Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Online albums: alternatief gezocht voor Picasa

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Online albums: alternatief gezocht voor Picasa

    Hallo,

    Ik gebruikte de Picasa online albums tot nu toe als digitaal presentatie tool voor de foto's van mijn cursisten. De bedoeling was dat ze de foto's van opdrachten zelf gingen uploaden, door in te loggen met het email adres dat ik voor de klas heb aangemaakt. Nu is Picasa helemaal veranderd en zijn er een aantal functionaliteiten die ik echt wel mis.

    Dus wie kan er raad geven ivm een ander "merk", dat liefst zo veel mogelijk van volgende functies bevat:
    - foto's mogen niet zichtbaar zijn als je niet ingelogd bent (dus niets openbaar op het interenet)
    - je moet diverse albums kunnen aanmaken
    - de albums moeten gerangschikt kunnen worden, bijvoorbeeld op albumtitel
    - de foto's in het album moeten ook geordend kunnen worden, bijvoorbeeld op bestandsnaam
    - de metagegevens moeten raadpleegbaar zijn op een eenvoudige manier (Iso, sluitertijd, diaframga)
    - zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te gebruiken, los van LR (Lightroom) en PS (Photoshop). Ook cursisten die (nog) geen LR of PS hebben, moeten gratis en gemakkelijk hun foto's kunnen presenteren.
    - liefst met een beetje een fatsoenlijke grootte van opslagruimte (minimum 1 GB)
    - liefst met mogelijkheid tot het invullen van een onderschrift of het geven van commentaar

    Om nog een beetje beter een beeld te schetsen:
    - cursisten verkleinen eerst hun foto's thuis op de computer in LR, PS of een plug-in als Image Resizer
    - ze geven hun foto's een logische naam, bijvoorbeeld Voornaam-Opdracht-01.jpg
    - ze plaatsen van thuis uit hun foto's in een online album, dat ik eventueel op voorhand heb aangemaakt
    - ze plaatsen hun naam onder de foto
    - op school openen we het album en bekijken we de foto's als een soort slideshow op een projectiescherm
    - eventuele commentaar wordt bij de foto getypt

    Het is dus eigenlijk een efficiëntere manier van werken dan dat de cursisten allemaal hun USB stick meebrengen, dat ik alle foto's dan moet verzamelen en dat ze dan pas geprojecteerd worden. Met 18 mensen is dit een enorm tijdsverlies. Ik wil eenvoudigweg kunnen inloggen en dan klaar zijn om te kijken.

    Dus, kent iemand alternatieven die de functionaliteiten hebben die ik graag zou willen?

    Niet iedereen heeft Facebook, dus een Facebook groep bijvoorbeeld lijkt me ook niet echt ideaal...
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: Online albums: alternatief gezocht voor Picasa

    Flickr
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment

    Working...
    X