Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwarring S,P,A,M en belichtingscompensaties

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verwarring S,P,A,M en belichtingscompensaties

    Hallo,

    Ik ben nieuw in de fotografie en ben nu een boek aan het lezen "bewuster leren fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera". In het begin van het boek wordt verteld over de verschillende modi: Auto, P, S, A, M. Daarna gaat het een stukje over het aanpassen van de exposure value (Ev) en ook over de meetmethode (centrumgericht, matrix,...). Het lijkt precies alsof de auteur bedoelt dat het aanpassen van de Ev en de meetmethode alleen gedaan wordt wanneer men fotografeert in P, S of A modus en niet in M. Klopt dit? Of hoe moet ik dit bekijken? De Ev bvb aanpassen zodat je gaat onderbelichten is immers net hetzelfde als in M-modus naar je lichtmeter te kijken en een stopje onder te belichten. Wat betreft de meetmethode, daar weet ik het zo niet. Kan iemand me meer uitleg geven hierover?

    Bedankt alvast,
    Rhodopsin.

  • #2
    Re: Verwarring S,P,A,M en belichtingscompensaties

    ik denk dat de auteur bedoelt dat je in m modus zelf de belichting bepaalt. Compensatie doe je dan niet want je bepaalt zelf wat de nodige lichthoeveelheid is, onafgezien van wat een belichtingsmeter eventueel zou vertellen. Het is dus niet logisch dat je in m modus zou gaan compenseren omdat je dat eventueel reeds zelf gedaan hebt
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Verwarring S,P,A,M en belichtingscompensaties

      Klopt, en daar komt bij dat in de A en S mode je 1 factor vastlegt (diafragma of sluitertijd) en de andere door de camera laat kiezen. Als je in die modes Ev instelt dan weet de camera welke van de 2 vast ligt en de andere gaat de camera dan extra aanpassen voor die Ev.