Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voigtlander 58mm 1.4 (of Zeiss Planar 50mm 1.4 ZF)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voigtlander 58mm 1.4 (of Zeiss Planar 50mm 1.4 ZF)

    Ik wil een Voigtlander 58 mm 1.4 (Pentax K vatting) kopen, vooral voor portretten (meestal ganse (of bijna ganse) persoon, niet slechts hoofd en shouders).
    Ik vindt geen enkele winkel in België die ze verkoopt.
    Als alternatief overweeg ik een Zeiss Planar T* 50 mm ZF maar ik vind die 50mm net iets te kort.

    Weet iemand waar ik de Voigtlander (wel met Pentax K vatting) kan kopen in België?
    Of heeft iemand ervaring met de Zeiss? Is er een reden waarom ik toch voor de Zeiss zou gaan?

  • #2
    Re: Voigtlander 58mm 1.4 (of Zeiss Planar 50mm 1.4 ZF)

    De verschillen in optische kwaliteit zullen niet groot zijn. Als je zeker bent dat 58mm je beter gaat liggen, zou ik niet twijfelen. Ik ondervond al erg vaak dat de beeldhoek van een objectief voor mij toch veel bepalender is voor veel of weinig gebruik dan subtiele (of minder subtiele) verschillen in beeldkwaliteit.

    Weet niet of je Frans leest, maar hier staat een uitgebreide vergelijking te lezen:

    Daar valt erg weinig aan toe te voegen...

    Blijkbaar wordt de Voigtlander niet meer gemaakt, maar is hij nog te koop uit bestaande voorraden. Als je 'm in België niet meer vindt, kan het geen kwaad over de landsgrenzen heen te kijken. Zelfs op eBay heb je bij verkopers met hoge positieve feedback weinig risico.

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Voigtlander 58mm 1.4 (of Zeiss Planar 50mm 1.4 ZF)

      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      De verschillen in optische kwaliteit zullen niet groot zijn. Als je zeker bent dat 58mm je beter gaat liggen, zou ik niet twijfelen. Ik ondervond al erg vaak dat de beeldhoek van een objectief voor mij toch veel bepalender is voor veel of weinig gebruik dan subtiele (of minder subtiele) verschillen in beeldkwaliteit.
      Inderdaad. Helemaal mee eens.
      Bedankt voor de link trouwens. Is interessant.

      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Blijkbaar wordt de Voigtlander niet meer gemaakt, maar is hij nog te koop uit bestaande voorraden.
      Op de site van Voigtländer had ik nergens de indruk dat dit objectief niet meer gemaakt wordt. Misschien ben ik er te snel door gegaan.

      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Zelfs op eBay heb je bij verkopers met hoge positieve feedback weinig risico.
      En toch durf ik dat niet echt riskeren. Wat als het bij levering niet in orde blijkt?

      Comment


      • #4
        Re: Voigtlander 58mm 1.4 (of Zeiss Planar 50mm 1.4 ZF)

        Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
        Op de site van Voigtländer had ik nergens de indruk dat dit objectief niet meer gemaakt wordt. Misschien ben ik er te snel door gegaan.
        'k Heb het van horen zeggen. Mss klopt het niet, en is 't een beetje zoals Pentax's FA limiteds: dat er af en toe speciale productiebatches draaien om de voorraden aan te vullen. Ik zie wel dat de grote winkels die 'm in hun assortiment hadden geen voorraad meer lijsten.

        Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
        En toch durf ik dat niet echt riskeren. Wat als het bij levering niet in orde blijkt?
        Van de 30+ objectieven die tot nu door m'n handen gingen, kwam de meerderheid via de post. Geen enkele keer een probleem gehad. Ik "screen" de verkoper telkens wel grondig. Ik zie wel dat er momenteel blijkbaar enkel in Honk Kong te koop worden aangeboden. Begrijpelijk dat je dat toch wat nattigheid voelt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf verschillende keren glas van die kanten liet komen (o.a. mijn zwarte FA77/1.8 limited, toen die nog enkel in 't zilver (en veel duurder) in onze contreien te krijgen was), en dat dat telkens vlekkeloos verliep.

        Wim
        Last edited by ishpuini; 8 maart 2012, 07:30.
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Voigtlander 58mm 1.4 (of Zeiss Planar 50mm 1.4 ZF)

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          'k Heb het van horen zeggen. Mss klopt het niet, en is 't een beetje zoals Pentax's FA limiteds: dat er af en toe speciale productiebatches draaien om de voorraden aan te vullen. Ik zie wel dat de grote winkels die 'm in hun assortiment hadden geen voorraad meer lijsten.
          Wim,
          ik stuurde een mail naar Voigtländer en kreeg deze namiddag als antwoord een 3tal leveranciers in België, één in Duitsland en één in Frankrijk.
          Ik was op dat moment in Brussel, zag dat Campion één van de levernciers was en reed er naartoe. En wat zag ik? ze liggen er gewoon in de etalage.
          ik ging niet naar binnen want het was tussen 2 meetings maar ik ga er volgende week zeker opnieuw naartoe.
          En wat zag ik nog? De Zeiss lenzen liggen er ook en de 50mm 1.4 dan nog een 80 Euro goedkoper dan de prijzen die ik overal in de webshops vind.
          Begrijpe wie begrijpen kan.

          Wim

          Comment


          • #6
            Re: Voigtlander 58mm 1.4 (of Zeiss Planar 50mm 1.4 ZF)

            Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
            Wim,
            ik stuurde een mail naar Voigtländer en kreeg deze namiddag als antwoord een 3tal leveranciers in België, één in Duitsland en één in Frankrijk.
            Ik was op dat moment in Brussel, zag dat Campion één van de levernciers was en reed er naartoe. En wat zag ik? ze liggen er gewoon in de etalage.
            ik ging niet naar binnen want het was tussen 2 meetings maar ik ga er volgende week zeker opnieuw naartoe.
            En wat zag ik nog? De Zeiss lenzen liggen er ook en de 50mm 1.4 dan nog een 80 Euro goedkoper dan de prijzen die ik overal in de webshops vind.
            Begrijpe wie begrijpen kan.

            Wim
            Great! Gefeliciteerd!!

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment

            Working...
            X