dus volgende maal zelf olie gaan halen bij de autoshop
            alle filters ook halen
            en alles zelf doen
            dat is zeker snel terug verdient

            ik snap het gerust dat een aantal mensen niet echt snel geneigd zijn om zelf de sensor te reinigen.
            vooral als je niet zo handig bent (en dan wil ik daarmee niemand tegen de borst stoten)
            en vooral zeker niet als je toestel nog in garantie is, als er dan wat misloopt dan kan je naar de garantie fluiten
            ik reinig de senor van mijn toestellen zelf ,vooral bij de D200 is dat toch regelmatig eens nodig
            die sensor trekt precies wel veel stof aan en daar zit geen ingebouwde senorreiniging op

            Comment


            • #7
              Re: Sensor Reiniging...

              Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
              dus volgende maal zelf olie gaan halen bij de autoshop
              alle filters ook halen
              en alles zelf doen
              dat is zeker snel terug verdient
              Als ge dat kunt , idd. snel uw geld verdient !!

              ik snap het gerust dat een aantal mensen niet echt snel geneigd zijn om zelf de sensor te reinigen.
              vooral als je niet zo handig bent (en dan wil ik daarmee niemand tegen de borst stoten)
              en vooral zeker niet als je toestel nog in garantie is, als er dan wat misloopt dan kan je naar de garantie fluiten
              ik reinig de senor van mijn toestellen zelf ,vooral bij de D200 is dat toch regelmatig eens nodig
              die sensor trekt precies wel veel stof aan en daar zit geen ingebouwde senorreiniging op
              Dat is iets dat ieder voor zich moet uitmaken. Kan ik het of kan ik het niet ?
              ik kuis de mijn altijd, en .. als er dan stof ophangt, moet ik niet tot maandag of dinsdag wchten tot ne winkel open is. En dat is het grootste voordeel, hij is op een gegeven moment vuil, en je kan hem zelf kuisen.

              Comment


              • #8
                Re: Sensor Reiniging...

                Ik kuis mijn sensor altijd zelf indien nodig, is echt niet zo moeilijk.
                Verstandig te werk gaan is de boodschap, ik vind de prijzen die ze vragen om een sensor te reinigen nogal veel voor iets dat in 5 min is opgelost.
                Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                Comment


                • #9
                  Re: Sensor Reiniging...

                  inderdaad : 1 swap kost 2.5 euro, 2 druppels van die vloeistof, allee laat ons zeggen 20 cent, en ik gebruik dan nog een spuitbus met droge lucht ( gaat lang mee ) maar pakt 30 cent, dus uw toestel kuisen kost effectief : 3 euro.
                  het borstelke en die loupe, is nen 1malige aankoop. de start kost wat, maar als je alles hebt... en ik blijf bij het voordeel : vuil, en hij is direct gekuist, zonder naar turnhout of.. te moeten rijden ( en de naft is niet gratis meer sinds gisteren )

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensor Reiniging...

                    Oke, op aanraden van jullie, spullen aangekocht, en zelf geprobeert te reinigen, maar het is nog slechter als tervoren...

                    Nuja, iemand nog tips?
                    Want ik heb het gedaan zoals vermeld is, en heb echt een slechter resultaat ermee gemaakt...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensor Reiniging...

                      Nog slechter?
                      Kan zijn dat je nog een beetje handigheid moet krijgen of je gebruikt ongeschikte vloeistof.
                      Ik heb zelf het idee dat afhankelijk van de aard van het vuil je een vloeistof kiest.
                      Wat ik ooit voor ravage aanrichtte (ik had de schrik van mijn leven!) met Sensor Clean was zo weg met Smear Away.
                      Het ging toen om smeermiddel van het spiegelmechanisme wat op de sensor zat.
                      Nu heb ik dus twee verschillende vloeistoffen; Sensor Clean en Smear Away.

                      Shop for VisibleDust products! Arctic Butterfly Sensor Brush, swabs for sensor cleaning, cleaning liquids, Sensor Loupe, Zeeion blower, VDust Plus, Sensor Clean, Smear Away, accessories.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensor Reiniging...

                        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        Wat ik ooit voor ravage aanrichtte (ik had de schrik van mijn leven!) met Sensor Clean was zo weg met Smear Away.
                        http://visibledust.com/products.php#cleaning
                        Ik gebruik enkel sensor clean, en reinig de toestellen van iedereen in de fotoclub, ( die het vragen ) en ik heb nog maar 1 keer 2 swaps moeten gebruiken, kreeg het den eerste keer er niet af.
                        eerst toestel onderste boven ( dat doen er veel niet en blazen het vuil dat erin zit wat in het rond ) en met die spuitbus met droge lucht er in blazen ( ik haal mijn bus bij de CEVO : plastiek enzo handel )
                        dan 2 druppels langs 1 kant buiten , 1 druppel langs den andere kant in het midden en dan 1 keer van links naar rechts, en met het borsteltje omgekeerd van rechts naar links.
                        nog eens met die spuitbus erin ( sensor clean durft soms wat blijven "hangen" als het te nat was, maar dat vervliegt door er met die droge lucht op te blazen,)
                        en controleren.
                        ( en ik heb al gemerkt dat die spuitbus 70% van het werk doet, want het meeste vuil hangt er juist op, dus niet echt vast, en heb er zo al gehad die proper waren met er op te blazen alleen.)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sensor Reiniging...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                          ( en ik heb al gemerkt dat die spuitbus 70% van het werk doet, want het meeste vuil hangt er juist op, dus niet echt vast, en heb er zo al gehad die proper waren met er op te blazen alleen.)
                          Als het meeste vuil er nog maar net op hangt, waarom dan nat reinigen en niet droog (arctic butterfly bijvoorbeeld) ?
                          Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                          BD0993BE
                          Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sensor Reiniging...

                            Foto Robeyns in Sint-Truiden...
                            Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                            Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sensor Reiniging...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
                              Als het meeste vuil er nog maar net op hangt, waarom dan nat reinigen en niet droog (arctic butterfly bijvoorbeeld) ?
                              In de fotoclub is de prijs vast ( heel democratis) ze betalen de onkosten van die swaps en de lucht, en dus reinig ik hem dan ook altijd : ook eerst droog ( lucht ), dan nat ( swap ), en dan nog eens droog ( lucht ), en dan controleer ik hem. ( en heb dus nog maar 1 keer moeten herhalen , en heb toen een nieuwe swap genomen, maar heeft evenveel betaald.)
                              en dan kuis ik de lens ook nog die er op staat .
                              En zoals ik zei : 70% .. 80% is al weg met die droge lucht spuitbus, dan moet ik naar minder zien met die swap. ( We hebben zo een vergrootglas gekocht speciaal voor dslr's,Loupe om de sensor te bekijken en daar kan je hem prima tussenin mee controleren. Vind dat zelfs nog beter dan een fotoke maken en daarop controleren.)
                              Ik heb nog maar 1 toestel gehad die enkel met de spuitbus al proper was. ( en die heeft niet moeten betalen .)

                              Comment

                              Working...
                              X