Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toekomst DX lenzen ???

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toekomst DX lenzen ???

    Er begint bij mij de laatste tijd zo stilletjes de goesting te groeien om een Nikon AF-S DX 4.0/12-24 aan te schaffen. Het enige dat mij momenteel tegen houdt is het feit dat hij voor kleinere sensors ontworpen is.

    Wat denken jullie? Gaat de markt onverbiddelijk de richting van de fullframe sensor uit, en zo ja, zullen cams met kleinere sensors dan verdwijnen? Ik weet dat dit voor iedereen koffiedik kijken is, maar toch had ik graag jullie visie geweten. Ik geef immers niet graag 1300€ uit voor een lens die ik misschien niet meer op mijn volgende body kan gebruiken...

    Bijkomende vraag: zou de Sigma versie een goed alternatief zijn?

    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
    Scott Adams

  • #2
    Nikon heeft al aangegeven dat zij geen fulframe body's gaan bouwen. Dus normalerwijze zou dit geen probleem voor de toekomst moeten zijn.

    Comment


    • #3
      Originally posted by markali
      Bijkomende vraag: zou de Sigma versie een goed alternatief zijn?
      Kijk maar eens naar de voorbeeldjes van Dama...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Kevlar ben je daar 100% zeker van? Ik heb onlangs net het tegenovergestelde gehoord.
        Originally posted by Kevlar
        Nikon heeft al aangegeven dat zij geen fulframe body's gaan bouwen. Dus normalerwijze zou dit geen probleem voor de toekomst moeten zijn.

        “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
        Scott Adams

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kevlar
          Nikon heeft al aangegeven dat zij geen fulframe body's gaan bouwen. Dus normalerwijze zou dit geen probleem voor de toekomst moeten zijn.


          Dit zou me ook verwonderen, misschien vandaag en morgen nog niet maar die fullframe sensors zullen binnen x aantal jaar wel gemeen goed zijn. En dan zit je daar met je dx lenzen.
          To make your dreams come true, wake up

          Comment


          • #6
            Originally posted by markali
            Kevlar ben je daar 100% zeker van? Ik heb onlangs net het tegenovergestelde gehoord.
            Ik heb me diezelfde vraag enkele maanden geleden gesteld.
            Nikon heeft zelf al aangegeven een tijd geleden dat het nog jaren gaat duren vooraleer de prijzen van de fullframes zo gaan zakken dat het betaalbaar gaat zijn en dat ze er niet mee starten.Canon zou ermee beginnen maar enkel voor hun topklasse camera's van duizenden Euro's en dus voor een klein deel van de markt.

            Bedenk ook dat Nikon nu speciaal deze (duurdere) reeks lenzen op de markt brengt en er nog een hele reeks van deze DX-lenzen gaat volgen.Denk je dat ze dat doen om over twee of drie jaar te zeggen dat al deze lenzen onbruikbaar gewoorden zijn?

            Nikon is trouwens de enige fabrikant die deze technologie momenteel op de markt brengt voor digitale camera's met als voordeel dat de lens helemaal is afgestemd op het formaat van de CCD.Pieter Gordebeke
            heeft dit zelf hier pas geschreven in een topic want dat wist ik niet.

            Ik vond de Sigma niet dadelijk een alternatief.De Sigmakwaliteit is me te wispelturig.Sommigen loven de lens en sommigen zijn helemaal niet tevreden.Dat hoor je wel meer bij Sigma.

            Met de Nikkor trek je closeshots vanop 30cm afstand die haarscherp zijn.De Nikkor is trouwens F4 over de ganse lijn.De Phille heeft eergisteren de Nikkor 12-24mm op z'n D70 gezet en was vooral onder de indruk van de kleurenweergave van de lens.

            Is de hogere prijs geen belemmering en ga je de lens vaak gebruiken,koop dan de Nikkor.Ga je de lens maar eens af en toe bovenhalen en vind je het prijsverschil niet gerechtvaardigd,koop dan de Sigma.
            Danny's Photosite

            Comment


            • #7
              Originally posted by jdm



              Dit zou me ook verwonderen, misschien vandaag en morgen nog niet maar die fullframe sensors zullen binnen x aantal jaar wel gemeen goed zijn. En dan zit je daar met je dx lenzen.
              Als die er over zoveel jaar gaan komen (en die komen eerst bij de duurdere topcamera's) dan heb ik nog wel tijd om m'n 12-24mm te verkopen.Ondertussen heb ik er jaren plezier van gehad.Interesse??
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                Originally posted by roadrunner
                Originally posted by jdm



                Dit zou me ook verwonderen, misschien vandaag en morgen nog niet maar die fullframe sensors zullen binnen x aantal jaar wel gemeen goed zijn. En dan zit je daar met je dx lenzen.
                Als die er over zoveel jaar gaan komen (en die komen eerst bij de duurdere topcamera's) dan heb ik nog wel tijd om m'n 12-24mm te verkopen.Ondertussen heb ik er jaren plezier van gehad.Interesse??
                Het gaat me ook niet tegen houden hoor van dx lenzen te kopen, als ik het nu eindelijk eens over mij hart krijg van mij een d70 te bestellen . Maar die uitspraken van nooit in een zo vlug evoluerende technologische wereld, 'k vindt dat toch allemaal wat gevaarlijk.

                Als canon er nu mee start in hun topklasse gama, en nikon ziet morgen dat ze daar een serieus markt aandeel verliezen (ik weet niet of het zo gaat zijn, maar het kan), dan kunnen ze morgen ook nog besluiten van ja, we hebben die fullframe sensors nodig, en het gene wat vandaag topgamma is, wordt morgen in de aldi tussen de soep en de petatten verkocht.... dus daarom vindt ik die NOOIT zo een gevaarlijke uitspraak
                To make your dreams come true, wake up

                Comment


                • #9
                  Vermits het verkleinen van de individuele CCD-pixels niet oneindig kan doorgaan, en het ook moeilijker is om kleinere pixels op eenzelfde oppervlakte te plaatsen, zie ik in mijn -helemaal niet betrouwbaar functionerende- kristallen bol een evolutie die terug naar Full-frame gaat voor de doorgedreven semipro- en pro-toepassingen... Zeg maar: voor de 6x6-gebruikers onder de klassieke fotografen, terwijl de kleinere ccd's verder opgedreven zullen worden voor de consumer (high volume market), die vooral kleine toestellen willen. Maar wie weet hoe de technologie evolueert hee. Straks zitten er in consumertoepassingen misschien nog enkel vloeistoflensjes en mini-ccd'tjes, zodat je je camera in een flashcard past in plaats van andersom

                  Comment


                  • #10
                    Kijk ik weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren. En ik denk dat als canon er in slaagt FF gemeengoed te maken Nikon uiteindelijk wel verplicht zal zijn te volgen. Maar wie weet is de toekomst wel voor de 4/3 standaard zoals die van de E1 (kleine correctie op wat rr zei want die E1 lenzen zijn even specifiek voor de kleine sensor als de dx).
                    Persoonlijk wil ik zelfs geen FF de 1.3 crop van de 1D lijkt mij ideaal.
                    Maar als nikon nu zegt dat ze bij de dit aps formaat blijven dan zullen ze dat toch nog wel meerdere jaren doen en tegen dan wil je toch al je lenzen vervangen voor andere. En ja ik ben zeker dat nikon dit gezegd heeft enkele maanden terug kon je dit in een persmededeling lezen. Maar zoals reeds gezegd zeg nooit nooit.

                    Comment


                    • #11
                      @ Kevlar: Mijn vorige berichtje had niet de bedoeling je tegen te spreken hoor...

                      En ook dit bericht niet... gewoon even mijn hart luchten over het feit dat 4x3 gewoon belachelijk is. Weet je hoeveel miljarden er in breedbeeld-TV zijn geinvesteerd omdat 4/3 geen bevredigende kijkverhouding was, gewoon door de plaatsing van de mens z'n ogen... 4/3 is voor fotografie gewoon in het leven geroepen omdat lenzen lichtcirkels neigen te geven en ze dus in de hoogte wat extra pixeltjes konden zetten... 4/3 is volgens mij een even consumergerichte zet als destijds APS...

                      Comment


                      • #12
                        Diegenen die al een optie willen nemen op m'n 12-24mm kunnen dat nu al doen.

                        Stuur me gewoon een mailtje en ik zal je dadelijk m'n rekeningnummer sturen.En zeg nooit nooit,dus schrijf je dadelijk in op dit reuzeaanbod (25 percent voorschot nu te betalen en elk jaar dat ik de lens kan gebruiken een klein vat bier en om de 5 jaar een groot vat)
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Koen_vervoort
                          @ Kevlar: Mijn vorige berichtje had niet de bedoeling je tegen te spreken hoor...

                          En ook dit bericht niet... gewoon even mijn hart luchten over het feit dat 4x3 gewoon belachelijk is. Weet je hoeveel miljarden er in breedbeeld-TV zijn geinvesteerd omdat 4/3 geen bevredigende kijkverhouding was, gewoon door de plaatsing van de mens z'n ogen... 4/3 is voor fotografie gewoon in het leven geroepen omdat lenzen lichtcirkels neigen te geven en ze dus in de hoogte wat extra pixeltjes konden zetten... 4/3 is volgens mij een even consumergerichte zet als destijds APS...
                          Geen probleem koen mijn antwoord was een antwoord op meerdere posts en eigenlijk niet op jouw post en meningen mogen altijd verschillen en er discussies over hebben is volgens mij verrijkend.
                          Over die 4/3 ben ik ook niet speciaal een fan geef mij maar 3/2 met 1.3 crop das mijn droom maar een specifiek digitaal systeem zoals de E1 dat zie ik wel zitten.

                          Comment


                          • #14
                            Het kan verkeren natuurlijk maar ik vermoed dat er een drietal gebruikers zullen blijven bestaan.
                            De gebruiker die tevreden is met een gewone digitale camera voor de gewone alledaagse kiekjes of vakantiefoto’s. Zeg maar de “point-and-shoot”. De ene zal de foto’s zelf printen, de andere zal zijn foto’s laten afdrukken in de vakhandel. Hun plezier is gewoon het vastleggen van dierbare momenten als herinnering.
                            Ik vermoed ook niet dat voorgaande gebruiker wakker ligt van de grootte van een CCD, of van een DX-lens.

                            Waarschijnlijk zijn dit gebruikers die geen boodschap hebben in het investeren in dure lenzen en duurdere camera’s. Die geen zin hebben in al die mogelijkheden of handinstellingen of ingewikkelde karakteristieken die andere camera’s hebben.
                            Als ik een gek voorbeeld mag aanhalen dan vind ik de S2 veel gemakkelijker in gebruik dan mijn CoolPix995

                            Dan is er de gebruiker die iets meer wil en het zal doen met de huidige camera’s, zoals de D300 of de D70. Hij krijgt veel camera voor weinig geld en zelfs een grotere CCD.
                            Ik weet wel niet of het laatste argument doorslaggevend was voor de aankoop

                            Ik heb ook een vermoeden dat deze gebruiker iets kritischer is en misschien zal hij toch een moment meemaken dat hij beseft dat het zonder een investering in goede lenzen iets minder is dan aanvankelijk gedacht. Hij kan dan op dat moment content zijn met de kwaliteit van zijn foto’s of niet.
                            Wellicht denk hij in de toekomst om over te stappen op “pro-toestellen”?
                            Hij gaat foto’s vergelijken met het werk van anderen en zich misschien vragen stellen.
                            Vergeet hierbij ook niet dat goedkope apparatuur nooit de basis is van slechte foto’s daar waar dure apparatuur nooit een garantie is voor goede foto’s…
                            Het is de man of vrouw achter de camera die het moet doen.
                            Je kan veel leren of technisch goed op de hoogte zijn maar talent heb je of heb je niet
                            Doch dit mag niemand weerhouden of dit mag nooit een drempel zijn om niet meer te fotograferen. Er is nog altijd de hobby, het plezier om foto’s te maken of om er mee bezig te zijn. Wat uiteindelijk moet overblijven is een technisch goede foto’, een “pleasing image”,
                            met het onderwerp dat hij gekozen heeft.

                            Dan heb je nog de pro’s die kennelijk enkel tevreden zijn met de toestellen die meer mogelijkheden hebben of de duurdere toestellen. Nikon, Canon en Hasselblad zullen in deze categorie wel de boventoon blijven voeren. Maar nog eens: duur is nog geen garantie van kwalitatieve resultaten.
                            Voor het echte studiowerk zullen er een aantal pro’s steeds beroep blijven doen op de technische camera en die hebben nog geen CCD
                            Er is echter een kentering omdat links en rechts al mensen zijn die hun digicam durven te gebruiken in de studio en het blijkt nog te lukken ook

                            Toen ik enkele jaren geleden aan mijn vriend (pro, eigen studio, een eigen vrouw en nog van dat fraais) vroeg waar ik op moest letten bij een aankoop van een digitale camera, toen was zijn eerste woord: CCD, de grootte van de CCD.
                            Hij had net een Nikon D1 aangeschaft, tja hij had de centen en ikke niet…
                            In die tijd was er nog geen sprake van een D300 of een D70… wat zijn we toch ferm verwend dezer dagen

                            Vriendelijke groeten,
                            Theo


                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Voor het echte studiowerk zullen er een aantal pro’s steeds beroep blijven doen op de technische camera en die hebben nog geen CC
                              Mmmm... Tochwel... Alleen zijn ze geen 4x5". Als ik me niet vergis ('t is al even geleden), kon een fotograaf waar ik regie voor deed z'n digitale voor Hasselblad bestemde rug ook op z'n TC monteren. We spreken nu 4 jaar geleden... Dat ding kostte miljoenen... Jaja... In BEF nog hee... begrijp me niet verkeerd.

                              Comment

                              Working...
                              X