Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

frustratie freelance

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • frustratie freelance

    "Het is dus niet mogelijk een bijberoep te beginnen gedurende de werkloosheid (tenzij voor de werkloze van 50 jaar of meer die de vrijstelling oudere werkloze geniet). "

    Dit heb ik net gelezen alsook vernomen van het ACV.



    Zelf ben ik enkele maanden werkloos wegens een overname van een bedrijf en de oude ploeg 'wij' namen ze helaas niet mee. Dus heeft de externe firma doodleuk besloten om me te ontslaan!
    Tot zover mijn IT support job.

    Ik heb dit enigszins als voordeel aangepakt en ben nu twee maanden bezig met een opleiding in de vdab voor netwerkbeheerder/system administrator.

    'Den dop' is geen vetten, helaas alsook de 1 euro premie voor knelpuntberoepen is sinds 2008 afgeschaft.

    Dus dacht ik om van mijn hobby een bijberoep te maken als freelance partyfotograaf.
    Zo heb ik de kans verkregen om in een discotheek te fotograferen. Dus werk is gevonden.

    Helaas kan het voor vadertje staat natuurlijk weer niet zijn.
    Als werkloze kun je geen bijberoep starten, zelfs niet voor de zaterdag / zondag of vrijdagavond.

    Dan noemen ze België een kapitalistisch en democratisch land.
    Start je echter wel in bijberoep als freelance neemt de 'rva' meteen je uitkering af.
    En dat terwijl een bijberoep officieel in de week enkel vanaf 18 uur mag uitgevoerd worden. Ik geloof dat in het weekend wel de volledige zaterdag mogelijk is.
    In ieder geval is er van profiteren niet echt sprake.

    Wat is het gevolg? Het weekendwerk op freelance basis die ik kon krijgen mag ik waarschijnlijk vergeten terwijl ik er al een tijdje van droomde, maar wegens beperkingen niet eerder kon uitvoeren.

    Hoe denken jullie hierover en waarom mag een 50 plusser wel en een jongere niet?
    Steunt dit wel nog op het kapitalisme? Wie heeft onder andere ervaring en tips als freelancer en kan je twee freelance jobs combineren bv.: it-er en fotografie?

    mvg

    Miguel
    "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

  • #2
    Re: frustratie freelance

    Het is dus niet mogelijk een bijberoep te beginnen gedurende de werkloosheid
    dat klopt, en daar was ik indertijd gelukkig van op de hoogte. dus heb ik mijn bijberoep gestart toen ik nog werknemer was.
    Toe ik daarna werkloos werd, kon ik het bijberoep, onder beperkingen verder zetten.

    Comment


    • #3
      Re: frustratie freelance

      En wat als je al een bijberoep hebt en nadien wordt ontslagen ? (Post net na Control-Z dus deze vraag is al gedeeltelijk beantwoord.
      Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
      http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

      Comment


      • #4
        Re: frustratie freelance

        Oorspronkelijk geplaatst door 7horses Bekijk bericht
        En wat als je al een bijberoep hebt en nadien wordt ontslagen ?
        dan mag je je bijberoep voortzetten onder bepaalde voorwaarden, maar je moet er wel tijdens je hoofdberoep dienst wel al minimum drie maanden mee bezig zijn.
        "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

        Comment


        • #5
          Re: frustratie freelance

          Zonder er een maatschappelijke discussie van te maken moet je ook begrijpen dat het voor *sommige* werklozen heel verleidelijk is om met een bijverdienste de werkloosheidsuitkering aan te vullen tot een leefbaar tot behoorlijk loon. Er zijn er bovendien eenmaal ook die niet verlegen zijn voor wat zwartwerk . Iedereen kent wel iemand in z'n omgeving die werkloos is én bijklust. Ik kan perfect begrijpen dat de overheid de combinatie werkloosheid en bijverdienen niet toestaat.
          Zoals vaak moeten diegenen die het goed bedoelen weer opdraaien voor de sjoemelaars.

          Toch veel succes met het zoeken naar een nieuwe job!

          Willy
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: frustratie freelance

            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Zonder er een maatschappelijke discussie van te maken ...

            ... Zoals vaak moeten diegenen die het goed bedoelen weer opdraaien voor de sjoemelaars.
            zonder er een maatschappelijke discussie van te willen maken wil ik even meegeven dat 59% van de fraude in België bij door de 3 procent rijksten veroorzaakt wordt en dat er net geen 3% zit bij de werklozen en leefloontrekkers.

            gewoon een feit (staat niet ter discussie, cijfers komen van goede bronnen bij de belastingen) en kwestie van perspectieven, zodat je weet voor welke sjoemelaars we opdraaien.

            Je moet gewoon maken dat je zo snel mogelijk 50 plusser wordt.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: frustratie freelance

              Je kan eventueel via een interim bureau werken. Je krijgt dan officeel interimwerk, maar je brengt zelf de opdrachten binnen.

              vb. http://www.t-interim.be/t-heater/nl/index.shtm

              Ik zie bij deze werkwijze geen problemen van de rva, al zal je dopgeld wel dalen naargelang de gewerkte dagen.


              Oorspronkelijk geplaatst door micn Bekijk bericht
              [I]

              En dat terwijl een bijberoep officieel in de week enkel vanaf 18 uur mag uitgevoerd worden. Ik geloof dat in het weekend wel de volledige zaterdag mogelijk is.
              Ik heb nog nooit gehoord van tijdsbeperkingen op bijberoep. Kan je even toelichten waar je dit gehoord hebt?
              Last edited by voyager; 16 december 2011, 12:18.

              Comment


              • #8
                Re: frustratie freelance

                Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
                Ik heb nog nooit gehoord van tijdsbeperkingen op bijberoep. Kan je even toelichten waar je dit gehoord hebt?
                Ik heb het volgende hier vernomen :
                https://www.socialsecurity.be/CMS/nl...H_10_2_5_3.xml

                Helaas zijn het wederom de braven die inderdaad slachtoffer zijn.
                Vanaf ik drie maanden vast werk heb: hop inschrijven als freelance.
                "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                Comment


                • #9
                  Re: frustratie freelance

                  Oorspronkelijk geplaatst door micn Bekijk bericht
                  Ik heb het volgende hier vernomen :
                  https://www.socialsecurity.be/CMS/nl...H_10_2_5_3.xml

                  Helaas zijn het wederom de braven die inderdaad slachtoffer zijn.
                  Vanaf ik drie maanden vast werk heb: hop inschrijven als freelance.
                  je mag toch vanaf dag 1 dat je vast werk hebt je ondernemingsnummer en btw nummer aanvragen. Dat hoeft zelfs geen vast werk te zijn, een contract voor 6 maand is even goed.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: frustratie freelance

                    Als ik me niet vergis kan je mss wel het volgende doen.

                    Je start als volledige zelfstandige en eens je werk (via een werkgever) hebt gevonden, 'degradeer' je naar zelfstandige in bijberoep.

                    Ik heb 10 tal jaar terug gewerkt als in bijberoep (hosting/webdesign), bij een werkgever.
                    Omdat ik ontslagen was ben ik toen 11 maand als freelance gaan werken (100% zelfstandig). Maar omdat het niet voldoende opbracht, heb ik opnieuw via een werkgever gewerkt en mn bijberoep behouden.
                    Uiteraard heb ik dat allemaal via mn boekhouder laten verlopen.

                    Dus navraag kan mss een antwoord bieden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: frustratie freelance

                      Van zodra je weer werkt en dus geen werkloosheidsuitkeringen meer ontvangt, mag je onmiddellijk starten in bijberoep, ongeacht wat voor soort contract je hebt. Je moet wel minstens halftijds in loondienst zijn om in aanmerking te komen voor het statuut van zelffstandige in bijberoep.
                      Als je minstens gedurende drie maand werk in loondienst en bijberoep gecombineerd hebt en dan terug op werkloosheid zou vallen, dan mag je het bijberoep verder uitoefenen.

                      Als je zoekt in de IT-branche, kijk dan ook eens naar de IT-consulting bedrijven, die zoeken tegenwoordig ook volk (dacht iets gezien te hebben van Ordina, EDS, ...)

                      Kijk idd ook eens bij de uitzendkantoren en beperkt je niet tot een, maar schrijf je bij zo veel mogelijk is. Het gebeurt wel vaker dat een bedrijf in eerste instantie een uitzendkracht zoekt, maar dan toch een vast contract (onmiddellijk of na verloop van tijd) aanbiedt aan de interessante profielen.
                      En dat je dopgeld daalt naargelang het aantal gewerkte dagen is nogal wiedes, want voor die dagen heb je dan immers loon ontvangen.

                      Ik wens je bij deze alvast veel succes in je zoektocht naar een nieuwe job, maar in de IT moet dat zeker lukken.


                      Tot slot wil ik nog even reageren op de opmerking van Putor ivm de fraude. Cijfers en statistieken zijn mooi en wel, maar er is ook heel wat verdoken fraude die je in die cijfers nooit zal terg inden en waarvoor alle werkenden braaf moeten meebetalen. Om een voorbeeld te geven: de deeltijdse werkers die een supplement van de dop krijgen omdat ze onvrijwillig deeltijds zijn en dus op de markt blijven voor een voltijdse job. En als de werkgever ze dan meer werk wil geven, dan weigeren ze gewoon en hebben ze de wildste uitvluchten, ze willen maar net zo veel werken om net niet in de problemen te komen bij de RVA, maar beschikbaar voor een voltijdse job zijn ze belange niet, dus hebben ze wettelijk gezien geen recht op het supplement. En geloof me, ik weet waar ik het over heb. Dit zie ik dagelijks in mijn job (en nog veel andere en vergelijkbare zaken en manieren om te sjoemelen zonder dat dit ooit in een enkele statistiek zal terecht komen). Als ze dat al eens deftig zouden controleren, dan zouden ze al serieus wat meer geld in de staatskas hebben.
                      Dus ja, er is fraude bij de rijken, en ook bij de middenklasse, maar denk nu niet dat alle doppers, ook zij die niet zoals ze zeggen in 't zwart werken, zo braaf zijn, want dan draai je je een rad voor eigen ogen.
                      Sorry, maar dit is voor mij een dagelijkse frustratie en het moest me even van het hart.

                      Ann
                      Sony Nex6 - Powerzoom 16-50mm - SEL18-200mm

                      Comment

                      Working...
                      X