Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherm calibreren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherm calibreren

    Ik ben zaterdag enkele foto's gaan afhalen, nu merkte ik dat enkele hiervan veel te donker waren. Het waren 2 portretten, deze waren iets donkerder als mijn scherm maar dat is normaal, maar er waren nog nachtopnames bij en deze was veel te donker. Ik calibreer mijn scherm zoals het op de meeste sites is aangegeven of met zo'n kaartje. Moest ik mijn scherm zetten zoals die nachtfoto afgeprint is in vergelijking met de foto op beeld dan staat mijn beeld véél te donker. Weet hier niemand een oplossing voor? Ik heb nu 2 inkjets laten printen van 45*90, hopelijk gaan deze niet te donker zijn...

  • #2
    Originally posted by creXis
    Ik ben zaterdag enkele foto's gaan afhalen, nu merkte ik dat enkele hiervan veel te donker waren. Het waren 2 portretten, deze waren iets donkerder als mijn scherm maar dat is normaal, maar er waren nog nachtopnames bij en deze was veel te donker. Ik calibreer mijn scherm zoals het op de meeste sites is aangegeven of met zo'n kaartje. Moest ik mijn scherm zetten zoals die nachtfoto afgeprint is in vergelijking met de foto op beeld dan staat mijn beeld véél te donker. Weet hier niemand een oplossing voor? Ik heb nu 2 inkjets laten printen van 45*90, hopelijk gaan deze niet te donker zijn...
    CreXis,

    Als je maximum zekerheid wilt moet je gaan werken aan een systeem dat je altijd
    kan toepassen.
    Dat betekent:
    - gekalibreerde monitor
    - gekalibreerde scanner
    - gekalibreerde printer
    - sommige kalibreren ook hun fotoapparatuur
    Dit is voldoende als je zelf jouw printwerk doet in een gesloten systeem.

    Als je het printwerk uitbesteed komt er meer aan te pas. Ik zou dan mijn printprofielen
    meeleveren bij elke foto anders zou je wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan.

    Kalibreren kan je laten doen en zal dus centen kosten of je schaft je kalibratie-apparatuur aan
    en dat kost ook centen.

    Via het internet vind je makkelijk firma’s die voor jou een printerprofiel maken.
    Eveneens de apparatuur met bijhorende software om een monitor te kalibreren.

    Vergeet ook niet dat de gebruiksduur van een doorsnee monitor hoogstens 3 à 4 jaar meegaat.
    De monitor zal wel nog goed zijn voor de gewone zaken maar niet meer voor precisiewerk als
    bewerkingen van foto’s.

    Dit klinkt misschien allemaal streng maar het is een keuze die je maakt of niet maakt.
    Ik heb dit allemaal zelf meegemaakt en ik weet wat het is
    Dus….weg met dat “gesukkel” (vergeef me de uitdrukking) en zorg voor een systeem
    dat voor jouw werkt.

    Vriendelijke groeten,
    Theo
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment

    Working...
    X