PDA

Volledige versie bekijken : verkoopsgesprek canon 500 f4 is usm

lisha
2 december 2011, 17:48
k'was een beetje pissed en daarom dit toch maar in topic gezet. Antwoorden hoeven niet
gewoon eens laten weten wat er zoal gebeurt in de zoektocht naar een lensje

De wereld zit vol eikels en dit is er eentje van!! (de verkoper is niet fake!! en geen oplichter gewoon een aan en verkoper van fotomateriaal heb ik gemerkt hier op BD)

op de vragen: graag een foto van het objectief,
waarom de lens verkocht wordt,
waarom hij recent een 500 of 600 mm lens wou aankopen. (hier op BD)

krijg ik terug.. 2 foto's met vogels... de vraag wanneer ik hem kom afhalen en zijn contactgegevens
geen foto's van de lens geen antwoorden op mijn vragen.........

nogmaals dezelfde vragen teruggestuurd en dat ik hem op zondag kom afhalen na een foto gezien te hebben van het objectief om de optische staat te beoordelen.......
en ook omdat ik mijn lens en ander materiaal kan verkopen om deze 500mm lens te kopen wou ik natuurlijk een spoedig antwoord
(want sommigen verkopen materiaal om een nieuwe aankoop te doen....)

was dit het uiteindelijke resultaat :mad::mad:

zijn laatste antwoord:

Ik heb al kopers die onmiddellijk kunnen betalen.

Wat is dit voor zever.

Mijn antwoord::mad:

Als je een lens wil aankopen ( in dit geval een 500mm van jou) En zondag ging ik erom komen!!!! omdat je 1 geen foto van de lens terugkrijgt om de optische staat te beoordelen, want van de kust naar hartje binnenland rijden om een bekraste lens te gaan halen (neen dank je)
en dan nog eens GEEN antwoorden krijgt op je vragen.
Je je eigen lens toch nog niet verkoopt omdat je dan misschien opeens geen eigen lens meer hebt door gebrek aan kennis die jij niet geeft!!!!!
mvg,
olivier
verkoop maar aan een ander!!!!!!

Keeskanon
2 december 2011, 19:29
Maak je niet druk , een lens is het niet waard.
Gewoon een andere zoeken...

Voltigeur
3 december 2011, 00:51
Maak je niet druk , een lens is het niet waard.
Gewoon een andere zoeken...

Maar wel alweer een voorbeeldje van hoe het forum door bepaalde mensen wordt gebruikt om een handeltje op zetten in fotomateriaal. Iets waar bepaalde mensen al lang op reageren, gezien het volgens de forumregels ook effectief verboden is, maar waar weinig tot geen gehoor aan wordt gegeven. Beetje jammere toestand vind ik.

bouk
3 december 2011, 07:02
Maar wel alweer een voorbeeldje van hoe het forum door bepaalde mensen wordt gebruikt om een handeltje op zetten in fotomateriaal. Iets waar bepaalde mensen al lang op reageren, gezien het volgens de forumregels ook effectief verboden is, maar waar weinig tot geen gehoor aan wordt gegeven. Beetje jammere toestand vind ik.

en helemaal mee eens.
grt,bouk.

Quinck
3 december 2011, 07:25
Ik volg ook...
Ik ben hier nog niet zo lang als vele anderen, maar heb al redelijk wat tijd doorgebracht in de rubriek aangeboden, en gemergt dat er daar een aantal mensen zitten van wie het aantal posts juist even hoog is dan het aantal artikelen dat ze al te koop hebben aangeboden.
Straf dat sommige mensen blijkbaar een aantal keren dezelfde miskoop doen en dan telkens dezelfde lens "als nieuw" moeten verkopen. :)

Kurrrt
3 december 2011, 07:43
Voor mij ook simpel tegenwoordig: statistieken nakijken en indien er alleen een hoop aangeboden topics staan laat ik het voor wat het is.

En inderdaad, er zitten soms wel gestampte boeren tussen qua antwoorden of negeren van deftige vragen :clown: (Net zoals er een hoop degoutante bieders zullen zijn ook :p )

Grtz,
Kurt

Quinck
3 december 2011, 07:47
Voor mij ook simpel tegenwoordig: statistieken nakijken en indien er alleen een hoop aangeboden topics staan laat ik het voor wat het is.

Zo doe ik het ook, en gelukkig zitten er ook nog heel wat goede verkopers tussen die items ook nog in echt goede staat voor een eerlijke (en dat is niet altijd een lage) prijs aanbieden.

fddent
3 december 2011, 08:39
Er zullen altijd wel 'sjarels' zijn die dit medium misbruiken, dat is nu eenmaal een neveneffekt van het www ! En daar zijn weinig verdedigingsmiddelen voor.
Ofwel neem je dat erbij, ofwel schrap je de rubriek 'Aangeboden-Gezocht'. Het medium is gewoon te onpersoonlijk en te vrijblijvend, zodat een aantal morele barrières wegvallen of toch minstens vervagen. Het feit van met nick-names te werken, maakt het natuurlijk nog gemakkelijker. Tja, .....

go4it
3 december 2011, 09:02
Wanneer je iets te verkopen hebt is antwoord geven op vragen van een geïnteresserde toch het minste wat je kan doen. Je wenst immers toch van je spulletjes af te raken! Niet antwoorden is in deze veelbetekenend!

Ik heb zoiets voor gehad met een macrolens die op een tweedehanssite te koop stond. Op mijn vraag naar een foto van het glas kreeg ik geen antwoord. Twee manden later kreeg ik een mailtje of ik nog geïnteresseerd was. De verkoper wou mij eventueel wel tegenmoet komen op een parking langs de autosnelweg. Ik heb er gewoon niet op geantwoord.

lisha
3 december 2011, 09:31
amai toch enige reactie. Het was in een vlaag van .... dat ik dit op topic plaatste

Kijk ik ben gewoon teleurgesteld... Het zit vol van de fakers op 2dehands.be, kapaza, aanbod.be, koopjeskrant,... die dure objectieven verkopen voor een appel en een ei... Ik ben nu al een eindje op zoek naar een grotere telelens, mijn andere hobby's zijn muziek. Als ik nu moet kiezen met wat ik liever bezig ben is het wel natuurfotografie, leren van de natuur en het vastleggen van momenten....
Mijn muziek is ook een dure hobby, net als fotografie. Ik kan niet beide doen dat is gewoon te zot en te duur!! tenzij je geld teveel hebt natuurlijk.... Dus als je je materiaal verkoopt zonder zeker te zijn van je objectief ben je zot (denk ik).
Ik had bijna een 600 mm l F4 gekocht.... wat bleek dit was een oudere lens waar geen onderdelen meer voor te krijgen zijn. dan maar niet gekocht uiteindelijk.... Ik begin het zoeken een beetje beu te geraken daar er meestal altijd wel iets is bij de verkoop ervan..... En een volledig nieuw objectief kopen is een optie, maar zelfs met de verkoop van mijn 400 f5.6 en al mijn muziekapparatuur die me een behoorlijke pak geld gekost heeft!!! die je dan tweedehands moet verkopen aan mensen die dan ook nog een serieus pak van de prijs (en dat is al een goede prijs) afdoen ook. Zal er toch nog een paar duizend euro op te leggen zijn.... Het lijkt me toch logischer om je eigen materiaal kwijt te raken ( en dat kon op dat moment) en break even te staan met een groter teleobjectief voor je hobby waar je dan wel wilt voor gaan!:G
mvg
olivier

putor
3 december 2011, 09:35
ik snap het probleem niet

1 de optische staat van een lens beoordeel je door de foto's die ermee genomen worden, niet door hoe de lens eruit ziet.

2 de verkoper zit misschien in hetzelfde schuitje en heeft dan zijn geld ook snel nodig om ander materiaal te kunnen betalen.

LesC
3 december 2011, 09:45
Volkomen met de vorige poster eens! :G
Verplaatst van Objectieven naar Algemeen, omdat dit eigenlijk geen discussie is over een bepaald objectief, maar wel over kopen/verkopen. Degenen die ons een sluitende methode aan de hand kunnen doen om verkopers te weren uit onze Aangeboden/Gezocht subfora, zijn welkom met hun suggesties. D'er zijn mensen die alleen maar actief zijn in die subfora, maar zelfs dat betekent niet dat zij handelaars zijn.

bouk
3 december 2011, 09:56
... D'er zijn mensen die alleen maar actief zijn in die subfora, maar zelfs dat betekent niet dat zij handelaars zijn.[/Mod][/COLOR]

wat zijn dat dan..?
___
vroeger stond er een regeltje in de regelmenten, dat iemand die binnen een bepaalde tijd (dacht 3 maanden) meerdere lenzen of camera,s aanbood, gezien werd als handelaar.
er vanuitgaande dat iemand binnen die tijd niet meedere keren van fotomateriaal zou wisselen.
maar kan die regel jammer genoeg nergens meer terug vinden.
grt,bouk.

Kurrrt
3 december 2011, 10:06
Iedereen zijn aanbod-gedrag gaan screenen is waarschijnlijk onbegonnen werk. Maar je vind er toch snel een paar die eerst zelf iets zoeken om dat vervolgens weer te verkopen.
En in die aanbieding lijkt het dan zo dat ze hun eigen gebruikt materiaal verkopen. Dit zijn toch verdoken handelaars imo

lisha
3 december 2011, 10:06
wel die persoon heeft ondertussen bij de 500mm nog Ander items te koop aangeboden die er eerst niet bij waren.....

@ putor ... ik snap je volledig, maar uit mijn ervaring heb ik al objectieven gezien met deuken maar die nog een perfecte foto maken.
of een instrument die barsten of spleten vertoont maar die nog altijd fijn speelt....
of een auto die super smooth rijdt maar vol blutsen zit.....
IK zeg maar.... IK heb een toestel verkocht (gelukkig maar) en de persoon vroeg me een foto. Ik heb er eentje doorgestuurd. Op het object zat een stofhoopje en de koper dacht dat het krassen waren en vroeg me daarop een serieus lagere prijs voor het toestel... Daarop een nieuwe foto gestuurd en dan is ie uiteindelijk verkocht.
Als je een foto vraagt zie je al veel hoe er met de lens opgesprongen is ... Sommige mensen zijn nu eenmaal onvoorzichtig met spul...
mvg,
olivier

Voltigeur
3 december 2011, 10:11
ik snap het probleem niet

1 de optische staat van een lens beoordeel je door de foto's die ermee genomen worden, niet door hoe de lens eruit ziet.

2 de verkoper zit misschien in hetzelfde schuitje en heeft dan zijn geld ook snel nodig om ander materiaal te kunnen betalen.
optisch
1. met betrekking tot de manier waarop iets zich aan het gezichtsorgaan vertoont 2. met betrekking tot de werking van lichtstralen

1. Ik denk dat wij alle 2 wel weten dat TS het woord optisch hier gebruikte in de eerste en niet in de 2de betekenis van hierboven. Maar het is natuurlijk leuk om TS op die manier eens op z'n plaats te proberen zetten...

2. Ook al zit die verkoper in hetzelfde schuitje, dan nog is het een kleine moeite om 1 of meerdere foto's van het objectief door te mailen dacht ik? Wanneer een verkoper dat vraagt, dan doe je dat. Als blijkt dat de potentiële koper het objectief niet wil, omwille van hoe het er op het eerste zicht uitziet, dan kan je als verkoper direct verder met andere eventuele kopers. Simple comme bonjour, non? Je verliest mijn inziens weinig tot geen tijd met het doorsturen van een fotootje.

johan de man
3 december 2011, 10:18
Ik heb hier enkel goeie 2e handsverkopers ontmoet ...

Toen ik mijn 1D III wou kopen, paste het moment dat de verkoper voorstelde, me niet omdat ik toen moest werken. Dan heeft hij een paar weken moeten wachten, maar verkocht zijn toestel toch niet aan iemand anders.

Idem voor mezelf toen ik een extender en een 135 mm f2 wou verkopen.

Iemand die veel dingen verkoopt is ms louche, maar iemand die hier maar 1 post heeft gedaan en hier enkel zit om 1 lens te verkopen, ms ook.

Uiteindelijk gaat het om duur gerief en wil je toch wel zekerheid ivm de staat van het materiaal.

putor
3 december 2011, 10:56
optisch
1. met betrekking tot de manier waarop iets zich aan het gezichtsorgaan vertoont 2. met betrekking tot de werking van lichtstralen

1 Dat zou ik als 'uiterlijke staat' omschrijven. Optisch heeft betrekking op het 'zien' -bij lenzen in het bijzonder over lichtbreking, sferische en chromatische aberaties en dergelijke meer- en niet op het 'eruit zien'. Als iemand mij vraagt om een bewijs van goede optische staat te leveren, mail ik een foto gemaakt met de lens. In het fotografie-jargon zou ik er nooit op komen dat iemand met optische staat het uiterlijk zou bedoelen.

Wat jij daar bij 1 gevonden hebt gaat trouwen ook niet over uiterlijk, maar over het gebruik van optisch in uitdrukkingen als optisch bedrog, een optische illusie, een goede plaatsing van de meubelen en goed kleurgebruik vergroot de kamer optisch, als ik mijn tegels even scheef hang als het plafond is, is het optisch recht. Dat bedoelt men met '1. met betrekking tot de manier waarop iets zich aan het gezichtsorgaan vertoont'. Ofwel vertoont zich iets aan ons gezichtsorgaan zoals het is, ofwel anders dan het is door gebruik van 'optische' trucs. Deze jas is optisch in goede staat (als je bedoelt dat hij nog nieuw is) is toch niet helemaal juist als uitdrukking.

2 ik vind dat om te beginnen geen kleine moeite en wie zal bewijzen dat het om de lens gaat die te koop is?

go4it
3 december 2011, 11:31
Bij een vraag naar een foto van een te koop aangeboden produkt lijkt het mij wel logisch te zijn dat het gaat over een foto van de te verkopen lens en niet over foto's die gemaakt zijn met die lens.
Het valt mij ook op dat er hier op BD slechts weinigen zijn die een foto van het te verkopen artikel (lens, camera, statief...) posten bij hun zoekertje. En dit op een fotografieforum!
Soms staat er zelfs niet bij voor welk merk het artikel geschikt is (vb. Sigma lens, maar de vatting wordt niet vermeld).

zijn laatste antwoord:
Ik heb al kopers die onmiddellijk kunnen betalen.

Wat is dit voor zever.

Dat vraag ik mij ook af. Dan is het artikel toch minstens gereserveerd.

LesC
3 december 2011, 11:39
...Dan is het artikel toch minstens gereserveerd.

Ook dat "vergeet" de verkoper vaak te vermelden in zijn topic.

Guest14
3 december 2011, 12:12
Wat een gezaag..'

Ik heb hier een tijdje en koelkast te koop gehad.
3 keer kopers die afspreken en niet komen opdagen of ter plaatse komen en ineens maar de helft willen betalen.
Ik reserveer niks meer, tenzij voor een paar uur, en ik ben daar ook duidelijk over.

Het staat iedereen vrij iets te verkopen, als de methode je niet aanstaat heb jij vooral het recht om niet te kopen en verder te zoeken.
Als je de (ver)koper niet vertrouwt, zoek dan gewoon een andere.

Voltigeur
3 december 2011, 12:26
Wat een gezaag..'

3 keer kopers die afspreken en niet komen opdagen of ter plaatse komen en ineens maar de helft willen betalen.
Ik reserveer niks meer, tenzij voor een paar uur, en ik ben daar ook duidelijk over.

Het staat iedereen vrij iets te verkopen, als de methode je niet aanstaat heb jij vooral het recht om niet te kopen en verder te zoeken.

Je hebt als eventuele koper wel recht op duidelijke informatie dacht ik...
En mocht alles wat hier staat onzin zijn, dan had jij toch ook geen problemen met reserveren, en vermeldde je toch ook niet jouw slechte ervaringen?

go4it
3 december 2011, 12:28
Wat een gezaag..'

Op de meeste fora voert men regeltjes i.v.m. de methode in om niet te evolueren tot een tweedehandssite met de bijbehorende problemen.

Hombre
3 december 2011, 14:26
Over methodes om vermeende handelaars uit te sluiten is hier al veel over geschreven. Als er een failsafe methode zou bestaan, zou BD ze wel invoeren denk ik. Toch kan je zelf al wat filteren om de kans van zaken te doen met een handelaar te verminderen. Kijk eens na wat voor postprofiel de verkoper in kwestie heeft. Geen enkele post of commentaar, geen foto's maar toch veel koopjes? Dan gaat bij mij een belletje rinkelen. Dan is het een kwestie van afwegen hoe graag je het item in het zoekertje wenst aan te schaffen. Is het een uitzonderlijke lens, zelden te vinden en/of echt een koopje? Dan zullen veel potentiële kopers hun trots om niet te kopen van een "handelaar" snel inslikken en toch kopen.
Ook van de BD-VZW leden (die met hun groene bol voor de nickname) kan je wat geruster kopen. Daar zijn immers alle identiteitsgegevens van bekend. Zo zal je niet snel opgelicht worden, maar dit is geen garantie op een aankoop zonder fouten of defecten.

Overigens is een foto van het aangeboden fotospul weinig zinvol. Je moet er al haast met een vrachtwagen overreden hebben om schade te kunnen vaststellen. Ik heb hier zelf een kandidaat-koper over de vloer gehad voor een vorig toestel die de term "in nieuwstaat" wel héél letterlijk nam. :green:

Kort samengevat: denk goed na over de aankoop en wees selectief. BD kan die keuze niet voor jou maken.

Willy

François01
3 december 2011, 16:50
Ik volg ook...
Ik ben hier nog niet zo lang als vele anderen, maar heb al redelijk wat tijd doorgebracht in de rubriek aangeboden, en gemergt dat er daar een aantal mensen zitten van wie het aantal posts juist even hoog is dan het aantal artikelen dat ze al te koop hebben aangeboden.
Straf dat sommige mensen blijkbaar een aantal keren dezelfde miskoop doen en dan telkens dezelfde lens "als nieuw" moeten verkopen. :)

Mensen die blijkbaar enkel fotomateriaal aanbieden daar koop ik zeker niet van.( aantal posts gelijk aan aantal anbiedingen)

Voltigeur
3 december 2011, 17:07
Mensen die blijkbaar enkel fotomateriaal aanbieden daar koop ik zeker niet van.( aantal posts gelijk aan aantal anbiedingen)

Wel, zo simpel kan het zijn. Ik heb hier al meer dan eens melding gemaakt van personen die enkel in de rubriek Aangeboden posten. Wanneer daar melding van wordt gemaakt, dan kan een Mod dat heel eenvoudig checken, en desbetreffend lid gewoon bannen. Of dat gedaan wordt, daar heb ik geen zicht op. Gewoon nu en dan een steekproef doen onder de personen die in die rubriek posten kan ook al iets opleveren. Niemand beweert dat men die praktijken volledig kan laten ophouden en dat een mod zich nog enkel daar hoeft mee bezig te houden. Maar er kan denk ik wel al flink gesnoeid worden in dat soort leden, zonder daar echt moeite voor te doen.

olivetti
3 december 2011, 17:10
Ik heb de laatste jaren een aantal lenzen gekocht en verkocht via Marktplaats en ook recentelijk nog aangekocht via BD. Ik denk dat ik nu de twee mooie lenzen heb die ik wilde hebben.
Waar ik eigenlijk het meest op let is de toon en stijl van de mailtjes. Al vrij snel krijg je daar een goed gevoel over of juist niet.
En ik heb zowel de lenzen die ik kocht opgehaald of laten opsturen als de afstand mij te groot was en bij mijn verkopen idem dito.

Ik vind het een pracht wijze van aan- en verkopen.

Voltigeur
3 december 2011, 17:44
Ik heb de laatste jaren een aantal lenzen gekocht en verkocht via Marktplaats en ook recentelijk nog aangekocht via BD. Ik denk dat ik nu de twee mooie lenzen heb die ik wilde hebben.
Waar ik eigenlijk het meest op let is de toon en stijl van de mailtjes. Al vrij snel krijg je daar een goed gevoel over of juist niet.
En ik heb zowel de lenzen die ik kocht opgehaald of laten opsturen als de afstand mij te groot was en bij mijn verkopen idem dito.

Ik vind het een pracht wijze van aan- en verkopen.

Heel mooi verhaaltje, maar niet de essentie van de discussie...

olivetti
3 december 2011, 17:52

Vind je? Ik heb het over de toon en aard van een te voeren emailwisseling met betrekking tot de aan- of verkoop van bijvoorbeeld lenzen en als ik het bericht van de TS goed gelezen heb denk ik dat als ik de TS geweest zou zijn geweest dan zou ik uit de stroef lopende email wisseling en het onbeantwoord blijven van relevante vragen genoeg info opgemaakt hebben om van de aankoop af te zien.

putor
3 december 2011, 19:34

mij leek het net te gaan over hoe de conversaties tussen koper en verkoper verlopen.

go4it
3 december 2011, 21:11
Vind je? Ik heb het over de toon en aard van een te voeren emailwisseling met betrekking tot de aan- of verkoop van bijvoorbeeld lenzen en als ik het bericht van de TS goed gelezen heb denk ik dat als ik de TS geweest zou zijn geweest dan zou ik uit de stroef lopende email wisseling en het onbeantwoord blijven van relevante vragen genoeg info opgemaakt hebben om van de aankoop af te zien.

Zo denk ik er ook over.

Wanneer je iets te verkopen hebt is antwoord geven op vragen van een geïnteresserde toch het minste wat je kan doen. Je wenst immers toch van je spulletjes af te raken! Niet antwoorden is in deze veelbetekenend!.

Aeri
3 december 2011, 22:07
sinds er dan toch zoveel regels zijn al... waarom geen nieuwe regel:

maak een basispost voor het verkopen van een toestel, lens en ander materiaal met vast in te vullen items :

merk lens
merk vatting
lengte
max opening
gewenste prijs
bouwjaar
serienummer
....
voeg hier een foto van het objectief toe
voeg hier een foto genomen met het objectief op f11 toe

wat er ook maar echt nodig is om een verkoop in te kunnen schatten....

max 2 verkoop-posts per persoon per maand bvb kan ook oplossing bieden voor het professioneel verkopen....

iets meer werk voor mods...
iets minder last voor serieus geintereseerde verkopers en kopers... alle info staat altijd in de post, zoniet verwijdert mod hem...

alternatief voorstel:

maak comments mogelijk in verkoopsforum... : feedback van kenners over te dure of verdachte of fout geadverteerde zaken... (zo stond er laatste een hama statief aangeprezen als goed en stabiel en ok tot 2 kg... slik...)... zal snel de misbruikers wegjagen

risico op throlling... mods iets meer werk opnieuw

Hombre
4 december 2011, 08:32
Wel, zo simpel kan het zijn. Ik heb hier al meer dan eens melding gemaakt van personen die enkel in de rubriek Aangeboden posten. Wanneer daar melding van wordt gemaakt, dan kan een Mod dat heel eenvoudig checken, en desbetreffend lid gewoon bannen. Of dat gedaan wordt, daar heb ik geen zicht op. Gewoon nu en dan een steekproef doen onder de personen die in die rubriek posten kan ook al iets opleveren. Niemand beweert dat men die praktijken volledig kan laten ophouden en dat een mod zich nog enkel daar hoeft mee bezig te houden. Maar er kan denk ik wel al flink gesnoeid worden in dat soort leden, zonder daar echt moeite voor te doen.

Zo simpel is het helaas niet.
Hoeveel posts moet een verkoper volgens jou maken alvorens die wat mag aanbieden? 10? 100? Als dat een factor is gaan die handelaars snel wat reply's aanmaken om aan hun quota te komen. Ik kan nu al voorspellen dat dit zéér interessante reply's zullen zijn waar niemand wat aan heeft. Na die x-aantal reply's staat de deur weer gewoon open in de koopjeshoek. In het beste geval kan je er zo een paar afschrikken, de rest zie je na enkel uren of dagen weer opduiken. Overigens worden posts in Chit-chat niet meegerekend in het aantal posts een forumlid heeft

sinds er dan toch zoveel regels zijn al... waarom geen nieuwe regel:

....

max 2 verkoop-posts per persoon per maand bvb kan ook oplossing bieden voor het professioneel verkopen....

iets meer werk voor mods...
iets minder last voor serieus geintereseerde verkopers en kopers... alle info staat altijd in de post, zoniet verwijdert mod hem...

alternatief voorstel:

maak comments mogelijk in verkoopsforum... : feedback van kenners over te dure of verdachte of fout geadverteerde zaken... (zo stond er laatste een hama statief aangeprezen als goed en stabiel en ok tot 2 kg... slik...)... zal snel de misbruikers wegjagen

risico op throlling... mods iets meer werk opnieuw

2 verkoopstopics per maand... met 17 stuks fotomateriaal? Er worden nu al regelmatig vermoedelijke handelaars verbannen omdat ze met dubbel accounts werken.
Als iemand een Canon 7D te koop stelt, nieuwstaat en aangekocht op 2 september 2011, wat moet je daar nog een foto van maken? Alle info vind je perfect op het internet en als er wat slijtagesporen zijn zullen deze niet snel op de foto te zien zijn (toevallig of niet).
Comments in Koopjeshoek was vroeger mogelijk en werd afgeschaft wegens throlling. Dikwijls ook omdat een aangeboden item "te duur" werd aangeboden. Hoeveel iemand wenst te betalen voor fotomateriaal is een zaak tussen de koper en de verkoper.

Zoals ik al vroeger schreef, je mag zelf ook een beetje moeite doen. Twee: het is niet omdat een bepaald item fotomateriaal van een handelaar gekocht is dat het daarom minder goed is. In het slechtste geval heb je er wat meer voor betaald. Waar haalt die handelaar zijn fotomateriaal? Oók in de Koopjeshoek.
Het is dus kwestie van er snel bij te zijn en direct van een regulier forumlid te kopen.

Er is volgens mij maar één goede oplossing en dat is álle verkopers laten registreren met volledige identiteitsgegevens alvorens deze kunnen posten in koopjeshoek.

Willy

bouk
4 december 2011, 08:54
Koop en Verkoop trekt natuurlijk veel bezoekers naar BD.
dat is goed voor eventuele adverteerders.
en das weer in het belang van het voortbestaan van BD...maar:

Het is echter niet de bedoeling om het forum te misbruiken om iemands handeltje aan te prijzen......
- - Lucratieve handelaars - mensen die enkel privaat kopen en verkopen om (woeker)winsten te maken - worden niet geduld en riskeren dat hun account wordt beëindigd.
__
het blijft een moeilijk geval.
grt,bouk.

Guest13
4 december 2011, 08:57
Wat een gezaag..'

Had ne lens te koop :voor 750 euro, en ne koper die van Gent naar de kempen kwam.. teste de lens, maar zei dat hij maar 700 euro bijhad,(probeerde natuurlijk ) ik zei dat het kaske van de bank 150 meter verder was, en hij ging het halen. en... nooit meer terug gezien. voor 50 euro op ne lens van 750 euro, en dan voor meer naft oprijden dan die 50 euro waard was geweest ... mensen :) rare dingen soms :)

bouk
4 december 2011, 09:05
......... ik zei dat het kaske van de bank 150 meter verder was, en hij ging het halen. en... nooit meer terug gezien.....

waarschijnlijk verdwaald.....?
grt,bouk.

Digipics357
4 december 2011, 09:44
Ik kan je zeer goed begrijpen, maar hier, en net als op een ander is een beetje doorzicht en mensenkennis toch wel aangewezen. Bij twijfel gewoon niet op ingaan en je zoektocht verder zetten. Het taalgebruik tegenwoordig is erbarmelijk, vooral bij de jongere personen, soms is dit voor mij al voldoende om af te haken. Praten werkt ! zeggen ze, en dat is in veel gevallen waar, dus een ontmoeting bij de persoon thuis is toch wel nodig, en niet ergens halverwege op een parking, het idee alleen al van een deal te sluiten met een vreemde op een parking... No Way.

Wat je bij dit alles niet mag vergeten, en dat wil niet zeggen dat het daarom goed is, maar door de jaren is BD enorm groot geworden, dus stijgt de kans op malafide aanbieders in dezelfde orde van grote. Daar waar je vroeger kon vertrouwen op BD zie ik het nu net zoals Kapaza of Tweedehands.be en andere sites voor verkoop tussen particulieren.

MVG, Jeff Ceuppens

Voltigeur
4 december 2011, 10:42
Verplicht inloggen via eID als je wil aanbieden zou misschien ook niet slecht zijn (al weet ik niet in hoeverre dit al mogelijk is voor particuliere sites als een forum).
Ik weet niet of het de veelverkopers zal afschrikken, maar in elk geval wel de "oplichters"...
Op vlak van body's en objectieven kan een serienummer verplicht opgeven ook een oplossing zijn (sommigen zijn daar tegenstander van omwille van allerhande redenen), deze valt via de zoekfunctie vrij snel terug te vinden, wat maakt dat je onmiddellijk kan zien of het item hier werd aangekocht, en na hoeveel tijd terug te koop wordt aangeboden.

En zoals gezegd, een systematisch verwijderen van accounts van mensen die enkel in de rubriek aangeboden posten. Door middel van de ip-adressen kan toch wel min of meer voorkomen worden dat ze zich snel terug registreren onder een andere naam (ok, valt uiteindelijk ook wel te omzeilen)

hjanssen
4 december 2011, 12:50
Wat je ook verzint, het gaat net zo werken als een virusscanner: oplossing komt na het virus en de gebruiker moet updaten. Dus een handelaar vindt altijd wel een oplossing en kopers gaan weg door te veel gedoe.

Heembeek
4 december 2011, 13:56
Wat je ook verzint, het gaat net zo werken als een virusscanner: oplossing komt na het virus en de gebruiker moet updaten. Dus een handelaar vindt altijd wel een oplossing en kopers gaan weg door te veel gedoe.

Volledig mee akkoord. Ik heb tot mijn tevredenheid en die van de respectieve kopers en verkopers verschillende lenzen en accessoires verkocht en gekocht.
Als je goed het aanbod leest en de historiek van de verkoper nagaat en dan nog eens het toestel of de lens summier kunt uitproberen, kom je zelden bedrogen uit.

En soms is de koper niet meer geinteresseerd (omdat het toestel hem niet bevalt of hij bij nader inzien de prijs toch wat hoog vindt) of heeft de verkoper genoeg aanbiedingen, en wil hij daarom niet echt veel tijd meer investeren.

Groeten

Peter

putor
4 december 2011, 14:04
Dus een handelaar vindt altijd wel een oplossing en kopers gaan weg door te veel gedoe.

volgens het forumreglement mogen handelaars de rubrieken aangeboden en gezocht gebruiken. Enkel vuil spel is niet toegelaten. In het voorbeeld dat deze draad op gang bracht zie ik 2 mensen die niet tot verkoopsrapport kwamen, maar geen vuil spel.

Kurrrt
4 december 2011, 14:06
Definitie van vuil spel?

bouk
4 december 2011, 14:16
volgens het forumreglement mogen handelaars de rubrieken aangeboden en gezocht gebruiken........

5. Koop en Verkoop

De koopjeshoek is enkel voor PARTICULIERE aanbiedingen, lucratieve handeltjes worden niet geduld (zie ook punt 6 van het forumreglement).
grt,bouk.

lisha
4 december 2011, 14:36
Ik volg bouk hier volledig...
Meestal heb je nooit problemen bij aankoop van een tweedehands toestel of lens... zo heb ik ook een 1000d voor mijn vrouwtje aangekocht met kitlens en een sigma lens. Ook tijdens onze verbouwingen heb ik wel eens het 1 en ander tweedehands aangekocht op andere sites en nooit problemen mee gehad. Enkel maar positieve ervaringen.... Maar blijkbaar is het precies een moeilijk lensje om op een normale manier tweedehands te verkrijgen of ze zijn FAKE en ben je je geld kwijt of heb je met een handelaar te maken die precies niet aan de man wil brengen waar het ding vandaan komt.... Een mens kan zo ook maar even gestolen spul kopen als je geen informatie krijgt of dergelijke, en dat vind ik erg...
Dus een goed idee om enkele referenties meer weer te geven over het te verkopen item(s) in de koopjeshoek vind ik.
groetjes

putor
4 december 2011, 15:45
5. Koop en Verkoop

De koopjeshoek is enkel voor PARTICULIERE aanbiedingen, lucratieve handeltjes worden niet geduld (zie ook punt 6 van het forumreglement).
grt,bouk.

voor zover ik het begrepen heb kan een professioneel fotograaf (een handelaar dus in diensten en/of goederen) materiaal dat hij niet meer gebruikt verkopen in 'aangeboden'. Dat dit forum geen verlengstuk mag zijn van een site als redcoon.com of zo is duidelijk, maar handelaars worden niet per definitie geweerd.

johan de man
4 december 2011, 16:45
Als je ziet dat de verkoper met PASSIE over zijn HOBBY spreekt, dat geeft toch ook wel wat.

Dan zie je dat hij niet enkel iemand is die opkoopt en verkoopt.

bouk
4 december 2011, 18:07
voor zover ik het begrepen heb kan een professioneel fotograaf (een handelaar dus in diensten en/of goederen) materiaal dat hij niet meer gebruikt verkopen in 'aangeboden'...

waar is dat te lezen in de reglementen, kan het niet zo snel vinden..?
grt,bouk.

putor
4 december 2011, 18:18
waar is dat te lezen in de reglementen, kan het niet zo snel vinden..?
grt,bouk.

BD reglement
6. Adverteerders en handelaars op Belgiumdigital

- In de koopjeshoek wensen we geen systematische activiteit van handelaars.

daaruit maak ik op dat occasionele activiteit van handelaars geen probleem is.

Voltigeur
5 december 2011, 06:25
daaruit maak ik op dat occasionele activiteit van handelaars geen probleem is.

Euh... was dat nu niet net het punt van zowel bouk als ik? Het gààt ons niet om een fotograaf die zijn 1D Mk III verkoopt omdat ie een Mk IV aangeschaft heeft. Het ging 'm wèl om mensen die ènkel in deze rubriek, met de regelmaat van een klok, zaken gaan aanbieden.
Het weze toch duidelijk dat men hier niks heeft tegen een zelfstandige die iets verkoopt. Wèl tegen mensen die dit forum enkel gaan gebruiken om een (al dan niet officieel) handeltje te gaan drijven. Wanneer je in 1 maand tijd verschillende body's en meerdere lenzen van verschillende merken gaat aanbieden, dan is er toch iets loos, niet?

Voltigeur
5 december 2011, 06:27
Volledig mee akkoord. Ik heb tot mijn tevredenheid en die van de respectieve kopers en verkopers verschillende lenzen en accessoires verkocht en gekocht.
Als je goed het aanbod leest en de historiek van de verkoper nagaat en dan nog eens het toestel of de lens summier kunt uitproberen, kom je zelden bedrogen uit.

En soms is de koper niet meer geinteresseerd (omdat het toestel hem niet bevalt of hij bij nader inzien de prijs toch wat hoog vindt) of heeft de verkoper genoeg aanbiedingen, en wil hij daarom niet echt veel tijd meer investeren.

Groeten

Peter

Zelfs dan is het niet zo moeilijk om dit alsnog op een beleefde manier aan de potentiële koper te laten weten. Of kunnen we het begrip beleefdheid meteen uit ons woordenboek gaan schrappen?

LesC
5 december 2011, 10:00
Deze discussie gaat nergens naartoe; steeds maar in het rond. Een paar stellingen:
• Het is niet verboden om enkel maar in Aangeboden/Gezocht actief te zijn.
• Wij kunnen enkel maar een handelaar verbieden te posten (of dus zijn posts verwijderen), als zwart op wit kan aangetoond worden dat hij een handelaar is, b.v. een handelsregister heeft. Iemand die enkel maar waren aanbiedt in onze Aangeboden-hoek is nog geen handelaar.
• Een sluitend systeem is zeer moeilijk, of onmogelijk te vinden. BD houdt de Aangeboden/Gezocht subfora in stand omdat deze populair zijn, in vele gevallen een aantrekking naar het forum bieden, en bovendien als een dienst aan de BD-leden.
• Als [Mods] houden wij een druk bezocht subforum nog nauwlettender in de gaten dan een minder bezochte, wees daar maar zeker van. Maar kopen en verkopen van tweedehandsmateriaal is een zaak van vertrouwen. In het verleden heb ik al enkele keren mijn "checklist" gegeven of ik al dan niet op een aanbod zal ingaan. Ieder van jullie moet dat voor zichzelf uitmaken.

putor
5 december 2011, 10:05
Euh... was dat nu niet net het punt van zowel bouk als ik? Het gààt ons niet om een fotograaf die zijn 1D Mk III verkoopt omdat ie een Mk IV aangeschaft heeft. Het ging 'm wèl om mensen die ènkel in deze rubriek, met de regelmaat van een klok, zaken gaan aanbieden.
Het weze toch duidelijk dat men hier niks heeft tegen een zelfstandige die iets verkoopt. Wèl tegen mensen die dit forum enkel gaan gebruiken om een (al dan niet officieel) handeltje te gaan drijven. Wanneer je in 1 maand tijd verschillende body's en meerdere lenzen van verschillende merken gaat aanbieden, dan is er toch iets loos, niet?

wat kan mij t schelen waar t jou om gaat:rolleyes:. Bouk vroeg mij om te verduidelijk waar ik vond dat handelaars mogen kopen en verkopen op t forum. Ik heb hem een antwoord gegeven.

bouk
5 december 2011, 10:07
Deze discussie gaat nergens naartoe;....... BD houdt de Aangeboden/Gezocht subfora in stand omdat deze populair zijn, in vele gevallen een aantrekking naar het forum bieden, en bovendien als een dienst aan de BD-leden.

juist,,,,zie #34.
grt,bouk.

LesC
5 december 2011, 10:10
Nog een soortgelijke draad, om aan te tonen dat we wat Aangeboden/Gezocht betreft, nog steeds in hetzelfde rondje draaien:
http://forum.belgiumdigital.com/f6/bd-rubriek-aangeboden-gezocht-334271.html

nevermore
6 december 2011, 09:39
Eigenlijk is er niks echt fout gelopen.
Alleen komen de koper en verkoper niet overeen. In dit geval gaat het niet over de prijs of het geleverde goed maar wel om de ganse "dienst" er rond.
Waar zit dan het probleem? Dat de koper graag meer info had gehad en toch graag die lens aangeschaft had? Dat de verkoper een potentiële koper misloopt door zijn zeer beperkte "service"?

En waarom zou een gepassioneerde (hobby)fotograaf je opeens geen slechte lens kunnen verkopen? Stel dat er een defect aan dat objectief is en de gepassioneerde (hobby)fotograaf zit krap bij kas. Kan het best zijn dat die mooi gaat verzwijgen wat er mis is met dat stuk. Of vraagt die gewoon te veel voor een goed objectief.

Net zo goed kan je wel deftig materiaal aanschaffen bij het type verkoper "opkopen en verkopen". Nu zo'n handeltjes moeten op winst draaien, dus is de vraag of de prijs van de verkoper competitief is.

Tweedehands zaken kopen houdt altijd een zeker risico in. En hoe groter de bedragen, hoe meer oplichters actief zijn.
In dit geval moet je eigenlijk gelukkig zijn dat je zo'n beperkte service kreeg. Dit deed een belletje bij je rinkelen en je blaast de aankoop af. Goed toch? Of had je liever een super enthousiaste verkoper die je een defect objectief had aangesmeerd?