Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

    Met de komst van de hoge megapixeltoestellen zoals Nikon D800 (36 megapixels FF) Sony Nex-7 (24 megapixels APS-C) zijn slechts "enkele" objectieven in staat om het oplossend vermogen te genereren die deze sensoren nodig hebben.

    Pixelgrootte van bv. de sensor van een D800 bedraagd 0,005mm of 200 pixels per mm.
    Bij de NEX-7 is die pixelgrootte zelfs maar 0,004mm of dus 250 pixels per mm.

    Dat betekent dat de gebruikte objectieven een oplossend vermogen van minimum 100 à 125 lijnparen per mm moeten halen, wat bij 95% van de kleinbeeld objectieven niet haalbaar is, deze info over je objectieven is tegenwoordig over het algemeen ook nergens meer te vinden, waar dat vroeger steeds het eerste was waar ze mee gingen stoefen, en deze maximum waarde is dan ook nog eens specifiek gebonden aan één bepaalde diafragmawaarde.
    Probleem wordt dus de te gebruiken objectieven op deze pixelracende sensoren.

    Iets over oplossend vermogen: KLIK HIER.
    Last edited by Franciskine; 17 maart 2012, 13:02.

  • #2
    Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

    Er is een simpele formule: Als je tweemaal zoveel pixels hebt, gebruik je dubbel glas.
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment


    • #3
      Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

      heel interessant topic, blijf dit volgen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

        Ondanks mijn grappig bedoelde interventie van daarnet, inderdaad interessant onderwerp.

        Sigma geeft steeds een MTF grafiek.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

          Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
          Sigma geeft steeds een MTF grafiek.
          Bekijk dan maar eens deze MTF waarde van de zo geprezen 50mm f1.4, is wel met vol open diafragma, haalt amper 30 lijnparen per mm, tenzij ik deze grafiek niet goed lees. Er staat ook geen maximum waarde bij optimaal diafragma vermeld.... KLIK

          Comment


          • #6
            Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Bekijk dan maar eens deze MTF waarde van de zo geprezen 50mm f1.4, is wel met vol open diafragma, haalt amper 30 lijnparen per mm, tenzij ik deze grafiek niet goed lees. Er staat ook geen maximum waarde bij optimaal diafragma vermeld.... KLIK
            Het was geen waardeoordeel over Sigma, gewoon een veststelling.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

              interessant topic, maar ik ben van mening dat het niet uitmaakt. Als iemand kan aantonen dat het effectief een probleem is ben ik bereid dat te geloven, maar dan zuller toch harde feiten op tafel gelegd moeten worden.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                interessant topic, maar ik ben van mening dat het niet uitmaakt. Als iemand kan aantonen dat het effectief een probleem is ben ik bereid dat te geloven, maar dan zuller toch harde feiten op tafel gelegd moeten worden.
                Een echt probleem niet putor, alleen zal de begrenzing door je glas de kwaliteit beinvloeden, en dat zie je bij een RAW bestand komende uit de NEX-7, zelfs met de 24mm Zeiss, het low pass filter speelt hier natuurlijk ook een rol in, waarom denk je dat je de Nikon zijn D800 ook zonder dat filter kan bestellen, maar dan krijg je het fenomeen moiré er gratis bij.

                Comment


                • #9
                  Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Een echt probleem niet putor, alleen zal de begrenzing door je glas de kwaliteit beinvloeden, en dat zie je bij een RAW bestand komende uit de NEX-7, zelfs met de 24mm Zeiss, het low pass filter speelt hier natuurlijk ook een rol in, waarom denk je dat je de Nikon zijn D800 ook zonder dat filter kan bestellen, maar dan krijg je het fenomeen moiré er gratis bij.
                  Als er twee schakels zijn is er altijd een sterke en een zwakke. Daarmee moet men gewoon leren leven.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Het gaat helemaal niet om specifieke lenzen voor eender welk toestel. De sensor bepaalt nog steeds wat hij ziet. Dus hoe kwalitatiever de lens des te beter. Dat zal nooit veranderen.
                    De vraag blijft echter is iedereen gebaat met zeer dure lichtsterke lenzen voor wat hij er mee doet of voor wat het specifieke doel is van de te fotograferen onderwerpen.

                    Sent from my iPhone using Forum Runner
                    1 foto niet in focus is een fout, 10 foto's niet in focus is een experiment, 100 foto's niet in focus is een stijl...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lordje Bekijk bericht
                      De vraag blijft echter is iedereen gebaat met zeer dure lichtsterke lenzen voor wat hij er mee doet of voor wat het specifieke doel is van de te fotograferen onderwerpen.

                      Sent from my iPhone using Forum Runner
                      wat hebben lichtsterke lenzen daarmee te maken. Die zijn slechts zelden scherper dan kitlenzen.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door putor

                        wat hebben lichtsterke lenzen daarmee te maken. Die zijn slechts zelden scherper dan kitlenzen.
                        Als ik dit lees denk ik dat je toch beter een ander merk lenzen neemt. Een lichtsterke lens is niet alleen duurder maar zou ook kwalitatief beter moeten zijn. Indien niet scherper dan een kit lens dan is er toch wel echt iets aan de hand vrees ik.

                        Sent from my iPhone using Forum Runner
                        1 foto niet in focus is een fout, 10 foto's niet in focus is een experiment, 100 foto's niet in focus is een stijl...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lordje Bekijk bericht
                          Als ik dit lees denk ik dat je toch beter een ander merk lenzen neemt. Een lichtsterke lens is niet alleen duurder maar zou ook kwalitatief beter moeten zijn. Indien niet scherper dan een kit lens dan is er toch wel echt iets aan de hand vrees ik.

                          Sent from my iPhone using Forum Runner
                          Ik heb goede lichtsterke lenzen en kitlenzen gehad. De scherpte van de kitlenzen moet niet onderdoen voor die van lenzen die veelvouden daarvan kosten. Als het gaat over CA's vignettering, vervorming of bouwkwaliteit presteren de duurdere lenzen beter. Scherpte lijkt vrij eenvoudig te bekomen en gebrek aan scherpte is het minst voorkomende probleem bij lenzen. Ik verander niet van merk, maar misschien moet jij eens meer je lenzen echt vergelijken ipv van napraten wat je leest en hoort?
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lordje Bekijk bericht
                            Als ik dit lees denk ik dat je toch beter een ander merk lenzen neemt. Een lichtsterke lens is niet alleen duurder maar zou ook kwalitatief beter moeten zijn. Indien niet scherper dan een kit lens dan is er toch wel echt iets aan de hand vrees ik.
                            Als je alleen de scherpte van een lens in acht neemt dan zal je vaak ontgoocheld zijn met uw dure lens. Die is bijvoorbeeld op f8 niet drastisch scherper dan een goede kitlens. Maar een lens heeft gelukkig veel meer eigenschappen dan scherpte...
                            Wat wel zo is dat een toplens (echt topglas, bv een Nikon 24mm 1.4 G) een beduidend beter microcontrast geeft wat de scherpte benadrukt en die speciale, mooie look geeft aan de foto's.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk glas gebruiken op hoge pixeltoestellen.



                              De DXO testen van lenzen gebeurd voor verschillende body's. Ben benieuwd wanneer ze de lenzen op een D800 gaan testen. Misschien worden enkele toppers als de 17-35 F4 dan nog beter gewaardeerd.

                              De comby met de body heeft belang.
                              Bovenstaande lens geef 57l/mm op de D3X en maar 46l/mm op een D700
                              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                              Comment

                              Working...
                              X