Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikkor lens voor air-shows en formule1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikkor lens voor air-shows en formule1

    Hallo, ik ben op zoek naar een geschikte lens voor air-shows en formule1 te fotograferen. Ik ben in het het bezit van nikon D5100. ben ook tevens in het bezit van een 55-300 mm maar zou nog een slag groter willen qua zoombereik en scherpte.

  • #2
    Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

    Helaas is het met de meeste fotoapparatuur zo dat boven een bepaald niveau ieder klein beetje kwaliteit, scherpte, lichtsterkte, meet mm enz. met vele euro's betaald wordt.
    om nog maar te zwijgen van gewicht. Op zich vind ik bij de meeste airshows 300-400mm op een crop toestel voldoende. Een snelle AF is soms nog wel meegenomen, verder is het hoofdzakelijk de resolutie die een rol speelt.
    Bij zware 2.8 300mm + lenzen, zeker met extender, moet je er rekening mee houden dat de accu van een D5100 het niet altijd gaat trekken. Met mijn D5000 had ik nog net autofocus met de 2.8 300mm, maar met converter deed de AF het botweg NIET. Mijn D200 hield er met de f4 300mm in combinatie met een converter op een gegeven moment gewoon mee op, terwijl ik daarna zonder converter op dezelfde accu nog 500 foto's kon maken.

    Heb je al een budget in gedachten?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

      mijn budget gaat tot 1400 euro. Maar men raad mij wel af om een 80-400 te kopen; Qua zoombereik was hij goed maar de AF was te traag.

      Comment


      • #4
        Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

        Het is geen monster op het gebied van AF snelheid...maar traag vind ik nu ook weer wat overdreven.


        Ik denk dat het voor jouw budget de betere keuze is. In het zoomsegment is de enige tegenhanger die op beeldkwaliteit kan concurreren de Sigma 80-400 OS (ook met "trage" AF)...de 120-400 OS is wel sneller...maar op beeldkwaliteit toch écht minder.

        De andere betere keuze voor jouw budget zou in mijn ogen een 300mm F4 AF-S zijn, met TC-14E II. Je komt dan uit op een 420mm f5.6...je kan alleen niet meer zoomen én hebt geen VR.


        Persoonlijk zou ik voor de 300mm + converter gaan (op beeldkwaliteit)...kan me echter voorstellen dat de optie om te zoomen en VR, met name bij formule 1 wel handig kan zijn.
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

          Oorspronkelijk geplaatst door westkust Bekijk bericht
          mijn budget gaat tot 1400 euro. Maar men raad mij wel af om een 80-400 te kopen; Qua zoombereik was hij goed maar de AF was te traag.
          De AF van de 80-400 VR werkt ook helemaal niet op een D5100.

          Qua scherpte is 300AFS + 1,4 converter de beste optie. Ook kun je naar de bekende Bigma kijken, de Sigma 50-500mm.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

            Haha, helemaal niet op gelet inderdaad...voor de 80-400 zal je minimaal een D90/D7000 moeten hebben voor een werkende AF.
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

              Oorspronkelijk geplaatst door westkust Bekijk bericht
              mijn budget gaat tot 1400 euro. Maar men raad mij wel af om een 80-400 te kopen; Qua zoombereik was hij goed maar de AF was te traag.
              Heeft geen AF op je camera.

              Op een D700 kon met de 'trage' AF wel een F16 tracken, point & shoot lukt niet.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

                Ik heb verleden week nog een Nikkor 300mm f4 zien staan bij konijn te turnhout voor €850 tweede hands natuurlijk maar zag er nog goed uit. (niet vastgehad)
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

                  Ik vind persoonlijk een vaste 300mm (die ik ook heb) niet echt handig op een airshow.

                  Bv. als een f16 even dicht bij komt vliegen dan kan je soms met een vaste 300mm de f16 er niet helemaal op krijgen.

                  Ik werk meestal met een zoom op zo'n moment.

                  De sigma 150-500 OS vond ik goed voor airshow maar voor bv vogelfotografie nie voldoende.
                  De sigma 50-500 zou dan een beter keuze zijn. De nikon 80-400 VR vind ik dan teveel geld voor een lens die al paar jaar op de markt is en dringend eens aan een update toe is.

                  De sigma 100-300 F4 HSM met eventueel een 1.4 is ook een keuze.
                  nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

                    Ik ben nie echt vertrouwd met sigma of tamron voor nikon. Ik heb mij laten vertellen dat zo een lens voor storingen kan zorgen op je speigelreflex. is dit waar of niet?

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

                      Oorspronkelijk geplaatst door westkust Bekijk bericht
                      Ik ben nie echt vertrouwd met sigma of tamron voor nikon. Ik heb mij laten vertellen dat zo een lens voor storingen kan zorgen op je speigelreflex. is dit waar of niet?
                      welke grapjas heeft je dat verhaal op de mouw gespeld?
                      dat is totaal uit de lucht gegrepen
                      het enige waarbij je wel wat moet mee uitkijken (vooral goed testen) is dat er geen back of frontfocus op de lens zit
                      er zijn van zowel sigma als van tamron toplenzen maar er zit ook rommelmodelen van lenzen tussen

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

                        dan mag ik van geluk spreken dat ik daar nog nooit geen last van heb gehad

                        Nee, dit verhaal is serieus overdreven
                        Enkel zijn er sommige lenzen van andere merken die softer zijn of soms problemen hebben met autofocus maar er zitten ook zéér goede lenzen bij

                        bv sigma 100-300 f4 hsm is echt een super lens. verschil met mijn nikon 300mm f4 af-s is zeker niet groot te noemen. zowel in autofocus als in scherpte.

                        plus op je beelscherm zal je het verschil tussen een bv nikon 80-400 en een sigma 80-400 of 50-500 niet zien

                        Ik heb ook liever een nikon lens maar op sommige gebieden liggen ze onder. En dat is voor een telezoomlens onder de 5000 euro want de 200-400 f4 van nikon is goed enkel het prijskaartje is 5500 euro. daaronder heb je enkel een 80-400 oud de oude doos
                        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

                          mijn keuze is gemaakt denk ik. Sigma zal het waarschijnlijk worden maar twijfel tussen de sigma 50-500 F 4.5-6.3 APO RF DG OS HSM Nikon en de sigma 150-500 NiF/ 5.0-6.3 DG OS HSM nikon.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door westkust
                            mijn keuze is gemaakt denk ik. Sigma zal het waarschijnlijk worden maar twijfel tussen de sigma 50-500 F 4.5-6.3 APO RF DG OS HSM Nikon en de sigma 150-500 NiF/ 5.0-6.3 DG OS HSM nikon.
                            Als ik jou was kies voor de 150-500
                            Hij is een stuk goedkoper en naar mijn inzien zelfs beter...

                            Succes

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikkor lens voor air-shows en formule1

                              Zelfde gedachte...al is de 150-500 niet beter....gewoon redelijk "hetzelfde"
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X