Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Helderheid laptopscherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Helderheid laptopscherm

    Hi all,

    Ik weet dat ik een verre van ideale opstelling heb om foto's te bewerken, maar vroeg me af of er toch geen tips waren om het resultaat te verbeteren.

    Ik gebruik momenteel een Lenovo T400 laptop om op mijn dagelijkse treinritten foto's bij te werken in Ligthroom. Bij afdruk zijn mijn afdrukken echter consistent te donker.

    Mijn scherm is gekalibreerd met een X-rite i2, en ik doe dit maandelijks eens. Het probleem is volgens mij echter de helderheid van het scherm, en meer bepaald de kijkhoek. De helderheid schommelt immers enorm naarmate ik mijn scherm rechter of schuiner zet.

    Is er een manier om de "meest juiste" manier te kunnen bepalen om op mijn scherm te kijken?

    Ik heb reeds meerdere topics hier bekeken, en ook de website van Marc Giel gelezen. Ik besef ook wel dat de ideale opstelling thuis achter de bureau is, met een kwaliteitsvol scherm en aangepaste verlichting, maar dat is momenteel financieel en time-wise niet haalbaar. Vandaar deze vraag naar jullie, ik dacht zelf aan een soort afbeelding waar ik een ideale kijkhoek mee kan bepalen. Ik heb in enkele topics een wit naar zwart balkje gevonden, met x-overgangen, maar hoe helderder ik mijn scherm kantel, des te beter wordt het verschil duidelijk. Ik weet maw niet waar de ideale hoek om mijn scherm te zetten zich bevindt.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
    http://500px.com/kristofthys

  • #2
    Re: Helderheid laptopscherm



    Jan

    Comment


    • #3
      Re: Helderheid laptopscherm

      Ik heb de helderheid van mijn scherm op 50% staan.

      PJW
      Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

      Comment


      • #4
        Re: Helderheid laptopscherm

        Oorspronkelijk geplaatst door OscarCookie Bekijk bericht
        ...........

        Is er een manier om de "meest juiste" manier te kunnen bepalen om op mijn scherm te kijken?
        neem deze test eens:

        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Helderheid laptopscherm

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          Thanks, da's een nuttige link.

          @pjw: de helderheid van mijn scherm verminderen naar 50% helpt niet. Alles wordt egaal minder helder, het is effectief een probleem van kijkhoek.

          @schollaert: zo zie ik me niet meteen in de trein zitten...
          Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
          http://500px.com/kristofthys

          Comment


          • #6
            Re: Helderheid laptopscherm

            @ Bouk: bedankt voor de nuttige tip.
            Groeten. Ronald

            Comment


            • #7
              Re: Helderheid laptopscherm

              Oorspronkelijk geplaatst door OscarCookie Bekijk bericht

              @pjw: de helderheid van mijn scherm verminderen naar 50% helpt niet. Alles wordt egaal minder helder, het is effectief een probleem van kijkhoek.
              Juist, maar het feit dat je afdrukken te donker zijn heeft wel te maken met het scherm dat te helder staat.
              Doe eens een test met een afdruk naast je scherm ( onder de juiste kijk-hoek, is je afdruk donkerder, verminder dan de helderheid een beetje )
              Voor de juiste kijk-hoek is die link een super tool.

              PJW
              Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

              Comment


              • #8
                Re: Helderheid laptopscherm

                Oorspronkelijk geplaatst door OscarCookie Bekijk bericht
                Mijn scherm is gekalibreerd met een X-rite i2, en ik doe dit maandelijks eens.
                Het kalibreren, doe je dat via EASY of via ADVANCED.

                Als je via ADVANCED gaat, dan kan je de luminance instellen
                voor een laptop adviseert x-rite 90, maar 80 is meer dan voldoende, of ergens rond de 80

                Mijn eigen scherm heb ik met i1 publish gedaan ( de nieuwste software van x-rite ) en daar moest ik de helderheid van mijn scherm gewoon op 50 % zetten en de software stelt zelf de helderheid van de kleuren in.

                PJW
                Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                Comment


                • #9
                  Re: Helderheid laptopscherm

                  Oorspronkelijk geplaatst door pjw Bekijk bericht
                  Het kalibreren, doe je dat via EASY of via ADVANCED.

                  Als je via ADVANCED gaat, dan kan je de luminance instellen
                  voor een laptop adviseert x-rite 90, maar 80 is meer dan voldoende, of ergens rond de 80

                  Mijn eigen scherm heb ik met i1 publish gedaan ( de nieuwste software van x-rite ) en daar moest ik de helderheid van mijn scherm gewoon op 50 % zetten en de software stelt zelf de helderheid van de kleuren in.

                  PJW
                  Ik heb de I1 display 2, en gebruik de iMatch software. Ik kan daar echter geen instellingen mee kiezen... Ik heb de iPublish software (iProfile noemt dat nu blijkbaar) geinstalleerd, maar daar vindt hij mijn I1 niet mee...

                  Ik zoek dus nog wat verder naar betere software...
                  Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
                  http://500px.com/kristofthys

                  Comment


                  • #10
                    Re: Helderheid laptopscherm

                    Ik heb eindelijk een setting gevonden om de helderheid van mijn scherm aan te passen (zucht). maar...
                    Via de standaard-windows interface lukte dat niet, maar via een intel-tool wel.
                    Als ik mijn brightness aanpas, naar -30, dan zien mijn foto's er qua brightness uit zoals het hoort.
                    Maar mijn kleurprofiel van de calibratie wordt dan wel onmiddellijk geannuleerd...

                    Is er in windows een manier om de helderheid van het scherm aan te passen?

                    Thanks!
                    Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
                    http://500px.com/kristofthys

                    Comment


                    • #11
                      Re: Helderheid laptopscherm

                      Dat zit onder het energie-beheer van je laptop ( kan je vinden op het configuratie-scherm).
                      Daar vind je een aantal presets. klik op "'de schema-instellingen wijzigen' van de preset die nu aangevinkt is, de vierde optie is een balkje waar je de helderheid kan aanpassen bij werken op accu, en op netstroom.
                      Als je het procentueel wil ingeven, moet je onderaan op" Geavanceerde energie-instellingen" wijzigen klikken, en zoeken naar "beeldscherm", "helderheid".

                      Dit is wel onder windows 7, ik weet niet of het bij andere versies van windows ook zo werkt...
                      Last edited by polleke_cgc; 18 september 2011, 10:45.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Helderheid laptopscherm

                        Thanks, daar heb ik de instelling inderdaad teruggevonden...
                        Nikon D90 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300mm VC 4-5.6 - AF-S 50mm F/1.4
                        http://500px.com/kristofthys

                        Comment

                        Working...
                        X