Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scannen van oude 6x6 dia's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scannen van oude 6x6 dia's

    Ik heb hier een paar duizend 6x6 dia's en zou die graag inscannen met mijn epson perfection v500 photo scanner. De bedoeling is om ze later met een projector te bekijken op een scherm van ongeveer 1m80 x 1m80.
    Enkele vraagjes:
    Welke scanresolutie kan ik het best gebruiken om een zo zuiver mogelijk beeld op het scherm te krijgen?
    Welke (betaalbare) projector geeft hiervoor goede resultaten?

  • #2
    Re: scannen van oude 6x6 dia's

    De hoogste resolutie is normaalgezien de beste manier om het maximum uit de negatieven te halen.
    Achteraf kan je die bestanden bewerken en verkleinen naar de beamer-resolutie.
    Verscherpen doe je ook op die beamer-resolutie, en daarvoor zet je de foto op 100% in het fotobewerkingsprogramma zadat je duidelijk het effect ziet (zeker niet overdrijven).

    Bij het scannen van negatieven zal je de korrel te zien krijgen, als je die wil wegwerken, dan doe je dat als eerste bewerking vooralleer je iets anders doet.

    Je moet dus eerst de resolutie van de beamer kennen voor je de foto's optimaal kan bewerken.

    Hou de originele scans (de grote bestanden) zeker bij, die kan je gebruiken om er afdrukken van te laten maken. Voor de afdrukken zal je die ook moeten bewerken om ze zo goed mogelijk te krijgen, gewoon maar de negatieven scannen geeft nooit de best mogelijke afdruk.
    Ik heb ook een hele reeks (kleinbeeld) nagatieven gescand, en er is wel heel wat werk aan om er het beste uit te halen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X