Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

station in luik...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • station in luik...

    blijkbaar mogen we met een protoestel(reflex) geen foto's meer trekken in het station van luik!

    er zouden zelfs boete's uitgedeeld worden van meer dan 1000 euro

    hoewel dat het een openbare plek is...

    het gebouw is vrij recent en ze wijzen naar het architectuur-copyright
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

  • #2
    Re: station in luik...

    oja zelfs foto's waar het station niet herkenbaar is zijn niet toegelaten...
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

    Comment


    • #3
      Re: station in luik...

      Als dat net zo geregeld is als met het Atomium zou je wel foto's mogen maken, maar niet publiceren. Zou de volgende stap zijn dat we onze ogendicht moeten doen, want anders onthouden we het en dat is ook inbreuk op het copy right.

      Copy right is dat niet 'right to copy'
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: station in luik...

        Ik denk dat er al een paar miljoen foto's gemaakt zijn in dat station, en daarvan zijn er al heel veel op websites geplaatst, tentoon gesteld, en er zijn ook al een heleboel digitale reeksen van gemaakt (op zo goed als elke fototentoonstelling die ik vorig jaar heb bezocht zat er minstens één digitale reeks van het station van Luik tussen de projecties).

        Misschien wordt het tijd om een andere locatie op te zoeken die iets origineler is, maar maak daar dan niet teveel reclame over, want dan komen de fotografen ook met hele busladingen (of volle treinwagons) naar daar.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: station in luik...

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          ... maar niet publiceren.
          Voor zover ik weet mag je inderdaad elk gebouw fotograferen voor privégebruik, copyright of niet.
          Publiceren is natuurlijk iets anders, en dan is het aan de copyrightmaffia (aka sabam) die beelden te gaan opzoeken om de rechten erop te innen.
          Nikon D5100 + 18-105mm VR
          Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

          Comment


          • #6
            Re: station in luik...

            De spoorwegen of welke andere beheerder zou natuurlijk ook Cristo kunnen inhuren, maar dan krijg je waarschijnlijk weer dezelfde problemen met hem.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Eigenlijk is het wel een beetje contradictorisch... De meesten hier willen niet dat hun foto's gebruikt worden zonder hun toelating, maar als architecten niet willen dat hun creatie zomaar door iedereen en op eender welke manier wordt in beeld gebracht zonder toelating... dan staan diezelfde personen op hun achterpoten lelijk te doen.
              Vergeet niet dat dat soort architecten, naast hun materialenkennis en kennis van sterkteleer en zo, ook gewoon kunstenaars zijn. En ik kan goed begrijpen dat zij ook op hun rechten staan. En ik kan nog veel beter begrijpen dat zij niet elke foto weten te waarderen.
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: station in luik...

                Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
                blijkbaar mogen we met een protoestel(reflex) geen foto's meer trekken in het station van luik!

                er zouden zelfs boete's uitgedeeld worden van meer dan 1000 euro

                hoewel dat het een openbare plek is...

                het gebouw is vrij recent en ze wijzen naar het architectuur-copyright
                Volgens een heel oude wet mag je eigenlijk op spoorwegterrein geen foto's enzo nemen, net zoals het verboden is om op militair domein foto's te nemen. Nu denk ik niet dat dit nog veel verboden wordt voor deze reden (ik doe het toch niet in "mijn" station...).

                Wat de reden hier is, zou ik echt niet weten
                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: station in luik...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  Eigenlijk is het wel een beetje contradictorisch... De meesten hier willen niet dat hun foto's gebruikt worden zonder hun toelating, maar als architecten niet willen dat hun creatie zomaar door iedereen en op eender welke manier wordt in beeld gebracht zonder toelating... dan staan diezelfde personen op hun achterpoten lelijk te doen.
                  Vergeet niet dat dat soort architecten, naast hun materialenkennis en kennis van sterkteleer en zo, ook gewoon kunstenaars zijn. En ik kan goed begrijpen dat zij ook op hun rechten staan. En ik kan nog veel beter begrijpen dat zij niet elke foto weten te waarderen.
                  Als je voor de overheid werkt en betaald word, zoals veel architecten (atomium, gerechtsgebouw Antwerpen, etc...), hebben wij, belastingbetalers, al genoeg "rechten" betaald om foto's te mogen nemen en publiceren zeker?!?!?
                  Nikon D5100 + 18-105mm VR
                  Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: station in luik...

                    Niet zo snel panikeren .. Heb al een paar keer de deur toe gewezen gekregen , maar nog nooit beboet .. Heb zelfs ooit mijn foto's moeten wissen . Ook geen probleem . Onmiddelijk kaartje wisselen en thuis met een handig tooltje ..... hup ..... alle foto's terug .... En wat dacht je van urban exploring ?? nog zoiets ... Bijna altijd op iemands prive terrein !
                    Leve het digitale tijdperk ....
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • #11
                      Re: station in luik...

                      Eigenlijk maakt iedereen die daar fotografeert reclame voor die architect.
                      Als dat gebouw zo lelijk was dat geen enkele fotograaf er een foto van zou willen maken, dan zou dat voor de architect heel wat erger zijn.

                      We maken foto's van heel veel verschillende onderwerpen, alleen de onderwerpen die door de natuur zelf "gemaakt" zijn zouden dan in principe niet onder copyright vallen, alle andere onderwerpen wel.
                      Elk voorwerp dat door de mens gemaakt is, dat is door iemand ontworpen, net zoals het station in Luik en het Atomium (en auto's, vliegtuigen, fietsen, stoelen, tafels, kleding.....).
                      Als die ontwerpers dan allemaal op die manier beginnen, dan kunnen we alleen nog bloemetjes, insecten en dieren fotograferen...

                      Ik heb ooit een luchtfoto gemaakt van een nieuw schoolgebouw hier in Sint-Jozef Rijkevorsel.
                      De architect heeft op een zeker ogenblik zelf gevraagd of hij die foto in een hogere resolutie kon krijgen, en die heb ik dan ook zo snel mogelijk doorgestuurd.
                      Hij deed er dus niet moeilijk over dat zijn ontwerp gefotografeerd was, en dat de foto daarvan op het internet te zien was.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: station in luik...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Eigenlijk maakt iedereen die daar fotografeert reclame voor die architect.
                        Als dat gebouw zo lelijk was dat geen enkele fotograaf er een foto van zou willen maken, dan zou dat voor de architect heel wat erger zijn.

                        We maken foto's van heel veel verschillende onderwerpen, alleen de onderwerpen die door de natuur zelf "gemaakt" zijn zouden dan in principe niet onder copyright vallen, alle andere onderwerpen wel.
                        Elk voorwerp dat door de mens gemaakt is, dat is door iemand ontworpen, net zoals het station in Luik en het Atomium (en auto's, vliegtuigen, fietsen, stoelen, tafels, kleding.....).
                        Als die ontwerpers dan allemaal op die manier beginnen, dan kunnen we alleen nog bloemetjes, insecten en dieren fotograferen...

                        Ik heb ooit een luchtfoto gemaakt van een nieuw schoolgebouw hier in Sint-Jozef Rijkevorsel.
                        De architect heeft op een zeker ogenblik zelf gevraagd of hij die foto in een hogere resolutie kon krijgen, en die heb ik dan ook zo snel mogelijk doorgestuurd.
                        Hij deed er dus niet moeilijk over dat zijn ontwerp gefotografeerd was, en dat de foto daarvan op het internet te zien was.
                        als je de wet volgens de letter volgt is er niet veel dat gefotografeerd mag worden ...
                        grts Peter
                        BD1754BE / Body & glass

                        Comment


                        • #13
                          Re: station in luik...

                          Wat een achterlijkheid in het 'vrije' België. In de Sowjettijd ben ik vaak in de Sowjet Unie geweest en daar was me nog nooit een strobreed in de weggelegd bij het fotograferen van gebouwen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: station in luik...

                            Ik snap nog steeds niet dat een fotograaf de vrijheid kan willen om elke creatie van een ander te mogen vastleggen zoals hij dat wil, maar dat hij aan de andere kant niet wil dat een ander zijn foto's gebruikt zoals die ander dat wil... Ik herhaal mezelf: contradictorisch.

                            Wat ik met de parden deed was ook in de richting van het artistieke, en ik had er niet echt een probleem mee dat er foto's van mij genomen werden. Ik had/heb er wel problemen mee als er foto's genomen en gepubliceerd worden waarvan ik vind dat ze wat ik doe/deed niet mooi in beeld brengen. Een architect wil òòk enkel foto's van zijn/haar creatie op de manier die hij wil. Of ik het nou leuk vind of niet, ik vind dat het die architect zijn recht is. Door wie die architect betaald geweest is, dat speelt in deze geen rol.
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #15
                              Re: station in luik...

                              Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
                              blijkbaar mogen we met een protoestel(reflex) geen foto's meer trekken in het station van luik!

                              er zouden zelfs boete's uitgedeeld worden van meer dan 1000 euro

                              hoewel dat het een openbare plek is...

                              het gebouw is vrij recent en ze wijzen naar het architectuur-copyright
                              Kan je even je bron melden ?
                              Ben er voor een paar dagen geweest en had helemaal geen probleem met de veiligheidinspectie, stationsveantwoordelijken, integendeel, ze hebben mij, ons een paar leuke en nuttige tips gegeven en vooral mooie plaatsen en dat allemaal met rugzak, statief, ... Dus duidelijk dat we foto's namen ... en dat die evenwel vor publicatie op het internet zouden kunnen gebruikt worden ...
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X