Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR slijtage

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR slijtage

    Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
    Zelf heb ik de zwaar aangezette luchten in HDR voor het grootste deel wel gezien eigenlijk.
    Een mooier toonbereik in HDR maken vind ik prima maar voor de rest wordt het een kunstje.....
    http://www.smuttynose.nl

  • #2
    Re: HDR slijtage

    Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
    Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
    Zelf heb ik de zwaar aangezette luchten in HDR voor het grootste deel wel gezien eigenlijk.
    Een mooier toonbereik in HDR maken vind ik prima maar voor de rest wordt het een kunstje.....
    effecten zijn niet tegen gewenning bestand. Dat is zo bij fish eye, korrelig ontwikkelen (analoog), sepia,... HDR is daarin geen uitzondering. Net als bij alle effecten vind je soms foto's waarbij het gebruikte effect de inhoud en compositie versterkt. Dat is jammerlijk genoeg eerder zelden.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: HDR slijtage

      't Ja met HDR kan men vele kanten uit.
      Overdreven HDR is mooi bij urban maar zeker niet bij landschappen waar de lucht niet meer om aan te zien is, das zeker.
      Zelf gebruikte ik regelmatig HDR maar plak er dan het origineel op om de lucht te behouden, de rest gom ik weg.
      Sinds ik echter de suite van Nik Software heb gebruik ik Viveza, Color Efex en Dfine.


      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: HDR slijtage

        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
        Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
        Zelf heb ik de zwaar aangezette luchten in HDR voor het grootste deel wel gezien eigenlijk.
        Een mooier toonbereik in HDR maken vind ik prima maar voor de rest wordt het een kunstje.....
        HDR is een vermoeiend effect dat mi. vrij weinig bijdraagt aan de content van de foto.
        Ik ben er (uitzonderingen daargelaten) nooit kapot van geweest. Hetzelfde geldt ook voor Zw/W omzettingen.
        Min foto trekt op niks -> HDR -> Waaw. Dit is geen fotografie, dit is digital imaging.
        YMMV, Nerdi
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: HDR slijtage

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Min foto trekt op niks -> HDR -> Waaw. Dit is geen fotografie, dit is digital imaging.
          YMMV, Nerdi
          kortste weg naar kitsch!
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: HDR slijtage

            Dank voor de reacties. Ik ben met jullie meningen eens.

            Ik mis nog berichtjes van de voorstanders die er toch ook zullen zijn. Die het leuk gereedschap vinden en het graag gebruiken.
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #7
              Re: HDR slijtage

              het zal wel slijten. ...

              ik gebruik het alleen om een beetje meer dynamisch bereik te hebben in m'n landschappen, omdat ik niet met filters werk. Een eigen keuze. Heb momenteel niet de centen om een deftige filterset aan te schaffen, en kan goed met photoshop overweg.

              Ch.
              www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

              Comment


              • #8
                Re: HDR slijtage

                Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                Dank voor de reacties. Ik ben met jullie meningen eens.

                Ik mis nog berichtjes van de voorstanders die er toch ook zullen zijn. Die het leuk gereedschap vinden en het graag gebruiken.
                De omgekeerde redenering kan uiteraard ook gemaakt worden (geldt trouwens ook voor Zw/W omzettingen). Het correct en precies toepassen van HDR, op de daartoe geschikte foto kan een meerwaarde betekenen, daar dit echter een post-processing issues is, is dit uiteraard bewerkelijker en moeilijker dan een foto-recht-uit de camera. Alle elementen moeten kloppen, niet één enkele schakel van de ketting.

                YMMV nerdi
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: HDR slijtage

                  Precies, een groter dynamisch bereik lijkt mij al een heel legitieme reden.
                  Je weet van te voren dat het bereik van je sensor veel beperkter is dan het oog waarneemt dus zou je vanuit het ingeschatte bereik van jouw HDR bewerking de foto's kunnen maken. Waarbij je dus een heel realistische foto zou kunnen krijgen.
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: HDR slijtage

                    Zoals bij alles.... "Trop" is te veel.

                    Ik gebruik veel HDR bij mijn landschappen, maar niet als effect, maar om de technische beperkingen van de huidige sensoren te omzeilen, waarbij het onmogelijk is om hoog-contrast situaties in 1 foto vast te leggen.

                    Ik neem dan foto's met verschillende belichtingen en merge ze dan dmv layerblending in PS.

                    Maar ik sta er op dat het er natuurlijk moet blijven uitzien.

                    Kortom, ik ben voorstander van HDR-bewerking, tegenstander van HDR-effect.
                    www.damafoto.be
                    Facebook Damafoto

                    Comment


                    • #11
                      Re: HDR slijtage

                      Ik heb je even op jouw site gekeken en als je de HDR hier bij o.a. de landschapsfoto's toegepast hebt dan heb je dat fraai gedaan.

                      Mooie foto's ook!
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: HDR slijtage

                        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                        Dank voor de reacties. Ik ben met jullie meningen eens.

                        Ik mis nog berichtjes van de voorstanders die er toch ook zullen zijn. Die het leuk gereedschap vinden en het graag gebruiken.
                        De mensen die veel aan urban doen zullen het toejuichen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                        Precies, een groter dynamisch bereik lijkt mij al een heel legitieme reden.
                        Je weet van te voren dat het bereik van je sensor veel beperkter is dan het oog waarneemt dus zou je vanuit het ingeschatte bereik van jouw HDR bewerking de foto's kunnen maken. Waarbij je dus een heel realistische foto zou kunnen krijgen.
                        Dit is precies de reden waarvoor HDR is in het leven is geroepen.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: HDR slijtage

                          Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                          Precies, een groter dynamisch bereik lijkt mij al een heel legitieme reden.
                          Je weet van te voren dat het bereik van je sensor veel beperkter is dan het oog waarneemt dus zou je vanuit het ingeschatte bereik van jouw HDR bewerking de foto's kunnen maken. Waarbij je dus een heel realistische foto zou kunnen krijgen.
                          Da's een moeilijke. Ons oog ligt qua DB iets boven negatieffilm. Diafilm en digitaal liggen daar nog iets onder. Als je echter de tijd neemt om langer te kijken past het netvlies zich plaatselijk aan waardoor het nog wat hoger wordt. Nu blijkt dat we dat zelden doen. Het DB kunstmatig gaan verhogen levert dus niet zozeer een realistischer beeld op, aangezien het verschil toch niet zo groot is.

                          maarreuh... al die grote meesters in de landschaps- en modefotografie die diafilm op grote formate gebruiken. Waarom kiezen die voor een medium met een eerder laag DB?
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: HDR slijtage

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            Da's een moeilijke. Ons oog ligt qua DB iets boven negatieffilm. Diafilm en digitaal liggen daar nog iets onder. Als je echter de tijd neemt om langer te kijken past het netvlies zich plaatselijk aan waardoor het nog wat hoger wordt. Nu blijkt dat we dat zelden doen. Het DB kunstmatig gaan verhogen levert dus niet zozeer een realistischer beeld op, aangezien het verschil toch niet zo groot is.

                            maarreuh... al die grote meesters in de landschaps- en modefotografie die diafilm op grote formate gebruiken. Waarom kiezen die voor een medium met een eerder laag DB?
                            Volgens de WIKI:



                            Ik heb er zelf te kort kennis van om goed te beoordelen
                            http://www.smuttynose.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: HDR slijtage

                              Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                              Volgens de WIKI:



                              Ik heb er zelf te kort kennis van om goed te beoordelen
                              volgens die wiki heeft de 1D mark II een DB van 11, volgens Dpreview is die zijn opvolger (review mk II niet meer online) max 8.6 op iso 400, wat al een veel realistischer getal is. 30% ernaast is te veel om geloof te blijven hechten aan de rest van het artikel.
                              Wiki is heel goed hoor, maar dubbel checken blijft belangrijk.
                              ik blijf voorlopig bij
                              1 Oog
                              2 negatieffilm
                              3 diafilm/digitaal
                              maar als iemand een bron heeft die niet in 3 kliks te weerleggen, graag. Ik loop ook niet graag met verkeerde ideeën rond.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X