PDA

Volledige versie bekijken : Opleiding verplicht?

MatzN
7 september 2011, 19:25
Hallo,
Ik heb gehoord dat men in België een professionele opleiding moeten hebben om geld te verdienen als fotograaf. Is dit juist?
Als dat juist is, welk soort opleiding zou noodzakelijk zijn?
Bedankt bij voorbaat
Matz Nilsson

Ticor
7 september 2011, 19:56
Nee, dat is niet juist.
Fotograaf is geen beschermd beroep meer.

Voltigeur
7 september 2011, 20:41
De enige opleiding die je močt hebben, is een diploma/getuigschrift van bedrijfsbeheer. En ik ken uw leeftijd niet, maar mocht je het getuigschrift hebben behaald in 1 van de lagere jaren van het middelbaar onderwijs, dan kan het zijn dat het niet voldoende is. Ik heb 't 2 keer behaald, 1 keer in het 4de jaar en 1 keer in het 6de jaar. Ze wilden de versie van het 6de jaar, met vermelding dat het deel uitmaakte van een volledig schooljaar waar ik als regelmatige leerling aanwezig ben geweest.

mvg,
Bart

LamboCars
8 september 2011, 06:17
De enige opleiding die je močt hebben, is een diploma/getuigschrift van bedrijfsbeheer. En ik ken uw leeftijd niet, maar mocht je het getuigschrift hebben behaald in 1 van de lagere jaren van het middelbaar onderwijs, dan kan het zijn dat het niet voldoende is. Ik heb 't 2 keer behaald, 1 keer in het 4de jaar en 1 keer in het 6de jaar. Ze wilden de versie van het 6de jaar, met vermelding dat het deel uitmaakte van een volledig schooljaar waar ik als regelmatige leerling aanwezig ben geweest.

mvg,
Bart

Als je een boekhouder gebruikt moet je dan nog dit getuigschrift hebben ? Ik heb gelukkig economische wetenschappen gedaan in het middelbaar, was wel in de jaren tachtig :o maar dit was ook voldoende.

Je mag toch starten en dan pas zo'n getuigschrift halen.

zunoel
8 september 2011, 07:02
Hallo,
Ik heb gehoord dat men in België een professionele opleiding moeten hebben om geld te verdienen als fotograaf. Is dit juist?
Als dat juist is, welk soort opleiding zou noodzakelijk zijn?
Bedankt bij voorbaat
Matz Nilsson

Neen het is niet verplicht (behalve de opleiding bedrijfsbeheer) maar wel aan te raden ;)

Wat je wel moet doen als je geld wil verdienen met fotografie even langs het ondernemingsloket passeren ;)

Voltigeur
8 september 2011, 14:40
Als je een boekhouder gebruikt moet je dan nog dit getuigschrift hebben ? Ik heb gelukkig economische wetenschappen gedaan in het middelbaar, was wel in de jaren tachtig :o maar dit was ook voldoende.

Je mag toch starten en dan pas zo'n getuigschrift halen.

Je mag inderdaad ook starten als je de cursus bedrijfsbeheer bezig bent te volgen. Maar niet wanneer je op je plechtige communie zieltje beloofd dat te zullen gaan doen.

En ja, ook als je met een boekhouder werkt, moet je dat getuigschrift hebben. Zelfs als je met vrijstelling van BTW werkt...

Psychodweep
8 september 2011, 14:48
Met een masterdiploma is een getuigschrift bedrijfsbeheer niet nodig.

putor
8 september 2011, 14:51

mvg,
Bart

Als je een hoger diploma hebt (korte of lange type) is er geen specifiek diploma bedrijfsbeheer vereist. In mijn opleiding was er geen vak "bedrijfsbeheer" en ik kan starten wanneer ik maar wil. 't is een vreemde logica, maar ze is.

kourni
8 september 2011, 15:19
Als je een hoger diploma hebt (korte of lange type) is er geen specifiek diploma bedrijfsbeheer vereist. In mijn opleiding was er geen vak "bedrijfsbeheer" en ik kan starten wanneer ik maar wil. 't is een vreemde logica, maar ze is.

Ik denk dat de logica is dat iemand die met succes een hogere opleiding afgerond heeft, ook capabel is een bedrijfje te starten en zo nodig de benodigde informatie of mensen rond hem te verzamelen.