Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eizo beeldscherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eizo beeldscherm

    Hallo;

    Het kan goed zijn, dat ik hier verkeerd met een verkeerde topic zit, maar kon niets anders vinden. Zit ik verkeerd, sorry dan, en geef ff aan, waar ik dan moet zijn, of misschien een ander forum voor dit soort vragen

    Ik heb bij Konijnenberg/nl een 2e hands monitor gekocht, een Eizo S2243W-H - € 299, ( nw: €545 ). Ik wilde/moest een goede beeldscherm voor de fotobewerking hebben, maar geen geld voor een nieuwe. Soms gaan er op hetzelfde moment meerdere dingen stuk.

    Men had gezegd, dat de Eizo een 1/2 jr oud was. Bij toeval kwam ik er achter, via het menu, dat de monitor er al 5700 uur op had zitten......Wel erg veel voor een 1/2 jr., toch?
    Daarnaast vond ik de scherpte eenmaal thuis erg tegenvallen. Bij Konijnenberg is de monitor ff aangesloten geweest, en ik zag wat beelden, die ik best wel goed vond.
    Ik heb een Vista pc en een HD 4670 Radeon grafische kaart ( ½ jr. oud)

    Bovendien heb ik een Spider4 gekocht ( € 140) , om eea te kalibreren; maar daar werd de scherpte alleen maar minder van. Ik heb de kalibratie 4x uitgevoerd; geen verbetering. Je kan weinig verkeerd doen, omdat alles via een Wizard gaat. Ik moest 2 opdrachten doen:

    Een vraag om het contrast op neutraal te zetten, en een vraag over de Klevin. Het advies was deze op 5000 te zetten, terwijl het scherm zelf al op 6500 stond. In 1e instantie toch op 5000 gezet; maar de monitor werd te donker na afloop. Bij de 2e kalibratie op 6500 gezet, maar dat werd niet helemaal overgenomen. Na de test stond deze in de Spider software op 5800

    Ik heb 2 vragen:

    - Hoeveel uur kan zo’n scherm ongeveer ‘draaien’
    - Heeft iemand ervaring met zo’n Spider4 calibratie en me wil helpen
    -
    Alvast bedankt!

    Groeten Calisto
    Last edited by Calisto; 23 januari 2012, 20:17.
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: Eizo beeldscherm

    Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
    Men had gezegd, dat de Eizo een 1/2 jr oud was. Bij toeval kwam ik er achter, via het menu, dat de monitor er al 5700 uur op had zitten......Wel erg veel voor een 1/2 jr., toch?
    Een snelle rekensom:
    5700u / 24u = 237.5 dagen
    Als deze 24u per dag aan heeft gestaan dan zit je ook al over het half jaar heen ( half jaar is 182.5 dagen).

    Deze monitor is zoieso ouder dan een half jaar als de info klopt.

    Met de overige vragen kan ik je weinig helpen.
    Ik heb een Spider3 en dat gaat allemaal automatisch.
    Kleurtemperatuur word door de software aanbevolen om op 6500K te zetten en dat staat mijn scherm ook ( Iiyama prolite 2710HD )

    Alles komt hier redelijk overeen ( scherm, photoshop, web en print )

    Greets rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: Eizo beeldscherm

      Staat de resolutie van je grafische kaart goed afgesteld op de resolutie van het scherm ?

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Eizo beeldscherm

        Hallo;

        @ Dr Jeckyll Ja, dat denk ik ook, dat de monitor ouder is, want niemand, zeker geen winkel, heeft alle monitoren 24/7 dagen aan.... eerder de helft; ( 6 dgn 10-12 uur)dus dat wordt
        een interessant/beetje boos telefoontje naar Konijnenberg!

        @ Sieg: Ja; ik heb de resolutie goed staan; gaat trouwens bij de Vista automatisch

        Groet
        Calisto
        Met vriendelijke groet

        Calisto

        Comment


        • #5
          Re: Eizo beeldscherm

          Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
          ... @ Sieg: Ja; ik heb de resolutie goed staan; gaat trouwens bij de Vista automatisch ...
          Awel dat dacht ik ook altijd.
          Net voor kerst heb ik mij een Eizo gekocht met een resolutie van 1920 x 1200, ik dacht dat mijn kaart automatisch de resolutie zou aanpassen, dus niet ...

          Ik heb deze zelf moeten aanpassen via het configuratiescherm van Nvdia.
          Misschien is het bij U anders ?

          grts
          Sieg

          ps. van 26 december tot nu heeft 'm 289hr gedraaid, dus pakweg 300hr/maand en hij staat aan van in de voormiddag tot een stuk in de nacht !

          Dus in uw geval zou hij op dat half jaar 950hr/maand moeten gedraaid hebben, lijkt me absoluut niet haalbaar
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Eizo beeldscherm

            Mijn beide Eizo's stonden na een jaar ook op zulke hoge uren. Stonden een paar uur per dag aan.
            Ik vermoed dat de teller blijft lopen als ze aangesloten zijn op 220V, ook als de schakelaar af staat.
            24 uur/dag x 180 dagen = 4320 uur. Dat komt al dichter bij jouw waarden.
            Kan het nu niet meer controleren want ik heb ze niet meer.(weggedaan wegens tegenvallend contrast en steeds weer magentazweem na enkele weken gebruik)

            Comment


            • #7
              Re: Eizo beeldscherm

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Mijn beide Eizo's stonden na een jaar ook op zulke hoge uren. Stonden een paar uur per dag aan.
              Ik vermoed dat de teller blijft lopen als ze aangesloten zijn op 220V, ook als de schakelaar af staat.
              24 uur/dag x 180 dagen = 4320 uur. Dat komt al dichter bij jouw waarden.
              Kan het nu niet meer controleren want ik heb ze niet meer.(weggedaan wegens tegenvallend contrast en steeds weer magentazweem na enkele weken gebruik)
              Heb het vandaag eens in de gaten gehouden, de teller loopt niet door als de monitor in standby gaat
              In ieder geval bij mijn monitor toch niet ...
              Welke types had U aangezien U spreekt van tegenvallend contrast en kleurzweem ??

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Eizo beeldscherm

                Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
                Daarnaast vond ik de scherpte eenmaal thuis erg tegenvallen. (...)
                Bovendien heb ik een Spider4 gekocht ( € 140) , om eea te kalibreren; maar daar werd de scherpte alleen maar minder van.
                Erg vreemd dat de onscherpte door kalibreren afneemt. Bij mijn SW2410W's loopt de urenteller (8021 en 8147 uur, sinds november 2009) trouwens ook niet door als de monitoren in standby staan. Ik zou er maar mee teruggaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Eizo beeldscherm

                  Hallo een ieder;
                  Sorry, dat ik niet altijd direct reageer, maar m'n partner is ziek.
                  @ Sieg:
                  Goede tip, ik ga eens kijken in het config.scherm; doe ik morgen, de vista pc staat nu uit.
                  Uw teller, en die van Leonas lopen niet door, die van Notex weer wel; vreemd hé?

                  Ik ga er inderdaad mee terug, heb al gebeld. Ik kan me niet voorstellen, dat zo'n zaak de stroom erop laat staan; al was het maar uit veiligheid ( brandgevaar/voorschrift)

                  De dame bij Konijnenberg, deed geen uitspraak, maar vond het ook vreemd.
                  Ik heb een rekensommentje gemaakt:
                  5700 uur : 10 (uur pd) = 570 dagen + de zondagen = 56 (p.jr) + 23 ( ½ jr = ( 570 dagen is 1 1/2 jr )
                  570 + 56 + 23 = 639 dagen = 2 jr. ………heeft heeft de monitor aangestaan...... dat is meer dan een ½ jr….
                  Dat is, als het waar is, niet zo netjes van het personeel....


                  Ik eind deze week als ik een gaatje zie; 't is een eind rijden;
                  Ik snap ook niet, dat de scherpte is afgenomen; misschien doe ik iets verkeerd.
                  Misschien is het verstandig om ook m'n pc en de Spider4 ook mee te nemen.

                  Daar hebben ze misschien dermate apparatuur, dat een beeldscherm er bijna altijd goed uitziet. Dat is in een tv zaak ook. Kunnen ze gelijk zien of de videokaart goed is; toch?

                  Ik laat de uitslag zeker weten

                  Alvast bedankt voor alle reacties

                  Groeten Calisto
                  Last edited by Calisto; 24 januari 2012, 22:05.
                  Met vriendelijke groet

                  Calisto

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eizo beeldscherm

                    Gegroet een ieder;

                    Ik houd het kort, daar mijn partner in het ziekenhuis is opgenomen.

                    Ik kreeg bericht van Eizo Eindhoven. De garantie is 5 jr. of 30.000 branduren; zoals ze dat noemen. In dat ligt gezien valt 't nog mee; hij/zij heeft nu dan 1/5 v.d. "levensuur" gehad. Tenzij de uren doorlopen zoals eerder gemeld. Dat heb ik nog niet bij mezelf gecontroleerd, omdat ik ff snel op een andere pc zit te werken.

                    Zit ik nog, dat men niet netjes is geweest met het benoemen v..d. leeftijd, en de onscherpte v.d. monitor.

                    Probeer morgen weer te reageren

                    Met vriendelijke groet

                    Calisto
                    Met vriendelijke groet

                    Calisto

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eizo beeldscherm

                      Hallo;

                      Mijn Eizo lopen de uren niet door als de stroom uit is. Dus dat betekent, dat de Eizo
                      absoluut ouder is dan een 1/2 jr.

                      Vlgs de mail die ik kreeg van Eizo Eindhoven, is een V A paneel hetzelfde als een S-PVA..
                      Op de Eizo.com website zag ik nl, dat mijn Eizo S2243 W-H, een VA paneel had. Daarop deze vraag neergelegd bij Eizo.nl

                      Wat is ook vreemd vond dat op de verpakking/doos de vermelding S2243 WH BK stond, maar "BK " staat niet op het indentiteitplaatje achterop de monitor.
                      Vlg. enkele website's zit er een verschil tussen deze 2 modellen; klopt dat?

                      Groeten,

                      Calisto
                      Met vriendelijke groet

                      Calisto

                      Comment

                      Working...
                      X