Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ADVIES gevraagd: scanner...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ADVIES gevraagd: scanner...

    Ik ga dia's inscannen... een héél pak ! Ik sta dus voor keuzes...
    1. ik ga het zelf doen
    2. ik ga een toestel zelf aankopen, en hopelijk erna verkopen
    3. ik twijfel tussen nog 2 toestellen (gezien mijn 1ste keuze Nikon Coolscan 9000 ED niet meer geleverd wordt noch werkt op Mac SnowLeopard)

    De twee toestellen die mij in het oog springen:
    1. Reflecta DigitDia 6000 + software (apart)
    2. EPSON V750 Pro + software (incl)

    Bedoeling is dat de ingescande dia's op een 56"flatscreen kunnen bekeken worden met een goed tot aanvaardbaar resultaat.

    Wat ik nog niet goed begrepen heb is de effectieve dpi van beide toestellen... Welke biedt de beste kwaliteit nu eigenlijk ?

    Wie helpt me bij het kiezen, wie heeft ervaring met één vd toestellen ?
    Last edited by Simm; 28 januari 2012, 19:50.

  • #2
    Re: ADVIES gevraagd: scanner...

    [Mod-LesC]Verplaatst van Aangeboden () naar Algemeen. Aangeboden dient om fotomateriaal te verkopen. Bovendien kan men daar niet reageren. Hier wel.[/Mod]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: ADVIES gevraagd: scanner...

      Mijn excuses, was even vergeten...! zal niet meer voorvallen !

      Comment


      • #4
        Re: ADVIES gevraagd: scanner...

        ik heb mij vorig jaar een adapter gekocht die je op een lens kan vijzen.

        hier schuif je een dia en en je neemt een foto met je toestel.

        heb dan gezorgd voor een lichtbron aan het einde van die adapter om op die manier een goede belichting te hebben.
        hierdoor duurt het digitaliseren van zo een dia letterlijk een paar seconden.
        De kwaliteit is misschien niet zo goed als het zou kunnen zijn met zo een dia scanner maar zeker aanvaardbaar en pakken sneller, eens alles opgesteld en afgeregeld is haal ik makkelijk 10 dia's per minuut.

        Ik doe ze in raw om zo achteraf de best mogelijke nabewerkign te kunnen doen.

        zo een adapter kost een kleine 100 euro : http://www.amazon.de/Kaiser-Dia-Dupl...6710808&sr=8-2
        President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

        Comment


        • #5
          Re: ADVIES gevraagd: scanner...

          Ik ben hier momenteel voor een collega dias van de jaren 50-60 aan het scannen met een Nikon 5000ED en dat vind ik inderdaad overkill.

          Comment


          • #6
            Re: ADVIES gevraagd: scanner...

            Ja voor dat soort dias is de opstelling die ik gebruik zeker voldoende, de dia's die ik er mee doe zijn met een compact camera in de jaren 70 en 80 gemaakt dus die zijn zowiso niet erg scherp.
            alhoewel ik moet zeggen dat bij de paar zeer goede opnamen die ik op die manier gedigitaliseerd heb het resultaat zeer bevredigend is.
            President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

            Comment


            • #7
              Re: ADVIES gevraagd: scanner...

              Er zal niks anders opzitten dan wachten op advies van een gelukkige bezitter/gebruiker van één van de toestellen uit mijn keuze (Epson/Reflecta) ...?

              Comment


              • #8
                Re: ADVIES gevraagd: scanner...

                Ik werk niet met de V750 maar met de V500, het kleinere broertje dus. Ik vind de kwaliteit beslist goed en je hebt veel mogelijkheden in het scanprogramma. Soms gebruik ik silver fast wanneer ik dia's inscan. Naar mijn idee heb je met de V750 een uitstekend apparaat. Alle mogelijkheden kun je op de site van Epson zien.
                Op fotoapparatuur.nl staat een gebruikte te koop, misschien is dat een goede deal!
                Ed Agter - Nederland

                Comment


                • #9
                  Re: ADVIES gevraagd: scanner...

                  Ik heb de reflecta crystalscan 7200. Ik was daar zeer tevreden van (voor hetgeen ik al gescand had). Heb echter de update gedaan naar windows 7, en sindsdien werkt het ding niet meer (is ook op internet het een en ander van te vinden).
                  Ben nu al een week over en weer aan't mailen met reflecta. Ik moet zeggen ze zijn bereidwillig om te helpen maar de oplossing is nog niet gevonden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ADVIES gevraagd: scanner...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
                    Ik heb de reflecta crystalscan 7200. Ik was daar zeer tevreden van (voor hetgeen ik al gescand had). Heb echter de update gedaan naar windows 7, en sindsdien werkt het ding niet meer (is ook op internet het een en ander van te vinden).
                    Ben nu al een week over en weer aan't mailen met reflecta. Ik moet zeggen ze zijn bereidwillig om te helpen maar de oplossing is nog niet gevonden.
                    Ik weet dat sommige scanners, die niet meer werken onder Windows 7 64-bits omdat de drivers er niet geschikt voor zijn, wel werken door gebruik te maken van Vuescan (niet gratis, maar niet duur). Neem eventueel de 64-bits probeerversie, dan zie je meteen of het lukt met jouw scanner.
                    home page: http://cage.ugent.be/~hs
                    reisblog: http://herser.wordpress.com
                    foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                    Comment


                    • #11
                      Re: ADVIES gevraagd: scanner...

                      We gaan is beginnen met alles op een rijtje te zetten :

                      - Een full HD TV geeft maximaal een beeld weer van van 1920 x 1080 pixels.
                      - Bij het scannen kan je dus best deze afmetingen gebruiken, met dien verstande dat een beeld van een 3/2 en 4/3 verhouding ook nooit beeldvullend zal worden weergegeven op je scherm, maar steeds met de zwarte banden zal worden bekeken.
                      - Enkel een beeld in de verhouding 16/9 wordt beeldvullend weergegeven. Normaal heb je bij het scannen van kleinbeeld dia's een verhouding van 3/2 .
                      - Het scannen kost veel tijd, met een correctie qua kleur en andere, en het willen goed doen kan dit tot 15 minuten voor 1 dia zijn, daar moet je toch is over denken.

                      Mogelijk alternatief is het fotograferen van je dia's met een digitale reflex met gebruik van een diakopieerapparaat.

                      Als je echt geen afdrukken wil maken op papier van je gescande dia's heeft de resolutie niet echt veel belang voor U, maar de opgegeven resolutie bij diascanners is opgegeven langs de langste zijde. Dus als je een dia scant aan 4000 dpi, dan krijg je een beeld dat 4000 pixels zal hebben aan de langste zijde, de korste zijde is dan evenredig 2666 pixels , wat je een beeld geeft van 4000 X 2666 = 10.664000 pixels. Wat geschikt is voor afdrukken te maken, maar te groot voor te tonen op een beeldscherm.

                      Dus bekijk en bedenk het ganse project nog is opnieuw, want buiten de investering gaat er ook veel tijd inzitten .

                      MVG, jeff C.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: ADVIES gevraagd: scanner...

                        Das al ineens verhelderend ! Als ik het goed begrijp kan je in dat geval dus scannen aan lager dpi (en bijgesneden natuurlijk) om zo ongeveer het beeldvullend 1920 x 1080 pixels te krijgen ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: ADVIES gevraagd: scanner...

                          Herman,
                          Heb die trial van vuescan gedownload, maar kan het echter niet testen!
                          Bij de bron kan je nl. geen negatief of diapositief ingeven, ondanks dat het wel bij het prentje staat... Wachten dus op reflecta.

                          Comment


                          • #14
                            Re: ADVIES gevraagd: scanner...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
                            Herman,
                            Heb die trial van vuescan gedownload, maar kan het echter niet testen!
                            Bij de bron kan je nl. geen negatief of diapositief ingeven, ondanks dat het wel bij het prentje staat... Wachten dus op reflecta.
                            Jouw type scanner staat nochtans vermeld bij de ondersteunde scanners. Misschien haal je nog iets uit de aanvullende informatie over te installeren drivers en er staat ook iets over het gebruik van vuescan 32bits i.p.v. 64bits.
                            Want to keep using your Reflecta CrystalScan 7200 on macOS Ventura, Windows 10, and more? VueScan has a built in Reflecta Scanner Driver - so it works even without a driver.

                            Neem anders eens contact op met Hamrick.
                            Misschien onderneemt Reflecta nog iets voor de driver, maar ik heb een oudere Minolta Dual III en daarvoor worden geen 64bits drivers meer gemaakt. Ik gebruik nog steeds WindowsXP, maar een vriend aan wie ik mijn scanner uitleende ondervond in Windows 7 de driverproblemen.
                            home page: http://cage.ugent.be/~hs
                            reisblog: http://herser.wordpress.com
                            foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                            Comment


                            • #15
                              Re: ADVIES gevraagd: scanner...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Simm Bekijk bericht
                              Das al ineens verhelderend ! Als ik het goed begrijp kan je in dat geval dus scannen aan lager dpi (en bijgesneden natuurlijk) om zo ongeveer het beeldvullend 1920 x 1080 pixels te krijgen ?

                              Dat is inderdaad zo, als je alle beelden op 16 X 9 verhouding brengt en ze scant zodat je 1920 pixels hebt aan de langste zijde ben je der, en is het beeld op formaat voor je scherm. De resolutie zal dan wel te laag zijn voor afdrukken maar dat was niet je bedoeling he.

                              MVG, Jeff C.
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X