Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op Facebook verlies je al jouw rechten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op Facebook verlies je al jouw rechten

    Ben dit artikel tegengekomen op ZDnet. Zoals je misschien wel weet gaat Facebook naar de beurs en daarbij moeten ze beursdocumenten opstellen blijkbaar.

    Facebook zou alles wat je op hun servers zet dus ook foto's etc mogen doorverkopen.
    Lees maar eens:

    http://www.zdnet.be/news/136178-1/op...ouw%2drechten/
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

  • #2
    Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

    Dat was volgens mij al langer bekend. Gewoon alleen "postzegels"uploaden

    Comment


    • #3
      Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

      Heb het ook in men mailbox gekregen.
      Maar verschieten doe ik daar niet van, het is al langer geweten dat Facebook een vies, vuil en smerig bedrijf is.
      Mij krijgen ze daar niet op!

      Grtz,
      Ozric
      The first blow fells not the tree!

      Comment


      • #4
        Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

        Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
        Dat was volgens mij al langer bekend. Gewoon alleen "postzegels"uploaden
        Het duurste item per gram is nu eenmaal een postzegel, wist je dat ?
        Een doodgewoon kiekje omdat je daar toevallig was kan op een paar seconden tot een goudmijn worden, en dan begint het.

        Comment


        • #5
          Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

          effe goed nadenken!!

          dit is standaart, bij flickr, google+, ... is dat ook zo!!

          heeft iets te maken met het feit da zijn jou foto tonen en auteursrechten.
          hoe de vork juist in de steel zit moe je me niet meer vragen, ben het kwijt!
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
            effe goed nadenken!!

            dit is standaart, bij flickr, google+, ... is dat ook zo!!
            Standaard blijf je eigenaar op Flickr, maar je kan de creative commons gaan aanzetten of niet, en dat maakt een heel verschil.

            Comment


            • #7
              Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

              Ik wist hier eigenlijk helemaal niets van... Op school met economie hebben we een mini-onderneming. Met mijn groepje maken we foto's/kalenders. Nu kalenders gedaan zijn, beginnen we met gewoon foto's apart te verkopen (proberen alleszins). Heb daarnet een pagina aangemaakt met de 'collectie' foto's waar de mensen dan kiezen welke foto ze willen. Blijkbaar is dit niet echt een goed idee?
              De foto's zijn niet van professionele kwaliteit, maar toch...
              Eerder had ik al een groep aangemaakt met/voor ons groepje, een 'geheime' groep. Om afspraken te maken en overeen te komen met de foto's, dus daar staan de foto's ook op. Of die groep geheim staat of niet, FB zal ze wel kunnen doorverkopen zeker?

              Zou ik de foto's eraf halen en een site maken en daar foto's op zetten? Al gaat een deftige site wel geld kosten
              helpt een copyright op de foto ( ©Joren Werbrouck bijvoorbeeld)? Waarschijnlijk niet?

              Grts
              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

              Comment


              • #8
                Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

                Een watermerk met gelijk welk copyright-teken dan ook helpt helaas niet op facebook. Bij het ondertekenen (lees:aanvinken) van het privacybeleid en de gebruiksovereenkomst van facebook (wat niet erg veel mensen daadwerkelijk doorlezen) verklaar je inderdaad dat je afstand doet van al jouw intellectuele eigendommen (teksten, foto's, films, ...) die je online plaatst op facebook. Facebook wordt op die manier eigenaar van jouw foto's, ... Standaard is dat bij Flickr niet zo, deels ook vandaar het succes van die site (vermoed ik).
                Vraag is dan hoe jij het evenwicht bepaalt tussen naambekenheid maken, eigendomsrecht, ... Je MOET geen lid worden van facebook, maar je hoort je dus wel te onderwerpen aan de vooropgestelde regels als jij die ook daadwerkelijk ondertekend ;-).
                Dit alles was inderdaad best al een hele tijd geweten.
                Nikon D7000 - 16-85mm f/3.5 - 5.6 - 35mm f/1.8G - SB-910

                Comment


                • #9
                  Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

                  Op Google+ blijf je ten aller tijde eigenaar van de foto's.
                  11.1 U behoudt de auteursrechten en alle andere rechten die u al heeft in de Content die u verschaft, post of afbeeldt door of via de Diensten. Door het verschaffen, posten of afbeelden van de Content verleent u Google een eeuwigdurende, onherroepelijke, wereldwijde, royaltyvrije en niet-exclusieve licentie om Content die u verschaft, post of afbeeldt door of via de Diensten, te verveelvoudigen, bewerken, wijzigen, vertalen, openbaar maken, in het openbaar uit te voeren en te verspreiden. Deze licentie strekt er uitsluitend toe om Google in staat te stellen de Diensten af te beelden, te verspreiden en te promoten en mag voor bepaalde Diensten die in de Additionele Voorwaarden zijn gedefinieerd worden herroepen.
                  je verschaft Google natuurlijk een licentie om deze te verspreiden via hun diensten anders kan je ze ook niet delen hé
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

                    Ik zie het probleem niet, je bepaalt zelf wat je op facebook of andere plaatsen zet, dus kan het probleem enkel bij jezelf liggen.
                    Indien je niet wil dat er iets verspreid kan worden, moet je het zelf niet voor iedereen beschikbaar maken.
                    Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
                      ... dus kan het probleem enkel bij jezelf liggen.
                      Indien je niet wil dat er iets verspreid kan worden, moet je het zelf niet voor iedereen beschikbaar maken.
                      rare redenering.
                      wat moeten dan al die fotografen doen, die wel eens hun prentjes willen tonen aan de wereld?
                      of al die componisten en zangers die wel eens hun muziek willen delen?
                      alles voor zich houden dan maar?? om te vermijden dat het gestolen wordt?
                      moet ik dan ook mijn auto nergens meer op straat parkeren, want daar is hij toch ook beschikbaar en kan door iedereen gestolen worden?
                      van andermans spullen blijf je af, ook al zijn ze beschikbaar om te stelen.
                      dat is tenminste mijn moraal.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

                        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                        rare redenering.
                        wat moeten dan al die fotografen doen, die wel eens hun prentjes willen tonen aan de wereld?
                        of al die componisten en zangers die wel eens hun muziek willen delen?
                        alles voor zich houden dan maar?? om te vermijden dat het gestolen wordt?
                        moet ik dan ook mijn auto nergens meer op straat parkeren, want daar is hij toch ook beschikbaar en kan door iedereen gestolen worden?
                        van andermans spullen blijf je af, ook al zijn ze beschikbaar om te stelen.
                        dat is tenminste mijn moraal.
                        Daar volg ik je in, maar het probleem ligt niet bij facebook of andere netwerksites. Niet zo lang geleden liep hier ook een topic van foto's die "gestolen" waren.
                        Ik keur het niet goed, maar als je iets op het internet plaatst loop je het risico dat iemand anders het zal gebruiken, en dat is iets wat veel mensen vergeten...
                        Dit is een algemeen probleem aahet worden in de maatschappij, telkens er anti-piracy verdragen getekend worden, of het ni gaat om muziek, software of foto's, zijn er altijd enorm veel mensen die hier tegen protesteren omdat zij het noramml vinden om spullen van anderen te gebruiken zonder hiervoor te betalen. Hun manier van redenen is toch nog iets vreemder dan de mijne vind ik
                        Last edited by Quinck; 12 februari 2012, 09:13.
                        Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

                          Misschien geen slecht idee om al je foto's op Facebook van een copyright te voorzien. Ik bedoel hiermee geen copyright tekentje rechts onderaan maar een watermerk pal in het midden van je foto zoals ze op stock sites doen.. Dan kan facebook er toch niks mee doen ?

                          Uiteraard trekt dat op niks maar dan verwijs je natuurlijk je kijkers ofwel naar je eigen site of bvb naar flickr.

                          Je behoud dan nog het voordeel om op facebook aanwezig te zijn.
                          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

                            Volgens mij zit er dan toch nog een serieuze kink in die regeling. Want volgens auteursrecht kan enkel de maker van het beeld beslissen over de rechten van z'n werk. Dus wat als ik foto's neem en die aan een klant geef, en zij publiceert die op haar Facebook... Zij heeft niet het recht om aan Facebook de toelating te geven de intellectuele rechten op die beelden over te nemen.
                            Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                            Focaldesign

                            Comment


                            • #15
                              Re: Op Facebook verlies je al jouw rechten

                              Ik heb er geen probleem mee als iemand mijn foto's gebruikt met auteursvermelding.
                              Maar stel je eens het volgende voor : je bent op reis in de VS een maand voor de Lewinsky-affaire en er passeert een optocht/toespraak waar den Bill een smakkerd geeft aan Monica.
                              Kiekje, niks aan de hand, je zet je reisfoto's op facebook. Drie weken later breekt de affaire los en is je kiekje een half fortuin waard.
                              Wat nu ?

                              Comment

                              Working...
                              X