Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyrightinbreuken opsporen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copyrightinbreuken opsporen

    Recent bestaat er een een nieuwe, zeer praktische tool om op te sporen welke beelden van je website werden gepikt en in blogs, on-line kranten, advertenties, e.d. werden gebruikt zonder je toestemming.
    • Sleep de applicatie src-img naar je "favorieten".
    • Open een pagina met foto's van je website.
    • Klik op de applicatie "src-img" in je "favorieten" en al je beelden worden voorzien van een dubbel vraagteken.
    • Klik op een beeld en een venster van Google images wordt geopend met daarop de sites waarop ditzelfde beeld voorkomt.
    De volledige uitleg vind je op de blog van Wirefresh.
    Werkt véél vlugger dan beeldje per beeldje naar een tweede venster van Google Images te moeten slepen en werkt bovendien niet alleen met Firefox, maar ook met Internet Explorer.

    Groetjes,
    Philippe
    Last edited by Photophil (De); 6 februari 2012, 09:01.
    beeldbank www.arterra.be
    persoonlijke site www.wildeyes.be
    Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

  • #2
    Re: Copyrightinbreuken opsporen

    Let op ... hier wordt je alleen maar depressief van

    Ik weet het, ben een beetje cynisch bezig, maar ik ben het zo beu om telkens er weer eens een foto gepikt wordt een hele procedure op te starten met mails ... die ze gewoon negeren, dan brief laten schrijven door advocaat ... die ze ook negeren, dan hun ISP aanspreken ... die de hele site offline smijt omdat ze staan te bibberen op hun benen ... en dan krijg je de wind helemaal in het gezicht want dan ben jij ineens de slechte in het hele gedoe

    Nu ik blijf erbij ... ALTIJD reageren, maar meestal is het toch verloren moeite ... maar ik blijf volhouden puur uit principe ... en net daarom laat ik mijn hoofd site in de VS staan, zijn de copyright wetten simpel en recht door zee ... en een yuppie advocaat die op commissie werkt bijt zich dan vast tot op het bot
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: Copyrightinbreuken opsporen

      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
      Let op ... hier wordt je alleen maar depressief van

      Ik weet het, ben een beetje cynisch bezig, maar ik ben het zo beu om telkens er weer eens een foto gepikt wordt een hele procedure op te starten met mails ... die ze gewoon negeren, dan brief laten schrijven door advocaat ... die ze ook negeren, dan hun ISP aanspreken ... die de hele site offline smijt omdat ze staan te bibberen op hun benen ... en dan krijg je de wind helemaal in het gezicht want dan ben jij ineens de slechte in het hele gedoe
      Ik steek alleen mijn tijd in commerciële sites en die van de overheid en organisaties, die mijn foto's illegaal gebruiken om hun waren of diensten aan te prijzen.
      Is inderdaad noodzakelijk om hard in te gaan tegen copyrightinbreuken omdat - voornamelijk de kranten - er een gewoonte van maken om massaal te pikken. Het loont immers de moeite want (tot de komst van o.a. Google Images) werd slechts op een héél klein deel van hun inbreuken gereageerd. De boetes die ze betalen aan Sofam zijn maar een fractie van wat ze uitsparen aan royalties van gepikte beelden.
      Ik heb ervaring met kranten in de UK en de US waar foto's in "bulk" worden aangekocht en de grote agentschappen aan die kranten het recht verlenen om aan "selfbilling" te doen. T.t.z. kranten zoals MailOnline, The Guardian, The Telegraph, enz. kunnen à volonté downloaden en beslissen zelf wat ze laten factureren. Uiteraard "vergeten" ze hier en daar een publicatie te melden. Die "selfbilling" is dan ook een triestig systeem dat met haken en ogen aan elkaar hangt. De grote agentschappen die in bulk leveren weten dat maar al te goed maar knijpen een oogje dicht want .... de klant is koning en men wilt uiteraard niet op hun zere teentjes trappen in deze tijden van crisis
      Het opsporen van inbreuken wordt dan ook overgelaten aan de fotografen wat eigenlijk hun werk niet is. Enfin, so be it
      Last edited by Photophil (De); 6 februari 2012, 10:40.
      beeldbank www.arterra.be
      persoonlijke site www.wildeyes.be
      Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

      Comment


      • #4
        Re: Copyrightinbreuken opsporen

        worden er dan zoveel foto's van jullie gestolen?

        gelukkig fotografeer ik (hoofdzakelijk) lelijke landschappen. die liggen niet zo in de markt.

        Comment


        • #5
          Re: Copyrightinbreuken opsporen

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          worden er dan zoveel foto's van jullie gestolen?
          Yup. Voorbeeldje? Zie hier Allemaal illegaal gebruikt. Zoals je ziet beginnen foto's op de duur een eigen leven te leiden.
          Voornamelijk foto's die via beeldbanken legaal werden gepubliceerd op sites van on-line kranten en die dan worden gepikt door andere kranten, magazines, organisaties, ... uiteraard zonder betaling en zonder naamsvermelding. Aangezien het "derden" zijn die pikken, wordt hierop door de beeldbanken niet gereageerd en wordt dit overgelaten aan de auteurs (t.t.z. de fotografen zelf).
          Een tweede probleem heb ik in de vorige reactie reeds vermeld, namelijk de zeer gebrekkige "selfbilling".

          Groetjes,
          Philippe
          Last edited by Photophil (De); 6 februari 2012, 10:06.
          beeldbank www.arterra.be
          persoonlijke site www.wildeyes.be
          Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

          Comment


          • #6
            Re: Copyrightinbreuken opsporen

            Bedankt Philippe voor de tip. Vind het wel handig en werkt goed.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

            Comment


            • #7
              Re: Copyrightinbreuken opsporen

              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              worden er dan zoveel foto's van jullie gestolen?
              Net even een testje gedaan ... enkele weken terug heb ik in PhotoShop een Aventador Roadster 'gemaakt' ... die zou misschien in Geneve voorgesteld worden begin maart ... niet minder dan 33 keer is dit specifieke beeld op andere sites te vinden ... dus mijn antwoord op jouw vraag : spijtig genoeg JA dus

              Nu als ze mijn url en naam er laten op staan begin ik er zelfs niet meer aan ... maar als ze die 'wegknippen' dan ben ik wel lastig eigenlijk, dat is moedwillig 'stelen' hé.

              Vorige week nog eentje die zijn schaalmodellen op eBay verkocht ... met mijn foto's, url stond er nog op, dus heb ik een vriendelijk mailtje gestuurd ... hij heeft de beelden weggedaan ... dan is het de moeite niet om een advocaat op te zetten hé, trek je toch aan het kortste eindje ... maar webwinkels daar heb ik geen geduld mee, gelijk brief van advocaat met factuur erbij ... commercieel gebruik door een professioneel kan ik echt niet mee lachen.
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Copyrightinbreuken opsporen

                Een andere handige tool is Tineye: Reverse image search: http://www.tineye.com/

                Zo kan je adh van één van je foto's gaan nakijken waar op het internet die zelfde foto allemaal te vinden is.
                Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Copyrightinbreuken opsporen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Loccufier Bekijk bericht
                  Een andere handige tool is Tineye: Reverse image search: http://www.tineye.com/

                  Zo kan je adh van één van je foto's gaan nakijken waar op het internet die zelfde foto allemaal te vinden is.
                  Als je serieus wilt zoeken gebruik je best Google Images én TinEye want beide geven verschillende resultaten.

                  Groetjes,
                  Philippe
                  beeldbank www.arterra.be
                  persoonlijke site www.wildeyes.be
                  Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Copyrightinbreuken opsporen

                    Hallo,

                    Dat src-img ding heeft al zijn nut gehad.
                    O.a. 1 van mijn foto's werd gebruikt ter illustratie op de website van euronature ivm nudistencamping in Oostenrijk.
                    Vriendelijk mailtje verstuurt om daarvoor te betalen. Helaas, die hebben geen geld op zak steken daarvoor maar foto is ondertussen wel vervangen door een andere.

                    Eigenaardig genoeg werkt dat src-img ding niet met mijn one.com album maar wel met mijn BD-album.

                    mvg
                    Marc
                    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                    M.v.g. Marc

                    Comment


                    • #11
                      Re: Copyrightinbreuken opsporen

                      Hier ook een foto van mij tegengekomen

                      http://www.dezandputter.be/De%20Zand...ereniging.html

                      Comment

                      Working...
                      X