Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doe ik ermee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat doe ik ermee?

    De hondenschool waar ik secretaris ben heeft een picasweb pagina die ik beheer. Hier staan uiteraard foto's op van leden. Er is nu zo een misnoegd ex-lid die zijn foto's verwijderd wilt zien :
    Met verwijzing naar de wet van 8 december 1992 van de Wet bescherming persoonsgegevens trek ik mijn toestemming in voor het plaatsen van de foto’s van mezelf, van mijn vrouw, V*** T****** en van mijn honden, S** en T** op uw website: http://users.telenet.be/hsakela/ en op jullie fotoalbum op Picasa.
    Als u met het oog op de vaststelling van mijn identiteit behoefte heeft aan een kopie van een rijbewijs, paspoort of ander identiteitsbewijs, ben ik bereid u deze te verstrekken.
    Ik maak u erop attent dat de verwerking van mijn persoonsgegevens onrechtmatig is vanaf het moment dat ik mijn toestemming heb ingetrokken. Indien u mijn verzoek niet inwilligt kan ik mij best wenden tot de bevoegde gerechtelijke instanties.

    Enkele van die foto's heeft hij zelf doorgestuurd om on-lin te zetten.

    Wie weet raad hiermee? Het zijn tegen de 3000 foto's die ik moet nazien en dikwijls staat hij er samen op met andere leden die het wel leuk vinden dat er foto's van hun staan.
    Dit is de Picasaweb pagina waar het over gaat : http://picasaweb.google.com/115584977008762937738
    Last edited by Tollerke; 1 maart 2012, 17:52.
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

  • #2
    Re: Wat doe ik ermee?

    Ik stel me toch enkele vragen:
    - Kan die man als woordvoerder van zijn vrouw optreden?
    - De foto's zijn, voor zover ik dat kan beoordelen, op openbare evenementen gemaakt. Dan moet de fotograaf toch geen toestemming hebben?

    Om alle rompslomp te vermijden, zou ik hem vragen welke foto's hij verwijderd wil hebben. Laat hém het maar uitzoeken.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Wat doe ik ermee?

      Inderdaad, dat zijn openbare evenementen.
      Het zijn meestal de leden of ikzelf die die foto's gemaakt hebben.

      Bedankt voor uw antwoord.
      Fotografie is leren kijken.
      http://johanluyckx.weebly.com

      Comment


      • #4
        Re: Wat doe ik ermee?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Om alle rompslomp te vermijden, zou ik hem vragen welke foto's hij verwijderd wil hebben. Laat hém het maar uitzoeken.
        Zo doe ik dat ook op mijn pagina, wanneer mensen vragen hun foto's te verwijderen vraag ik ze vriendelijk om linkjes van de foto's die ze bedoelen. (Ik weet wel vaak niet altijd hoe de persoon in kwestie eruit ziet aangezien ik niet iedereen ken op de evenementen die ik fotografeer)

        Comment


        • #5
          Re: Wat doe ik ermee?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
          Met verwijzing naar de wet van 8 december 1992 van de Wet bescherming persoonsgegevens trek ik mijn toestemming in voor het plaatsen van de foto’s van mezelf, van mijn vrouw, Vera Tollet en van mijn honden, Sam en Tes op uw website
          Ik denk niet dat die wet betrekking heeft op honden, wel?

          Comment


          • #6
            Re: Wat doe ik ermee?

            Misschien de naam van de echtgenote uit de post verwijderen (en evt die van de honden om identificatie van persoon nog wat moeilijker te maken)
            Ik ben maar een eenvoudig beginnertje, die de basisprincipes nog aan het leren is...

            Comment


            • #7
              Re: Wat doe ik ermee?

              Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
              Inderdaad, dat zijn openbare evenementen.
              Het zijn meestal de leden of ikzelf die die foto's gemaakt hebben.

              Bedankt voor uw antwoord.
              de wet is dan duidelijk. Wie in het openbaar komt, moet niet komen schreien als hij daar gefotografeerd wordt. In het openbaar is men niet in de persoonlijke levenssfeer. Uw misnoegd ex lid heeft geen been om op te staan.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Wat doe ik ermee?

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                de wet is dan duidelijk. Wie in het openbaar komt, moet niet komen schreien als hij daar gefotografeerd wordt. In het openbaar is men niet in de persoonlijke levenssfeer. Uw misnoegd ex lid heeft geen been om op te staan.
                OK, dat dacht ik al, bedankt.
                Fotografie is leren kijken.
                http://johanluyckx.weebly.com

                Comment


                • #9
                  Re: Wat doe ik ermee?

                  Toch verbazingwekkend hoe hier steeds tegenstrijdige en onjuiste informatie verspreid wordt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat doe ik ermee?

                    Het gebruiken van afbeeldingen genomen op een publieke plaats waarbij personen slechts toevallig en bijkomstig weergegeven worden, vereist geen toelating van de afgebeelde persoon. De context waarin deze beelden gebruikt worden, is dan weer een andere zaak.

                    bron

                    grts
                    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                    www.korandoke.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat doe ik ermee?

                      Zonder de toestemming van de afgebeelde persoon mag u geen foto, tekening, schilderij,... maken, reproduceren, publiceren, meedelen aan het publiek,...

                      Het recht op afbeelding is enkel van toepassing op personen, die geïndividualiseerd kunnen worden door bijvoorbeeld het gezicht en die herkend kunnen worden door anderen.

                      Het recht op afbeelding geldt tot twintig jaar na de dood van de afgebeelde persoon.

                      De toestemming kan zowel mondeling als schriftelijk gegeven worden. Een stilzwijgende toestemming kan volstaan indien uit de omstandigheden ondubbelzinnig kan worden afgeleid dat de afgebeelde persoon zijn toestemming heeft gegeven. Aangezien het recht op afbeelding restrictief wordt geïnterpreteerd raden we u aan, om bewijsproblemen te vermijden, om met de afgebeelde persoon een schriftelijke overeenkomst te sluiten, waarin u duidelijk omschrijft voor welke doeleinden de afbeelding gebruikt kan worden. Sofam heeft daartoe een modelovereenkomst opgesteld die gratis ter beschikking gesteld wordt van haar leden.

                      Voor minderjarigen is de toestemming van één van de ouders of voogd noodzakelijk. Bij overledenen wordt de toestemming door de erfgenamen gegeven.

                      Bij personen, die in de openbare belangstelling staan (de Eerste Minister, burgemeesters, zangers,…) wordt de toestemming tot publicatie van hun afbeelding vermoed voor zover deze afbeeldingen werden genomen tijdens de uitoefening van hun openbare activiteit.

                      bron : http://www.SOFAM.be/main-nl.php?ID=3...+op+afbeelding


                      Een oplossing zou zijn om de foto's te bewerken en de persoon in kwestie en diens echtgenote onherkenbaar te maken door het gezicht te vervagen.
                      Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

                      Be careful who you shoot; they may shoot back

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat doe ik ermee?

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        de wet is dan duidelijk. Wie in het openbaar komt, moet niet komen schreien als hij daar gefotografeerd wordt. In het openbaar is men niet in de persoonlijke levenssfeer. Uw misnoegd ex lid heeft geen been om op te staan.
                        Niet volledig juist.
                        Wie in het openbaar loopt mag gefotografeerd worden. Maar of je die foto expliciet op het internet mag plaatsen is andere koek.
                        Normaal maak niemand daar een bezwaar tegen. Indien wel, dan moet de klager wel nog kunnen bewijzen dat hij of zij of beiden het voorwerp uitmaken van de foto. Indien ze dat niet zijn bv foto van een reiger die een kikker vangt en ze lopen per toeval links of rechts in het beeld, dan wordt het moeilijker de privacy-wetgeving in te roepen.

                        Maar, hieraan zou ik mij niet druk maken.
                        1) vraag inderdaad gewoon op paier alle foto's die hij/zij verwijderd wil zien.
                        2) Zet die persoon dan eventueel in de ngeerlijst zodat hij op de site niet meer kan. Neen dit is inderdaad niet sluitend, weet ik ook wel, wel is het een sein dat je geeft.

                        Ik weet niet of iemand die op een groepsfoto staat zomaar kan eisen dat die foto wordt verwijderd. Hij wist imemrs nog voor de foto werd genomen hij onderdeel zou uitmaken van dat gebeuren.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat doe ik ermee?

                          @Lionezz, Het recht op afbeelding is enkel van toepassing op personen, die geïndividualiseerd kunnen worden door bijvoorbeeld het gezicht en die herkend kunnen worden door anderen.

                          daar gaat het hier niet over volgens mij.

                          @purlut, als je ts zijn tekst leest schreef hij "Enkele van die foto's heeft hij zelf doorgestuurd om on-lin te zetten."

                          dus heeft toestemming gegeven.

                          grts
                          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                          www.korandoke.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat doe ik ermee?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                            .... trek ik mijn toestemming in voor het plaatsen van de foto’s ....
                            dus er was toestemming.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat doe ik ermee?

                              Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                              Niet volledig juist.
                              Wie in het openbaar loopt mag gefotografeerd worden. Maar of je die foto expliciet op het internet mag plaatsen is andere koek.
                              Als die persoon op een foto staat die een sfeerbeeld geeft van een gebeurtenis, dan is de toestemming nooit nodig. Is de persoon het hoofdonderwerp, dan is er wel toestemming nodig. Gaat het om een massa-evenement zoals voetbalsupporterij of betogingen, dan is er nooit toestemming nodig.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X