Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografische opdrachten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografische opdrachten

    Forumgenoten, het is terug september en de lessen zijn terug begonnen. We hebben al onmiddellijk onze opdrachten mee gekregen tot en met januari. Na januari krijgen we alleen een workshop waarbij we zelf het onderwerp kiezen en ons laten begeleiden. Men laat ons bewust geen beelden zien van vorige cursisten om reden dat er dan een kopieergedrag ontstaat. Nu ik loop al een beetje op de dingen vooruit om reden dat ik er vorig jaar wat laat aan begonnen was en ik onder grote druk stond op het laatste. Ik had graag beroep gedaan op jullie grijze hersencellen voor wat ideeën die mij kunnen helpen voor bij opdrachten. Ik ben er zeker van dat uiteindelijk iedereen er wat gaat aan hebben.

    Met dank bij voorbaat reeds; Jonny


    Eerst even dit….
    • Alle opdrachten moeten gefotografeerd worden in de manuele stand.
    • Maximale brandpunt voor alle opdrachten is 105mm of equivalent. De 300 en 400 millimeters blijven thuis in de kast.
    • Je gebruikt alleen jpeg-beelden uit de camera, zonder nabewerking.
    • Het thema is steeds het onderwerp van de foto, maar het fotografische beeld moet in elke foto overeind blijven.


    FOTOGRAFISCHE OPDRACHTEN
    Deze beelden en bestanden worden ingeleverd in les 15: / /2012
    1. Kleur (3 beelden) hier heb ik geen flauw idee van wat men bedoeld, is dit een reeks met een centrale kleur of net juist zoveel mogelijk kleuren in je beeld stoppen
    Deze beelden geef je af op 30cm bij 20cm.
    2. Portret (4 beelden) Maak 4 portretten: portret in omgeving, close-portret, zelfportret, portret tegen neutrale achtergrond (telkens 1 beeld)
    Deze beelden geef je af op 30cm bij 20cm. Deze opdracht lijkt mij duidelijk omschreven
    3. Reflectie (3 beelden)
    Deze beelden geef je af op 30cm bij 20cm. vorig jaar hebben we de opdacht "licht" gehad en dit was het licht dat weerkaatst werd door alles en nog wat, ik veronderstel dat dit iets anders moet wezen dus graag jullie ideeën
    4. Moment (3 beelden)
    Deze beelden geef je af op 30cm bij 20cm. een moment vastleggen in een situatie die nadien niet meer identiek gecreëerd kan worden
    5. Vrij thema (3 beelden) ben er nog niet uit maar de belgium digital workshop is nog voor de einddatum, misschien dat ik daar wat informatie op doe.
    Deze beelden geef je af op 30cm bij 20cm.

    TECHNISCHE OPDRACHTEN
    De technische opdrachten worden afgegeven in een verzamelboekje, schriftje, werkboekje,… waarin de afdrukken van 13x18cm + de technische gegevens (EXIF) worden genoteerd, alsook de motivering waarom deze instelling werd gekozen. Alle opdrachten worden individueel gemaakt, los van de les.
    Deze beelden worden ten laatste ingeleverd in les 12: / /2011
    1. densiteit (6 beelden) graag wat ideeën gewenst
    Zoek 3 onderwerpen. Maak van elk 2 beelden: Telkens één beeld met benoeming van de belangrijkste densiteitszones (min. 3 zones) en telkens één beeld zonder benoeming. Noteer per beeld en per zone de gemeten variabelen en vermeld deze in je verzamelboekje.
    Deze beelden geef je af op 13x18cm (geen beeldverlies, bv. fit-in)
    2. Flits deze opdracht lijkt mij duidelijk genoeg, alleen de uitvoering nog
    Maak 3 beelden:
    a. Flits met lange sluitertijd
    b. Belicht je foto minimum 1 stop onder en laat je flits zijn werk doen
    c. Persoon met witte bovenkledij fotograferen in de zon met detail in hoog-lichten en invulflits
    (telkens 1 beeld)
    Deze beelden geef je af op 13x18cm (geen beeldverlies, bv. fit-in)

  • #2
    Re: Fotografische opdrachten

    In ieder geval succes gewenst ... een hele boterham. Ik fotografeer op mijn gevoel af en als iemand mij oplegt hoe ik moet fotograferen dan is de pret ervan af. Er zullen vast wel mensen zijn hier op het forum die je verder kunnen helpen.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Fotografische opdrachten

      Is het niet de bedoeling dat je zelf over deze zaken nadenkt, om zo tot een resultaat te komen ipv hier te vragen hoe en wat?
      Als je je scholing volmaakt, kan je als professionele fotograaf ook niet "even" aan je buur gaan vragen wat je moet doen.
      Nikon D5100 + 18-105mm VR
      Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

      Comment


      • #4
        Re: Fotografische opdrachten

        Oorspronkelijk geplaatst door Jonny Bekijk bericht
        1. Kleur (3 beelden) hier heb ik geen flauw idee van wat men bedoeld, is dit een reeks met een centrale kleur of net juist zoveel mogelijk kleuren in je beeld stoppen
        Dat is nu het leuke van zo'n opdracht: je moet gaan nadenken en dit lijkt me nog al makkelijk. Van een fototacht in centrum Brussel schiet mij zo al één te binnen. Verder vrijwel alles heeft kleur en het is jouw verhaal bij de foto.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Fotografische opdrachten

          ik heb identiek dezelfde opdrachten :-) mss zit je wel in mijn klas hihi
          nadenken en proberen is de boodschap!

          Comment


          • #6
            Re: Fotografische opdrachten

            hallo,

            waarom volg je lessen???
            om aan ons de antwoorden te vragen?

            hallo
            Men laat ons bewust geen beelden zien van vorige cursisten om reden dat er dan een kopieergedrag ontstaat
            je eigen woorden!!

            wees creatief!! als wij je je oplossingen geven dan hoef jij eigenlijk enkel te klikken!

            denk na, wees craetief
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Fotografische opdrachten

              Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
              ik heb identiek dezelfde opdrachten :-) mss zit je wel in mijn klas hihi
              nadenken en proberen is de boodschap!
              Kan zijn. Maar er is toch niets verkeerd aan dat je iemand vraagt om een idee. Ik vraag geen foto's. Voor alle opdrachten heb je 50 % kans dat het juist is wat je doet en 50 % kans dat het verkeerd is. Ik wil alleen de 50 % kans dat het juist is wat aandikken.

              En dan heb ik voor een deeltje van mijn vraag al gelijk gekregen. Iedereen (of toch tenminste ééntje) zal er van bijleren.

              En als we in dezelfde klas zitten, dan zie ik je morgen vroeg. Wat dat nadenken en proberen aangaat, hier heb ik geen probleem mee. Ik ben afgelopen week al flink bezig geweest al moet ik dat zelf zeggen. Maar wat als jijzelf 100 % overtuigd bent van een bepaalde stellingname en het is niet wat de jury in gedachten heeft, ben je de klos. Bovendien is vragen stellen een onderdeel van een leerproces, daar beginnen ze al in de kleuterklas mee; als je het niet weet, vraag het dan.



              Jonny

              Comment


              • #8
                Re: Fotografische opdrachten

                Oorspronkelijk geplaatst door Jonny Bekijk bericht
                Kan zijn. Maar er is toch niets verkeerd aan dat je iemand vraagt om een idee. Ik vraag geen foto's. Voor alle opdrachten heb je 50 % kans dat het juist is wat je doet en 50 % kans dat het verkeerd is. Ik wil alleen de 50 % kans dat het juist is wat aandikken.

                En dan heb ik voor een deeltje van mijn vraag al gelijk gekregen. Iedereen (of toch tenminste ééntje) zal er van bijleren.

                En als we in dezelfde klas zitten, dan zie ik je morgen vroeg. Wat dat nadenken en proberen aangaat, hier heb ik geen probleem mee. Ik ben afgelopen week al flink bezig geweest al moet ik dat zelf zeggen. Maar wat als jijzelf 100 % overtuigd bent van een bepaalde stellingname en het is niet wat de jury in gedachten heeft, ben je de klos. Bovendien is vragen stellen een onderdeel van een leerproces, daar beginnen ze al in de kleuterklas mee; als je het niet weet, vraag het dan.



                Jonny
                aandikken met andermans ideeën en visie!!
                kan je evengoed google afbeeldingen zoeken! dan zie je het zo voor je
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografische opdrachten

                  Hola, hola,

                  Ik heb geen moord gepleegd. Zulke commentaren, gewoon omdat je een vraag stelt.
                  Als jullie alleen maar je gal kunnen spuwen en kinderachtige commentaar leveren, dan hoeft het voor mij niet.
                  Ik heb er al spijt van dat ik € 50,oo uitgegeven heb voor jullie workshop.

                  Meer wil ik in dit verhaal niet kwijt. Als een moderator dit leest, dan mag dit topic gesloten of liefst verwijderd worden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografische opdrachten

                    is misschien wa kort door de bocht! of wa hard!
                    maar de doelstelling is dat je zelf die opdrachten invult.
                    volgens jou idee!

                    moest ik die lessen geven en ik bots op een dergelijk topic zal je al ferm mogen scoren om overeind te blijven.

                    mod bereik je via ! rechtboven.
                    slotje kan verwijderen niet (eigen aan't forum hier)
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografische opdrachten

                      Rustg maar, iemand die commentaar geeft is BD niet hé. Het is niet zoals bij de vakbond, die zeggen altijd " de vakbond zijn zijn leden"
                      En inderdaad waarom zou je geen vragen mogen stellen. Soms hebben we maar een kleine trigger nodig om op een heel ander idee te komen. Wat kleur betreft kan je heel wat doen met stapels containers en oververzadiging.

                      Succes met de cursus.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografische opdrachten

                        er zijn idd heel veel ideetjes, maar zoals ik het doe is gaan proberen foto's maken en die dan op het forum zetten en vragen voor feedback wat zij denken over het thema.. dan weet je ook vrij goed of je al dan niet goed bezig bent en leer je eruit.
                        kweet het hebben niet veel tijd voor al die opdrachten, maar ik zie het als een uitdaging :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografische opdrachten

                          1 • Alle opdrachten moeten gefotografeerd worden in de manuele stand.
                          2 • Maximale brandpunt voor alle opdrachten is 105mm of equivalent. De 300 en 400 millimeters blijven thuis in de kast.
                          3 • Je gebruikt alleen jpeg-beelden uit de camera, zonder nabewerking.
                          4 • Het thema is steeds het onderwerp van de foto, maar het fotografische beeld moet in elke foto overeind blijven.
                          1 waarom? Manuele stand heeft geen voordelen, zelfs niet didactisch.
                          2 Waarom en waarom 'of equivalent'? Er wordt ook gevraag naar portretten en dan zit men daar zo snel boven.
                          3 Men mag dus geen afgewerkt product afleveren.
                          4 mij lijkt het belangrijk om het onderscheid tussen thema en onderwerp te maken en mensen dus ook aan te leren dat te maken.

                          laten we zeggen dat ik mij vragen stel bij de leerdoelen, als die er al zijn.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografische opdrachten

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                            Rustg maar, iemand die commentaar geeft is BD niet hé. Soms hebben we maar een kleine trigger nodig om op een heel ander idee te komen. Wat kleur betreft kan je heel wat doen met stapels containers en oververzadiging.
                            Succes met de cursus.
                            Bedankt, toch nog iemand die normaal reageert. Goed voorstel ivm de containers. Dank je.

                            Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
                            er zijn idd heel veel ideetjes, maar zoals ik het doe is gaan proberen foto's maken en die dan op het forum zetten en vragen voor feedback wat zij denken over het thema.. dan weet je ook vrij goed of je al dan niet goed bezig bent en leer je eruit.
                            kweet het hebben niet veel tijd voor al die opdrachten, maar ik zie het als een uitdaging :-)
                            Magietje, ik heb vanmorgen deze hele situatie voorgelegd aan de lesgeefster. Deze was verwonderd over de reacties en vind er niets abnormaals aan dat ik die vraag heb gesteld. Zij vond het al goed dat ik achter oplossingen zocht. Vanmorgen heeft ze een tipje van de sluier opgelicht ivm met de kleur. De reden waarom je de opdrachten herkende is omdat we waarschijnlijk beiden de lessen volgen aan het CVO in Leuven.

                            @ David-ve :
                            moest ik die lessen geven en ik bots op een dergelijk topic zal je al ferm mogen scoren om overeind te blijven.
                            Blijkbaar heeft de lesgeefster daar een ander idee over.

                            @ CIB :
                            Als je je scholing volmaakt, kan je als professionele fotograaf ook niet "even" aan je buur gaan vragen wat je moet doen.
                            Als je de moeite had genomen om naar mijn profiel te kijken, had je gezien dat ik gepensioneerd ben. Ik zoek alleen mijn oude hobby terug op te nemen maar nu digitaal in de beste omstandigheden.

                            @ Alex666 :
                            Bedankt voor je normale reactie.

                            Jonny

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografische opdrachten

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              1 waarom? Manuele stand heeft geen voordelen, zelfs niet didactisch.
                              2 Waarom en waarom 'of equivalent'? Er wordt ook gevraag naar portretten en dan zit men daar zo snel boven.
                              3 Men mag dus geen afgewerkt product afleveren.
                              4 mij lijkt het belangrijk om het onderscheid tussen thema en onderwerp te maken en mensen dus ook aan te leren dat te maken.

                              laten we zeggen dat ik mij vragen stel bij de leerdoelen, als die er al zijn.
                              Vandaag les gehad over Ansell Adams die alles indeelt in zones van 0 tot en met IX. De lesgeefster beweert ook dat als je dit onder de knie hebt je nooit meer zal terug grijpen naar AV of TAV of een andere instelling. Een van de redenen die ze opgaf is bvb bruid in het wit en bruidegom in het zwart. Dit zou alleen maar perfect kunnen gefotografeerd worden als je alles manueel instelt. Voor zover ik het begrepen heb vandaag moet je je licht meten op de helderste partijen aan het wieletje voor de sluitersnelheid draaien tot die op nul komt, deze snelheid onthouden voor de donkerste partijen idem. Hierdoor kan je het verschil in 'stops' berekenen. Dan moet je het geheel inpassen in die tabel van Adems en zou je een perfecte belichting moeten krijgen. Echter bij het laatste ben ik een beetje de pedalen verloren. Voor de rest bekijk ik het voorlopig als een periode waar ik door moet om de volgende module te mogen volgen.
                              Misschien kan ik je een antwoord geven in januari als dit deel gepasseerd is.

                              Groeten Jonny

                              Comment

                              Working...
                              X