Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doe ik mis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat doe ik mis?

    Als ik met een 8MP camera op zijn hoogste resolutie trek, bekom ik foto's van 3264 x 2448 (hoogste kwaliteit JPG).

    Als ik deze foto in Adobe Photoshop op 300dpi wil zetten, dan geeft hij een formaat aan van 27.64cm x 20.73 !!

    Op welke manier kan ik snel uitrekenen welk mijn maximaal mogelijke 300dpi afdruk is? Dacht eerst #MP's/300dpi, dan inch² omzetten naar cm² .. maar ik kom niet echt uit. Waarschijnlijk is er een verschil tss pixels en dots (appelen & peren)!?

    Alvast bedankt

    The E@sterbunny

  • #2
    Appelen en peren, inderdaad.

    Je hoeft zeker en vast niet 1 pixel per "dot" te voorzien. In de praktijk is een 8Mp bestand zeker genoeg voor een A3 formaat. Maar je kan ook nog gaan interpoleren (zoek de beste methodes op het web), en uiteindelijk eindigen met een poster.

    Je kan "het grootste formaat" eigenlijk niet precies uirekenen. Je gaat zo groot als je wil, maar het hangt af van je verwachtingen. Daarmee wil ik zeggen; als je op 10cm van je poster staat, zal je nooit zoveel detail zien als op diezelfde foto op A4 formaat. Maar wie bekijkt er nu een poster op 10cm?
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Maar hoe komt het dat Photoshop op 300dpi maar een foto van 27.64 op 20.73 cm weergeeft?

      Mzzl

      Comment


      • #4
        Even een verduidelijking, het aantal beeldpunten is het product van breedte X de hoogte van je beeld.
        als er van die punten 300 op 1 inch moeten dan is je beeld 27.64 X 20.73 cm groot.
        Moeten er minder beeldpunten op 1 inch dan wordt je beeld groter.
        Dus vertrekkende van de opname heb je zelf de maximale grote reeds vermeld want die is zoals Photoshop aangeeft.

        Wil je groter dan heb je twee mogelijkheden ofwel minder dpi dus 240 of bijvoorbeeld 180 dpi geeft bij een gelijk aantal beeldpunten met een groter beeld.
        Mogelijkheid twee, je gaat beeldpunten bijmaken, om toch aan 300 dpi te komen, dit kan ook in Photoshop dit is interpolatie, een voorwaarde om dit zonder al te veel kwaliteitsverlies te doen is dat je beschikt over een ruisvrij beeld.

        Dus de interpolatie zal beter zijn van een DSLR omdat die door zijn grotere beeldpunten een ruisvrijbeeld geeft ten opzichte van een Prosumer waar de beeldpunten ongeveer 1/3 bedragen van deze van een DSLR.
        De interpolatie van een beeld opgenomen met een gevoeligheid van 100 ISO zal beter zijn dan de interpolatie van een beeld van 400 ISO.

        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Ok, ik snap het plaatje al ... (denk ik)

          Mij vertelden ze ooit, dat je voor zowel drukwerk als digitale fotografie best zorgt voor een 300dpi afbeelding, voor z/w drukwerk liefst 600dpi. Dus als je daarvan uit gaat, win je niet veel aan fotoafmeting (indien 300dpi)tss een 4MP of een 8MP toestel? Snap dan het nut niet van zoveel MP's op een kleine DCC (campacte toestellen) te smijten, als fotograafafdruk (300dpi) erdoor niet groter zal worden. Kwaliteit op éénzelfde formaat zou niet MP afhankelijk zijn + komen de nadelen als CA en ruis dan nog eens ..

          Tegenwoordig maken ze van de 8MP's reclame: prints up to A2 .. ik dacht aanvankelijk aan 300dpi, maar daar was ik dan mis :-(
          Niet dat een A4 print tegen 300dpi niet voldoende voor mij is, maar wilde gewoon weten wat er zou gebeuren indien ik bij uitzondering eens groter zou gaan voor een mooie panorama bv

          Alvast bedankt voor jullie uitleg

          Mzzl


          Comment


          • #6
            Hello Again,

            De 300 dpi is een regel maar niet echt een noodzaak voor alles, ik heb in mijn studio een poster hangen vanuit mijn eerste DSLr de D30 omdat ik in die tijd ook met de vraag zat hoe groot kan ik hiermee gaan. Dus besloot ik een test te doen, eerst wat navragen bij de man die de poster ging maken over het aanleveren van de bestanden de meer technische kant van de zaak. Dan koos ik een JPEG opname uit in de studio gemaakt met een gevoeligheid van 100 ISO. In photoshop bracht ik het bestand op formaat 84 X 118 cm met een densiteit van 144 dpi zoals gevraagd. Paste wat verscherping toe (Unsharp Mask) en bewaarde het bestand in Tiff op een CD-ROM.

            Van dit bestand werd dan de poster gedrukt op een HP inkjet printer die een breedte van 135 cm aankon. Om de kosten van de test binnen de perken te houden koos in voor een gewone poster en niet voor de beste fotokwaliteit met een UV bestendige laklaak achteraf aangebracht. Op de fotoclub was iedereen stomverbaast van de behaalde kwaliteit van een beeld van 3 Mega pixels te vertrekken. Dus staar je nooit blind op een aantal Pixels, maar zoek naar kwaliteitspixels.

            Na drie jaar hangt deze poster nog steeds in mijn studio en heeft nog niet veel aan brilliance verloren in die drie jaar blootstelling aan de openlucht.


            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment

            Working...
            X