Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GOEDE macro lens voor Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • GOEDE macro lens voor Nikon D90

    Welke GOEDE macro lens raden jullie aan voor een D90?
    Graag jullie mening!
    het moet een goede lens zijn, liefst NIKON zelf, maar mag ook alternatief zijn

    Bedankt!

  • #2
    Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

    Hoeveel mag ze kosten?

    Werk je liefst uit de hand of vanaf statief?

    Comment


    • #3
      Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

      Er bestaan geen SLECHTE macrolenzen.

      Sven
      Sony A58 met glas, Fuji X-E1
      Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
      Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

      Comment


      • #4
        Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

        Dat is nou het leuke van macrolenzen: ik geloof niet dat er een slechte is Ik heb zelf op mijn D80 de Tokina 100 mm gehad, daar was ik tevreden over. Erg robust gebouwde lens. Ik heb nu de Sigma 105 mm en daar ben ik ook heel tevreden over, is wel een stuk lichter gebouwd. Ik heb ook de Tamron 90 mm op m'n camera gehad, ook een prima lens en er gaat vast nog iemand lovende dingen zeggen over de macrolenzen van Nikon zelf (die vond ik zelf te duur). You can't go wrong

        Comment


        • #5
          Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

          Belangrijk is wat je wil fotograferen.
          Als je uw postzegels wil fotograferen dan is de Nikon Micro 40 mm f/2.8 DX of de Micro 60mm f/2.8 voldoende. Wil je bv. insecten fotograferen dan moert je wat afstand kunnen houden anders jaag je ze weg en zou ik voor de 105mm f/2.8 VR Micro gaan. Deze heeft VR en dat is interessant als je in situaties zit waar je geen statief kan gebruiken. Wil je nog meer afstand houden dan is er nog de 200mm f/4 Micro-Nikkor.
          Ook als je met flash wil kunnen werken moet je wat afstand kunnen bewaren en zal bv de 40 of 60mm te kort zijn.
          Alle Nikon Micro lenzen zijn zeer goed. 'k Heb geen ervaring met andere merken.

          Comment


          • #6
            Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

            Roerend eens met voorgaande spreker
            [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

            Comment


            • #7
              Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

              Na veel lovende recencies heb ik de tokina 100mm F2.8 besteld. Krijg hem vandaag binnen als het goed is.
              Je leest overal dat het niet zo gek veel uitmaakt of je nu de tamron, sigma, of tokina koopt. Allemaal gewoon goed. Tokina is iets degelijker geouwd.
              De nikon 105 mm met VR vond ik wat te duur. ( anders had die het wel geworden )

              p.s komt op de D7000
              Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
              MIJN WEBSITE

              Comment


              • #8
                Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

                Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
                Na veel lovende recencies heb ik de tokina 100mm F2.8 besteld. Krijg hem vandaag binnen als het goed is.

                p.s komt op de D7000


                Goede keuze, ik gebruik hem ook.

                Ennuh, de macrolenzen van Nikon zijn een regelrechte ergonomische ramp. Dan heb ik het vooral over die onhandige AF/MF switsch. Ook raakt die schakelaar snel defect, die mijne deed het na een tijd niet meer op de Nikkor AF-D 80-200/2.8 en ook op de AF-D 105mm macro kreeg de switsch speling en werkte niet meer goed.

                Bij de Tokina verwissel je van AF naar MF en andersom door de scherpstelring naar voren cq naar achteren te drukken, werkt erg goed en je hoeft je oog niet van het oculair te halen.
                Last edited by Superbamboe; 17 september 2011, 10:34.

                Comment


                • #9
                  Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

                  Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
                  De nikon 105 mm met VR vond ik wat te duur. ( anders had die het wel geworden )
                  Ik heb de Nikkor 105mm f/2.8 VR Micro. Daar kan ik alleen maar goed over spreken, maar idd, is erg prijzig jammer genoeg...

                  Maar zeker geen slechte keuze die je nu gekocht hebt!
                  Ik wens je er veel (macro) plezier mee!

                  Comment


                  • #10
                    Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

                    Oorspronkelijk geplaatst door MAC1 Bekijk bericht
                    Welke GOEDE macro lens raden jullie aan voor een D90?
                    Graag jullie mening!
                    het moet een goede lens zijn, liefst NIKON zelf, maar mag ook alternatief zijn

                    Bedankt!
                    Ik zoek een goede camera, kan iemand mij er eentje aanraden?

                    Dit is een vraag in dezelfde orde als die wat jij stelt. Hoe kan men daar nu een zinnig antwoord op geven?
                    Op de laatste 5 pagina's van Objectieven ga je verschillende draadjes zien over macrolenzen en de ongeëvenaarde zoekfunctie brengt gegarandeerd antwoord. Zelfde de nieuwe 40mm Nikon macrolens is reeds besproken .

                    Comment


                    • #11
                      Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

                      hier ook de nikon 105 VR!
                      superlens als je het mij vraagt.

                      ok kost wat, maar je krijgt ook veel terug
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

                        Ennuh, de macrolenzen van Nikon zijn een regelrechte ergonomische ramp. Dan heb ik het vooral over die onhandige AF/MF switsch. Ook raakt die schakelaar snel defect, die mijne deed het na een tijd niet meer op de Nikkor AF-D 80-200/2.8 en ook op de AF-D 105mm macro kreeg de switsch speling en werkte niet meer goed
                        Ik gebruik steeds de knoppen die op de body staan om te switchen tussen AF/MF.
                        Voor planten en bloemen raad ik een 60mm aan (de oude 55mm zijn soms zeer goed koop 2de hands te vinden, de mijne heeft ± 50€ gekost).
                        Indien je wenst gebruik te maken van ringflitsen : geen uitschuivende macrolens (slecht voor de scherpstelmotor).
                        Paul
                        Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

                        Comment


                        • #13
                          Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

                          Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
                          Goede keuze, ik gebruik hem ook.

                          Ennuh, de macrolenzen van Nikon zijn een regelrechte ergonomische ramp. Dan heb ik het vooral over die onhandige AF/MF switsch. Ook raakt die schakelaar snel defect, die mijne deed het na een tijd niet meer op de Nikkor AF-D 80-200/2.8 en ook op de AF-D 105mm macro kreeg de switsch speling en werkte niet meer goed.

                          Bij de Tokina verwissel je van AF naar MF en andersom door de scherpstelring naar voren cq naar achteren te drukken, werkt erg goed en je hoeft je oog niet van het oculair te halen.
                          De AF-D lenzen die je noemt worden niet meer gemaakt, bij de nieuwe AFS types kun je direct zonder switch de autofocus manueel aanpassen, de knop voor AF/MF werk voortaan electronisch, niet meer mechanisch.

                          Bij de f4 200mm AFD lens is dat dus nog wel een issue.

                          Wat betreft flitsen: als je de flitstechniek aanpast (bv een ringflits, off camera of bouncen) is een kortere macro lens ook prima te gebruiken.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

                            Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
                            Goede keuze, ik gebruik hem ook.

                            Ennuh, de macrolenzen van Nikon zijn een regelrechte ergonomische ramp. Dan heb ik het vooral over die onhandige AF/MF switsch. Ook raakt die schakelaar snel defect, die mijne deed het na een tijd niet meer op de Nikkor AF-D 80-200/2.8 en ook op de AF-D 105mm macro kreeg de switsch speling en werkte niet meer goed.

                            Bij de Tokina verwissel je van AF naar MF en andersom door de scherpstelring naar voren cq naar achteren te drukken, werkt erg goed en je hoeft je oog niet van het oculair te halen.
                            Je spreekt hier over twee oudere objectieven, bij de huidige AF-s Nikon's hoef niets meer te verzetten, gewoon aan de scherpstelring draaien.
                            Grote voordeel bij Nikon macro objectieven is dat je diafragma mee berekend wordt aan de hand van de inwendige uittrek van je objectief, wat bij de meeste andere merken niet zo is,
                            zeer handig bij gebruik van manueel in te stellen flitsen.
                            Last edited by Guest42; 18 september 2011, 08:04.

                            Comment


                            • #15
                              Re: GOEDE macro lens voor Nikon D90

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Grote voordeel bij Nikon macro objectieven is dat je diafragma mee berekend wordt aan de hand van de inwendige uittrek van je objectief, wat bij de meeste andere merken niet zo is,
                              zeer handig bij gebruik van manueel in te stellen flitsen.
                              Om dat nu een groot voordeel te noemen...
                              Ik vraag me af welk % van de macrofotografen z'n flits volledig manueel instelt.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X