Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera en lenzen op elkaar afstemmen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera en lenzen op elkaar afstemmen

    Sinds ik mijn 7D heb, maak ik meer onscherpe foto's dan ik ooit gemaakt heb (bij 500D en 50D nooit gehad).
    Ik ben de eerste om de fout bij mijn eigen gaan te zoeken en besef dat het in 99,9% van de gevallen daar ook te zoeken is, maar toch heb ik het gevoel dat het technisch niet 100% is.

    Ik had begrepen dat je met een 7D de body en lenzen op elkaar kan laten afstemmen. Kan je dit zelf en zo ja weet iemand hoe het moet?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
    Ik had begrepen dat je met een 7D de body en lenzen op elkaar kan laten afstemmen. Kan je dit zelf en zo ja weet iemand hoe het moet?
    Een kijkje in de handleiding zet je al op weg, kijk even op p.211
    Maar in de meeste gevallen is dit niet nodig hoor...

    Comment


    • #3
      Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

      Oorspronkelijk geplaatst door _Dave_ Bekijk bericht
      Een kijkje in de handleiding zet je al op weg, kijk even op p.211
      Maar in de meeste gevallen is dit niet nodig hoor...
      Dat laatste lijkt mij heel sterk, gezien velen hier (noodgedwongen) gretig gebruik maken van die functie...
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

        Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
        .........

        Ik had begrepen dat je met een 7D de body en lenzen op elkaar kan laten afstemmen.
        zou je dat dan bij elke lenswissel moeten doen..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          zou je dat dan bij elke lenswissel moeten doen..?
          grt,bouk.
          Bouk,
          Weet niet hoe Canon het opgelost heeft, maar bij Nikon wordt dat netjes opgeslagen en onthouden door de camera.
          Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
          Our English website: www.kaichitravel.com
          Breng eens een bezoekje aan Siberie!

          Comment


          • #6
            Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

            Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
            Bouk,
            Weet niet hoe Canon het opgelost heeft, maar bij Nikon wordt dat netjes opgeslagen en onthouden door de camera.
            van alle gebruikte lenzen..?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              van alle gebruikte lenzen..? grt,bouk.
              Op mijn D300s kan ik een 'fijnafstelling van de AF' programmeren voor 12 objectieftypes.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                van alle gebruikte lenzen..?
                grt,bouk.
                Geen idee, ik kan me zo voorstellen dat er alleen iets opgeslagen wordt als er daadwerkelijk een wijziging plaats vind (tenminste, zo zou ik dat doen)

                Er zal vast ergens een limiet zijn aan het aantal lenzen wat opgeslagen kan worden
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                Comment


                • #9
                  Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

                  Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                  Geen idee, ik kan me zo voorstellen dat er alleen iets opgeslagen wordt als er daadwerkelijk een wijziging plaats vind (tenminste, zo zou ik dat doen)

                  Er zal vast ergens een limiet zijn aan het aantal lenzen wat opgeslagen kan worden
                  Volgens de manual (p.211):
                  An adjustment can be set individually for any particular lens. Adjustments for up to 20 lenses can be registered in the camera.
                  When a lens whose focus adjustment has been registered is attached to the camera, its point of focus will be shifted accordingly.
                  If adjustments for 20 lenses have already been registered and you want to register an adjustment for another lens, select a lens whose adjustment can be overwritten or deleted.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

                    An adjustment can be set individually for any particular lens. Adjustments for up to 20 lenses can be registered in the camera.
                    When a lens whose focus adjustment has been registered is attached to the camera, its point of focus will be shifted accordingly.
                    If adjustments for 20 lenses have already been registered and you want to register an adjustment for another lens, select a lens whose adjustment can be overwritten or deleted.
                    ___
                    weer wat geleerd.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

                      Als de scherpte van een foto, genomen met AF (op stabiel statief, met draadontspanner) verschilt van deze van dezelfde foto, met Live-view genomen (alweer op hetzelfde statief, met draadontspanner en vlak na elkaar genomen), dan is er iets mis met de combo lens-body (front- of backfocus).

                      Fijnafstellen kan als volgt (eerst handleiding terzake lezen aub) :

                      leg een lintmeter in het verlengde van het objectief op de grond op enig afstand van het statief (afstand varieert i.f.v. de brandpuntsafstand van het objectief) en markeer het punt waarop wordt scherpgesteld. Neem enkele foto 's mét AF (draadontspanner NIET vergeten). Op de foto ziet men nu de dieptescherpte. Het punt waarop werd scherpgesteld MOET het scherpst zijn. Vooraan moet er een iets kleiner gebied scherp zijn dan achteraan. Zoniet kan je nu de fijnafstelling van jouw camera bijstellen.
                      Blijf herhalen tot een goed resultaat is bereikt.

                      Ik ken al enkele mensen die aldus een behoorlijk resultaat hebben bekomen.

                      Mvg.
                      The bird is known by his note, a man by his word.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        van alle gebruikte lenzen..?
                        grt,bouk.
                        In een paar nieuwe canoncamera's zit deze fijnafstelling al verwerkt.

                        Bij wat oudere camera's zul je het ijken of calibreren moeten laten doen door een servicecentrum.

                        Canoncamera's worden geijkt of gecalibreerd door ze op "0 " te zetten.

                        Canonlenzen worden niet op "0" gezet maar de focusafwijking wordt opgeslagen in het geheugen van de camera.

                        Dus als je vb. een 30D wil laten ijken zal je de 30D én de lenzen die je ermee wil gebruiken moeten binnendoen.

                        Zodra je een, in het geheugen opgeslagen lens, op je 30D schroeft zal je camera dit weten en de afwijking die deze lens heeft corrigeren.

                        Canonlenzen kun je in principe niet wisselen tussen "0" camera's als er een afwijking opzit.

                        Daarom dat er bij aankoop van een nieuwe lens soms "softe/slechte" exemplaren tussen zitten. Na een ijking is dit probleem weg.

                        Koop je een nieuwe canonlens, zul je de " 0 "camera en de nieuwe lens moeten binnenbrengen om deze weer in het geheugen op te slaan.

                        Koop je een nieuwe camera kun je dit zelf doen als deze die functie heeft, zoniet moet je alle lenzen en de nieuwe camera weer binnenbrengen.

                        Sigmalenzen worden geijkt door ze op " 0 " te zetten.

                        Je geijkte "0 "canoncamera en sigmalens worden naar een sigma-servicecenter gestuurd en hier wordt de sigmalens aan de "0" camera aangepast.Sigmalenzen zijn dus uitwisselbaar tussen verschillende "0 " camera's.

                        Ik heb laatst mijn camera's laten ijken/op "0" zetten. Een 1DmarkIIn, 5DmarkI en twee 30D's.

                        Bij thuiskomst direct al mijn lenzen getest.

                        Verrassend was wel dat geen enkele lens "spot on" was.

                        De canonlenzen hadden allemaal frontfocus en de sigma's hadden allemaal backfocus.

                        Dit ging van een paar mm tot bijna 3 cm op een meetlat onder 45°.

                        Dus ook maar alle lenzen en camera's terug binnengebracht.

                        Het ijken van een 30D kost 45€ , van een 1DmarkIIn kost 65€.

                        Mijn sigma 300-800mm is samen met de 30D opgestuurd naar Duitsland voor ijking,nazicht en inwendige reiniging en is welgeteld 4 weken weg geweest.

                        Voor mensen die werken met kleine diafragma's (+-f11.....en hoger )landschappen, architectuur etc...zullen een kleine afwijking van de lens niet snel zien, maar portret- vogel-macro-fotografen werken met een dunne DOF en hier moet het "spot on" zijn.
                        Groetjes
                        ----JO

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera en lenzen op elkaar afstemmen

                          Volgens mij duidt het feit dat er geen enkel scherpstelpunt rood op licht op het feit dat er geen enkel werkt. De foto's zijn JPG recht uit het toestel en dus niet bewerkt!

                          Even voor de goede gang, op http://lupo60.jalbum.net/ kan je actiefoto's door mij genomen bezichtigen, dus zeggen dat ik er helemaal geen benul van heb gaat me net iets te ver.

                          De test met de batterijen heb ik niet uitgevoerd simpel omdat ik weet dat stilstaande beelden geen enkel probleem vormen, zoals reeds uitvoerig vermeld.

                          Bei de wei, ondertussen heb ik van Nikon support center ook te horen gekregen dat
                          ze vermoeden dat er inderdaad iets met het toestel scheelt.

                          I'll keep you posted

                          Comment

                          Working...
                          X