Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raar fenomeen lichtfestival

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raar fenomeen lichtfestival

    Hallo,

    Ik ben zoals zovele dit weekend ook naar het Lichtfestival geweest. Had mijn toestel mee maar gezelschap had niet zo veel geduld, was eerder op zoek naar een leuke resto (waar er plaats was)
    's Avonds zag ik op mijn foto's een raar effect: bij diegene van de gaanderij die op 1/640 of 1/800 getrokken waren lijkt het of een deel van de LED's uitgevallen is. Op lagere snelheden heb ik dit niet. Heeft dit iets met de Hz van het lichtnet te maken of zo

    Een voorbeeldje:

    7D en 17-55/2.8 en 70-200 4 L IS en ext 1.4II en 430EXII

  • #2
    Re: Raar fenomeen lichtfestival

    ik weet niet hoe het komt dat je lichtjes zijn uitgevallen maar ik vindt wel dat het de foto niet slecht aan doet ,voor mij mag dit zeker .

    Groeten ,
    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

    Comment


    • #3
      Re: Raar fenomeen lichtfestival

      Als het aan de frequentie van het lichtnet lag, dan zouden alle leds op hetzelfde ogenblik uit moeten zijn.
      Leds werken op gelijkspanning, om die te voeden met zo weinig mogelijk verliezen worden er schakelende voedingen gebruikt. Zo'n voeding werkt op een hogere frequentie dan de netspanning (op 50Hz zie je ze zeker knipperen), maar als je foto's maakt van de leds, dan is het mogelijk dat die net uit zijn op het ogenblik dat de sluiter open staat.
      Die leds zullen niet allemaal gevoed worden door dezelfde voedingsmodule, daardoor zijn ze niet allemaal op hetzelfde ogenblik "aan". Die frequentie is hoog genoeg om de toeschouwers geen stroboscopisch effect te laten zien, maar met een heel korte sluitertijd kan je het dus wel zien op de foto's.
      Met een langere sluitertijd hebben de leds een paar keer geknipperd terwijl de sluiter open staat, en dan zie je dit effect niet.

      Als je s' avonds foto's maakt van auto's, dan kan je tegenwoordig ook stippellijnen op de foto krijgen als er auto's tussen zitten met led achterlichten (of gedimde led "daglichten" vooraan).
      Om die leds (daglichten) te dimmen wordt niet de spanning verlaagd, ze krijgen een blokgolf waardoor ze heel snel knipperen, daardoor geven ze minder licht.
      Bij de meeste led-zaklampen wordt hetzelfde principe toegepast als die meerdere lichtstanden hebben (dat kan je testen door de zaklamp snel heen en weer te bewegen, daardoor lijkt het meer een stippellijn in plaats van een lichtstreep).

      Ik heb net even een led zaklampje in de laagste stand gezet, en voor de S90 heen en weer bewogen (op ministatiefje, flits uit, sluitertijdvoorkeuze, timerfunctie, sluitertijd = 1/10 sec) zodat je het effect kan zien:



      Sommige merken (Fenix onder andere) hebben dit stroboscoop-effect niet, maar dat zijn over het algemeen ook de duurdere zaklampen.
      Om het verschil te laten zien heb ik nog een extra foto gemaakt met een iets langere sluitertijd (1/8 sec).
      De bovenste zaklamp is de Tank007-E09, de onderste is de Fenix LD15:

      Last edited by Black B@ndit; 30 januari 2012, 21:17.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Raar fenomeen lichtfestival

        Oorspronkelijk geplaatst door peterf1 Bekijk bericht
        Ik ben zoals zovele dit weekend ook naar het Lichtfestival geweest. Had mijn toestel mee maar gezelschap had niet zo veel geduld, was eerder op zoek naar een leuke resto (waar er plaats was)
        's Avonds zag ik op mijn foto's een raar effect: bij diegene van de gaanderij die op 1/640 of 1/800 getrokken waren lijkt het of een deel van de LED's uitgevallen is. Op lagere snelheden heb ik dit niet. Heeft dit iets met de Hz van het lichtnet te maken of zo
        Ik heb ongeveer hetzelfde gemerkt. Sommige "blokken" lijken minder licht te geven dan andere. Ik stond op 1/200 en 1/250.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Raar fenomeen lichtfestival

          Heb ik ook voorgehad!
          Ik stond toch ook wel even voor een raadsel daar...
          http://www.evshotsphotography.com

          Comment


          • #6
            Re: Raar fenomeen lichtfestival

            Ik heb van iemand foto's gezien en viel me ook op dat bep delen precies niet branden. Ik dacht al dat er iets stuk was

            Comment


            • #7
              Re: Raar fenomeen lichtfestival

              wanneer heb je die foto's getrokken?
              middernacht?
              volgens mij spookt het daar.

              Comment

              Working...
              X