Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag rond LED ringlicht voor digicam

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag rond LED ringlicht voor digicam

    Voor macro-opnamen dicht bij (5 - 10 cm) heb ik een LED ringlicht gebouwd.
    http://users.pandora.be/cisken/LED_ringlight/LED_ringlight.html
    Om het soldeerwerk eenvoudig te houden heb ik geen serieweerstandjes gebruikt. Ik heb gewoon de instelbare spanningsregelaar ingesteld op 4,5 Volt, omdat ik daarmee de beste lichtopbrengst verkrijg (lagere spanning geeft minder en geliger licht, boven de 4,5 V wordt het licht te blauw).

    Het ding werkt behoorlijk, maar ik heb slechts net genoeg lichtopbrengst voor 1/60 s en f 2.8 (bij 100 ISO), en dus heel weinig scherptediepte , ongeveer 10 mm. Om meer scherptediepte te krijgen wil ik een groter ringlicht bouwen met +/- 96 LEDs met 11.000 mcd per LED. Wellicht haal ik dan f 8. Die sterke LEDs (fabrikant Nichia) zijn te koop bij
    https://www.flugmodellbau.de/oscommerce/catalog/default.php

    Een aantal correspondenten (NL, DE, AT en US) hebben me verteld dat deze witte LEDs niet een constante spanning, maar een constant ingestelde stroomsterkte (20 mA voor de mijne) moeten krijgen langs een in serie geschakelde weerstand.
    Anderzijds geeft het amerikaans bedrijf
    http://www.theledlight.com/ledcircuits.html
    enkele schakelschema's en verwijst naar een calculator
    http://metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/ledcalc/index_eng#parallel
    om de waarde van de serieweerstandjes te berekenen.
    Als ik ingeef: 24 LEDs, 4,5 V voeding, over de LEDs 4,5 V spanningsval en 20 mA dan krijg ik daar als resultaat 0 Ohm voor de serieweerstand, dus helemaal geen serieweerstand!

    Nu ben ik ervan overtuigd (maar mijn opleiding is in een totaal ander vakgebied) dat de serieweerstand alleen maar nodig is om de LEDs op exact dezelfde kleurtemperatuur in te stellen. Dat vind ik echter voor mijn toepassing niet nodig omdat de lichtbundels van de LEDs mekaar overlappen en omdat ik de witbalans van de camera kan aanpassen.

    Nu zit ik met 2 vragen:

    1. Hoe zit het nu met die serieweerstanden? Moeten die? Is er hier een expert electronica die me uitsluitsel kan geven?

    2. Is er een Belgisch bedrijf dat Nichia LEDs verkoopt?

    Tips om mijn ringlicht-design te verbeteren zijn ook welkom.

    Alvast bedankt,

    P.S. Een zéér goedkope oplossing om je oude flash en slave trigger te verzoenen met een digicam.
    http://users.pandora.be/cisken/Slave_Flash/slave_flash.html
    Cis

  • #2
    Originally posted by E Pericoloso Sporgersi
    Als ik ingeef: 24 LEDs, 4,5 V en 20 mA dan krijg ik daar als resultaat 0 Ohm voor de serieweerstand, dus helemaal geen serieweerstand!

    1. Hoe zit het nu met die serieweerstanden? Moeten die? Is er hier een expert electronica die me uitsluitsel kan geven?
    Hallo CisKay,

    Knap project ben je mee bezig.......ziet er goed uit.

    Als ik goed ben vergeet je 1 waarde in te geven en wel "Voltage drop accross LED" : zijnde (in veel gevallen) 1.2V
    -> dit geeft dan een voorschakelweerstand van 6.8ohm.

    Voor zover ik weet worden de voorschakelweerstanden gebruikt om de stroom binnen de perken te houden bij een
    (mogelijk toch wat) varieerende voedingsspanning (safety).

    mvg,
    Z900
    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

    Comment


    • #3

      ... vergeet je 1 waarde in te geven en wel "Voltage drop accross LED" ...
      Dat ben ik vergeten te vertellen. Ik heb intussen mijn eerste post verbeterd.
      Ik doe het wel degelijk met 4,5 V over de LEDs. Ze doen het intussen toch al 9 maanden zonder morren en met nog steeds het eerste paar batterijen.

      Bedankt voor je opmerking.
      Cis

      Comment


      • #4
        Als de werkspanning van de gebruikte LED's 4.5V is en je voedingsspanning blijft ook constant 4.5V dan zou je in principe geen voorschakelweerstand hoeven te gebruiken. Maar indien je spanningsstabilisatorcircuitje het begeeft en er plots 12V uit komt,
        dan krijgen de LEDS een fikse stroom te verduren -> overlijden/brand ?
        Bij de specificaties van enkele LEDS op de leveranciersite zie ik "schwellspannung" (drempelspanming) van 3.6-4.0V staan....denk dat je de LEDS een beetje "misbruikt".
        Dus voor safety misschien beter 6V(?) aanbieden met voorschakelweerstand.

        mvg,
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

        Comment


        • #5
          Originally posted by Z900
          ... indien je spanningsstabilisatorcircuitje het begeeft en er plots 12V uit komt, dan krijgen de LEDS een fikse stroom te verduren -> overlijden/brand ?
          ... Dus voor safety misschien beter 6V(?) aanbieden met voorschakelweerstand.
          De regelaar krijgt 7,2 V aangeboden. Als de regelaar kapot gaat, zal die dan 7,2 V doorlaten, of gewoon niks meer geven?
          En een Li-batterij van 7,2 V (eigenlijk 2 x 3,6 in serie) zie ik niet plots een piek van 12 V geven. Ik heb trouwens vooraf de LEDs getest tot 7,5 V om te zien bij welke spanning ze het beste licht leveren.

          Tenslotte, 96 weerstandjes solderen is VEEL MEER werk dan de 6 á 8 onderdelen van de spanningsregelaar.
          Cis

          Comment


          • #6
            Originally posted by E Pericoloso Sporgersi
            Originally posted by Z900
            ... indien je spanningsstabilisatorcircuitje het begeeft en er plots 12V uit komt, dan krijgen de LEDS een fikse stroom te verduren -> overlijden/brand ?
            ... Dus voor safety misschien beter 6V(?) aanbieden met voorschakelweerstand.
            De regelaar krijgt 7,2 V aangeboden. Als de regelaar kapot gaat, zal die dan 7,2 V doorlaten, of gewoon niks meer geven?
            En een Li-batterij van 7,2 V (eigenlijk 2 x 3,6 in serie) zie ik niet plots een piek van 12 V geven. Ik heb trouwens vooraf de LEDs getest tot 7,5 V om te zien bij welke spanning ze het beste licht leveren.
            -Dan laat je ze toch op 4.5V werken die LEDS...no problem (en evt een tijdje op 7.2V indien de spanningsregelaar het begeeft).


            Tenslotte, 96 weerstandjes solderen is VEEL MEER werk dan de 6 á 8 onderdelen van de spanningsregelaar.
            Dat begrijp ik niet, je verwijst naar een parrallel schakeling van de LEDS..........dus m.i. 1 voorschakelweerstand.







            Z900
            Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

            Comment


            • #7
              Originally posted by Z900
              Dat begrijp ik niet, je verwijst naar een parrallel schakeling van de LEDS..........dus m.i. 1 voorschakelweerstand.
              LEDs in serie -> 1 weerstand voor allemaal samen
              LEDs in parallel -> een afzonderlijke voorschakelweerstand voor iedere LED

              Nadeel van serie: als er 1 LED het begeeft, werkt er niets meer
              Voordeel van parallel: als er 1 LED kapot gaat, dan blijven de andere toch werken.
              Cis

              Comment


              • #8
                Originally posted by E Pericoloso Sporgersi
                LEDs in parallel -> een afzonderlijke voorschakelweerstand voor iedere LED
                Oeps foutje, je hebt gelijk.........

                mvg,
                Z900
                Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                Comment


                • #9
                  je kan ook een zener over de led plaatsen...

                  dus alles in serie en 1 resistor gebruiken en parallel over elke led een zener zetten. als de led uitvalt dan pakt de zener de functie over als stroomvoerende geleider. let er wel op dat de zener een iets hogere spanning heeft dan de led, zodat de led de voorkeur krijgt om te branden.

                  zie volgende schakeling ter info...
                  http://wwwd.national.com/national/PowerMB.nsf/0/c5f1156bf078c75888256dd300554b2c/$FILE/LM2621LED.pdf

                  succes

                  Comment


                  • #10
                    nog een antwoord...

                    AVNET EBV is een firma binnen belgie die led's verkoopt.

                    die serieweerstand zou ik wel plaatsen... gewoon om een constante stroom te garanderen.

                    Comment


                    • #11
                      baldie: ... alles in serie en 1 resistor gebruiken en parallel over elke led een zener zetten ...
                      Dus 96 zenerdiodes?, is dat minder werk dan 96 serieweerstandjes? ...
                      baldie: ... die serieweerstand zou ik wel plaatsen... gewoon om een constante stroom te garanderen ...
                      Ik zie niet in hoe een serieweerstand een constante stroomsterkte kan garanderen als de voedingsspanning schommelt.
                      Daarnaast zie ik niet in hoe Li-batterijtjes in een zeer smal temperatuurbereik (kamertemperatuur) en bij constante belasting een veranderlijke spanning zouden geven. Bovendien hebben Li-batterijtjes nu net de eigenschappen (werd me verteld) dat ze tijdens hun levensduur een constante spanning afgeven en dat ze de beste verhouding energie/gewicht hebben.

                      En als de stroomsterkte toch zou variëren, dan zouden de LEDs iets geliger of iets blauwiger licht geven, maar dat wordt automatisch gecompenseerd omdat ik vóór een sessie opnamen toch eerst met een vel wit papier de witbalans van de camera moet instellen (want kleur en intensiteit van het omgevingslicht zijn sowieso niet constant).

                      Ik heb, wat specifiek mijn (eigenlijk zeer eenvoudige) toepassing betreft, noch steeds geen argument gezien dat dwingend voorschrijft een of meer serieweerstanden in te bouwen.

                      Maar in ieder geval bedankt voor de reacties en voor de naam van een belgische LED-leverancier. Benieuwd of die leveren aan particulieren ...
                      Cis

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by E Pericoloso Sporgersi
                        Ik heb, wat specifiek mijn (eigenlijk zeer eenvoudige) toepassing betreft, noch steeds geen argument gezien dat dwingend voorschrijft een of meer serieweerstanden in te bouwen.
                        Niks is dwingend......- een spijker als zekering gaat ook - .........dan laat je het toch zoals je het nu hebt.

                        mvg,
                        Z900
                        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                        Comment

                        Working...
                        X