Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotogalerij met achtergrondinfo?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotogalerij met achtergrondinfo?

    Deze website bevat heel wat foto's, maar ik vind nooit technische info over de camera, lens en instellingen waarmee de foto is genomen. Kijk ik er naast?

    Kan iemand me verwijzen naar een galerij met foto + info?


    Het idee is -als absolute beginner- na te gaan welk type foto's ik knap vind en met welke lens die worden getrokken om op die manier mijn ideale collectie lenzen samen te stellen.

    Kwestie niet te moeten vragen "wat is voor mij de beste lens", want het is na heel wat lezen van dergelijke posts al duidelijk dat je finaal zelf moet beslissen.
    Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

  • #2
    Re: Fotogalerij met achtergrondinfo?

    Misschien een BOF kopen van hier op belgiumdigital ? Heb die nog niet in handen gehad maar ik denk dat er ook info is over het materiaal bij elke foto.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Fotogalerij met achtergrondinfo?

      De exif ( is de gebruikte term) staat er niet altijd in, is niet verplicht, maar een gratis programma is Photome en vrij uitgebreid vind je hier klik , je kan daar een eigen foto in laden of rechts klikken op de foto hier en dan op Photome, en zit de exif erin dan toont hij dat , mvg
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: Fotogalerij met achtergrondinfo?

        Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
        Deze website bevat heel wat foto's, maar ik vind nooit technische info over de camera, lens en instellingen waarmee de foto is genomen. Kijk ik er naast?

        Kan iemand me verwijzen naar een galerij met foto + info?


        Het idee is -als absolute beginner- na te gaan welk type foto's ik knap vind en met welke lens die worden getrokken om op die manier mijn ideale collectie lenzen samen te stellen.

        Kwestie niet te moeten vragen "wat is voor mij de beste lens", want het is na heel wat lezen van dergelijke posts al duidelijk dat je finaal zelf moet beslissen.
        Mijn haren rezen al ten berge, bij het lezen van de eerste zin.
        De overdreven aandacht die wordt besteed aan deze technische info is typisch voor beginners en staat soms jarenlang in de weg om te vorderen in de fotografie.
        Maar iets verder ging het al weer beter met me, toen ik zag dat je zelf over een “absolute beginner” spreekt.
        En nog beter vind ik de motivatie om die technische info van de foto te kennen.
        Alhoewel.
        Het klopt dat je zelf moet kunnen besluiten welke lens / lenzen je koopt.
        Maar ik zou in de eerste plaats onderzoeken welke foto's je geneigd bent te bekijken of zelf te nemen.
        Welke soort fotografie spreekt jou aan? Reportage, straat, landschap, portret, dieren, enz.
        Voor elke soort fotografie zijn er lenzen die daar best bijpassen.
        Ik ben met mijn foto's actief op een ander fotografieforum. Daar wordt nooit of te nimmer gerept over technische specificaties.
        Het is een forum voor de meer gevorderde fotograaf.
        Terwijl het typerend is voor een forum als BD, dat zich vooral naar beginners richt, dat er zoveel aandacht naar de techniek gaat.
        Het eerste wat je namelijk leert is “aan de knopjes draaien”.
        Vervolgens komt de esthetiek om de hoek kijken, ga je goede composities leren maken. En tenslotte ga je inhoud in je foto's leggen.
        Dat laatste is het moelijkste en komt pas na jaren fotograferen.
        Het is jammer dat velen blijven steken in de technische of esthetische fase, bij gebrek aan goede mentors of opleiding.
        Succes in je zoektocht.

        Comment


        • #5
          Re: Fotogalerij met achtergrondinfo?

          Al erg bedankt voor de reacties.

          guido.g
          PhotoMe is wel nuttig om mijn eigen foto's te analyseren, maar de meeste fotos op het net zijn bijgewerkt en ontbreken de EXIF informatie (net enkele geprobeerd).

          Control-Z
          Als ik mijn behoefte omschrijf als portret, landschap, enz is dat veel te vaag, en krijg ik een even vaag antwoord. Een beeld zegt meer dan duizend woorden hé.

          Ik zal mijn aanpak wat bijstellen en enkele foto's zoeken samen met de vraag "met welk type lens kan ik dit resultaat bereiken" (los van de ervaring en het inzicht)
          Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

          Comment


          • #6
            Re: Fotogalerij met achtergrondinfo?

            Als je op mijn site kijkt naar foto's over vogels, zie je onderaan elke foto met welke lens die is genomen. Heb je al enig idee hoeveel mm's je nodig hebt.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Fotogalerij met achtergrondinfo?

              kijk eens op www.pbase.com
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Fotogalerij met achtergrondinfo?

                putor
                Exact wat ik zoek. Bedankt!
                Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

                Comment

                Working...
                X