Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer zullen wij het weten??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wanneer zullen wij het weten??


    Als voorbeeld neem ik even de D70 van Nikon. Ik zal pas weten wat ik heb, van zodra ik zelf die D70 in handen heb en er mee gewerkt heb. Dat is met alles trouwens zo.
    De enige camera die ik met een iets gerust gevoel kon kopen was de Fuji S2 Pro.
    Vooral de S2 Pro heb ik me aangeschaft, puur op ervaringen van een groot aantal gebruikers.
    (die hadden de camera al en ik nog niet dus).
    Gelukkig hebben we onze forums en kunnen we vertrouwen op ervaringen en meningen van hun leden

    Mijn Kodak DC4800 heb ik van de hand gedaan.
    In een bepaald Belgisch tijdschrift werd deze camera destijds, bijna in de hemel geprezen.
    Dus ik kocht hem voor ongeveer 1000 euro en ik had geen 350.000 frank klaar liggen voor een Nikon D1.
    Dit was mijn eerste digitale ervaring en ik moet eerlijk bekennen dat ik er van stond te kijken.
    De eerste resultaten vond ik (aanvankelijk en als eerste kennismaking) zeer goed.

    Twee jaren geleden leerde ik dpreview kennen….en toen ging er plots een andere wereld
    voor mij open. Na enkele weken en nog meer “gelees” op enkele forums enz. moest ik absoluut die Nikon Coolpix 995 hebben. Vorige week heb ik ook die van de hand gedaan.

    Wat mij ferm tegenviel bij beide toestellen, was de “shutterlag” en de ruis op lage ISO-waarden en even later de bijna 2000 euro die ik kwijt was
    Het ene was een rem op het snelle werken wat ik graag doe en dat ik nodig bleek te hebben.
    Het andere, die ruis, was een hatelijke doorn in mijn oog.
    Ik was te snel geweest in mijn aankopen van de DC4800 en die CoolPix.
    De CoolPix 995 was een verbetering in kwaliteit van de foto’s en de “swivel” bleek een zegen
    voor het soort fotografie dat ik zeer graag doe. Ik heb echter nooit innerlijke vrede gevoeld bij
    die massa instellingen die zo graag geroemd worden en die velen (weeral) bewieroken.
    Je hebt toch de simpele instelling om raw-foto’s te maken of om een “custom white balance” aan te maken om een goede foto te bekomen. Wat alle toestellen ontbreken is nog een ingebouwde kleurentemperatuurmeter. Dan pas voel ik mij verlost van al die presets die zelden voldoen. De meeste foto’s sneuvelen door een foutieve witbalans.
    Stel je voor dat je elke seconde van de dag de juiste kleurentemperatuur kan
    bekomen (de correcte witbalans overal en altijd) en dat in combinatie met de juiste sluitertijd en F-stop: dat moet fantastisch zijn niet?

    En dit hoopte ik nu terug te vinden in de nieuwe toestellen die op de markt komen.
    De nieuwe D300 en zeker de D70 komen in de buurt maar ze zijn er nog niet.
    Het is eerder een kwestie van kosten i.p.v. niet kunnen.
    En wat kan je verwachten van een 3D matrix kleurenmeting?

    Door je te informeren zowel op technisch gebied als op gebied van ervaringen van andere
    gebruikers groei je meer en meer naar een bepaalde keuze van een camera, een
    camera die zowat voldoet aan jouw wensen. Je moet natuurlijk weten wat je wilt en wat je nodig hebt. Het enige dilemma is dan nog de portemonnee.
    Nu, ik ben geen “gear freak” maar ik ben steeds op zoek naar een maximum kwaliteit
    voor een minimum aan kosten en ik denk dat ik hierin niet alleen ben.
    Af en toe worden we geholpen door bijv. die nieuwe camera’s zoals die D300 maar vooral
    (hoop ik) door de D70 van Nikon. De specificaties van de D70 zijn toch hoopvol.
    De technische vooruitgang, de mogelijkheden die je vroeger enkel aantrof bij zeer dure toestellen en zeker de relatief lage aankoopprijzen van de D300 en de D70 zijn een enorme
    stap vooruit. De aankoopdrempel wordt verlaagd en meer en meer mensen kunnen zich een
    goed toestel aanschaffen. Meer en meer mensen krijgen hierdoor de mogelijkheid om ook technisch gezien, goede foto’s te maken. Dat je bij deze toestellen minder moet “nadenken” en minder “ervaring” nodig hebt om een behoorlijk resultaat te bekomen is voor mij helemaal geen nadeel. Dat een normale sterveling een pro-foto kan afleveren vind ik heerlijk

    Anderen zullen een leerschool van 10, 20 of meer jaren gehad hebben om inzicht
    te krijgen of om een goed product (foto) af te leveren maar dat geeft hun nog geen speciale rechten of voorrechten waarbij alles eindigt.
    Een degelijke basis in fotografie en een jaren lange ervaring vind ik prachtig: je weet uiteindelijk waarover het gaat. Ik vergelijk graag met de evolutie van de computerbesturingen zoals van “dos” naar, vandaag de dag, Windows XP (of Mac. OS X).
    Wat hebben wij allemaal niet meegemaakt van “dos” tot nu?
    Wat hebben wij niet allemaal meegemaakt vanaf dat zwart?Kodak “bokske” tot de S2 Pro, de Canon Mark II, de Nikon D1x enz. enz.
    Daarom hoor ik het niemand graag zeggen dat de camera niet de fotograaf maakt. Persoonlijk “krijg” ik daar iets van. Daarmee wordt die persoon in kwestie nooit geholpen.
    Ik durf zelfs beweren dat deze uitspraak menig personen de moed in de schoenen doet zinken.
    Ik begrijp wel dat bepaalde opmerkingen steeds dezelfde reacties uitlokken maar het zoeken
    naar de juiste oplossing lijkt me gepaster, zo kan je nog iemand op de juiste weg helpen.

    Fotografie heeft te maken met passie en met durven doen, met visie en niet zo zeer met camera’s of lenzen. Deze laatste zijn maar hulpmiddelen. Met deze hulpmiddelen wil je een doel bereiken en dat is wellicht voor iedereen anders en het is niet aan mij om daar over te oordelen.

    Een Paul Huf , een Helmut Newton of een Eddy Merckx wordt niet elke dag geboren en daar ligt juist het onderscheid: het hebben van aanleg, talent. Talent kan je nooit leren, talent heb je
    of je hebt het niet. En daar moet je je bij neerleggen…
    Maar ik sta liever recht en ik ga rustig door

    Een degelijke basis in de fotografie geeft je meer zekerheid. De kans dat je bedot wordt, wordt ook kleiner en beslissen wordt iets gemakkelijker als er iets “gekocht” moet worden. Dit klinkt misschien niet echt sympathiek maar dat is nu net de praktische kant
    van de zaak waarmee je onvermijdelijk geconfronteerd wordt.

    In 1987 kocht ik mijn eerste Nikon, de F-501 en vroeg hierbij naar een “normaal-lens” en een beetje tele-lensJ Dat werden dan de AF 50mm 1:1.8 en de AF 70-210, 1:1.4
    Na al die jaren durf ik het nu openlijk bekennen dat ik eigenlijk niet helemaal wist wat ik gekocht had maar ik had volledig vertrouwen in de baas en zijn winkelJ
    Ik heb het me geen seconde beklaagd en de lenzen doen het nog altijd zeer goed.
    Met die F-501 heb ik duizenden dia’s gemaakt.
    Vandaag de dag is het even anders: veel meer keuze, veel meer communicatie en informatie.
    Is het daarom beter geworden? Durven we nog risico’s nemen?

    Met de komst van de digitale camera’s werd het wel plots anders en beter.
    Ik moet geen film meer kopen, die film moet niet meer ontwikkeld worden en er moet niet meer gewacht worden op afdrukken. Je hebt direct resultaat en zelfs foto’s printen kan je thuis doen in je eigen tijdJ
    Digitale fotografie is vrijheid!

    De komst van de D300 was een kleine shock in “digi-land” en de shock leek mij althans nog
    iets heviger door de verschijning van de D70. Doorslaggevend is het feit dat je veel techniek krijgt of “veel” camera voor relatief weinig geld en dat is net wat velen onder ons zochten.
    Of anders gezegd: “een maximum kwaliteit voor een minimum aan kosten”.
    En dat vind ik weeral heerlijkJ
    Het is ook geen risico meer om ongeveer 1000 euro te investeren in deze apparatuur.
    Vanaf het eerste moment leken deze toestellen aan te slaan en in de gading te vallen.
    Dat heeft zijn redenen en die kennen wij allemaal intussen.

    Tegenwoordig vind je ze met hopen, de toestelletjes vanaf 400 of 500 euro maar ik zal ze
    nooit meer kopen. Zeker nu ik weet dat er de D300 en de D70 is.
    Er is geen weg meer terugJ

    Tot slot dit nog. Vorige zondag zat ik aan tafel met mijn goede vriend en fotograaf, een echt
    vakbeest. Een man die barst van talent. Ik ga niet bluffen op zijn kosten maar zijn klanten zijn
    ondermeer Nutricia, fabrikanten die meewerken aan de Amerikaanse Space Shuttle enz.
    Als een van de eersten kocht hij destijds een Nikon D1.
    Maar nu op die zondag bekende hij ootmoedig dat hij de kleuren die dit toestel leverden toch
    niet zo denderend waren…
    En als één iemand die kan weten dan is hij dat!
    Als ik dan denk aan wat ik investeerde in mijn S2 Pro dan verdwijnt dat in het niets als ik
    vergelijk met de kosten die hij toen heeft gemaakt…de rest vul je maar zelf in.
    Ik zeg alvast: “Voor goede kleuren moet je bij de S2 zijn…”.

    Deze maand gaan we ons op die D70 “gooien” en tegen 1 april zullen wij het zeker weten

    Bedankt voor het lezen van deze epistel en ik hoop dat je er een beetje van hebt kunnen
    opsteken.

    Vriendelijke groeten uit een zonnig Hasselt,
    Theo


    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    he he ... dat lucht op he Theo?...

    Comment


    • #3
      Originally posted by emacquoy
      he he ... dat lucht op he Theo?...
      Astemblief!!
      Hahaha....ja ja jong, jij zegt dat zoal maar je hebt gelijk!

      Groeten,
      Theo
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Hallo theokus,

        Hier in Hasselt hebben we gezond verstand hé .
        Als ik "de Steve" nog eens zie zal ik eens vragen of hij niet kan zorgen voor gratis camera's .
        Ik denk dat jouw relaas voor veel mensen van toepassing is.
        Maar digitale fotografie is nog een vrij jonge "tak" van de fotografie en de ontwikkelingen gaan héél erg snel.
        Elektronica heeft nu eenmaal zijn problemen om "het licht" uiterst correct weer te geven maar de laatste jaren zijn er wel enorme vorderingen gemaakt.
        En niet onbelangrijk - kwaliteit is nu ook betaalbaar geworden.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Originally posted by jaja
          Hallo theokus,

          Hier in Hasselt hebben we gezond verstand hé .
          Als ik "de Steve" nog eens zie zal ik eens vragen of hij niet kan zorgen voor gratis camera's .
          Ik denk dat jouw relaas voor veel mensen van toepassing is.
          Maar digitale fotografie is nog een vrij jonge "tak" van de fotografie en de ontwikkelingen gaan héél erg snel.
          Elektronica heeft nu eenmaal zijn problemen om "het licht" uiterst correct weer te geven maar de laatste jaren zijn er wel enorme vorderingen gemaakt.
          En niet onbelangrijk - kwaliteit is nu ook betaalbaar geworden.

          Jaja
          Hoi JaJa,

          Als ik mij niet vergis dan staan er al gratis camera's in Hasselt
          Het schijnt dat ze schitterende foto's maken van auto's en nummerplaten
          Ze hebben totaal géén last van witbalans en de print word je gratis toegestuurd samen met een "uitnodiging" tot het betalen van een meestal flink bedrag...
          Ja ja, JaJa, ze hebben een goeie smaak hier in Hasselt

          Vriendelijke groeten,
          Theo
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            nu, absolute perfectie bestaat niet, en kwestie van die witbalans zijn we toch al veel beter af dan vroeger waar je filters moest gebruiken en dergelijke, nu kan je achteraf nog zoveel veranderen.

            om bv een ingebouwde kleurtemperatuurmeter in je toestel te hebben zou misschien de oposing zijn, maar aan de andere kant weer niet, het kan zijn waar jij staat dat de kleurtemperatuur verschilt dan waar je onderwerp staat.
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

            Comment


            • #7
              theo, een interessant betoog. ik wil hier even op inpikken.

              1. een aantal zaken in de digitale fotografie bieden je enorme voordelen tov het analoge filmtijdperk. je hebt de mogelijkheid om 'achteraf' in te grijpen, maar dan moet je jezelf opleggen om in RAW te werken. Zaken die je vernoemt zoals kleurtemperatuur, witbalans, enz, kan je dan perfect aanpassen. En het is helemaal geen slecht idee om een grijskaartje te gebruiken, dat doen die "pro's" nu ook eenmaal. je krijgt waar tov de investering in een foto, net hetzelfde als met een statief, in elk boek staat dat dit de basis is van een goede foto, maar wie sleurt er steeds mee rond, en zij die het echt doen, maken de scherpste foto's. ik wil maar zeggen, jij wil zo goed mogelijke electronica, maar je moet er zelf toch ook wat effort insteken, en als je het 'aangeboren' talent echt bezit, dan zal je ook alle hulpmiddelen gebruiken dit talent de volle creativiteit te bieden.

              2. Ik deel toch ook de mening dat het toestel de fotograaf niet maakt, het is nu eenmaal zo dat een sprekend beeld ook door een persoon met een wegwerpcamera gemaakt kan worden. Ik deel wel je standpunt dat alle technische hulpmiddelen je kunnen helpen dit te vergemakkelijken, maar, op voorwaarde dat je ze dus wel weet aan te wenden, en zo komen we terug op die ervaring, die je volgens mij terug moet leren opdoen door een investering (tijd) ...

              3. Het klopt dat we vroeger ons verhaal moeste halen bij de fotozaak om de hoek, en dat was onze enige bron van informatie. En daar gingen de meesten ook op af om hun aanchaf te doen. Vandaag de dag communiceert iedereen via internet, is er een oase van informatie die aan je vingertoppen ligt, en je kan gelijk de zaken evalueren door meteen resultaat te zien. Maar dit heeft ook een keerzijde (of zeg maar een donkere zijde), de kans dat je verkeerdelijke informatie krijgt wordt ook veel groter, de manier waarop de info naar je komt is niet altijd goed, en meningsverschillen en onze ingebouwde manier van denken in de maatschappij is niet altijd zuiver, dus, de kans dat je daarom ook een 'teveel' aan info te verwerken krijgt, met verschillende ideëen maakt dat je soms onzekerder voor een keuze staat als vroeger, en is dat altijd goed ?

              het is steeds interessante materie en ik houd wel van een posting zoals deze, dat geeft een mens de kans alles nog een keer te relativeren. het beste voorbeeld ben ik zelf, steeds op zoek naar de juiste kleurreproductie, het bereiken van het beste resultaat, zo technisch mogelijk benaderen van mijn onderwerp, en ik vergeet soms gewoon dat het ook anders kan. Je gaat op zoek naar de 'perfectie' (jij noemde het de pro-foto) maar is dat altijd wel de juiste manier ?

              Als ik bv (met alle respect) Jaco's foto's bekijk, maakt hij heel dikwijls enorm mooie composities, hij weet te spelen met de beeldinhoud, maar de foto's zijn in mijn ogen technisch niet altijd even goed afgewerkt, ruis, korrel, scherpte enz... maar is dit het belangrijkste aspect, ik denk het niet, maar ik betrap me dat ikzelf er steeds over struikel, en het in zijn foto's soms toch storend vind.
              Maar dat maakt die foto niet minder geslaagd natuurlijk. Jaco staat zoveel verder op het gebied dan ik, met zoveel meer ervaring, zo zie je maar.

              Afin, relativatie is een gezond ding, af en toe neem ik ook afstand van alles, want anders slokt het je teveel op ... gewoon genieten van je budget, je foto's en je tijd die je er kan en mag in steken, want duizenden kunnen het niet eens, nooit ...

              Comment


              • #8
                Als ik bv (met alle respect) Jaco's foto's bekijk, maakt hij heel dikwijls enorm mooie composities, hij weet te spelen met de beeldinhoud, maar de foto's zijn in mijn ogen technisch niet altijd even goed afgewerkt, ruis, korrel, scherpte enz... maar is dit het belangrijkste aspect, ik denk het niet, maar ik betrap me dat ikzelf er steeds over struikel, en het in zijn foto's soms toch storend vind.
                Maar dat maakt die foto niet minder geslaagd natuurlijk. Jaco staat zoveel verder op het gebied dan ik, met zoveel meer ervaring, zo zie je maar.
                Afin, relativatie is een gezond ding, af en toe neem ik ook afstand van alles, want anders slokt het je teveel op ... gewoon genieten van je budget, je foto's en je tijd die je er kan en mag in steken, want duizenden kunnen het niet eens, nooit ...
                Wijze woorden Phille...

                In 6 jaar kunstonderwijs heb ik heel wat geleerd, maar de belangrijkste les kreeg ik van een leraar vormgeving : "doe nu en dan eens een stap opzij, ga eens nààst het spoor van je passie staan. Het werkt verruimend !
                Ook dit forum is daarbij een grote hulp. De visie van anderen op bepaalde beelden is verrijkend... ondanks dat velen hun commentaar echt wel beperken tot "knappe foto"...

                Greetz,
                Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Als ik bv (met alle respect) Jaco's foto's bekijk, maakt hij heel dikwijls enorm mooie composities, hij weet te spelen met de beeldinhoud, maar de foto's zijn in mijn ogen technisch niet altijd even goed afgewerkt, ruis, korrel, scherpte enz... maar is dit het belangrijkste aspect, ik denk het niet, maar ik betrap me dat ikzelf er steeds over struikel, en het in zijn foto's soms toch storend vind.
                  Maar dat maakt die foto niet minder geslaagd natuurlijk. Jaco staat zoveel verder op het gebied dan ik, met zoveel meer ervaring, zo zie je maar.
                  Ik vind dit wel interessant, jij bent ongetwijfeld een van de betere fotografen op BD op technisch gebied en zeker wat betreft belichting maar het "probleem" dat jij hebt met Jaco zijn foto s heb ik vaak als jij modellen fotografeert, Wat ruis, korrel, scherpte betreft is alles perfect maar het lijkt soms of het model op de 2e plaats komt omdat ze er niet altijd of hun voordeligst uitzien en het daarom voor mij storend kan zijn. Net even te scherp en hard, te opvallende vlekjes, wallen die er uit springen etc.

                  Iemand op BD die alle aspecten (techniek, compositie, emotie, afwerking) heel goed weet te combineren is wat mij betreft eMJeke.

                  Comment


                  • #10
                    Hallo,

                    Misschien effe verduidelijken ...
                    Jaco is docent aan de (Franstalige) "Filmacademie" te Brussel.
                    Hij is dus dag in dag uit bezig met beelden en compositie - het zit er bij hem "ingebakken" .
                    Niet zozeer het technische aspect primeert bij hem, maar wel datgene wat een foto oproept.
                    Als hij de keuze heeft uit flits + ISO200 of geen flits en ISO1600 is voor hem de keuze dadelijk gemaakt (ISO1600 dus ...).
                    Dat is een bewuste keuze.
                    Eén van zijn meest spraakmakende reportages is deze:
                    http://www.jacobel.net/pages/D100/wwf/

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11

                      Eén van zijn meest spraakmakende reportages is deze:
                      Inderdaad fantastisch, zo gevarieerd en orgineel ! Denk niet dat iemand hier hem dat na doet !

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jaja
                        Eén van zijn meest spraakmakende reportages is deze:
                        http://www.jacobel.net/pages/D100/wwf/

                        Ja die fotoshoot... prachtig wat 'm daar gedaan heeft, in mijn bd begindagen kwam ik die tegen, voor mij nog altijd een van de mooiste die ik ooit gezien heb. Dat noem ik nu een moment vereeuwigen .

                        @theokus: Mooie betoog, plezant om te lezen en er zit nogal veel waarheid in. kan zo in een fotografieboekske als editoriaal .
                        Evolutie, noemen ze dat, maar volgens mij blijft de man achter de camera toch het belangrijkste. En natuurlijk de plaats waar ge zit, zo heeft Jaco ooit een shoot gedaan in NY dacht ik, 'a dogs view' of zo iets. Niks speciaals, technisch niet perfect, maar ik kan er wel van genieten, een andere kijk op de wereld.

                        ©jaco

                        Wesley

                        Comment


                        • #13
                          inderdaad, dat bedoel ik dus, bij hem primeert de beeldinhoud, net wat ik nog moet 'leren' ik hou me soms teveel met de andere aspecten bezig.

                          Jaco's foto's daar leer ik ook veel uit, en het is zoals marjo zegt, je moet eigenlijk alles weten te combineren, maar eigenlijk is het beeld dat de eerste plaats moet innemen, de perfectionering komt erna.

                          Comment


                          • #14
                            schitterend die WWF !

                            Comment


                            • #15
                              Wat mij betreft gaat het om de lol
                              Groeten,
                              Ronald
                              http://fotografie.jouwweb.nl/

                              Comment

                              Working...
                              X