Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto uploaden via Mac

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto uploaden via Mac

    Ik ben nieuw op BelgiumDigital en zou graag een eerste foto uploaden in de "beginnershoek".
    Ik hoor niet tot de "jongeren-generatie" en ondervind dus héél wat problemen.
    Kan iemand een "leek" verder helpen om:
    1. het formaat van een foto aan te passen (Mac), zodat ik hem kan uploaden.
    2. ik ben, zoals hierboven vermeld, een Mac gebruiker. Is er dan misschien een andere werkwijze?
    3. ik heb ook gemerkt dat men, om op te uploaden, vraagt naar een URL. URL is toch een webpagina. Ik heb geen webpagina. Mijn foto's zitten gestockeerd in "iPhoto". Kan ik van daaruit niet uploaden?
    Waarschijnlijk een reeks idiote vragen voor een "kenner", maar ja.... alle begin is moeilijk.
    Enige hulp is dus welkom.
    Dank bij voorbaat.
    Nikon D7000 - AF-S Nikkor 18-105mm - Tamron 70-300mm Di VC USD - Nikon SB 900

  • #2
    Re: foto uploaden via Mac

    1. het formaat van een foto aan te passen (Mac), zodat ik hem kan uploaden.
    --> Dat zou ik thuis eens moeten bekijken op mijn Mac om de juiste benamingen te gebruiken, ik kan dan later eventueel wel een korte procedure schrijven

    2. ik ben, zoals hierboven vermeld, een Mac gebruiker. Is er dan misschien een andere werkwijze?
    --> Niet echt een andere werkwijze dan op een Windows PC

    3. ik heb ook gemerkt dat men, om op te uploaden, vraagt naar een URL. URL is toch een webpagina. Ik heb geen webpagina. Mijn foto's zitten gestockeerd in "iPhoto". Kan ik van daaruit niet uploaden?
    --> Je zal een URL moeten opgeven die naar jouw foto verwijst, dit kan overal zijn, zowel bij jouw provider als bij Flickr, Picasaweb, ... als bij BD aangezien je blijkbaar lid bent. Je kan naar de foto gaan en dan het adres in de adresbalk kopiëren.
    Rechtstreeks uploaden vanuit iPhoto zal niet lukken, je zal de foto eerst moeten exporteren.
    Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

    Comment


    • #3
      Re: foto uploaden via Mac


      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: foto uploaden via Mac

        Als je Mac gebruikt, dan werk je wellicht ook met iPhoto? Je hebt alleszins een fotobewerkingsprogramma nodig zoals: iPhoto, Aperture (beide voor Mac), Lightroom, Photoshop (Elements), die zowel voor Mac als voor PC beschikbaar zijn, en nog een resem andere. Laat weten welk programma je gebruikt, en ik zal proberen je gedetailleerde instructies te geven.
        Nadat je foto in orde en op maat gebracht is, moet je 'm opladen naar een hosting site. Dat kan Photobucket of Tinypic zijn, of nog andere, maar ik ben intussen overgeschakeld op Dropbox, omdat de twee eerst genoemde na een tijdje je foto's ongevraagd beginnen te comprimeren. Als je geïnteresseerd bent in Dropbox, vertel het me (via PB je email adres sturen) en ik stuur je een "invitation", waardoor zowel jij, als ikzelf nog 0,25GB extra opslagruimte krijgen.
        Je moet alleszins vanaf je Mac opladen naar een hosting site. Rechtstreeks een koppeling leggen met jouw harde schijf (want iPhoto staat op jouw harde schijf) kan niet.

        PS: met te herlezen zie ik dat je met iPhoto werkt. Wel, als je foto's klaar zijn voor opladen, dien je ze eerst te exporteren vanuit iPhoto (Archief-menu>Exporteer). Bij die export kun je specifieke maten opgeven, b.v. langste zijde = 900 px.


        Je moet dus niet in iPhoto je foto op maat brengen, zoals ik boven zeg. Enkel bij de export de juiste waarde(n) ingeven.
        Last edited by LesC; 25 januari 2012, 11:25.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          uploaden met Mac

          Graag had ik voor het eerst een foto in de "beginnershoek" willen uploaden maar dit lukt me niet.
          Ik werk met een Mac en weet eerst en vooral al niet onmiddellijk hoe ik een foto "minder zwaar" kan maken (zodat ik deze zou kunnen uploaden). Bovendien geraak ik er niet echt aan uit hoe je dan uiteindelijk moet uploaden. Ik merk dat er verwezen dient te worden naar een URL (dit is toch een webpagina?). Kan je niet gewoon uploaden vanuit iPhoto?
          Kan iemand een "leek" verder helpen?
          Nikon D7000 - AF-S Nikkor 18-105mm - Tamron 70-300mm Di VC USD - Nikon SB 900

          Comment


          • #6
            Re: uploaden met Mac

            Oorspronkelijk geplaatst door masterbxs Bekijk bericht
            Graag had ik voor het eerst een foto in de "beginnershoek" willen uploaden maar dit lukt me niet.
            Kan iemand een "leek" verder helpen?

            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: uploaden met Mac

              [Mod-LesC]Twee topics samengevoegd. Je vraagt gewoon opnieuw hetzelfde als voordien? [/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: uploaden met Mac

                Zo simpel mogelijk:
                1. (na eventuele bewerking) exporteren vanuit iPhoto met de boven gegeven waarden (post #4)
                2. dan je foto opladen naar een hosting site en link kopiëren
                3. die link posten in de nieuwe topic die je aanmaakt in Beginnershoek. Maar ik raad je aan te beginnen in Testforum. Link eventueel verbeteren tot je het kan.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: foto uploaden via Mac

                  Oorspronkelijk geplaatst door masterbxs Bekijk bericht
                  3. ik heb ook gemerkt dat men, om op te uploaden, vraagt naar een URL. URL is toch een webpagina. Ik heb geen webpagina. Mijn foto's zitten gestockeerd in "iPhoto". Kan ik van daaruit niet uploaden?
                  Van jouw computer kan je niet uploaden naar het forum, je hebt een 'locatie extern' nodig. Dat kan Flickr/SmugSmug/Picasa/ennogwat zijn, de URL waar jouw foto staat kan je dan in een bericht plakken. Ook met een gratis account bij Flickr, de beperking is dan wel dat je bij Flickr niet oneindig veel foto's kan plaatsen, maar je kan er al een tijd mee weg.

                  Comment

                  Working...
                  X