Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

evenementen / optredens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • evenementen / optredens

    Goede middag,

    Ik ben een beginnend fotograaf en zou graag foto's maken van optredens en evenementen. Nu mag er volgens de regels op de meeste van die dingen geen opnameapparatuur mee binnen genomen worden. Maar hier op BD zie ik regelmatig foto's opduiken die genomen zijn op zulke evenementen.
    Mijn vraag is : moet er voor het nemen van foto's op die plaatsen toestemming gevraagd worden of is het eerder een kwestie van camera binnensmokkelen en hopen dat je niet gevat word? Wie heeft hier ervaring mee en kan me wat tips geven?

    Groetjes Smok3y,

  • #2
    Re: evenementen / optredens

    Nog te dromerig om het Sticky, laat staan het reglement, te lezen.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

    Comment


    • #3
      Re: evenementen / optredens

      De meeste mensen die foto's op optredens nemen (zeker frontstage), hebben een 'accreditatie' per evenement. Zij werken (betaald of onbetaald) voor bepaalde tijdschriften, e-zines, organisaties, platenfirma, de band zelf, de zaal etc ...

      In bepaalde zalen of evenementen is het wel mogelijk om zonder 'fotopas' foto's te nemen en maakt de security hier geen bezwaar tegen.

      Ik heb het dan over gratis optredens, jeugdhuizen, cafézaaltjes, maar ook kleinere 'echte' concertzalen.

      Natuurlijk moet je niet in t Sportpaleis met een 1D MIV met een 70-200 binnenkomen zonder fotopas, want dan val je wel hard op. En ik denk niet dat je dan met een gerust geweten het concert uitziet als je je gerief in je autokoffer moet leggen ...

      Uiteindelijk is een fotopas bemachtigen niet het grootste probleem, al lijkt dat wel zo voor beginners. t Moeilijkste is goeie foto's maken !
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: evenementen / optredens

        Ik weet niet wat je met evenementen bedoelt ?

        Op een honden- of paardenshow mag je ms zonder problemen een zware dslr mee binnen pakken.

        Ik weet niet of ze op de voetbal daarmee gediend zijn ...
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: evenementen / optredens

          Johan,
          bedankt voor de info. ik heb me dit altijd al afgevraagd. alweer iets bijgeleerd vandaag

          Plaatwerker,
          ik was een beetje te enthousiast. bedankt voor de verwijzing naar het forum reglement.
          ook hier iets bijgeleerd

          Groetjes,

          Comment


          • #6
            Re: evenementen / optredens

            Zoals met alles geldt : klein beginnen.

            Je kent ms wel de leden van een groepje, of vrienden van vrienden spelen in een groepje.

            Of je zit altijd in een jeugdhuis of bluescafe en je mag er wel foto's nemen als je t vriendelijk vraagt.

            In sommige zalen kan je ook van vrij grote bands zonder problemen foto's nemen als je je toestel binnensmokkelt.

            Zo bouw je een 'portfolio' op. Die stuur je bv naar een webzine, met de vraag of je voor hen mag werken.

            Je moet natuurlijk wel vrij goed zijn.

            En natuurlijk moet je de deadlines van het magazine respecteren.

            Verder is concertfotografie helemaal niet glamoureus. Je mag niet ene gaan drinken met Koen Wauters (tenzij je bv 30 jaar bezig bent), of je mag niet backstage...

            Uiteindelijk kruipt er heel veel (onbetaald) werk in.

            Je verslijt je auto, je moet veel extra verlof nemen van t werk, je steekt uren in de nabewerking en je koopt duur materiaal ...

            Als er geen frontstage is, moet je al voor de hevigste fans aanwezig zijn, kwestie van een goed plaatske te hebben...

            Maar, veel succes
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: evenementen / optredens

              [Mod-LesC]Verplaatst van Beginnershoek (die tot onze Fotohoek behoort en dus dient om foto's te posten, naar Algemeen.[/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: evenementen / optredens

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Zoals met alles geldt : klein beginnen.

                Je kent ms wel de leden van een groepje, of vrienden van vrienden spelen in een groepje.

                Of je zit altijd in een jeugdhuis of bluescafe en je mag er wel foto's nemen als je t vriendelijk vraagt.

                In sommige zalen kan je ook van vrij grote bands zonder problemen foto's nemen als je je toestel binnensmokkelt.
                of naar de Gentse Feesten gaan, daar doe je ook wat je wil. 10 dagen gratis stage.
                Last edited by LesC; 22 december 2011, 11:39. Reden: Quote verbeterd
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment

                Working...
                X