Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

film fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • film fotografie

    beste mensen,

    zal mij eerst effe voorstellen,
    ik ben timo en woon in de omgeving ven evergem.
    ik ben een super amateur fotograaf, super in de vorm van ,heel echt amateur.
    ik heb daardoor ook nog geen dslr gekocht.
    ik heb een hybridetoestel of zoiets, namelijk een sony dsc-h50.
    waar ik eigenlijk heel tevreden van ben/was.
    tot vorig jaar was ik hier eigenlijk heel gelukkig mee om de gezins foto's mee vast te leggen tot dat mijn dochter begon met acrobatische gymnastiek.
    de foto's vastleggen met mijn toestel lukte maar niet en dus wou ik uitvissen hoe dit kwam.
    ondertussen mag ik wel zeggen dat ik de instellingen op de camera's deftig onder de knie heb en ik dus ook op de hoogte ben van het soort materiaal ik zou nodig hebben om deze foto's te maken.
    het enigste wat mij daarvan weerhoud is de kostprijs van dit materiaal aangezien ik niet van zins ben om fotograaf te worden , vind ik het ook wat te vergaand om 2000 euro aan een objectief te geven en dan nog eens ergens rond de 800 euro voor een toestel,
    omdat ik eigenlijk maar jan met de pet ben die de camera maar uithaalt als er een uitstap geplant is of voor mijn dochter haar wedstrijden.
    daardoor wil ik nu verder kijken of het niet mogelijk is om dit op een goedkopere en naar mijn mening ook boeiende manier te doen via film.
    hier heb ik nu ook al een beetje info over gelezen en bekeken maar heb hier nog veel meer info over nodig en hoop van dit op dit forum te vinden.

    ter verduidelijking,
    wat mijn bedoeling zou zijn met deze film fotografie is het zelf ontwikkelen van de negatieven om deze dan via een negatiefscanner in te scannen ,
    en het belangrijkste om de kost te drukken in verband met de aankoop van materiaal.
    mijn ouders zijn namelijk in het bezit van een nikon analoog , ik dacht een f301 of zo, die ik gerust kan gebruiken.

    is dit aan te raden voor sportfotografie, is dit doenbaar als leek , waar kan ik het materiaal dat ik nodig heb vinden , waar moet ik zeker op letten , welk opjectief gaat er samen met deze nikon voor sportfotografie ( donkere turnzalen ) , ...
    dit zijn zowat de dingen waar ik hier hoop antwoorden op te vinden.

    met vriendelijke groeten
    timo

  • #2
    Re: film fotografie

    Door analoog te willen gaan werken ga je de mogelijkheden nog verkleinen, en is de lichtsterke van je optiek nog van veel meer belang. Kijk ik kan zonder probleem werken op 1600 ISO digitaal en ga perfecte afdrukken kunne maken, tot een A3 en groter.

    Ga je op film, ben je de controle kwijt, je kan je beelden pas zien na ontwikkeling van de film? En om iets of wat kwaliteit te hebben is 400 ISO zowat het maximum. Komt der dan nog is bij dat je door het scannen geen winst maakt, maar verlies.

    Een bruikbaar alternatief is tweedehands kopen, 750 euro voor een tweedehandse EF 70-200 F2,8 en pak een 300 tot 400 euro voor een tweedehands body D30, D40 van Canon. Dan heb je voor een goeie duizend euro een degelijk bruikbaar alternatief, met mogelijkheden naar de toekomst. Kan je werken op F2,8 en een behoorlijk hoge ISO.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: film fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      Door analoog te willen gaan werken ga je de mogelijkheden nog verkleinen, en is de lichtsterke van je optiek nog van veel meer belang. Kijk ik kan zonder probleem werken op 1600 ISO digitaal en ga perfecte afdrukken kunne maken, tot een A3 en groter.

      Ga je op film, ben je de controle kwijt, je kan je beelden pas zien na ontwikkeling van de film? En om iets of wat kwaliteit te hebben is 400 ISO zowat het maximum. Komt der dan nog is bij dat je door het scannen geen winst maakt, maar verlies.

      Een bruikbaar alternatief is tweedehands kopen, 750 euro voor een tweedehandse EF 70-200 F2,8 en pak een 300 tot 400 euro voor een tweedehands body D30, D40 van Canon. Dan heb je voor een goeie duizend euro een degelijk bruikbaar alternatief, met mogelijkheden naar de toekomst. Kan je werken op F2,8 en een behoorlijk hoge ISO.

      MVG, Jeff C.
      bedankt voor de reactie

      je spreekt dan nog over een dikke 1000 euro en dit dan omdat mijn huidig toestel te kort schiet voor de sportfoto's ,
      als ik dit effe omreken naar de 4 tal wedstrijden die mijn dochter heeft per jaar voor de moment nog en dan een optreden van exact 2.5 minuten per wedstrijd , komt dit nog op veel geld per foto he.
      het kan zijn dat er meer wedstrijden komen als ze verhoogd van niveau maar als ze volgend jaar wil stoppen heb ik eigenlijk een investering gedaan die eigenlijk niet echt nodig was aangezien ik verder tevreden ben van mijn huidig toestel
      is daardoor dat ik aan het kijken was om het op een andere manier te doen, maar dit word dus blijkbaar afgeraden maar dan vraag ik mij juist af hoe ze voor het digitaal tijdperk deze foto's genomen hebben?

      wat ik nog een nadeel vind aan het 2de hands materiaal is dat ik door gebrek van kennis misschien een beschadigd opjectief of camera koop.

      zo weet ik een 70-200 2.8 IS versie 1 te koop staan voor 800 euro , wat eigenlijk volgens de prijzen , geen geld is voor deze lens maar deze staat al een tijdje te koop dus vermoed ik dat er iets aan mis is die ik waarschijnlijk niet zal achterhalen

      greetz timo

      Comment


      • #4
        Re: film fotografie

        Film lijkt me idd geen goede oplossing en zal nog slechtere resultaten opleveren (en kan op termijn duurder uitkomen)..

        Actie in een vrij duistere sportzaal vastleggen is niet eenvoudig, een goedkope eenvoudige oplossing is er niet als je echt hele goede fotos wil maken in die omstandigheden.

        De enige truuk waar ik aan denk is een flitser gebruiken.. op die manier kan je de bewegingsonscherpte nog wat beperken, sluitertijd op 1/200e zetten, iso vrij hoog, flitser op, afdrukken op 'statische' momenten (bv wanneer iemand op de trampoline net op het hoogste punt is en eventjes zweeft - niet terwijl hij net op/neer gaat) en gewoon zien wat het resultaat is.

        Heb zo vorig jaar op een turnshow van mijn dochtertje toch vrij redelijke fotos kunnen maken.
        Niet zo goed als die van de fotografen die in de zaal rondliepen en dichtbij konden gaan, maar toch vrij goed om vanuit de tribune genomen te zijn.. de achtergrond is dan wel heel donker, maar in sommige fotos stoort dat niet..

        Het hangt er ook vanaf wat je net wil, gewoon om een leuke herinnering te hebben is dat wel voldoende (of dan kan je gewoon en filmcamera op statief meenemen en alles filmen ipv fotograferen). Wil je mooie fotos om thuis groot op te hangen, dan kan je misschien beter een fotoshoot in turnkledij bij een fotograaf laten doen, dan is het wel 'in scene' gezet en niet een herinnering aan een bepaalde show, maar de kwaliteit gaat veel beter zijn dan dat je ooit zelf in een donkere turnzaal zal kunnen halen..
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: film fotografie

          Hoe men vroeger die foto's nam? Door ervaring en na veel filmpjes opgeschoten te hebben. In die situaties heeft analoog een aantal sterke nadelen tegenover digitaal:

          Je bent beperkt door de film die erin zit. Als je een 400 ISO hebt gestoken, en blijkt dat je een 1600 nodig hebt, dan moet je ofwel zo goed en zo kwaad mogelijk verder werken, ofwel de film weggooien (tenzij je het verloren ambacht van de mid roll change weer wil oppikken).

          Films zijn in rolletjes van 36. Je moet dus je rolletjes timen zodat je ideaal aan een nieuw begint net voor het cruciale moment. Als je halverwege de oefening een nieuwe rol moet steken, mis je alles.

          Je ziet pas naderhand wat er gebeurt. Als, pakweg, je lichtmeting van slag geraakt is omdat er een spot nogal ongelukkig stond, of als de autofocus een fout maakte, dan weet je dat pas als het te laat is.

          Kortom, het is mogelijk, maar het vraagt leergeld.

          Ik zou investeren in een instapmodel reflex met kitlens. Die geven nog altijd een betere beeldkwaliteit en vooral een snellere reactietijd dan een compact/bridge. Je kan dan later nog beslissen of het de moeite waard is om een lichtsterke lens aan te schaffen.
          Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

          Comment


          • #6
            Re: film fotografie

            Goedkoop op film? In één vakantie had ik mijn halve bodyprijs al terugverdiend, door alleen een paar groot te laten afdrukken en de rest in een fotoboek, heel wat goedkoper als film, ontwikkelen en afdrukken van alles. Als je het bij een €0,10 of minder per afdruk laat doen misschien iets minder maar de film en ontwikkelkosten hou je.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: film fotografie

              bedankt al voor de reactie


              Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
              Film lijkt me idd geen goede oplossing en zal nog slechtere resultaten opleveren (en kan op termijn duurder uitkomen)..

              zal idd de kost van de producten hebben om de negatieven te ontwikkelen, maar anderzijds bespaar ik mij de kost van duur materiaal, voor die paar keer in een jaar. voor 1000 euro kan ik al heel wat filmrolletjes ontwikkelen he, dus betekend al een aantal jaar eer ik aan dat budget zal komen denk ik

              Actie in een vrij duistere sportzaal vastleggen is niet eenvoudig, een goedkope eenvoudige oplossing is er niet als je echt hele goede fotos wil maken in die omstandigheden.

              De enige truuk waar ik aan denk is een flitser gebruiken.. op die manier kan je de bewegingsonscherpte nog wat beperken, sluitertijd op 1/200e zetten, iso vrij hoog, flitser op, afdrukken op 'statische' momenten (bv wanneer iemand op de trampoline net op het hoogste punt is en eventjes zweeft - niet terwijl hij net op/neer gaat) en gewoon zien wat het resultaat is.

              flitser is geen optie, mag niet om de turnsters niet te verblinden en hier zijn ze erg strikt op. trouwens bij sommige wedstrijden zal je met een flits niet toekomen( soms 40 meter ver ). ik weet dat ik met een sluitertijd van 1/250ste iso op 1600 en f op 2.8 er volledig ben zonder flits.

              Heb zo vorig jaar op een turnshow van mijn dochtertje toch vrij redelijke fotos kunnen maken.
              Niet zo goed als die van de fotografen die in de zaal rondliepen en dichtbij konden gaan, maar toch vrij goed om vanuit de tribune genomen te zijn.. de achtergrond is dan wel heel donker, maar in sommige fotos stoort dat niet..

              ik moet zeggen dat ik ook wel redelijke foto's al gemaakt heb met mijn sony, misschien moet ik er hier eentje bij zetten zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel

              Het hangt er ook vanaf wat je net wil, gewoon om een leuke herinnering te hebben is dat wel voldoende (of dan kan je gewoon en filmcamera op statief meenemen en alles filmen ipv fotograferen). Wil je mooie fotos om thuis groot op te hangen, dan kan je misschien beter een fotoshoot in turnkledij bij een fotograaf laten doen, dan is het wel 'in scene' gezet en niet een herinnering aan een bepaalde show, maar de kwaliteit gaat veel beter zijn dan dat je ooit zelf in een donkere turnzaal zal kunnen halen..

              zeker te overwegen!!!de fotoshoot dan bedoel ik he maar zou er natuurlijk graag hebben ter herinnering
              wat het filmen betreft , is niet echt mijn ding , een foto is iets tastbaars vind ik persoonlijk he

              misschien ben ik wel te veeleisend ook als het op de kwaliteit aankomt, maar wil mooie herinneringen aan mijn dochter kunnen geven en voor ons ook natuurlijk
              moet bekennen dat het ontwikkelen van de negatieven mij ook wel aanspreekt maar zal dit blijkbaar beter voor andere doelen proberen he

              Comment


              • #8
                Re: film fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Alex FC Bekijk bericht
                Hoe men vroeger die foto's nam? Door ervaring en na veel filmpjes opgeschoten te hebben. In die situaties heeft analoog een aantal sterke nadelen tegenover digitaal:

                Je bent beperkt door de film die erin zit. Als je een 400 ISO hebt gestoken, en blijkt dat je een 1600 nodig hebt, dan moet je ofwel zo goed en zo kwaad mogelijk verder werken, ofwel de film weggooien (tenzij je het verloren ambacht van de mid roll change weer wil oppikken).

                begrijp ik wel maar zou de analoog enkel gebruiken voor die wedstrijd foto's dus zou er een 1600 in steken, deze kan ik altijd terug afstoppen met de sluitertijd he

                Films zijn in rolletjes van 36. Je moet dus je rolletjes timen zodat je ideaal aan een nieuw begint net voor het cruciale moment. Als je halverwege de oefening een nieuwe rol moet steken, mis je alles.

                had ik ook nog niet echt bij stilgestaan , maar nu dat ik het weet zou ik er gerust rekening mee kunnen houden he, maar is zeer zeker nadeel ten opzichte van digital

                Je ziet pas naderhand wat er gebeurt. Als, pakweg, je lichtmeting van slag geraakt is omdat er een spot nogal ongelukkig stond, of als de autofocus een fout maakte, dan weet je dat pas als het te laat is.

                ja juist , begint er meer op te lijken dat ik beter af ben met kwalitatief minder goede foto's dan via analoog te proberen er betere uit te halen

                Kortom, het is mogelijk, maar het vraagt leergeld.

                Ik zou investeren in een instapmodel reflex met kitlens. Die geven nog altijd een betere beeldkwaliteit en vooral een snellere reactietijd dan een compact/bridge. Je kan dan later nog beslissen of het de moeite waard is om een lichtsterke lens aan te schaffen.

                ik heb het geluk gehad om al eens foto's te kunnen maken met een instapmodel dslr en kitlens moet zeggen dat de foto's idd al beter waren, kwalitatief bedoel ik dan he , want ben echt maar een amateur hoor.
                maar ik moet wel zeggen dat ik de verbetering van kwaliteit ten opzichte van de kostprijs niet voldoende vind om een instap model te kopen
                dan overweeg ik liever een duurder model tweedehands die dan de zelfde prijs zou zijn als het nieuw instap model , indien ik zeker zou weten dat het een goed toestel is natuurlijk

                bedankt voor de reactie , leer veel bij

                Comment


                • #9
                  Re: film fotografie

                  Ik heb een 4O0D body voor 100euro gekocht,
                  steek daar dan een degelijke lens op...

                  en dan kom je al een pak verder dan met je sony...
                  Super professioneel zal het niet zijn,
                  maar je zal wel leuke herinneringen kunnen delen met je dochter...

                  2e hands kan je koopjes doen,
                  en als je er niet te veel "verstand van hebt", zoek (of vraag iemand hier) om mee te gaan...
                  zodat je niet voor pijnlijke verrassingen staat
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: film fotografie

                    Voor zo'n toepassingen is het ook handig om in continuous drive te werken (dus dat je camera foto's blijft nemen zolang je de knop indrukt). Zo heb je minder kans dat je een specifiek moment mist. Niet wachten tot het 'moment suprême' maar afdrukken zodra de beweging begint.

                    Bij de keuze van de camera zou ik daar zeker op letten. Je bent dan (volgens mij) beter af met een tweedehands ouder model met een continu snelheid van 5 foto's per seconde, dan een nieuwere met meer megapixels en toeters en bellen, maar met slechts 3 foto's per seconde.

                    Opnieuw, dit vereist enige handigheid als je het analoog wil doen (korte salvo's van drie foto's geven, en de teller nauwlettend in het oog houden, been there done that)
                    Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: film fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door timo46 Bekijk bericht
                      bedankt al voor de reactie
                      misschien ben ik wel te veeleisend ook als het op de kwaliteit aankomt, maar wil mooie herinneringen aan mijn dochter kunnen geven en voor ons ook natuurlijk
                      moet bekennen dat het ontwikkelen van de negatieven mij ook wel aanspreekt maar zal dit blijkbaar beter voor andere doelen proberen he
                      Het zelf ontwikkelen van je negatieven zou ik dan toch beperken tot zwart-wit, een kleurfilm zelf ontwikkelen is mogelijk, maar vraagt de nodige (dure) chemie,met een beperkte houdbaarheid door oxidatie, en werken binnen een temperatuurmarge van 1/10 graad Celsius. Wat dus weer een bijkomende investering vraagt en ook een bijkomende risico is, want de film om zeep bij het ontwikkelen = geen afdrukken. Bekijk en overdenk het nog is en de stap naar behoorlijk digitaal werken blijkt opeens véél minder duur !

                      MVG, Jeff C.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: film fotografie

                        Ik heb mijn oud compactje, een Minolta Riva Zoom, uitgehaald en een 1600 Ilfordje ingerold. Dit omdat ik van ZW hou, en van een grove korrel (voor sommige toepassingen). Dat de Riva op zijn minst niet lichtsterk is, komt me nu goed uit...
                        Als ik me hier mee amuseer, dan koop ik misschien een oud meetzoekertje, Petri, Canonet oid, met een betere optiek.
                        Maar alle andere foto's maak ik digitaal, veel flexibeler, sneller en goedkoper.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Re: film fotografie

                          bedankt mensen voor de leerijke reacties

                          niet tegenstaande dat ik de goede raad krijg om het niet te doen om de verschillende en gegronde redenen , blijf ik toch het gevoel hebben om het toch eens te proberen door de nieuwsgierigheid.

                          ga namelijk het volgende doen,
                          ga mijn sony en de nikon film camera mee doen
                          ik ga met de sony de belangrijkste foto's nemen, die na veel bewerkingen in lightroom toch nog iets opleveren
                          en met de nikon iets "minder" belangrijke foto's nemen, die ik eigenlijk nog bij de fotograaf kan binnen steken om te ontwikkelen om te zien wat het op levert.
                          dit zal mij wel meer kosten dan de digitale prints, maar ik beschouw het als leergeld .
                          ik zie daarna wel hoe het verder zal verlopen.

                          mijn dochter haar wedstrijd is binnen een dikke 2 weken en ik zal hier zeker posten hoe het afgelopen is met de nikon.

                          Comment


                          • #14
                            Re: film fotografie

                            Het gras is altijd groener aan de overkant !

                            Succes !
                            Jeff C.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: film fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door timo46 Bekijk bericht
                              bedankt voor de reactie

                              je spreekt dan nog over een dikke 1000 euro en dit dan omdat mijn huidig toestel te kort schiet voor de sportfoto's ,
                              als ik dit effe omreken naar de 4 tal wedstrijden die mijn dochter heeft per jaar voor de moment nog en dan een optreden van exact 2.5 minuten per wedstrijd , komt dit nog op veel geld per foto he.

                              greetz timo
                              Als het maar voor 4 keer is kun je toch gewoon een toestel en objectief gaan huren
                              (Een D300s voor 40 euro en een 70-200 vr F2.8 voor 25 euro per dag)
                              Of als je wat meer pro wil overkomen huur je een D3 voor 75 euro

                              http://www.fotokonijnenberg.be/produ...8/verhuur.html
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X