Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW resolutie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW resolutie

    Hallo,

    Ik ben enige dagen aan het experimenteren met het verwerken van RAW bestanden. Wanneer ik een RAW bestand ontwikkeld heb en ga inzoomen valt me op dat er veel sneller zichtbare pixels te zien zijn. Dit in vergelijking met een JPG uit de camera (10D). In de jpg kan ik tot rond 400% inzoomen zonder echt pixels te zien. Wanneer ik dit met een uit RAW ontwikkeld bestand doe (ook na opslaan als jpg) zijn de pixels al veel sneller veel groter zichtbaar (< 300%). Ik heb de RAW bestanden zowel in PS al C1 verwerkt. Heeft iemand van jullie enig idee wat hiervan de oorzaak is

  • #2
    Ik weet niet welke je compressie is in PS maar daar zou het eventueel kunne aan liggen. Ik zou eens een vergelijking maken van hetzelfde beeld in tiff opgeslagen en daarna in Jpeg opgeslagen onder een andere naam. Dan beide beelden op dezelfde plaats uitvergroten en zien of er verschil op zit.


    My 2 cents.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Ter verduidelijking...

      Ik neem een foto van een bepaald onderwerp. Eenmaal in RAW en eenmaal in JPG. Deze beide foto´s open ik vervolgens in PS. Wanneer ik inzoom zie ik duidelijk sneller pixels in de raw (nog niet weggeschreven) variant dan in de JPG uit de camera.

      Ik dacht eerst dat het iets met de RAW verwerking van PS te maken kon hebben, echter ook in C1 zie ik hetzelfde.

      Het lijkt me de bedoeling dat dit juist eerder andersom zou moeten zijn. M.a.w. het RAW bestand zou meer detail moeten bevatten dan de JPG uit de camera, juist Ik neem aan dat ik iets niet juist doe.

      Kan iemand mij een werkwijze met PS CS en/of C1 uitleggen

      Comment


      • #4
        Als je de RAW bestanden bekijkt voordat je ze wegschrijft naar TIFF of JPG zie je in zowel PS als C1 een preview in lagere kwaliteit. Dit is gedaan om de bewerkingen op de RAW file in realtime te kunnen volgen.
        Pas na het wegschrijven naar JPG of TIFF zal je de foto in z'n volle resolutie kunnen bewonderen. Bij het wegschrijven naar JPG moet je er wel op letten dat je de compressie niet te laag zet.
        http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

        Comment


        • #5
          Originally posted by Belgnr1
          Ter verduidelijking...

          Ik neem een foto van een bepaald onderwerp. Eenmaal in RAW en eenmaal in JPG. Deze beide foto´s open ik vervolgens in PS. Wanneer ik inzoom zie ik duidelijk sneller pixels in de raw (nog niet weggeschreven) variant dan in de JPG uit de camera.

          Ik dacht eerst dat het iets met de RAW verwerking van PS te maken kon hebben, echter ook in C1 zie ik hetzelfde.

          Het lijkt me de bedoeling dat dit juist eerder andersom zou moeten zijn. M.a.w. het RAW bestand zou meer detail moeten bevatten dan de JPG uit de camera, juist Ik neem aan dat ik iets niet juist doe.

          Kan iemand mij een werkwijze met PS CS en/of C1 uitleggen
          Fout, je neemt één foto in RAW, en bewaart deze op 2 verschillende wijzen, 1x in Tiff en een tweedemaal in JPEG.
          Nu kan je vergelijken want het gaat over hetzelfde beeld.


          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Digipics dit begrijp ik niet goed. Ik bemerk een verschil in resolutie tussen een foto als jpg opgeslagen uit de camera t.o.v. een foto als raw opgeslagen uit de camera.

            Uit de uitleg van ebi begrijp ik dat de RAW kwaliteit pas na opslag in volle resolutie te bewonderen is. Dit zou mijn constatering kunnen verklaren. Ik heb nl. de raw bestanden niet eerst opgeslagen als JPG alvorens ze te vergelijken met een jpg uit de camera. Ik zal morgen eens een testje doen met een foto in jpg en een in RAW. Ik zal dan het RAW bestand opslaan in JPG in de hoogst mogelijke resolutie.

            Nu zouden de bestanden moeten overeenkomen, klopt dit?

            Comment


            • #7
              right

              Comment


              • #8
                RAW biedt je meer resolutie en detail, pixels en/of ruis zal net iets sneller zichtbaar worden, maar je hebt meer detail en informatie in je bestand. Bij een jpg die in de camera reeds gecompresseerd is, verlies je een stukje an detail, en de algoritmes zorgen ervoor dat dat erg 'snooth' gebeurt, daarom lijkt het zo.

                Comment


                • #9
                  Oke ik heb een aantal tests uitgevoerd met een aantal raw bestanden.
                  Wat me opvalt is dat C1 standaard een betere job doet dan PS CS. Wanneer ik de bestanden opsla als jpg (optimised) en deze jpg bestanden vergelijk met jpg bestanden uit de camera dan valt op dat bij het inzoomen de uit raw opgeslagen jpg sneller pixels vertoont.

                  Doe ik iets fout?

                  Phille, misschien zou jij eens willen kijken naar deze bestanden en je mening geven?

                  Ik heb een RAW bestand en een jpg bestand neergezet op de server.

                  http://users.pandora.be/Just-For-Us/CRW_2658.CRW Dit is het RAW bestand ca. 6mb
                  http://users.pandora.be/Just-For-Us/CRW_2658.THM Dit is de thumbnail
                  http://users.pandora.be/Just-For-Us/IMG_2666.JPG Dit is een jpg uit dezelde serie

                  Comment

                  Working...
                  X