Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is Fotograaf een beschermd beroep?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is Fotograaf een beschermd beroep?

    Naar mijn mening is op dit forum weleens een discusie geweest of dat fotograaf al dan niet een beschermd beroep is. Daar ik er niets meer van terug vind gooi ik dit nogmaals in het midden.
    Ik zou graag als bijverdienste fotoreportages maken:
    - moet ik daarvoor dan een diploma van fotograaf hebben?
    - welke maatregelen moeten er genomen worden om wettelijk in orde te zijn?
    Website: www.digitimm.be
    Camera: Nikon D700 - Bronica SQ-i 6x6
    De enige constante is de verandering.

  • #2
    Of het nu nog beschermd is weet ik niet maar tot een tijdje terug zeker wel.

    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Voor NL nee
      #Dyslexie#
      Fotoacademie Amsterdam Digitaal

      Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

      Comment


      • #4
        Ik heb onlangs geinformeerd om in bijberoep iets te kunnen beginnen, en die mevrouw meende te weten dat je voor fotografie geen diploma's moet voorleggen!? Je hebt dus enkel bedrijfsbeheer nodig maar dat heeft dan betrekking op het zelfstandig zijn op zich.

        Comment


        • #5
          Interessante topic... Ik heb me onlangs toch ook laten wijs maken dat het niet langer beschermd is... Wie weet hier iets meer over?

          Groetjes,

          Tim
          Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

          http://www.timdebacker.be

          Comment


          • #6
            Ga daar eens kijken:

            http://www.vdvaccountants.be/ZELFSTANDIGE/PAGINAstarters.htm
            eMJeke
            website

            Comment


            • #7
              Originally posted by eMJeke
              Ga daar eens kijken:

              http://www.vdvaccountants.be/ZELFSTANDIGE/PAGINAstarters.htm

              ...en daar lees ik:

              III. VESTIGINGSATTEST

              Voor sommige handelsactiviteiten is een vestigingsattest vereist. Dit wil zeggen dat het beschermde beroepen zijn die niet zomaar iedereen mag uitvoeren. Het gaat om activiteiten waarvoor men voldoende beroepskennis moet kunnen aantonen bij de inschrijving in het KBO. Het ondernemingsloket onderzoekt vooraf de vaardigheden.

              Beroepen waarvoor een vestigingsattest nodig is


              yadayadayada... en ja hoor daar staat ie...

              Fotograaf

              Ik heb hierover al eens van mijn oren gemaakt. Mijn betoog kwam hierop neer:

              - Ik ben afgestudeerd als analist-programmeur. De PC is dus mijn werkterrein. Ga ik mensen die niet afstudeerden in informatica verbieden om hun brood te verdienen met PC-werk? Natuurlijk niet. Ooit al van het woord "autodidactisch" gehoord?
              - Een fotograaf heeft een ander diploma, en het is bij hen wél verboden om je brood ermee te verdienen als je dat diploma niet hebt. Bovendien speelt de huidige fotografie zich voor min. 50% af op de PC ...wat "MIJN domein" is.
              I rest my case.


              Anderzijds; het staat je vrij je te vestigen als "grafisch vormgever" (of hoe je het beestje ook wil noemen, zolang het maar niet "fotograaf" is). Met andere woorden; t'is weer typisch Belgisch...
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                De site http://www.sofam.be/ opent op 10 maart, laten we nog twee nachtjes slapen en dan daar eens een kijkje gaan nemen.
                This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
                My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jochen

                  Anderzijds; het staat je vrij je te vestigen als "grafisch vormgever" (of hoe je het beestje ook wil noemen, zolang het maar niet "fotograaf" is). Met andere woorden; t'is weer typisch Belgisch...
                  En dan ga ik weer op m'n strepen staan... ik ben grafisch geschoold. Maar iedereen die over een PC beschikt kan nu 'drukwerk' maken .

                  TOM
                  | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
                  100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tobrin
                    Originally posted by Jochen

                    Anderzijds; het staat je vrij je te vestigen als "grafisch vormgever" (of hoe je het beestje ook wil noemen, zolang het maar niet "fotograaf" is). Met andere woorden; t'is weer typisch Belgisch...
                    En dan ga ik weer op m'n strepen staan... ik ben grafisch geschoold. Maar iedereen die over een PC beschikt kan nu 'drukwerk' maken .

                    TOM
                    Het verschil tussen een "thuisdrukker" en een vakman is in de meeste gevallen dermate groot dat ik het zelfs de moeite niet vind om op mijn strepen te gaan staan
                    Luc

                    Comment


                    • #11
                      Tja, kijk... ik kan begrijpen dat sommige beroepen beschermd zijn. Bijvoorbeeld een dokter, chirurg, dierenarts, piloot, ... kortom: een beroep waarbij je speelt met LEVENS, daar is het normaal.

                      Maar ik ben vierkant TEGEN het beschermen van andere beroepen waar geen levens van afhangen. Of dat nu grafish vormgever, hoofd sanitaire voorzieningen ( ), informaticus, fotograaf of iets anders is: dat maakt me niet uit. Wie ben ik om te zeggen of mijn kennis niet overtroffen wordt door een autodidact?
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by clash
                        Originally posted by tobrin
                        Originally posted by Jochen

                        Anderzijds; het staat je vrij je te vestigen als "grafisch vormgever" (of hoe je het beestje ook wil noemen, zolang het maar niet "fotograaf" is). Met andere woorden; t'is weer typisch Belgisch...
                        En dan ga ik weer op m'n strepen staan... ik ben grafisch geschoold. Maar iedereen die over een PC beschikt kan nu 'drukwerk' maken .

                        TOM
                        Het verschil tussen een "thuisdrukker" en een vakman is in de meeste gevallen dermate groot dat ik het zelfs de moeite niet vind om op mijn strepen te gaan staan
                        Daar heb je natuurlijk ook wel een punt . Maar 't gin om 't princie
                        | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
                        100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tony smeT
                          Ik heb onlangs geinformeerd om in bijberoep iets te kunnen beginnen, en die mevrouw meende te weten dat je voor fotografie geen diploma's moet voorleggen!? Je hebt dus enkel bedrijfsbeheer nodig maar dat heeft dan betrekking op het zelfstandig zijn op zich.

                          je hebt wel degelijk nog steeds een diploma nodig om "fotograaf" te worden... 'k zit nu samen in opleiding met een aantal mensen die de opleiding daarvoor specifiek volgen en het echt niet nodig hebben voor de kennis...

                          dus JA het is een beschermd beroep en 3 jaar avondschool naast je bedrijfsbeheer is het minimum... voor belgië dan toch
                          some toys 4 big boys
                          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                          Comment


                          • #14
                            Blijkbaar wil iedereen tegenwoordig fotograaf worden, en dat in een tijd waar binnenkort elkeen een digitale camera en ontwikkelcentrale thuis heeft staan. Dat gaat moeilijk worden!!
                            Het beste wordt je kunstenaar denk ik, dat valt niet onder de vestigingswet en je kunt fotograferen zoveel je wil, wat je maar wil en hoe je het wil. Anderen hoeven het niet eens mooi te vinden, zolang jij er maar achterstaat is alles goed. Jij mag tentoonstellingen geven zoveel je wil en daarop zelfs verkopen als dat lukt.
                            Hoewel...........bestaat dat wel in Belgie, een kunstenaarsstatuut?
                            fredje

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by fredjefriet
                              Blijkbaar wil iedereen tegenwoordig fotograaf worden, en dat in een tijd waar binnenkort elkeen een digitale camera en ontwikkelcentrale thuis heeft staan. Dat gaat moeilijk worden!!
                              Het beste wordt je kunstenaar denk ik, dat valt niet onder de vestigingswet en je kunt fotograferen zoveel je wil, wat je maar wil en hoe je het wil. Anderen hoeven het niet eens mooi te vinden, zolang jij er maar achterstaat is alles goed. Jij mag tentoonstellingen geven zoveel je wil en daarop zelfs verkopen als dat lukt.
                              Hoewel...........bestaat dat wel in Belgie, een kunstenaarsstatuut?
                              fredje
                              nee hoor fredje... 90% van het (kleine) groepje doet het gewoon om te weten waar ze mee bezig zijn als ze hun toestelleke vastpakken... want zelfs met de digitale revolutie en de "vereenvoudiging" van fotografie zijn er heel veel mensen die nie weten wat er gebeurt als je op het knopke duwt ...en dan is zo'n opleiding ook heel handig
                              some toys 4 big boys
                              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                              Comment

                              Working...
                              X