Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijsbepaling foto voor verkoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prijsbepaling foto voor verkoop

    Ik overweeg op dit moment om zelfstandig fotograaf in bijberoep te worden en heb de markt al eens bekeken wat zoal de vraagprijzen zijn voor opdrachten. Maar wat ik heel moeilijk vind, is de prijsbepaling om 1 foto te verkopen die ik al in mijn database heb zitten.

    Twee voorbeelden:
    1. een vriendin ziet een mooie foto op mijn site die ze wil 'kopen' (ik mag de foto van haar niet gratis geven) omdat ze hem zeer mooi vind en hij perfect zou passen in haar slaapkamer. Wellicht zal de foto op ongeveer 60x80 afgedrukt worden, ik lever digitaal aan.
    2. ik trek een aantal foto's (met toelating ) van een theatervoorstelling en de artiest wil graag één of twee foto's gebruiken voor zijn website, een brochure en/of om door te geven aan andere CC om zijn show te promoten.

    Hoe berekenen jullie de prijs van deze 2 voorbeelden? Ik ben al eens naar de tarieven van Sofam gaan kijken, maar die liggen enorm hoog. Ik heb voor het werk ook al eens beelden aangekocht en dat zat rond de 90 euro voor een beeld om bv. op een A5-flyer te drukken in een oplage van 1000.

    Ben benieuwd naar jullie input.
    Johan
    -----------------
    www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

  • #2
    Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

    Als artiest bepaal je zelf je prijs. Er zijn mensen die een foto voor een paar duizend euro verkopen. Er zijn mensen die er 25cent voor vragen op een databank website.

    Ik verkoop bijvoorbeeld geen foto's maar een dienst. Je betaalt mij per uur dat ik werk.
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

      naargelang soort van opdracht vraag ik ook een prijs per foto, of werk ik per uur.

      In het 1ste geval baseer ik mij ook op de prijzen van sofam, maar geef hier meestal wel een korting op...

      vb op 4x4-evenementen in belgie trek ik geregeld foto's, deelnemers vragen dan nadien foto's voor privé-gebruik
      --> foto's in hoge resolutie = 25euro/stuk
      --> foto's in lage resolutie = 2euro/stuk met een maximum van 20euro per team per wedstrijddag
      Op buitenlandse wedstrijden baseer ik mij op Sofam, mits een korting naargelang hoeveelheid en welk gebruik van aangekocht foto's

      Ander voorbeeldje
      Opdracht voor bouwfirma, 20 werven (nieuwbouw, renovatie, appartement, uitbreiding) vastleggen binnen en buiten en hiervan een boek samenstellen
      --> prijs per werf vastgelegd + prijs voor het ontwerpen van het boek

      Veel hangt af waar de foto's voor gebruikt worden, oplage, publiciteit of privé...

      In ieder geval succes met je keuze,

      Marc
      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

      Comment


      • #4
        Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

        @Marc (Tundra4ever): bedankt voor je post. Als ik de prijzen van Sofam neem voor het eerste voorbeeld (1 poster van 60x80 voor vriendin) dan moet ik 469,24 euro zonder btw vragen Dus daar ga ik een fikse korting op toepassen Of ik moet me vergissen in de prijzen van Sofam.

        Nog een bijkomend vraagje: over welke resoluties heb je het dan (300 en 72 ppi)?

        Johan
        -----------------
        www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

        Comment


        • #5
          Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

          Ondanks dat ik mijn fotografie als hobby doe, en nooit beelden verkoop, zou ik toch graag mijn mening geven over de twee voorbeelden.

          1 - in dit voorbeeld heb ik problemen met de aflevering, je zegt het beeld wordt geprint op een poster 60 x 80 cm en ik lever digitaal aan. Mocht ik nu in uw plaats zijn dan zou ik zelf zorgen voor de uitvoering en aan die vriendin een poster naar haar wensen verkopen, de prijs van de uitvoering plus nog wat winst indien je dit graag wil. Maar dan heb je tenminste de controle over hoe het werk bij de klant komt, en de zekerheid dat er één exemplaar van geprint is. Als je digitaal gaat leveren heb je geen controle over het aantal prints, en over de kwaliteit van die prints. En in de veronderstelling dat die kwaliteit nu is niet goed zou zijn, wat vragen de mensen dan, van wie is die foto, wie heeft die gemaakt, en dan komt je naam ter sprake. Ze zullen nooit zeggen die komt van dat labo, nee die komt van die fotograaf, dat zeggen de mensen. En je weet het is over het slechtste werk dat men praat !

          2 - in dit voorbeeld hebben we het over optredens en voorstellingen, een tak van de fotografie waar men in rijen staat voor aan te schuiven om het gratis te mogen doen. Niet enkel lokaal, maar zeker gekende zalen zoals, de Lotto Arena, Het Sportpaleis, Etias Arena, krijgen menige aanvragen binnen, en wat erger is, ze gaan ook op die aanvragen in, en ze zetten de professionele fotograaf in zijn blootje. Want ze hebben gratis fotografen bij de vleet. Ik zou dus hier zorgen voor mijn PR en de artiest gratis tegemoet komen aan zijn wensen, in de hoop van een volgende betalende opdracht te kunnen verwerven door toedoen of invloed van een moeizaam opgebouwde kennissenkring van artiesten.

          Dat is mijn visie, maar ik zeg er bij, dat is de visie van een gepassioneerde amateur fotograaf.

          MVG, Jeff C.
          Last edited by Digipics357; 7 februari 2012, 08:30.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

            @Jeff: merci voor je post. Dat je 'maar' amateur bent, doet voor mij alvast niet ter zake
            Dat idee van het printen van de poster had ik ook al, maar dan eerder als service naar die vriendin toe: ik heb al vaker laten afprinten en ik reken wat voor de foto en voor het werk dat ik heb om dat in orde te maken en reken gewoon de kost van printen (zonder extra marge) door aan haar. Dan moet zij zich daar niet mee bezig houden. Door dat argument van jou over de kwaliteit ben ik nu zeker dat ik het zo ga voorstellen.

            Wat het 2e voorbeeld betreft: ben ik het niet verplicht om toch maar iets te vragen net omwille van de argumenten die jij aanhaalt (oneerlijke concurrentie tov (beroeps)collega's)?

            en een beetje side topic: dat prijszetting niet simpel is een voorbeeldje: 3 prijsoffertes gevraagd voor het fotograferen van een evenement op een hele woensdag (9 uur aanwezig, foto's afgeleverd op DVD). de ingestuurde offertes: eentje van 400 euro, eentje van 900 euro en eentje van 1500 euro
            -----------------
            www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

            Comment


            • #7
              Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

              Oorspronkelijk geplaatst door JohanL Bekijk bericht
              @Jeff: merci voor je post. Dat je 'maar' amateur bent, doet voor mij alvast niet ter zake
              Dat idee van het printen van de poster had ik ook al, maar dan eerder als service naar die vriendin toe: ik heb al vaker laten afprinten en ik reken wat voor de foto en voor het werk dat ik heb om dat in orde te maken en reken gewoon de kost van printen (zonder extra marge) door aan haar. Dan moet zij zich daar niet mee bezig houden. Door dat argument van jou over de kwaliteit ben ik nu zeker dat ik het zo ga voorstellen.

              Wat het 2e voorbeeld betreft: ben ik het niet verplicht om toch maar iets te vragen net omwille van de argumenten die jij aanhaalt (oneerlijke concurrentie tov (beroeps)collega's)?

              en een beetje side topic: dat prijszetting niet simpel is een voorbeeldje: 3 prijsoffertes gevraagd voor het fotograferen van een evenement op een hele woensdag (9 uur aanwezig, foto's afgeleverd op DVD). de ingestuurde offertes: eentje van 400 euro, eentje van 900 euro en eentje van 1500 euro
              Wat doe je dan met de oneerlijke concurrentie van gratis werkende amateurs, als je een vertrouwensrelatie kan uitbouwen met een of meerdere artiesten , dan is dat meegenomen. En als het gebruik is zoals ze beloven (website) zie ik er persoonlijk geen probleem in, mochten ze de opname willen gebruiken voor de cover van hun volgende CD .... dan zou ik anders reageren !

              MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Wat doe je dan met de oneerlijke concurrentie van gratis werkende amateurs
                Deze snap ik niet helemaal. Als je geld vraagt voor een foto, doe je een gratis werkende amateur toch geen concurrentie aan. In tegendeel, zij doen de geld vragende dan toch concurrentie aan door gratis te werken?
                -----------------
                www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

                Comment


                • #9
                  Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

                  je hebt het niet begrepen wat ik wou zeggen, amateurs doen U concurrentie aan, en uit solidariteit met de beroepsmensen zou je een prijs op de beelden zetten. Om dan het gras onder je voeten te laten wegmaaien door de gratis werkende amateur.

                  Zoals men zegt, men moet de vijand met zijn eigen wapens verslaan.

                  MVG, jeff C.
                  Last edited by Digipics357; 8 februari 2012, 08:00.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

                    ik volg de redenering van digipics hier helemaal .....zelfde gedacht hier
                    http://www.jvs-photography.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                      je hebt het niet begrepen wat ik wou zeggen
                      Nu dus wel.
                      Merci
                      -----------------
                      www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prijsbepaling foto voor verkoop

                        Nog een interessante kijk op gratis of enkel tegen naamsvermelding te werken.
                        -----------------
                        www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

                        Comment

                        Working...
                        X