Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tarieven voor fotoshoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tarieven voor fotoshoot

    Ello,

    Vraagje, waarover ik in andere posts niets terugvind. Is er een soort van standaardtarief dat je hanteert voor fotoshoots en andere foto-opdrachten?

    Voorlopig maak ik al af en toe eens een fotoreportage, maar steeds officieus. Daarvoor hanteer ik steeds een tarief van 35 euro/u. Maar een dezer wil ik mijzelf inschrijven als zelfstandige in bijberoep en wil ik wat actiever foto's gaan nemen. Ik denk dat ik de prijs sowieso wat mag verhogen, maar als dat bedrag nu ook belastbaar wordt, weet ik niet hoeveel er nog zal overschieten... Dus enig idee hoeveel ik kan/mag vragen? Zijn er bepaalde richtlijnen voor een beginnend professioneel fotograaf?

    Concreet: een bedrijf heeft mij gevraagd portretfoto's te komen nemen van hun personeel. En ze vragen mij een offerte voor 20 personen, 40 personen en 60 personen. Enig idee hoeveel ik hiervoor moet aanrekenen?

    Alvast bedankt voor de reactie / tips!

    Groet,
    Cédric
    (http://www.flickr.com/photos/kikkerperspectief)

  • #2
    Re: Tarieven voor fotoshoot

    Hoeveel denk je dat je waard bent?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Tarieven voor fotoshoot

      Oorspronkelijk geplaatst door C-Trick Bekijk bericht
      Ello,

      Vraagje, waarover ik in andere posts niets terugvind. Is er een soort van standaardtarief dat je hanteert voor fotoshoots en andere foto-opdrachten?

      Voorlopig maak ik al af en toe eens een fotoreportage, maar steeds officieus. Daarvoor hanteer ik steeds een tarief van 35 euro/u. Maar een dezer wil ik mijzelf inschrijven als zelfstandige in bijberoep en wil ik wat actiever foto's gaan nemen. Ik denk dat ik de prijs sowieso wat mag verhogen, maar als dat bedrag nu ook belastbaar wordt, weet ik niet hoeveel er nog zal overschieten... Dus enig idee hoeveel ik kan/mag vragen? Zijn er bepaalde richtlijnen voor een beginnend professioneel fotograaf?

      Concreet: een bedrijf heeft mij gevraagd portretfoto's te komen nemen van hun personeel. En ze vragen mij een offerte voor 20 personen, 40 personen en 60 personen. Enig idee hoeveel ik hiervoor moet aanrekenen?

      Alvast bedankt voor de reactie / tips!

      Groet,
      Cédric
      (http://www.flickr.com/photos/kikkerperspectief)
      Beetje vreemd dat een "communicatiemedewerker" dergelijke persoonlijke informatie op een openbaar forum gooit
      Niet zo snugger ...


      greetz
      Cheeta
      Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: Tarieven voor fotoshoot

        Oorspronkelijk geplaatst door C-Trick Bekijk bericht
        Voorlopig maak ik al af en toe eens een fotoreportage, maar steeds officieus. Daarvoor hanteer ik steeds een tarief van 35 euro/u. Maar een dezer wil ik mijzelf inschrijven als zelfstandige in bijberoep en wil ik wat actiever foto's gaan nemen. Ik denk dat ik de prijs sowieso wat mag verhogen, maar als dat bedrag nu ook belastbaar wordt, weet ik niet hoeveel er nog zal overschieten...
        Allez, nog eentje die zich wil regulariseren.

        Een boekhouder kan je het beste uitleggen hoeveel er bij benadering nog overschiet.

        De reden waarom je hier op BD geen tarieven vindt, is omdat we hier toch maar afgeschoten worden als een bende dieven die zich zou moeten schamen om 80 Euro voor een shoot te vragen.

        Oei, nu heb ik mijn tarief verklapt! Geen probleem want die staan toch openlijk op mijn verschillende websites.

        Stuur me anders een PB.

        G
        Last edited by geertvandenbroeck; 5 oktober 2011, 14:26.
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

        Comment


        • #5
          Re: Tarieven voor fotoshoot

          Oorspronkelijk geplaatst door C-Trick Bekijk bericht
          Ello,

          Vraagje, waarover ik in andere posts niets terugvind. Is er een soort van standaardtarief dat je hanteert voor fotoshoots en andere foto-opdrachten?

          Voorlopig maak ik al af en toe eens een fotoreportage, maar steeds officieus. Daarvoor hanteer ik steeds een tarief van 35 euro/u. Maar een dezer wil ik mijzelf inschrijven als zelfstandige in bijberoep en wil ik wat actiever foto's gaan nemen. Ik denk dat ik de prijs sowieso wat mag verhogen, maar als dat bedrag nu ook belastbaar wordt, weet ik niet hoeveel er nog zal overschieten... Dus enig idee hoeveel ik kan/mag vragen? Zijn er bepaalde richtlijnen voor een beginnend professioneel fotograaf?

          Concreet: een bedrijf heeft mij gevraagd portretfoto's te komen nemen van hun personeel. En ze vragen mij een offerte voor 20 personen, 40 personen en 60 personen. Enig idee hoeveel ik hiervoor moet aanrekenen?

          Alvast bedankt voor de reactie / tips!

          Groet,
          Cédric
          (http://www.flickr.com/photos/kikkerperspectief)
          Ge gaat uw prijs moeten verdubbelen als ge hetzelfde netto wilt overhouden.
          BHV opsplitsen kost geld en dat moet ergens van komen

          75 EUR per uur is een eerlijke prijs. Afhangend van uw ervaring kunt ge er 100 EUR/uur van maken.
          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
          website: http://www.hung.be
          facebook - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Tarieven voor fotoshoot

            +1 voor wat Hung zegt :-)
            * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

            Comment


            • #7
              Re: Tarieven voor fotoshoot

              Het is wat afgezaagd, maar een prijs berekenen doe je op basis van je kosten. Die zijn persoonlijk en daarom is het altijd moeilijk om anderen te vertellen "wat ze moeten vragen". Maar inderdaad: met 35€ per uur zal je niet uit de kosten komen als je eerlijk bent voor jezelf. Afgezien daarvan en hoewel enkel mijn persoonlijke visie: ik hou niet van uurprijzen of dagprijzen en dergelijke. Weet die klant veel hoelang jij nog nodig hebt achteraf voor nabewerking etc... Een prijs per project of persoon is daarom meestal duidelijker. Moeilijker voor jou bij het maken van een offerte, maar duidelijker dus ;-) Mijn visie hierover vind je trouwens ook op mijn blog.

              Concreet en om je toch een idee te geven: uurprijzen zoals hier aangegeven van 75 en 100€ zijn normaal en gangbaar, maar nogmaals: dat is persoonlijk en daarom niet zomaar automatisch over te nemen.

              Succes,

              Roelandc
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

              Comment


              • #8
                Re: Tarieven voor fotoshoot

                Hetgeen hjanssen zegt is perfect geformuleerd :
                Hoeveel denk je dat je waard bent ?
                Als je het gevoel hebt dat je al verschillende zaken gerealiseerd hebt en dat dat de reden is waarom men speciaal u wil boeken, dan vraag je meer (en hou rekening ook met je nabewerking. Niet alleen de tijd dat je fotos neemt).
                Als je denkt dat ze je gewoon vragen omdat ze je kennen, maar het evengoed aan jan, pier of polleke kunnen vragen, dan ben je gematigd in je prijs-setting.
                Hetgeen waar je rekening mee moet houden is het feit van hoe graag dat je het wilt doen. Als je nog niet veel betaalde opdrachten gedaan hebt en je denkt dat deze opdracht meerdere opdrachten zal genereren, dan ben je matig in je prijs-setting.
                Heb je het gevoel dat je het niet echt nodig hebt en genoeg aanvragen krijgt, dan kan je meer vragen. (kwestie van vraag - aanbod).
                M'n goede raad is dat in alle omstandigheden, jij altijd diegene moet zijn die de prijs bepaalt en niet de klant. Succes !

                Comment

                Working...
                X