Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panning techniek en brandpuntsafstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panning techniek en brandpuntsafstand

    Ik had een vraagje i.v.m. pannen.

    Het gebeurt dat ik met mijn 70-200 mm lens op 200 mm scherpstel en de ontspanknop half ingedrukt houdt maar wanneer bijvoorbeeld de fietser dichterbij komt de brandpuntsafstand wijzig naar 100 mm (terwijl de ontspanknap half ingedrukt is).
    Mag dit of is het beter om van in het begin op 100 mm scherptestellen?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Panning techniek en brandpuntsafstand

    Toen ik nog analoog werkte werden er soms foto's genomen waarbij er juist met de zoom werd gedraaid/geschoven tijdens het afdrukken.

    Je kreeg dan een speciaal effect in de foto.

    Bij de betere/duurdere lenzen zou de scherpstelling hetzelfde moeten zijn bij in/of uitzomen.

    Zet voor de zekerheid de focus op AI-servo zodat de scherpstelling je object volgt.

    Staat de focus op one shot dan ga je geen scherpe foto's hebben.
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #3
      Re: Panning techniek en brandpuntsafstand

      OP AI Servo mag je normaal geen problemen hebben. Ik gebruik dat in het merendeel van de gevallen en dat lukt vrij aardig.
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: Panning techniek en brandpuntsafstand

        Never mind, fout gelezen...

        Comment


        • #5
          Re: Panning techniek en brandpuntsafstand

          Als je weet dat je op 100mm gaat eindigen, is het misschien handiger om daar ook mee te beginnen, hoef je aandacht op dingen te richten: volgen en kadering en niet meer op het derde grootte van het kader.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X