Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

concert/ hdr?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • concert/ hdr?

    hallo allemaal,

    vraagje, morgen ga ik nog eens een concert fotograferen. vorige poging was niet zo goed door enorme ruis. dit heb ik al voor een groot stuk opgelost, ik heb het toestel van mijn broer afgepakt, een pentax k-r die hier toch al een stuk beter in is.

    Nu zie ik dat die een HDR functie heeft. zou die functie me kunnen helpen bij concertfotografie? of gaat dat automatisch gedoe niet goed werken...
    hdrfuctie werkt alleen in JPEG, dus dan zou het van de eerste keer zo goed als juist moeten zijn ipv achteraf de belichting aan te passen enz...


    graag jullie mening, en alvast bedankt voor de tips.

  • #2
    Re: concert/ hdr?

    En de artiedst gaat even stilstaan voor de meerdere opnames?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: concert/ hdr?

      De HDR functie komt in twee smaken.
      - Ofwel is het een in-camera filter die schaduwen opentrekt en hooglichten verdonkert. Die vertrekt zowiezo van één opname, dus waarschijnlijk kan je zelf beter als je van een RAW opname vertrekt.
      - Maar de K-r heeft ook nog een HDR functie die drie opeenvolgende opnames maakt en deze tot één JPG samenvoegd. Vergeet het deze voor concert te gebruiken vermits je onderwerp tussen deze opnames haast zeker zal bewegen. Het samenvoegen zal dan nooit mooie resultaten geven. Het werkt OK voor landschappen en op statief (of gelijkaardig), maar is compleet nutteloos voor beelden met actie.

      Best kan je gewoon RAW werken en de beelden zelf op je computer verwerken om zoveel mogelijk detail uit de hooglichten en schaduwen te recupereren.

      Indien je geen zin hebt om met RAW verwerking te starten op je computer kan je 't volgende eens proberen: één concert-achtige opname te maken in RAW, en deze in de camera omzetten naar verschillende JPGs, telkens met andere instellingen. Je kan dan alle JPG-instellingen eens uitproberen op eenzelfde beeld en deze als aparte JPGs op je kaartje opslaan. Op je PC kan je dan evalueren welke van de JPG-resultaten je het beste resultaat geeft, en die instelling dan in de camera gebruiken op het moment suprème zelf.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: concert/ hdr?

        super, thanks voor de tips!!!

        ik ga voor Raw's zodat ik alles nog maximum in de hand heb achteraf.

        wish me luck :-)

        Comment


        • #5
          Re: concert/ hdr?

          Oorspronkelijk geplaatst door sennevh Bekijk bericht
          ........

          wish me luck :-)
          veel geluk.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: concert/ hdr?

            Oorspronkelijk geplaatst door sennevh Bekijk bericht
            super, thanks voor de tips!!!

            ik ga voor Raw's zodat ik alles nog maximum in de hand heb achteraf.

            wish me luck :-)
            Goede keuze, zeker met de K-R. Houdt er wel rekening mee dat, afhankelijk van je RAW programma, de ruis in het geconverteerde RAW bestand wel eens hoger zou kunnen zijn dan in de camera-jpeg. Een goede ruisverwijderaar zoals NeatImage of NoisNinja (of andere standalones) kan hier goede diensten bewijzen. De ingebouwde ruisverwijdering van Photoshop, GIMP en andere beeldbewerkingsprogramma's is meestal niet zo grondig.

            Zet je witbalans van automatisch af, zodat hij niet met de kleur van de spots mee verandert. Gebruik een vaste witbalans - handmatig vastgesteld is natuurlijk top, maar tricky. Als je de daglicht instelling neemt voor de hele avond, kan je altijd achteraf éénmalig de correcte witbalans op de hele map toepassen mocht deze sterk afwijken.

            Een paar voorbeeldjes met de K-5 onder buitengewoon moeilijk en snel veranderend licht:

            BMG01875-ufrb-kde_filtered-web1 by newmikey, on Flickr


            BMG01904-ufrb-kde_filtered-web1 by newmikey, on Flickr
            Last edited by newmikey; 17 februari 2012, 14:02.

            Comment


            • #7
              Re: concert/ hdr?

              Je spreekt jezelf tegen. (no offence)

              Een witbalans instellen op een bepaalde kleur licht en achteraf zeg je dat het licht rap verandert...

              Ik gebruik altijd spotmeting en AWB bij concerten.

              Dan maar met de kleuren schuiven in LR. Dat gebruik ik ook om de ruis te verminderen.

              Natuurlijk altijd in RAW werken.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #8
                Re: concert/ hdr?

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Je spreekt jezelf tegen. (no offence)

                Een witbalans instellen op een bepaalde kleur licht en achteraf zeg je dat het licht rap verandert...
                Ja, waar is nu het deel waar ik mezelf tegenspreek? Ik wil niet dat de camera bij elke verandering in het opvallende licht gaat proberen een neutrale witbalans te berekenen - dat haalt de complete sfeer uit de foto. Als er een rode spot op iemand stond, dan wil ik dat terugzien in de uiteindelijke plaat.

                Door een vaste witbalans in te stellen, kan je bij de nabewerking makkelijk foto's samen in een batch pakken als ze onder vergelijkbaar licht zijn gemaakt. Je kunt dan achteraf de optimale kleurtemperatuur bepalen en op de gehele batch toepassen. Meestal zijn er bij een concert maar 3 of 4 kleuren hoofdspots en dus even zo veel batches om te bewerken. Met autoWB heb je geen andere keus dan foto voor foto te bewerken. Onhandig en tijdrovend en bovendien loop je de kans dat er kleurverschillen tussen gelijkaardige foto's optreden.

                Ik gebruik altijd spotmeting en AWB bij concerten.
                Ik niet, wil toch iets meer controle over de belichting. Met matrixmeting heb je in het RAW bestand nog zat ruimte om te manoevreren,. Als je er met spot naast zit, zit je er vaak zo ver naast dat corrigeren geen doen meer is.(meetveld precies op een fel belicht gezicht of juist op een schaduw)

                Dan maar met de kleuren schuiven in LR. Dat gebruik ik ook om de ruis te verminderen.
                Als jij daar tevreden mee bent dan is dat prima.

                Comment


                • #9
                  Re: concert/ hdr?

                  De meeste concerten die ik doe, zyn heel duister. Als ik matrixmeting zou toep assen, zou de sluitertyd nog langer zyn....
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: concert/ hdr?

                    Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    De meeste concerten die ik doe, zyn heel duister. Als ik matrixmeting zou toep assen, zou de sluitertyd nog langer zyn....
                    Dat lijkt me een uitstekende taktiek in dergelijke gevallen! Bij redelijk verlichte podia, zoals in de voorbeelden, gebruik ik TAv, begrensd to ISO6400 en stel het diafragma in afhankelijk van de gewenste scherptediepte en de sluitertijd op basis van de gebruikte lens (met inachtneming van de SR, meestal 1/100 seconde voor de 50-135mm).

                    Echter, zelfs met spotmeting zal de AWB als een gek tekeer gaan en krijg je tientallen verschillende kleurtemperaturen in de EXIF van je RAW bestand. Het is dan toch nog moeilijk oordelen wat de juiste is, tenzij je bestand voor bestand omzet.

                    Het gaat mij niet zozeer om de juiste kleurbalans tijdens het schieten, da's vrijwel onmogelijk met al die soorten licht, maar één standaard om de shots te beoordelen en belissingen over de omzetting te nemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: concert/ hdr?

                      Iso 6400 riskeer ik niet. Max 3200 op de 5d en 1600 op de 1d. Liefst nog lager. Diafragma 1,4 a 2,8 en 1 a 2 stops onderbelichten en hopen op 1/125 e sec...
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #12
                        Re: concert/ hdr?

                        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Iso 6400 riskeer ik niet. Max 3200 op de 5d en 1600 op de 1d. Liefst nog lager. Diafragma 1,4 a 2,8 en 1 a 2 stops onderbelichten en hopen op 1/125 e sec...
                        Eerlijk toegegeven: dat doe ik ook pas sinds ik de k-5 heb, op de K20D ging ik niet boven de 1600. Zelfs nu is 6400 wel extreem en het blijft meestal bij 3200. Ik wil meestal wel iets diafragmeren om ook mensen die wat verder naar achteren staan scherp op de plaat te krijgen. Heb ook nog wel geexperimenteerd met inflitsen (Metz 58) maar de balans is dan moeilijk te vinden en de sfeer is gauw weg.

                        Comment


                        • #13
                          Re: concert/ hdr?

                          U kent precies heel veel van concertfotografie, gezien uw uitleg en uw voorbeeldpics....
                          Dare to be different than the pack...
                          https://500px.com/pieter_73/galleries/random-landscapes

                          Comment


                          • #14
                            Re: concert/ hdr?

                            Ik zit er niks mee in om elke concertfoto apart te bewerken en niet in batch. Uiteindelijk heb je per concert maar een paar echt geweldige foto's ...
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: concert/ hdr?

                              Ik moet de geweldige Pieter Verhaeghe (magnifieke foto's !!!) bijtreden : u heeft wel veel theorien, maar ik heb nog geen adembenemende concertfoto's van u gezien. Wat u concertfoto's noemt, noem ik 'klasfoto's'.

                              Ik kijk regelmatig op t schermpje van andere fotografen bij concerten, en ik heb nog niemand matrixmeting zien toepassen.

                              Ik ben er nog niet lang mee bezig en ik leer nog altijd heel veel bij, maar ik ken al wel de basisinstellingen ...
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                              Comment

                              Working...
                              X