Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Proficiat aan ChrisD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Proficiat aan ChrisD

    Proficiat aan Chris D met zijn eerste plaats. Was voor mij de verwachte en zeker verdiende winnaar. De foto deed me wat denken aan een van mijn eerste inzendingen voor de challenge "het begin". Ook aan Dirkfotografie met zijn derde plaats, een foto die ook bij mijn faforieten was. Verder ook aan de de ganse top 12 en ver daarbuiten want het was, zoals ik verwachtte, technisch geen gemakkelijke opdracht.

    De laatse maand zijn er hier in mijn dorp 3 branden geweest, hopelijk zat de challenge er voor niets tussen .

    Het origineelste idee vond ik van Jasper13, maar helaas was fotografische de uitvoering minder. Een perfecte belichting van dit idee had een topper kunnen zijn volgens mij.

    Er staat hiet in mijn huis altijd wel een kaars te branden, en kon het niet laten om er een foto van te maken. Zeker niet toen de kaars op het einde toe mooi schuin uitgebrand was. Al heb ik nog getwijfeld om hem door te sturen.

    Voor Dmiddern en iedereen die geinterresseerd is in de opstelling.
    De camera werd ingesteld op 1/125 - f8. De sluiterstijd van 1/125 was net snel genoeg om het vlammetje scherp te hebben (vlammetjes bewegen heel snel). Liever had ik 1/200 - 1/250 genomen maar dan moest ik het diafragma groter nemen. Doordat het een nogal dikke kaars was deed ik dit liever niet. De voor en achterkant vallen nu reeds buiten de DOF. Deze sluiterstijd ook omdat ik de foto uit de hand genomen heb (mits wat steun op een stoel), wat ook al het minimum was met een 100mm en cropcamera.
    Het vlammetje kan je namelijk niet "bevriezen" door flitslicht.

    Deze combinatie van sluitertijd en diafragma zorgt ervoor dat het vlammetje mooi uitbelicht is maar de rest is dan pikzwart. Daarom had ik een flitser rechts van mij en redelijk schuin van boven op de kaars gericht. Dit met een kleine ronde reflector erop (van vieuwfinder) en aangestuurd met een trigger. Tegenover de fitser had ik een wit stuk papier geplaatst om het licht wat terug te kaatsen. Op de flitser was ook een oranjefilter bevestigd. Door de witbalans dan juist te zetten op de witte kaars was het vlammetje iets "koeler", wat mooier uitkwam tov het wit en het zwart.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

  • #2
    Re: Proficiat aan ChrisD

    Ook een dikke proficiat aan de winnaar en alle deelnemers.

    Mijn foto is heel eenvoudig tot stand gekomen.

    Ik heb hiervoor een grote plank gebruikt en deze op een vlakke ondergronde gelegd. Daarna met stevige dubbelklevende tape een strook geplakt aan de rand van de plank. Hier heb ik dan de kaarsen die allen dezelfde lengte hadden opgekleefd in de gewenste positie. Daarna de plank rechtopgezet voor een zwarte doek. Camera in de juiste standpunt geplaatst op statief. Daarna kaarsen aangestoken en dan maar fotograferen
    Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

    Comment


    • #3
      Re: Proficiat aan ChrisD

      Proficiat aan Chris D met je eerste plaats, is ook de foto die van mij de meeste punten kreeg.
      Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

      Comment


      • #4
        Re: Proficiat aan ChrisD

        Mooie overwinning en terecht,proficiat ChrisD. Ook aan de anderen mooie weergaves.Heb deze challenge overgeslagen en daarom ook geen punten en comments kunnen geven,jammer.Dan gaan we zeker voor ROOD gaan deze maand en terug aan de slag,succes aan ieder....

        Comment


        • #5
          Re: Proficiat aan ChrisD

          Proficiat ChrisD!!
          Zoals ik al schreef...Waar was de tijd dat onze voorouders alleen maar kaarslicht hadden om te lezen en te werken....heel mooi vastgelegd met veel sfeer!!
          Proficiat ook aan Erven en Dirkfotografie
          Bernus, Frakske, Boris 165, Crispyn en ynor behoorden ook tot mijn favorieten.
          Aan iedereen ook nog een dikke proficiat met jullie deelname!!
          Gr Pascale
          Eerlijkheid duurt het langst!!
          Mijn website: http://www.degrafon.be/

          Comment


          • #6
            Re: Proficiat aan ChrisD

            Proficiat ChrisD en ook aan de top 12
            Voor mij waren de foto 's van Crispyn en Dirkfotografie de favorieten !
            grts maddy
            zero

            Comment


            • #7
              Re: Proficiat aan ChrisD

              Ook mijn felicitaties aan chrisD en ook aan alle deelnemers die er weer iets leuks van maakten.
              En nu op naar rood
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Proficiat aan ChrisD

                van harte gefeliciteerd met je overwinning ChrisD
                ook aan de top 3
                en al de rest die zo veel kaarjes hebben laten branden
                Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                Comment


                • #9
                  Re: Proficiat aan ChrisD

                  Ook mijn felicitaties aan chrisD en de top drie. Ook aan alle deelnemers die er voor gezorgd hebben dat het weer een leuke en spannende challenge was.
                  En nu op naar rood
                  Nikon D300s met nog wat glas en attributen
                  Foto Lucky

                  Comment

                  Working...
                  X