Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

    Ik heb vorig weekend een D80 gekocht voor een aardig prijsje. Die is bedoeld als camera voor mijn vriendin (ze toont hoe langer hoe meer interesse in fotografie) en voor mij als backup. Ik heb die portret- en sportstand eens bekeken en dat werkt perfect. Mensen die niet de goesting hebben om zich technisch in fotografie te verdiepen kunnen daarmee prachtige foto's maken.

    Op dit forum wordt de indruk wel eens gewekt dat die automatische standen gewoonweg niet op een camera horen. De 'noobmodussen' lijken mij een zeer valabel alternatief voor wie het allemaal (nog) niet begrijpt, maar wel een aantal voordelen van een reflex wil gebruiken.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

    Voor iemand, die er verder niets mee wil of er nog niks van kan, zijn deze modi best handig, maar je weet nooit wat de camera precies gaat doen en dat weet je bij ASM wel. Mijn camera heeft nog nooit in iets anders gestaan als A of M.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

      De sportstand is bruikbaar als je actie wil bevriezen, maar in sommige gevallen wil je net dat er nog wel beweging zichtbaar is (pannen is daar een voorbeeld van).
      In de automatische standen zal de camera ook vrij gemakkelijk de flitser gebruiken, en die probeer ik net zoveel mogelijk te vermijden (maar soms is de flitser wel nuttig, of kan je zelfs helemaal geen foto maken zonder flits).

      De camera weet dus niet welk effect de fotograaf wil, en daarom gebruik ik die standen nooit (op mijn huidige DSLR's heb ik die mogelijkheden zelfs niet).
      Maar voor iemand die helemaal niet weet waarmee hij of zij bezig is kunnen die standen dus wel een goed hulpmiddel zijn om toch aanvaardbare resultaten te krijgen.

      Op mijn analoge Canon 1000F heb ik die vroeger wel gebruikt omdat ik toen ook nog niet veel van fotografie af wist.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

        1. Ik geloof niet dat je in een van die noobmodi "een aantal voordelen van een reflex" gebruikt. Ik geloof dat een (goeie) compact dan beter scoort.
        2. Als je je vriendin dom wilt houden, zijn die noobmodi uitstekend. Ik denk niet dat je veel leert over fotografie zolang je in de automatische standen blijft. "EXIF? Wa's da? "

        Dat gezegd zijnde, een noobmodus kan nuttig zijn (maar dan denk ik eer aan de "P"), als het snel moet gaan, als je met bepaalde disciplines (zoals sport) nog niet vertrouwd genoeg bent. Maar probeer daar wel zo snel mogelijk uit weg te raken.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

          Die zogenaamde noobmodi zijn ook fijn als het geld niet op je rug groeit en je vriend/vriendin die totaal geen interesse in fotografie heeft wil af en toe wat foto's maken.
          Die kan dan een noobmodus gebruiken en kun je allebei plezier hebben van één fototoestel.

          De zogenaamde noobmodi zijn op dit forum, waar het vooral om techniek gaat, iets om laatdunkend over te doen maar ik zie het nut er wel van in.

          Comment


          • #6
            Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            1. Ik geloof niet dat je in een van die noobmodi "een aantal voordelen van een reflex" gebruikt. Ik geloof dat een (goeie) compact dan beter scoort.
            2. Als je je vriendin dom wilt houden, zijn die noobmodi uitstekend. Ik denk niet dat je veel leert over fotografie zolang je in de automatische standen blijft. "EXIF? Wa's da? "

            Dat gezegd zijnde, een noobmodus kan nuttig zijn (maar dan denk ik eer aan de "P"), als het snel moet gaan, als je met bepaalde disciplines (zoals sport) nog niet vertrouwd genoeg bent. Maar probeer daar wel zo snel mogelijk uit weg te raken.
            Persoonlijk denk ik eerder dat die automatische standen voor een beginner juist voor een leidraad kunnen zorgen in z'n zoektocht naar de juiste instellingen (voor zover hij bezig is, met die zoektocht). De P-stand zorgt enkel voor een "gemiddeld" goeie foto. Met die scene-standen kan je als gebruiker je toestel wijsmaken welk type foto je wil maken, en de verschillen in instellingen zien tussen bv. een portretfoto en een landschap.

            Ik moet echt nog de eerste foto zien, waar ik gewoon aan de foto kan zien dat die in P, A, S of M stand is genomen . Als die foto's in auto of P-stand toch zo slecht zijn, dan zou je dat toch moeten zien .
            Ik moet eerlijk toegeven dan ik de meeste foto's in de P-stand neem, en als ik niet tevreden ben over wat het toestel voorstelt dan pas ik dat wel aan... De auto stand heb ik nog nooit gebruikt, die scène-toestanden eigenlijk ook niet...
            In bepaalde situaties gebruik ik wel die A of S, maar dat is redelijk zeldzaam. Als je de M-stand gewoon gebruikt, om dat streepje in het midden te krijgen, gebruik je die stand, volgens mij beter niet .
            Als ik eerlijk ben, moet ik toegeven dat ik mijn compactje vroeger ook nooit in de auto-stand gebruikt heb. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen die compact en mijn huidige DSRL, want ik kon daar evengoed alles instellen...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Persoonlijk denk ik eerder dat die automatische standen voor een beginner juist voor een leidraad kunnen zorgen in z'n zoektocht naar de juiste instellingen (voor zover hij bezig is, met die zoektocht). De P-stand zorgt enkel voor een "gemiddeld" goeie foto. Met die scene-standen kan je als gebruiker je toestel wijsmaken welk type foto je wil maken, en de verschillen in instellingen zien tussen bv. een portretfoto en een landschap.

              Ik moet echt nog de eerste foto zien, waar ik gewoon aan de foto kan zien dat die in P, A, S of M stand is genomen . Als die foto's in auto of P-stand toch zo slecht zijn, dan zou je dat toch moeten zien .
              Ik moet eerlijk toegeven dan ik de meeste foto's in de P-stand neem, en als ik niet tevreden ben over wat het toestel voorstelt dan pas ik dat wel aan... De auto stand heb ik nog nooit gebruikt, die scène-toestanden eigenlijk ook niet...
              In bepaalde situaties gebruik ik wel die A of S, maar dat is redelijk zeldzaam. Als je de M-stand gewoon gebruikt, om dat streepje in het midden te krijgen, gebruik je die stand, volgens mij beter niet .
              Als ik eerlijk ben, moet ik toegeven dat ik mijn compactje vroeger ook nooit in de auto-stand gebruikt heb. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen die compact en mijn huidige DSRL, want ik kon daar evengoed alles instellen...
              Ik begrijp niet wat de bedoeling is van die knipogende smiley's in je tekst.
              Is het de bedoeling dat ik ga denken dat alles wat ervoor staat niet serieus is?

              Comment


              • #8
                Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

                Wel ik ga eerlijk zijn ... toen ik mijn eerste dslr kocht, de EOS 350D wou ik ook 'groot doen' en dus naar het autosalon in Brussel met de camera op het groene vierkantje, want met zo'n dure dslr (kostte toen bijna 1000 Euro met de grip hé) moest het toch goed gaan, ik had voordien altijd met compact gewerkt (de canon G-reeks en als laatste een Powershot S40 of S45 ben ik even kwijt)

                Nu was ik niet teleurgesteld toen ik de foto's thuis bekeek, maar gewoon depressief
                De foto's waren ronduit slecht, véél slechter dan al wat ik met die oude, simpele compactjes getrokken had ... natuurlijk in jpg gewerkt, want ja die 'auto' stand kende geen raw ... en ik ook niet dus

                Dus veel beginnen lezen op internet ... en nooit meer 'auto' gebruikt achteraf, altijd in Av, Tv en soms eens in M (want dat is toch iets moeilijker hoor, zeker als het licht ineens veranderd buiten) ... maar ook de portretstand hoor, voor de feestjes van de kinderen meer dan goed genoeg ... natuurlijk na een tijdje begin je meer en meer te 'spelen' en dan wordt de M-stand al veel meer gebruikt, want ik wil mijn foto zoals ik wil, en niet zoals mijn camera beslist ... nu voor panning zal ik toch nog altijd in de Tv stand werken en voor een statische shoot, een event of een autosalon werk ik toch nog altijd in Av hoor ... M alleen in de studio bij mij, sorry.

                Dus eigenlijk is het geen stiefmoederlijke behandeling van de 'auto' stand, maar die werkt gewoon niet ... en nu heb ik natuurlijk helemaal prijs : op de 5dII en 1dIV staat die gewoon niet op ... hoe zou dat nu komen ?

                Ik denk dat het echt niet zo moeilijk is om in Av mode te werken, je stelt gewoon de iso in en de f-waarde die je wilt (of die je lens aankan) en dan maar foto's nemen ... simpel toch, en tegenwoordig kan je de iso zelfs automatisch laten kiezen ... op mijn twee bodies werkt dit perfect !
                Last edited by LamboCars; 22 september 2011, 19:10.
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

                  Ik heb net hetzelfde meegemaakt, waarbij bleek dat de Ixus van mijn vrouw betere foto's maakte dan mijn 350D (KLIK), en ben van de groene stand naar Av, Tv en M gegaan. P heb ik pas later leren kennen. De "scène-modi" heb ik nooit gebruikt.
                  Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik het eerste jaar niet uit de automatische stand geweest ben.
                  Later, toen ik wel meer wist over fotografie, en van een 350D naar een 50D gegaan was, begreep ik niet waarom er op een 'semi-Pro' nog twee standen stonden (naast de automatische en de creatieve modi) om z.g. de achtergrond te vervagen of niet...
                  Last edited by LesC; 22 september 2011, 19:12.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Ik moet echt nog de eerste foto zien, waar ik gewoon aan de foto kan zien dat die in P, A, S of M stand is genomen . .
                    Probeer dit eens in een automatische stand van eender welke camera:


                    Als je deze foto maakt met de camera in de sport-stand, dan ziet die er ook helemaal anders uit:


                    Als je zelf wil bepalen hoe de foto er uit moet zien, dan wil je zeker geen automatische standen van de camera gebruiken, want dan is het de camera die beslist welk resultaat je krijgt.

                    Als je het niet hebt gezien, de eerste foto is in de diafragmagvoorkeuzestand gemaakt omdat ik daar de gewenste scherptediepte wil, en bij de tweede heb ik de sluitertijdvoorkeuzestand gebruikt omdat ik de "actie" in de foto wil laten zien.

                    En dan heb ik het nog niet over bijvoorbeeld nachtfotografie, probeer dat in de automatische standen, dan gaat de iso meteen naar de maximale waarde waardoor je veel ruis krijgt, en de meeste details weggevaagd worden door de ruisonderdrukking.
                    Last edited by Black B@ndit; 22 september 2011, 22:04.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

                      Zelf trek ik ook heel vaak in P stand (een beetje redenering zoals polleke). Met behulp van de wieletjes kan je eenvoudig toch diafragma/tijdsvoorkeuze instellen, maar je zit wel steeds op het belichtingsniveau zoals ingesteld.

                      Wanneer ik Av of Tv gebruik, gebruik ik het meestal in de omgekeerde richting (hoewel ik er stillaan van aan het afstappen ben): als ik zo'n kort mogelijke belichtingstijd wil, kies ik het maximum diafragma. Of als ik zo'n lang mogelijke belichting wil, kies ik klein diafragma. Een beetje omgekeerde wereld en ondertussen probeer ik toch mijn juiste diafragma in te stellen of juiste sluitertijd in te stellen... Voor mijn 18-200mm was zo'n klein mogelijk diafragma een must voor minder scherptediepte, maar met de 50mm 1.8 ligt het helemaal anders.

                      De sport/landschap/... modi hebben zeker zijn nut voor een groot publiek, maar ik denk dat het publiek dat op dit forum (actief) is op zoek gaat naar controle van de parameters en net dat iets meer uit je toestel halen en dus is er weinig overlap tussen die twee publieken. Als je tevreden bent van die noobmodi: houden zo! Wil je iets meer als 't niet is zoals je wil, ga naar Av, Tv of M.

                      Comment


                      • #12
                        Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

                        Zelf heb ik jaren consequent manueel gewerkt. Ook met mijn eerste compact. Ik had speciaal eentje uitgekozen waarmee dat mogelijk was.
                        Ik voelde mij natuurlijk een grote man omdat ik dat kon. Op een dag besef je dan dat hoe klein de shutterlag ook is,
                        het gedraai aan dat wieltje om dat streepje mooi in het midden te krijgen een veelvoud van die tijd was.
                        Daar komt dan nog bij dat in de overgrote meerderheid van foto's de lichtmeter gewoon gevolgd werd. Overgaan naar A was voor mij een bevrijding.

                        Lambocars's verhaal is vat voor mij de enige reden samen om niet in auto of noobmodi te werken: niet tevreden zijn van je resultaat. Dan ga je op zoek naar controle over het beeld en voor je t weet beinvloedt je je resultaat met diafragma- en sluitertijdwerking alsof het niets is. Zolang men tevreden is over het resultaat en men die 'leerprikkel' niet voelt...
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          het gedraai aan dat wieltje om dat streepje mooi in het midden te krijgen een veelvoud van die tijd was.
                          Het streepje in het midden krijgen en houden, kan je camera veel beter dan jijzelf, volgens mij gebruik je M om het streepje niet in het midden te krijgen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Het streepje in het midden krijgen en houden, kan je camera veel beter dan jijzelf, volgens mij gebruik je M om het streepje niet in het midden te krijgen.
                            en toen ik dat door had ging ik naar A.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: waarom de stiefmoederlijke behandeling van de 'noobmodussen'

                              misschien lichtjes of-topic, maar toch ook lang als een noob-modus beschouwd: de automatische scherpstelling.
                              Vanaf wanneer die op de markt kwam heb ik ze gebruikt.
                              Die scherpstelling zit er al eens naast, maar in de meeste gevallen is ze correct en beter dan op het oog scherpstellen. zeker in schemerige omstandigheden.
                              Soms gaat het inderdaad sneller om met de hand scherp te stellen.
                              Maar dat hangt er ook van af wat voor soort fotografie je beoefent.
                              Als ik landschappen fotografeer, heb ik al de tijd om die automatische scherpstelling haar werk te laten doen.

                              Comment

                              Working...
                              X