Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

    Hallo,
    Ik ben een leek in fotografie. Ik heb een digitaal reflextoestel canon 500d. Ik ben net gestart met avondschool fotografie. Daar kregen we de opdracht om een rij bommen te fotograferen waarbij je eerste foto de eerste boom moest scherp hebben, tweede foto middelste boom en derde foto laatste boom scherpstellen. Op alle foto"s moesten de andere bomen onscherp zijn. Dit alles moest in de P-stand, op identiek dezelfde plaats gefotografeerd. Ik heb dit geprobeerd met lens 18-55 en heel dicht bij de eerste boom te gaan staan, iso zo laag mogelijk, op statief. Daarna ook geprobeerd met lens 70-300, dan mloest ik verder gaan staan om scherp te stellen en ook dit lukte niet. De scherpstelpuntjes pas ik telkens aan naargelang de boom ik wil scherpstellen. Het lukt met de eerste boom met de andere niet. Wat doe ik toch mis???

  • #2
    Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

    De bedoeling van die les is dat je leerd hercadreren.
    Maar mogelijks zit je met een ander probleem.

    Vraag: als je op iets scherp steld, zie jij dan ook het beeld door de zoeker scherp?
    Zo nee, er zit een klein wieltje naast je zoeker waarbij je de dioptrie van de zoeker kan aanpassen aan jou oog.

    Om dat goed te krijgen stel je gewoon scherp ergens op door half in te drukken, dan pas je het wieltje aan tot jij ook het beeld scherp ziet. Herhaal dit tot je echt tevreden bent over het beeld.

    Nu terug naar de les.
    Doel is om je scherptediepte ergens in de foto te leggen waar jij dit wil. (eerste boom, tweede of laatste)

    Je steld je camera eerst zo in dat die ENKEL het centraal scherpstelpunt gaat gebruiken (zoek op in de handleiding hoe dat moet)

    Dan ga je PER FOTO als volgd te werk:
    - richt het middelste scherpstelpunt op het onderwerp dat scherp moet zijn (bv boom x)
    - druk half in maar blijf zo houden
    - herpositioneer je fototoestel zodat de andere onderwerpen ook in beeld komen
    - druk door.

    met deze techniek zal je de scherpstelling vastzetten op het eerste onderwerp van keuze
    de andere zaken die NA het hercadreren in beeld komen zijn mogelijks (meestal) NIET scherp, maar dat is net de bedoeling.

    Comment


    • #3
      Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

      Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
      ......... Ik ben net gestart met avondschool fotografie. Daar kregen we de opdracht om een rij bommen te fotograferen waarbij je eerste foto de eerste boom moest scherp hebben, tweede foto middelste boom en derde foto laatste boom scherpstellen.......
      vreemd verhaal hoor, heb je dit dan nog niet in de les gehad?
      je gooit toch ook niet iemand die op zwemles gaat niet eerst in het zwembad, om te kijken wat ie ervan terrecht brengt.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        vreemd verhaal hoor, heb je dit dan nog niet in de les gehad?
        je gooit toch ook niet iemand die op zwemles gaat niet eerst in het zwembad, om te kijken wat ie ervan terrecht brengt.
        grt,bouk.
        De docent zal niet zo van explosieven houden

        Overigens is dit een eenvoudige oefening die je gewoon thuis kan doen.
        Verder is mijn werkwijze dat ik de compositie bepaal, en dan het juiste scherpstelpunt selecteer. Maar dat is per persoon afhankelijk natuurlijk.
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #5
          Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

          Wat ik vreemd vind is dat het in de P-stand moet.
          Wellicht kiest je kodakske een klein diafragma en heb je steeds alles scherp.

          Comment


          • #6
            Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

            Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
            Wat ik vreemd vind is dat het in de P-stand moet.
            Wellicht kiest je kodakske een klein diafragma en heb je steeds alles scherp.
            mee eens, maar tis ook een belachelijke opdracht voor mensen die net beginnen met cursus.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

              Hartelijk bedankt voor het antwoord. Maar je zegt dat ik mijn toestel moet herpositioneren... bedoel je dan gewoon het toestel verplaatsten of aan de lens draaien (ik voel me echt een domme leek hoor). Want het toestel verplaatsen mag niet. Ik stelde de vraag aan de docent en zij bleef me zeggen dat ik dichtbij moet staan met telelens en laag diafragma. Akkoord maar met zo'n 70-300 kan ik onmogelijk scherp stellen op korte afstand, laat staan alles in beeld krijgen! En ik dacht dat in de P-stand het diafragma automatisch ging? Man man man... ik voel me inderdaad in het zwembad gegooid voor ik kon zwemmen! We hebben nog geen uitleg gehad over diafragma, sluitertijden en al die dingen... Ik heb uit mijn handleiding al meer geleerd (maar nog niet wat ik moet hebben) dan op school...

              Comment


              • #8
                Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                lees dit eens:...........(GRATIS)

                Gratis online fotografie cursus. Maak betere foto's en leer omgaan met je digitale camera. Deze foto cursus van professionele fotografen helpt je er bij. Ook natuurfotografie workshops.

                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                  Bedankt!

                  Ik heb net nog wat zitten proberen met gekleurde blokjes. Het eerste blokje krijgik scherp en de rest waas. Dus dat is al goed. Maar je zei om het scherpstelpuntje centraal te nemen. Moet ik die andere 8 puntjes dan niet gebruiken om ergens op scherp te stellen? Ik zal vanavond nog eens buiten proberen met mijn telelens... hopelijk met succes.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                    Ik gebruik altijd het scherpstelpunt dat op of het dichst bijzijnde punt om mee scherp te stellen en herkader nooit.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                      Toffe cursus! "modder maar wat aan"
                      Of zat er een knappe cursist naast je en niet opgelet?

                      Wat moet je hier doen:

                      - werken met groot diafragma = klein F-getal (kleine scherptediepte), samen met wat tele dan gaat dit makkelijker
                      - 1 scherpstelpunt gebruiken (middenste) en herkadreren. Scherpstelpunt op de boom leggen die je scherp wil, sluiter half indrukken en dan je kadrering pas maken, dan doordrukken en foto maken
                      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
                        Ik heb dit geprobeerd met lens 18-55 en heel dicht bij de eerste boom te gaan staan, iso zo laag mogelijk, op statief.
                        Zet de iso eens zo wat stappen hoger(800 bv) en probeer het nogeens. Dan heb je kans dat het diafragma wat verder open gaat. Normaal doe je zoiets in de A stand, zodat jezelf het diafrgama kiest, en daardoor controle hebt over de scherptediepte(de onscherpe bomen), maar misschien was het leerdoel wel: gebruik nooit de P-stand want je kunt de resultaten niet zelf beïnvloeden of wie heeft het snelst BD gevonden voor de oplossing
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                          in de P stand heb je voldoende mogelijkheden om in te stellen wat nodig is om die oefening te maken.

                          Het is een school he, daar kan je met volledig mislukte resultaten vaak meer doen met succes na succes.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                            Akkoord dat er op een school nog eens wat missers mogen/kunnen zijn.
                            Maar als de TS met haar medecursisten niet meer uitleg heeft gekregen dan "maak 3 foto's van een rij bomen met telkens een andere boom scherp" dan kan je staan prullen tot het toevallig eens lukt en niet weten wat je gedaan hebt.

                            Enfin, da's een andere discussie.
                            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              in de P stand heb je voldoende mogelijkheden om in te stellen wat nodig is om die oefening te maken.
                              Dat heeft de TS niet:
                              Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
                              Ik ben een leek in fotografie. Ik heb een digitaal reflextoestel canon 500d. Ik ben net gestart met avondschool fotografie.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X