Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lijn in mijn foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lijn in mijn foto's

    Ik heb gisteren 51 foto's genomen en op 45 daarvan zit er een lijn links onder. Deze morgen nog eens foto's genomen en nergens een lijn, heeft er iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ?
    Camera, cf-kaartje ?
    Hier onder een voorbeeld op een verkleinde maar onbewerkte foto. De link is naar een foto op groot formaat daar is het beter zichtbaar.
    http://users.pandora.be/cypho/StreepGroot.jpg


    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

  • #2
    In eerste instantie moest ik denken aan mijn oude Pentax ME Super, die had een klein beschadiginkje op de filmgeleidingstrips, waardoor elk negatief een kras over de volle breedte had...

    Als ik dit zo zie, niet over de gehele foto, in detail nog wel wat tekening ziend over de lijn heen, lijkt het niet of het een jpeg-probleem is... En als je je foto's op een andere manier op je pc zet? Dus niet via de camera, maar via een card-reader (of andersom).

    Toevallig heb ik hier de afgelopen dagen wat opmerkingen van Phille gelezen die wat probleme had met een Sandisk kaart en een X-Drive Pro (ook wat problemen in de bestanden, leek fout te gaan bij overdracht zie hier: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=42854 ).

    Succes,
    Michael
    www.lowspark.nl

    Comment


    • #3
      Ik zie die lijn ook op mijn schermpje van de camera, ik denk niet dat het aan het trasfereren ligt.
      De transfers van cf naar pc doe ik altijd via een cardreader van Sandisk.
      Het cf-kaartje is een Transcend van 512 MB die ik al een goed jaar gebruik.
      Is het eventueel mogelijk dat het cf-kaartje niet 100% op zijn plaats zat ?
      Ik vind het wel raar dat er 6 foto's bij zijn die het niet hebben en dat zijn niet de 6 eerste of laatste maar af en toe zat er één tussen zonder lijn.
      Deze morgen heb ik er 20 genomen en die waren allemaal goed.
      Cypho
      Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

      Comment


      • #4
        Ik denk ook niet dat het aan je kaartje ligt. Da's te vergezocht. Een fout op je kaart zou leiden tot corrupte JPEG's of zo...

        Neen, het komt van de camera zelf. Zoveel is zeker.

        En nu is het weg? Héél raar.

        Ik zie dat de foto die je hebt gepost tamelijk donker is. Speciale settings gebruikt. Om zeker te zijn dat "de fout" weg is zou ik proberen om nogmaals met dezelfde settings te schieten. Eveneens in low-light natuurlijk...
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Let er eens op of het fenomeen terugkomt bij langdurig gebruik van de camera. Heb eens ergens gelezen dat dergelijke storing een probleem met de sensor zou zijn, dat bij landurig gebruik (verwarming van het toestel/de sensor) zich voordoet.

          FWIW, natuurlijk.

          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Woensdag is mijn vrouw foto's gaan nemen voor de communie van onze zoon en er was geen lijn te zien, op geen enkele foto. Het was wel heel mooi weer ook natuurlijk.
            Gisterenavond ben ik op stap geweest met mijn toestel en terug die lijn in sommige foto's. De avond was al aan het invallen dus mindere lichtomstandigheden. Het komt meer voor bij low-light, bij normale lichtomstandigheden heb ik het nog niet gezien.
            Ik zal maar best eens binnen springen in de winkel en hopen dat ik mijn toestel geen weken kwijt zal zijn zoals ik hier al gehoord heb over Canon
            Cypho
            Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

            Comment


            • #7
              Misschien kun je eens testen of het zich bij bepaalde diafragmawaarden voordoet! Als het een sensorafwijking is kan het best zijn dat het alleen bij volle opening zichtbaar wordt... Misschien in combinatie met langdurig gebruik (sensor wordt warm)...
              Ter controle bij Canon brengen lijkt me sowieso verstandig.
              Hopelijk heb je hem snel terug!

              gert
              Come on, don't be a bore: visit my photolog!BlackAdder's Finest Photographs

              Comment


              • #8
                ik heb zulke dingen gehad als ik een ULTRA II sandisk kaartje copieerde naar een X-drive.

                Ik bleek niet alleen te zijn, het was alleen daar en op verschillende plaatsen wanneer ik de kaart eerst naar de drive kopieerde, rechtstreeks uitlezen in de pc vormde geen probleem.

                Het zijn in ieder geval slechte pixels in je foto. De vraag is, test alle scenario's en wanner en hoe doet het zocht voor. Try & error zijn hier de testgebieden

                Bij mij loste het probleem zich op door een ander type drive te kopen

                Comment


                • #9
                  Phille ik denk niet dat bij mij het probleem ligt aan de transfer omdat ik die lijn ook zie op het lcd-schermpje van mijn camera.
                  Ik ben er zaterdag mee naar de winkel geweest en zij denken dat er een andere sensor zal in moeten.
                  Mijn toestel is 1 jaar en 3 maand oud (3 maand buiten garantie dus ) maar ze gingen vandaag kontakt opnemen met Canon België om het toch nog te herstellen binnen garantie omdat die sensor na goed een jaar nog niet mag mankeren.
                  Cypho
                  Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

                  Comment

                  Working...
                  X