Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

    Hallo,
    Ik ben een leek in fotografie. Ik heb een digitaal reflextoestel canon 500d. Ik ben net gestart met avondschool fotografie. Daar kregen we de opdracht om een rij bommen te fotograferen waarbij je eerste foto de eerste boom moest scherp hebben, tweede foto middelste boom en derde foto laatste boom scherpstellen. Op alle foto"s moesten de andere bomen onscherp zijn. Dit alles moest in de P-stand, op identiek dezelfde plaats gefotografeerd. Ik heb dit geprobeerd met lens 18-55 en heel dicht bij de eerste boom te gaan staan, iso zo laag mogelijk, op statief. Daarna ook geprobeerd met lens 70-300, dan mloest ik verder gaan staan om scherp te stellen en ook dit lukte niet. De scherpstelpuntjes pas ik telkens aan naargelang de boom ik wil scherpstellen. Het lukt met de eerste boom met de andere niet. Wat doe ik toch mis???

  • #2
    Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

    De bedoeling van die les is dat je leerd hercadreren.
    Maar mogelijks zit je met een ander probleem.

    Vraag: als je op iets scherp steld, zie jij dan ook het beeld door de zoeker scherp?
    Zo nee, er zit een klein wieltje naast je zoeker waarbij je de dioptrie van de zoeker kan aanpassen aan jou oog.

    Om dat goed te krijgen stel je gewoon scherp ergens op door half in te drukken, dan pas je het wieltje aan tot jij ook het beeld scherp ziet. Herhaal dit tot je echt tevreden bent over het beeld.

    Nu terug naar de les.
    Doel is om je scherptediepte ergens in de foto te leggen waar jij dit wil. (eerste boom, tweede of laatste)

    Je steld je camera eerst zo in dat die ENKEL het centraal scherpstelpunt gaat gebruiken (zoek op in de handleiding hoe dat moet)

    Dan ga je PER FOTO als volgd te werk: