Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diepte

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diepte

    Voor het vak fotografie heb ik nu als onderwerp 'diepte' gekregen. Nu vraag ik of jullie inspiratie hebben of goede ideeën voor dit onderwerp. De vorige onderwerpen waren Licht en Structuur en daar had ik eerlijk gezegd veel minder problemen mee... Ik gebruik hiervoor een analoog toestel en laat ze ontwikkelen in dia's.

  • #2
    Hallo Caitlin,
    Tussen twee rijen bomen gaan staan, van een hoge flat naar beneden fotograferen wel de balkons in beeld houden, een weg die in de verte verdwijnt, etc.etc. [
    Groeten Omega.

    www.digiwaart.nl

    Comment


    • #3
      'k weet ook nog wel een leuke.

      Neem een heleboel spelden, prik deze met de scherpe punt naar boven in een stuk piepschuim oid. en zorg dat je een mooi bosje met veel spelden achter elkaar krijgt, fotografeer deze op een hele hoge Diafragma ; F22 bv. zodat je een hoge DOF krijgt. Noem je Foto Scherp(t)e Diepte.

      Of fotografeer de scherpe snede van een mes tegen een donkere achtergrond met de zelfde hoge diafragma. Naam kan het zelfde.

      Doei
      Leo

      Comment


      • #4
        Jep, dat is wat ik wou. Veel verder dan op iemands rug gaan zitten op een rockfestival en dan de massa fotograferen geraakte ik niet (buiten een lange weg fotograferen dan, maar dat ligt zo voor de hand eh )

        Maar Leo_Bezemer: wat is DOF

        Comment


        • #5
          DOF is depth of field.
          Bij een kleine diafragma-opening (hoge waarde, bv. 22) krijg je een hoge dieptescherpte, dwz. dat onderwerp waarop je scherpstelde scherp is, maar ook ruim er voor en achter.
          Bij een grote diafragma-opening (kleine waarde, bv. 1,8) krijg je een lage dieptescherpte, onderwerp of een deel ervan is dan scherp, wat ervoor en er achter ligt is onscherp.
          Hier in BD valt heel wat te lezen over DOF, hoor, en veel wetenschappelijker uitgelegd dan in deze post.
          http://pieterbie.skynetblogs.be

          Comment


          • #6
            Originally posted by Caitlin
            Voor het vak fotografie heb ik nu als onderwerp 'diepte' gekregen. Nu vraag ik of jullie inspiratie hebben of goede ideeën voor dit onderwerp. De vorige onderwerpen waren Licht en Structuur en daar had ik eerlijk gezegd veel minder problemen mee... Ik gebruik hiervoor een analoog toestel en laat ze ontwikkelen in dia's.
            Als je fotografie doet en anderen om ideeën moet vragen, kan je beter een ander vak gaan leren.

            Comment


            • #7
              Het vak fotografie is dan ook alleen een klein onderdeel van wat ik studeer

              Comment


              • #8
                Wat studeer je dan?
                #Dyslexie#
                Fotoacademie Amsterdam Digitaal

                Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

                Comment


                • #9
                  Grafisch en reclamevormgeving, fotografie is daar dus echt wel niet het belangrijkste vak.

                  Is het dan zo fout om ideeën te vragen aan meer ervaren fotografen?

                  Comment


                  • #10
                    wat een kortzichtige reply ...

                    Originally posted by j@n
                    Originally posted by Caitlin
                    Voor het vak fotografie heb ik nu als onderwerp 'diepte' gekregen. Nu vraag ik of jullie inspiratie hebben of goede ideeën voor dit onderwerp. De vorige onderwerpen waren Licht en Structuur en daar had ik eerlijk gezegd veel minder problemen mee... Ik gebruik hiervoor een analoog toestel en laat ze ontwikkelen in dia's.
                    Als je fotografie doet en anderen om ideeën moet vragen, kan je beter een ander vak gaan leren.

                    Comment


                    • #11
                      Jezelf kan je zelden inspireren. Je laat je inspireren door boeken, tijdschriften, tentoonstellingen, mensen rondom je... als je ergens wil geraken, moet je je vooral niet bezig houden met navelstaarderij. Ik denk dat dit hele forum dat bewijst!

                      Ik weet niet of het interessant is om na te denken over illusoire diepte (soms krijg je de indruk van diepte door patroonsveranderingen). Dat is voor fotografie misschien een beetje vergezocht (en meer iets voor het vak "grafische").
                      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                      Comment


                      • #12
                        Creativity is the basis of self-expression, Creativity is the desire to express ourselves... (Peter Linbergh) zegt genoeg hé

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Phille
                          wat een kortzichtige reply ...

                          Originally posted by j@n
                          Originally posted by Caitlin
                          Voor het vak fotografie heb ik nu als onderwerp 'diepte' gekregen. Nu vraag ik of jullie inspiratie hebben of goede ideeën voor dit onderwerp. De vorige onderwerpen waren Licht en Structuur en daar had ik eerlijk gezegd veel minder problemen mee... Ik gebruik hiervoor een analoog toestel en laat ze ontwikkelen in dia's.
                          Als je fotografie doet en anderen om ideeën moet vragen, kan je beter een ander vak gaan leren.
                          Iemand die een studie fotografie doet daar wordt van verwacht dat het een creatieve geest is. Hoe bewerkstellig ik diepte krijg je tijdens de studie geleerd. Hoe breng ik dat in beeld op een orginele manier, vereist creativiteit en omdat nou hier te vragen, tja dat is natuurlijk het tegengestelde.
                          Dat Phille dat kortzichtig vind kan ik mij voorstellen, want hij is ook afhankelijk van anderen aangaande zijn creativiteit. Zelfs dan blijft hij nog hangen in die domme honderden autootjes, vliegtuigjes, andere grote jongenspeelgoed en af en toe een model dat quasi haar broek een beetje omlaag trekt. Alles voor de 'workflow' zal ik maar zeggen!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Caitlin
                            Voor het vak fotografie heb ik nu als onderwerp 'diepte' gekregen. Nu vraag ik of jullie inspiratie hebben of goede ideeën voor dit onderwerp. De vorige onderwerpen waren Licht en Structuur en daar had ik eerlijk gezegd veel minder problemen mee... Ik gebruik hiervoor een analoog toestel en laat ze ontwikkelen in dia's.
                            Als je fotografie doet en anderen om ideeën moet vragen, kan je beter een ander vak gaan leren.
                            Dat Phille dat kortzichtig vind kan ik mij voorstellen, want hij is ook afhankelijk van anderen aangaande zijn creativiteit. Zelfs dan blijft hij nog hangen in die domme honderden autootjes, vliegtuigjes, andere grote jongenspeelgoed en af en toe een model dat quasi haar broek een beetje omlaag trekt. Alles voor de 'workflow' zal ik maar zeggen!
                            [/quote]




                            Vind het niet gepast iemand zo aan te vallen,laag bij de grond.
                            .....Dyslexie.......

                            Comment


                            • #15
                              @J@n: Vooraleer je zo'n opmerkingen neerpent, is het interessant om eens wat verder te vragen. Nadien is gebleken dat het maar een bijvak is voor haar hoofdstudie... En jij hebt waarschijnlijk ook niet al je bijvakken gekozen.

                              En om daarna dan op een simpele manier Phille aan te vallen... En die wordt hier dan nog aanzien als een van de meer belangrijke posters...
                              Daaruit blijkt nog maar eens dat je niet de hele thread gelezen hebt...
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X