Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe Beginnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe Beginnen

    İk heb een opracht gekregen .. en ik weet echt niet hoe ik er aanmoet beginnen..
    Het word gevraagd fotos te nemen van schildrijen,op een boek te laten drukken.
    ik heb een studio met allebenodigheiden..hoe kan ik dat best oplossen..
    www.photochacra.com
    Canon D5 markII Canon 5D Canon 40D Canonlens 70,200,2,8 L canon 24/105L lens sigmalens 18,125 canon 75,300 flash 430 ex

  • #2
    Re: Hoe Beginnen

    Oorspronkelijk geplaatst door Melis Bekijk bericht
    ..........
    Het word gevraagd fotos te nemen van schildrijen,op een boek te laten drukken.
    ..
    leg eens uit?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Hoe Beginnen

      Blijkbaar krijg je zo af en toe opdrachten waarvan je niet weet hoe eraan te beginnen
      Weet je al hoeveel je zal vragen ?

      Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.



      greetz
      Cheeta
      Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: Hoe Beginnen

        Schilderijen ? Moeilijk. Als ze van waarde zijn is flitslicht af te raden. Er zit te veel UV in de flits die pigmenten kan beschadigen. Een reprolens zou het handigste zijn (deze zijn nl flatfield). Beste zou, indien mogelik daglicht zijn met wolken. Een grijskaart is een must voor correcte lichtmeting en witbalans. Gloeilampen zijn niet aan te raden wegens de hitte en kleurtemperatuur
        YMMV Nerdi.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe Beginnen

          Dit antwoord heb ik op dezelfde vraag gegeven in 2006:

          -Laagst mogelijke iso
          -handmatige witbalans aan de hand van grijskaart (of wit blad papier als je geen grijskaart hebt).
          -Statief, zorg ervoor dat het midden van de lens overeenkomt met het midden van de foto, en stel de camera ook zo op de de sensor evenwijdig staat met het schilderij om vervorming te vermijden.
          -Geen breedhoeklens, want die geeft meestal vrij veel vervorming (ik heb een Tamron 28-75 gebruikt op 75mm).
          -Gebruik de zelfontspanner (timer) van je camera om trillingen te vermijden, als "Mirror Lock Up" mogelijk is met je camera, dan gebruik je die ook.
          -De meeste lenzen zijn op hun scherpst tussen f8 en f11, het is een vlak onderwerp, het heeft dus geen zin om het diafragma verder dicht te zetten, want dan verlies je weer een beetje van de scherpte.
          -Zorg voor een gelijkmatige belichting, ik heb toen die foto's gemaakt in een veranda (schaduw). Daglicht is altijd beter dan kunstlicht, omdat je dan minder kleurverschillen krijgt. Vooral TL-verlichting zorgt voor problemen, zelfs met een handmatige witbalans, omdat die verlichting niet 100% de juiste kleurweergave geeft.


          Waarschijnlijk zal het ook nu nog lukken op die manier.

          Als de schilderijen ingekaderd zijn met glas ervoor, dan zal het wel heel erg moeilijk worden...
          Nu zou ik daarvoor waarschijnlijk de 85mm f1,8 gebruiken omdat die weinig vervorming heeft.
          (de Canon 135mm en de Sigma 150mm zijn daarvoor wat te lang, maar net zo goed bruikbaar als er genoeg plaats is om achteruit te gaan)
          Last edited by Black B@ndit; 13 september 2011, 16:26.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoe Beginnen

            Vertrouw voor de gelijkmatige belichting niet je ogen, maar op je lichtmeter. Neem de foto ook iets groter, dan heb je zeker geen last van eventuele vignetering.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Hoe Beginnen

              hartelijk dank u voor reacties.. Dus ik zal zeker de dag licht gebruiken als bron.. 50 stuks dat is wel een werk uffffffffff..
              www.photochacra.com
              Canon D5 markII Canon 5D Canon 40D Canonlens 70,200,2,8 L canon 24/105L lens sigmalens 18,125 canon 75,300 flash 430 ex

              Comment


              • #8
                Re: Hoe Beginnen

                Oorspronkelijk geplaatst door Melis Bekijk bericht
                hartelijk dank u voor reacties....
                en U voor de toelichting.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe Beginnen

                  Toch opvallend dat iemand een foto opdracht krijgt / aanneemt die nog eerst nog een cursus fotografie moet volgen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe Beginnen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Toch opvallend dat iemand een foto opdracht krijgt / aanneemt die nog eerst nog een cursus fotografie moet volgen.
                    tja..sommige doen het nou eenmaal net andersom hè.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe Beginnen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                      Toch opvallend dat iemand een foto opdracht krijgt / aanneemt die nog eerst nog een cursus fotografie moet volgen.
                      Die opmerking heb ik ook al enkele keren gemaakt ... sommigen willen echt al lopen voor ze nog maar kunnen kruipen.

                      Schilderijen reproduceren om in een boek te laten drukken, dit zal dan zeker perfect moeten zijn en uiteindeiljk een duur, luxe boek worden ... en dan de opdracht geven aan iemand die geen idee heeft hoe hieraan te beginnen, sorry hoor, zegt al evenveel van de 'klant' als van de TS.

                      Enkele van de problemen die je gaat tegenkomen en die absoluut niet kunnen : vervorming (hoe klein ook), kleurafwijking, vignetting, reflecties.

                      Mijn schoonvader zaliger was kunstenaar, dus ik weet perfect hoe moeilijk het is om schilderijen en beelden correct te reproduceren om in een catalogos of een boek te publiceren.

                      Ik heb toen met een heel grote lichtttent gewerkt van 2x2x2m en VEEL continu licht (gehuurd) ... was de enige manier om vlot te werken en een perfect egale belichting te krijgen.
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment

                      Working...
                      X