Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in de sneeuw.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen in de sneeuw.

    Vertrek straks op wintersport, zijn er bepaalde dingen waar ik moet op letten of moet ik geen instelling veranderen.
    Als ik me niet vergis moet ik iets doen met de witbalans of heb ik het bij het verkeerde eind.

    Mvg mm

  • #2
    Re: Fotograferen in de sneeuw.

    Beetje overbelichten, anders ziet ge grijze sneeuw ipv witte op uw fotos
    Hangt wat van het toestel af en van de lichtmeetmethode maar ik zit toch snel op +1 als er sneeuw ligt.
    Witbalans laat ik op automatisch als er sneeuw ligt, dat komt meestal wel goed dan, zeker overdag.

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen in de sneeuw.

      bij matrixmeting sowieso +1 als de zon op de sneeuw zit tot +2. Bij spotmeting moet je niet compenseren.

      witbalans is gewoon die van zonlicht of bewolkt. Sneeuw is soms lichtjes blauw, toch zeker in de schaduwen, maar dat is normaal. Er is nogal een grote en felle blauwe lichtbron van nature aanwezig die onze ogen ook als blauw zien.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen in de sneeuw.

        Als ik het goed heb begrepen dan gewoon mijn witbalans op +1 etten.
        Mocht het niet in orde zijn dan kan ik het later nog bijwerken in Lightroom of heb ik het bij het verkeerde eind?

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen in de sneeuw.

          niet uw witbalans, uw belichtingscompensatie.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen in de sneeuw.

            Opgelet, dat kan sterk varieren, het is niet zo dat je de belichtingscompensatie altijd op +1 moet zetten als je foto's maakt in de sneeuw. Het is best mogelijk dat +1 in sommige omstandigheden teveel is, en voor andere foto's kan dat dan weer niet voldoende zijn.
            Er is dus geen "standaardinstelling".

            Spotmeting is ook riskant, want als je die laat meten op iemand met zwarte kleding, dan krijg je een heel sterk overbelichte foto, en als je de lichtmeting doet op de witte sneeuw, dan wordt de foto sterk onderbelicht.
            Daarom gebruik ik zelf de spotmeting niet zoveel.

            Je kan de belichting achteraf tijdens de bewerking nog wel wat corrigeren, maar sterk over of onderbelichte partijen zal je nooit goed krijgen.
            Daarom blijft het toch aangewezen om de foto's zo goed mogelijk te belichten terwijl je ze maakt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X