Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aan de vogelliefhebbers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje aan de vogelliefhebbers

    Ik heb nog een weekje vakantie en dacht er eens aan om een vogelkijkhut te bezoeken en daar natuurlijk foto's te maken.

    Is er in deze tijd van het jaar een beetje te spotten?


    Kom ik over het algemeen (elke situatie is natuurlijk verschillend) toe met een normale telezoomlens?

    Alvast bedankt.
    [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

  • #2
    Re: Vraagje aan de vogelliefhebbers

    Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk bericht
    ...... Kom ik over het algemeen (elke situatie is natuurlijk verschillend) toe met een normale telezoomlens?
    Wat verstaat U onder een 'normale telezoom" lens ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje aan de vogelliefhebbers

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Wat verstaat U onder een 'normale telezoom" lens ?

      grts
      Sieg
      Normale telezoom is voor mij van het genre 70-300
      [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje aan de vogelliefhebbers

        Als je bovennatuurlijke gaven hebt om dicht bij uw onderwerp te geraken, dan is 300mm genoeg, maar meestal zit je toch rond de 500mm.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje aan de vogelliefhebbers

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Als je bovennatuurlijke gaven hebt om dicht bij uw onderwerp te geraken, dan is 300mm genoeg, maar meestal zit je toch rond de 500mm.
          Dat is een NEE dus?

          Spijtig, achja ik zoek wel iets anders om te doen volgende week
          [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje aan de vogelliefhebbers

            Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk bericht
            Normale telezoom is voor mij van het genre 70-300
            Ok, dat is niet zo veel télé dus.
            Als je uit een schuilhutje kunt fotograferen kan je wel eens geluk hebben dat er eentje dichtbij genoeg komt.
            Maar het is zoals Alex schrijft, meestal zit je minimum rond de 400mm en beter nog is 500 en meer.
            Maar laat je niet ontmoedigen, je schrijft dat je nog een weekje verlof hebt en zinnens was een vogelkijkhut te bezoeken, dus ik zou het zeker proberen ... wie weet ...
            Er zitten hier redelijk wat vogel/natuurfotografen op dit forum, dus als je even meld welke vogelkijkhut zijn er hier misschien wel mensen die je meer raad kunnen geven i.v.m. die specifieke plaats.

            ps. vergeet zeker en vast de breehoek niet

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje aan de vogelliefhebbers

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Ok, dat is niet zo veel télé dus.
              Als je uit een schuilhutje kunt fotograferen kan je wel eens geluk hebben dat er eentje dichtbij genoeg komt.
              Maar het is zoals Alex schrijft, meestal zit je minimum rond de 400mm en beter nog is 500 en meer.
              Maar laat je niet ontmoedigen, je schrijft dat je nog een weekje verlof hebt en zinnens was een vogelkijkhut te bezoeken, dus ik zou het zeker proberen ... wie weet ...
              Er zitten hier redelijk wat vogel/natuurfotografen op dit forum, dus als je even meld welke vogelkijkhut zijn er hier misschien wel mensen die je meer raad kunnen geven i.v.m. die specifieke plaats.

              ps. vergeet zeker en vast de breehoek niet

              grts
              Sieg

              Het zou gaan om ofwel

              Blokkersdijk -- Linkeroever (kijkhut)

              of

              Kooldries -- Brecht (kijkwand)


              Met mijn 300mm zal ik me spijtig genoeg toch moeten behelpen. Ik heb wel het voordeel van 1.6 cropfactor wat neerkomt op 480mm op een FF
              [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje aan de vogelliefhebbers

                Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk bericht
                Met mijn 300mm zal ik me spijtig genoeg toch moeten behelpen. Ik heb wel het voordeel van 1.6 cropfactor wat neerkomt op 480mm op een FF
                Je moet het zeker eens doen... zelfs met je eerder beperkte capaciteit aan mm's... Waarom ?

                Ten eerste : het is verdomd leuk om te doen en heel mooi om naar te kijken. Zelfs zonder fototoestel is een 'kijkhut' een ervaring !
                Ten tweede : het moeten ook niet altijd "beeldvullende vogels" zijn. Soms is het boeiender (en moeilijker) om het onderwerp in een groter geheel te plaatsen.
                Ten derde : misschien krijg je de smaak te pakken en begin je verwoed te sparen voor wat mm's meer. Misschien de start van een nieuwe passie ?




                Nog één ding : voor een kijkhut (schuilhut, tentje, enz...) moet je de tijd nemen. Er zit niet ALTIJD wat boeiends in je zicht.
                Soms moet je wat wachten. Dit is 'natuurfotografie' - d.w.z. het loopt niet altijd zoals jij het gepland had - de natuur laat zich niet commanderen...
                Durf wachten en geniet ondertussen van de stilte, de rust en... je eigen gedachten. Ook dat is soms al eens aangenaam (en nodig in deze onrustige tijden).
                En durf, als het al eens tegenvalt, terug te gaan. Want - wees daar maar zeker van - geregeld valt er wel wat te spotten en dàt... dàt is op zijn zacdhtst gezegd een erg aangename ervaring...

                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje aan de vogelliefhebbers

                  Als ik de tijd vind (ja zelfs in de vakantie heb je het druk) ga het zeker eens proberen.

                  Ik zal het resultaat hier meedelen (zelfs als het tegenvalt.)



                  Iemand nog specifieke tips voor deze locatie's?


                  Blokkersdijk -- Linkeroever (kijkhut)

                  of

                  Kooldries -- Brecht (kijkwand)
                  [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

                  Comment

                  Working...
                  X