Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zon vs. ccd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zon vs. ccd

    Ik neem nogal regelmatig eens foto's tegen zon. Nu vroeg ik mij af of dat wel zo gezond is voor mijn CCD. Kan een CCD beschadigd worden door te felle zon?

    seppuku.

  • #2
    Het (zon)licht dat langs je lens binnenkomt wordt op je CCD geconcentreerd. Deze CCD heeft immers een kleinere oppervlakte dan je eerste lens. Hoe meer licht er invalt op je lens, hoe meer er op je ccd terecht komt. Dit wordt problematisch als de warmte die hiermee gepaard gaat de ccd gaat beschadigen. Als het licht niet recht op je lens invalt kan het ook gebundeld worden naast de ccd en kan dus de behuizing beschadigd geraken. Laat dus daarom nooit een camera in de zon liggen zonder lenskap. Sommige constructeurs leveren voor deze rede ook een lenskapje voor de zoeker.
    Het nemen van foto's zou normaal geen probleem mogen leveren. Je doet dit meestal gedurende een korte tijd en normaal ook als de zon niet te hevig schijnt (zonsondergang of opgang).


    Comment


    • #3
      Originally posted by velle
      Het nemen van foto's zou normaal geen probleem mogen leveren. Je doet dit meestal gedurende een korte tijd en normaal ook als de zon niet te hevig schijnt (zonsondergang of opgang).
      Denk er wel aan dat bij de meeste digitale toestellen, licht altijd op de CCD kan vallen (geen sluiter aanwezig). Dus lang 'framen' heeft ook als resultaat dat er gedurende langere tijd licht op de CCD valt.


      Jörg
      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

      Comment

      Working...
      X