Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherptediepte

    Ik heb een een bepaalde vraag betreffende scherptediepte waar ik niet uit kom.
    Tijdens mijn laatste reis had ik verschillende onderwerpen gefotografeerd waarbij een object scherp moest zijn en de rest "wazig"... maw héél weinig scherptediepte. Ik koos dan meestal voor een groot diafragma opening, de sluitertijd liet ik automatisch bepalen. Tot daar geen enkel probleem, de techniek voor het bepalen van de scherptediepte had ik tot daar in de vingers.
    Het probleem ontstond wanneer ik echter een object wou fotograferen waarbij de voorgrond (voor het scherp te stellen object) eveneens scherp moest zijn, de rest achter dit object "wazig".
    Laat mij het zo stellen: 3 objecten: X Y Z, met een tussenafstand van 5 meter (als voorbeeld).
    Ik wil object Y scherp stellen, waarbij vanaf dit object er geen scherptediepte meter verder optreed... maw object Z (en soortgelijken op deze afstand) zijn "wazig".
    Hoe krijg ik nu object Y EN X scherp.
    Zoals ik hety nu doe, zijn X en Z "wazig" en enkel Y scherp.

    Wie kan me helpen dit (eenvoudig) uit te leggen?
    ALvast met dank!
    Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

  • #2
    Re: Scherptediepte

    [Mod-LesC]Verplaatst van Beginnershoek, waar je foto's plaatst, naar Algemeen, omdat dit een vraag over fotografie betreft.[/Mod]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Scherptediepte

      Dit kan mss helpen
      Depth of field and hyperfocal distance calculator
      Groeten
      Efex

      Comment


      • #4
        Re: Scherptediepte

        Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
        ....
        ... maw héél weinig scherptediepte. Ik koos dan meestal voor een groot diafragma opening, de sluitertijd liet ik automatisch bepalen.
        ____
        Het probleem ontstond wanneer ik echter een object wou fotograferen waarbij de voorgrond (voor het scherp te stellen object) eveneens scherp moest zijn, de rest achter dit object "wazig".
        hetzelfde; alleen het verschil gaat optreden, als je van milimeters gaat veranderen door in of uit te zoomen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Scherptediepte

          Sorry mensen, ik voel me dom... versta er niks van.
          Nog even meegeven dat ik met een prime werk (vast brandpunt): 50mm en 35mm.
          Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

          Comment


          • #6
            Re: Scherptediepte

            2 zaken je stelt je diafragma in en je stelt scherp op een bepaald punt.
            Vanaf het punt waarop je scherp stelt heb je 1/3 ervoor scherp en 2/3 erna.

            Stel je werkt op f2 en je voorste deel is niet scherp genoeg dan ga je bijvoorbeeld voor f2.8 moeten opteren. Indien hierdoor de 1/3 ervoor scherp is, maar nu ook de 2/3 er achter zorgt dat er op de achtergrond te veel scherp is, dan kan het helpen om toch bij f2 te blijven maar ergens op scherp te stellen tussen het eerste en het 2 de in.
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

            Comment


            • #7
              Re: Scherptediepte

              Scherptediepte begint of eindigt niet op het punt waarop je scherpstelt - gemiddeld ligt het 1/3 voor en 2/3e na je scherpstelpunt.
              Bereken voor je lens met welke instellingen je +-5m DOF krijgt (afstand dussen X en Y) en stel dan op een punt 1/3e na X scherp. Dan gaan ze beiden scherp zijn, en Z niet meer.
              Jouw afstand tov X speelt ook een rol, te groot en de hyperfocale afstand gaat spelen en dan krijg je helemaal niet meer gedaan wat je wil..
              Dit is kort mijn mening- kan zijn dat ik er ergens naast ben
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: Scherptediepte

                Tussen de 2 objecten, die je scherp wilt, scherpstellen en zorgen dat die beide binnen de scherptediepte liggen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Scherptediepte

                  Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
                  Laat mij het zo stellen: 3 objecten: X Y Z, met een tussenafstand van 5 meter (als voorbeeld).
                  Ik wil object Y scherp stellen, waarbij vanaf dit object er geen scherptediepte meter verder optreed... maw object Z (en soortgelijken op deze afstand) zijn "wazig".
                  Hoe krijg ik nu object Y EN X scherp.
                  Zoals ik hety nu doe, zijn X en Z "wazig" en enkel Y scherp.

                  Wie kan me helpen dit (eenvoudig) uit te leggen?
                  ALvast met dank!
                  2 opnames maken, eentje met X scherp en eentje met Y scherp en dan stacking doen via Helicon software bvb.
                  Raar dat niemand van de vorige in hun reactie daar aan denkt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherptediepte

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                    Vanaf het punt waarop je scherp stelt heb je 1/3 ervoor scherp en 2/3 erna.
                    Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                    gemiddeld ligt het 1/3 voor en 2/3e na je scherpstelpunt.
                    Weer zo'n onuitroeibaar fabeltje. Sorry, maar dit is echt onzin hoor.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherptediepte

                      Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                      2 opnames maken, eentje met X scherp en eentje met Y scherp en dan stacking doen via Helicon software bvb.
                      Raar dat niemand van de vorige in hun reactie daar aan denkt.
                      Daar denk ik pas aan als het werkelijk niet meer lukt met een normale foto.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherptediepte

                        Oorspronkelijk geplaatst door DIDE Bekijk bericht
                        Het probleem ontstond wanneer ik echter een object wou fotograferen waarbij de voorgrond (voor het scherp te stellen object) eveneens scherp moest zijn, de rest achter dit object "wazig".
                        De 1/3-2/3 regel klopt wel. Je moet scherpstellen ergens op de voorgrond (of tussen voorgrond en object), achter je focuspunt heb je meer scherptediepte.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherptediepte

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          De 1/3-2/3 regel klopt wel.
                          Eigenwijs. Reken of kijk het zelf eens na.

                          2. The rear DOF is twice the front DOF.

                          This is just a very silly statement. In the macro regime the DOF distribution (front:rear) is 1:1, in the portrait regime it is still close to 1:1, and a landscape captured at hyperfocus will have a distribution of 1:infinity. Somewhere in between there will be a scenario that gives 1:2, but you will have to look for it. Perhaps the misconception is due to the observation that a 1:2 distribution represents some kind of average over many photographic situations. So much is clear, every scenario should be considered individually.
                          http://toothwalker.org/optics/misconceptions.html

                          The DOF beyond the subject is always greater than the DOF in front of the subject. When the subject is at the hyperfocal distance or beyond, the far DOF is infinite, so the ratio is 1:∞; as the subject distance decreases, near:far DOF ratio increases, approaching unity at high magnification. For large apertures at typical portrait distances, the ratio is still close to 1:1. The oft-cited rule that 1/3 of the DOF is in front of the subject and 2/3 is beyond (a 1:2 ratio) is true only when the subject distance is 1/3 the hyperfocal distance.
                          http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field

                          From this equation, it is easy to see that the rule of thumb that the acceptable sharpness extends from 1/3 in front of the focusing distance to 2/3 behind it can be quite erroneous. As an extreme case, consider the lens focused at the hyperfocal distance; then the image has acceptable sharpness from 1/2 the focusing distance to infinity.
                          http://inst.eecs.berkeley.edu/~cs39j...d.writeup.html
                          Last edited by Leonidas; 10 februari 2012, 17:56.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherptediepte

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Daar denk ik pas aan als het werkelijk niet meer lukt met een normale foto.
                            Kijk dan nog eens naar scherptediepte van 10 meter halen na want object x en Y staan telkens op 5 meter. Dofmaster zal wel helpen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherptediepte

                              Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                              Kijk dan nog eens naar scherptediepte van 10 meter halen na want object x en Y staan telkens op 5 meter.
                              Als de objecten X en Y 5 meter van elkaar staan heb je geen DOF van 10 m nodig, tenzij de objecten 2.5 m dik zijn en je ze er volledig scherp op wilt hebben.

                              Comment

                              Working...
                              X