Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoways en Z/W afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photoways en Z/W afdrukken

    Ik heb een testje gedaan en twee 20x30 zwart/wit afdrukken laten maken bij Photoways en het resultaat is twee bruin getinte foto's . Verder is de kwaliteit zeer goed vooral bij kleurenafdrukken maar ik had toch graag echte Z/W afdrukken gehad. De foto's waren in grayscale verzonden.

    Ik heb dan een mail verzonden met mijn probleem en daar zeiden ze dat ik de foto's in "RVB colour mode" moest doorsturen, ik veronderstel dat ze RGB bedoelen. In die mode zouden ze kwaliteitsafdrukken kunnen afleveren in zwart/wit.

    Nu vraag ik me af of hier iemand daar ervaring mee heeft en of het wel degelijk waar is dat je dan echte Z/W afdrukken verkrijgt (bij doorsturen in RGB).

    Dank bij voorbaat,
    Rudy
    Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

  • #2
    Ik heb ook een 20x30 z/w laten maken.
    z/w door photoshop gemaakt, gewoon grayscale.
    resultaat is goed (geen bruine tinten)

    Dit via http://www.spector.be
    BD0251BE
    Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

    Comment


    • #3
      Hallo,

      De beste kans op een goeie zwartwit afdruk is door af te drukken op zwart wit papier. Daar dit papier geen kleur kan weergeven is er geen risico op verkleuring. Bovendien zijn de mogelijkheden van dit papier ook groter (het zwart zwarter en het wit witter...)
      De meeste (online) afdruk centrales bieden die mogelijkheid echter niet. Zij printen zw foto's dus gewoon op kleur papier. Ik zie niet hoe de codering daarbij een rol speelt, want grijswaarden kunnen geen aanleiding geven tot verkeerde interpretatie van de kleuren.
      Ik vrees dat men u hier met een kluitje in het riet gestuurd heeft...
      Het echte probleem ligt hem in de afstelling van de afdrukmachines. Deze moeten perfekt afgesteld staan om een goeie zwartwit afdruk te kunnen bekomen. Deze instellingen verlopen nogal, dus je moet geluk hebben dat jouw opdracht loopt na een calibratie. Niet alle diensten calibreren even dikwijls...


      Groetjes,

      Stefan.

      Comment


      • #4
        Dank voor de replies,

        Ik twijfel ook ten zeerste aan de stelling van Photoways, maar ik zal het toch eens proberen om te zien wat het geeft.
        Dit is het laatste bericht van Photoways dat ik zojuist mocht ontvangen :

        To answer your question, we should be able to provide good B/W photographs if your files are saved in 'RGB' mode. RVB is just a sub category of RGB.

        Weet iemand wat RVB is?

        Ik zal ook eens uitkijken naar echt zwart/wit papier en dan maar zelf afdrukken zeker.

        Groeten, ik hou jullie op de hoogte,
        Rudy
        Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

        Comment


        • #5
          Hallo Rud,

          Echt zwart wit papier bestaat enkel voor afdrukken gemaakt met een process van belichting van het papier, gevolgd door een chemische ontwikkeling. Dit is het process dat gebruikt wordt in de verschillende ontwikkel centrales. Huis tuin en keuken printers gebruiken een ander process. Op 1 of andere manier wordt er steeds een kleurende stof op het blad gebracht. Het papier heeft hier dus geen invloed.
          Het is het van belang dat de kleurstof voor zwart appart beschikbaar is. Er zijn (waren) inktjet printers die zwart proberen te maken door andere kleuren te mengen.
          In dit geval volstaat het bij het afdrukken 'greyscale' te selecteren. De printer weet dan dat hij enkel de zwart kleurstof mag gebruiken. Als er dan nog problemen zijn, ligt het aan de combinatie van papier en kleurstof.

          Groeten,

          Stefan.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Rud
            To answer your question, we should be able to provide good B/W photographs if your files are saved in 'RGB' mode. RVB is just a sub category of RGB.
            Een subcategorie? Volgens mij is het gewoon Rouge-Vert-Bleu.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Ik heb trouwens een paar zwartwitjes laten afdrukken bij Photoways, en ik was ook niet zo geweldig enthousiast. Ik laat mijn zwartwitfoto's allemaal in RGB staan omdat ik de channel mixer gebruik om ze te maken. Omzetting naar grayscale is volgens mij niet wenselijk omdat je het voordeel van de channel mixer dan gedeeltelijk weer teniet doet.

              Mijn RGB zwartwitjes neigden ook wat naar de bruine kant, al was het niet opvallend en was er verder niets op aan te merken. Ook met een inkjet kom ik er niet om goed zwartwit af te drukken; ik heb een beetje het gevoel dat het gebruik van speciale inkten of speciaal papier vereist is als je vanaf digitale drager zwartwit wil maken.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Ik heb ook reeds meermaals ZW afdrukken laten maken bij Spector. Ik laat ook de foto's staan in RGB. De foto's zijn bewerkt in de channel mixer, monochrome. Dit is een van de werkwijzen die uitgelegd wordt in Digital Photo van december 2003. Het is de werkwijze waar nog veel variatie mogelijk is.
                Een paar dagen geleden is hier op het forum nog een andere techniek uitgelegd en werd er ook een link vermeld naar een Adobe site
                www.adobe.com/tips/phs8colorbw/pdfs/phs8colorbw.pdf
                home page: http://cage.ugent.be/~hs
                reisblog: http://herser.wordpress.com
                foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                Comment


                • #9
                  En herman, tevreden van spector ?

                  Originally posted by Herman
                  Ik heb ook reeds meermaals ZW afdrukken laten maken bij Spector. Ik laat ook de foto's staan in RGB. De foto's zijn bewerkt in de channel mixer, monochrome. Dit is een van de werkwijzen die uitgelegd wordt in Digital Photo van december 2003. Het is de werkwijze waar nog veel variatie mogelijk is.
                  Een paar dagen geleden is hier op het forum nog een andere techniek uitgelegd en werd er ook een link vermeld naar een Adobe site
                  www.adobe.com/tips/phs8colorbw/pdfs/phs8colorbw.pdf
                  BD0251BE
                  Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

                  Comment


                  • #10
                    Casey,
                    Ik ben tevreden van Spector. Het is wel niet de goedkoopste afdrukcentrale, maar het afhalen bij een fotograaf laat mij de mogelijkheid eventuele opmerkingen te formuleren. De eerste keer vond ik mijn afdrukken niet zo goed, hoofdzakelijk wat betreft de scherpte, maar ik heb, door lectuur, snel ontdekt dat de grootste oorzaak bij mijn bewerking lag. Nu heb ik een standaardvolgorde in bewerkingen ingevoerd die ik steeds toepas.
                    Wat zwart-witte afdrukken betreft: dat heb ik pas recent twee keren laten doen en daarover gaat dit topic.
                    home page: http://cage.ugent.be/~hs
                    reisblog: http://herser.wordpress.com
                    foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                    Comment


                    • #11
                      Vorige zondag om 23 uur een nieuwe set zwart/wit foto's verstuurd naar Photoways, vandaag Woensdag om 10 uur de afgewerkte foto's in de bus gekregen. Op gebied van leveringstermijn kan dit wel tellen .

                      Het resultaat van de afdrukken is beter dan de vorige keer, maar toch nog niet echt ZWART/WIT. Weer ietsjes naar de bruine kant. De foto's zijn deze keer wel bruikbaar, dus ikke toch een heel klein beetje tevreden.

                      Groetjes,
                      Rudy
                      Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb voor een zwangerschap opdracht 110 foto's geleverd allemaal in Z/W via photoways in Frankrijk.

                        Ik heb ze bewerkt naar smaak, en tenslotte omgezet naar RGB, en zo opgeladen, de foto's waren allen perfect van kleur (ik bedoel dus grijs) en er trad zeker geen kleurshifting op.

                        Je MOET ze in RGB doormailen, de GRAY setting in PS is niet goed, dan worden de tinten verkeerdelijk opgenomen ... ik had me trouwens ook eerst bevraagd via hun support.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Phille
                          Ik heb voor een zwangerschap opdracht 110 foto's geleverd allemaal in Z/W via photoways in Frankrijk.

                          Ik heb ze bewerkt naar smaak, en tenslotte omgezet naar RGB, en zo opgeladen, de foto's waren allen perfect van kleur (ik bedoel dus grijs) en er trad zeker geen kleurshifting op.

                          Je MOET ze in RGB doormailen, de GRAY setting in PS is niet goed, dan worden de tinten verkeerdelijk opgenomen ... ik had me trouwens ook eerst bevraagd via hun support.
                          Hoe bedoel je dat,Phille.Kan je de werkwijze eens wat toelichten??

                          Ik zet mijn zwartwitfoto's nooit naar zwartwit om via de graysetting maar meestal via de Nikkor zwartwitfilter (of de laatste tijd al eens via de "channel mixer".)en dan speel ik met de curves,contrast en brightness.En inderdaad de gewone zwartwitfoto's vallen dan wel mee maar mijn mistfoto's gaan zelf de mist in .Ik wil zeggen dat ze wel mooi zwartwit zijn (en zeker geen bruine verkleuring of zo hebben) maar dat de mistlaag die ik getrokken heb en die voor een mooi effect zorgt grotendeels verdwenen is op de foto van photoways.

                          Waaraan ligt dat dan en hoe kan je dat verhelpen???
                          Danny's Photosite

                          Comment


                          • #14
                            Phille,

                            Ik heb ze de tweede keer opgeladen in RGB hoor en inderdaad ze zijn veel beter dan door middel van grayscale, dan waren ze namelijk echt bruin. Toch merk ik ook nu een verschil tussen een eigen outprint die echt zwart is, en diegene van photoways die toch een heel lichte bruinkleuring hebben. Best werkbaar hoor, en mijn vrouw en dochter vinden ze nog mooier ook.

                            Roadrunner,

                            Ik heb mijn foto's bewerkt volgens de uitleg die ik in de link van Casey gevonden heb, waarvoor mijn dank trouwens ( https://www.adobe.com/tips/phs8color...hs8colorbw.pdf). Dan staan ze in RGB formaat en kan je ze gewoon doorsturen.

                            Groetjes en dank voor de reacties,
                            Rudy
                            Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

                            Comment


                            • #15
                              Bedankt Rud,zal ik eens bekijken.Als ik zo mijne mist in mijn foto's kan houden is 't goed En anders spuit ik er wat haarlak over,dat zal ook wel lukken zeker??
                              Danny's Photosite

                              Comment

                              Working...
                              X