Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frustratie over de challenge-stemmers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Frustratie over de challenge-stemmers

    hallo iedereen,

    Allereerst wil ik graag Heylo proficiat wensen met zijn overwinning. Anderzijds kan ik ook niet anders dan met lede ogen toezien hoe sommige foto’s uit de challenge doelbewust “kapot”gestemd worden. Het gebeurt elke maand opnieuw en persoonlijk vind ik het uitermate ontmoedigend en heb ik ondertussen zelf ook al de neiging gehad om hetzelfde te gaan doen. Hetgeen een pure uiting van frustratie zou zijn en dus niet de bedoeling kan zijn van de challenge.

    Als we de punten van de eerste vier deelnemers van deze maand overlopen, en kijken wie er het meeste mensen heeft kunnen overtuigen dan zien we dat dirkfotografie het meest aantal keer een 9 haalt en het meest aantal 10en haalt.

    Heylo 5x10 & 9x9
    Filipo 8x10 & 8x9
    Woody04 5x10 & 4x9
    Dirkfotografie 10x10 & 11x9

    En toch eindigt de foto die de meeste mensen kon overtuigen niet op de eerst plaats, zelfs geen top 3. De enige reden waarom daarvoor is omdat er mensen zijn die doelbewust 1tjes en 2tjes geven om bepaalde foto’s kapot te stemmen. Dirkfotografie heeft zo 6 moordaanslagen te verwerken gekregen deze maand. Indien we de punten herberekenen zonder deze belachelijke scores dan krijgen we het volgende resultaat:
    Dirkfotografie 7,3968
    Heylo 7,390625
    Filipo 7,34848
    Woody04 7,1333

    Ik weet dat er weinig aan het stemgedrag van de challengers te veranderen is, maar ik doe even beroep op de common sense van de deelnemers. Het is niet omdat een foto uw ding niet is maar wel veel positieve commentaar krijgt dat je die een 1 of een 2 geeft. Ook al vind je hem niet top, meestal blijft de foto wel héél mooi uitgevoerd. Voor alle foto’s die bovenaan in de challenge eindigen lijkt het me straf dat iemand die een 1 kan geven in volle eer en geweten. Ik vraag me af welke foto’s bij deze stemmers wel hoog scoren? De conclusie om een winnende foto af te leveren is niet een prachtige foto neerzetten, maar wel een mooie foto neerzetten waar hopelijk niemand tegen kan zijn. Vanaf het ogenblik dat er een specifieke foto (lees: originele foto) wordt gepubliceerd die misschien enkelen niet overtuigt word je afgestraft met 1tjes en 2tjes en kan je het schudden.

    Verder heb ik ook mijn bedenkingen bij het systeem van de jaarranking. In de huidige situatie eindigt iemand die 11 maand laatste eindigt en 1 maand als twaalfde eindigt hoger in de ranking dan iemand die elke maand 13e werd. In een ranking dient naar mijn mening elke foto te worden opgenomen en niet enkel de top twaalf. Ik heb geen idee waarom ooit anders werd beslist, en wil hier zeker niet beginnen pleiten om alles te veranderen, ik vraag me gewoon af hoe de anderen hierover denken. Ik wil dus de aanzet geven voor een democratische beslissing.

    Om af te ronden; nogmaals proficiat aan heylo met zijn overwinning, maar voor mij heeft Dirkfotografie gewonnen. Jammer voor de print, de eer en de shootpublicatie die je door 6 “onverantwoorde” deelnemers aan je neus ziet voorbijgaan.
    Groeten
    Derry
    http://www.pixel7.be

  • #2
    Re: Frustratie over de challenge-stemmers

    Al jaren staat de challenge ter discussie omwille van het puntensystem en commentaren-die al of niet voor of na de wedstrijd getoond moeten worden.

    Toen werd een nieuwe software aangekondigd maar verder heb ik er niet meer rond gehoord
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Frustratie over de challenge-stemmers

      Om te vermijden dat mensen mij verwijten geen oplossing te geven voor het probleem: voor de jaarranking heb ik het voorstel al gegeven, slecht of goed; alle punten van alle foto's laten meetellen.

      voor het stemmen zou ik voorstellen om iedereen een top 12 te laten kiezen (zeker als de ranking niet zou worden veranderd). Dus niet punten geven op alle foto's, enkel de mensen een top twaalf laten kiezen.
      http://www.pixel7.be

      Comment


      • #4
        Re: Frustratie over de challenge-stemmers

        wat voor uitkomst krijg je, als je de 2 hoogste en de 2 laagste er van aftrekt.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Frustratie over de challenge-stemmers

          in dit geval dezelfde uitslag als nu; maar dat had in het verleden waarschijnlijk al een groot verschil kunnen maken in verschillende challenges...

          heylo 7,416666667
          filipo 7,317460317
          woody04 7,142857143
          dirkfotografie 6,984615385

          ik zou graag hebben dat de 1-tjes 2-tjes stemmers hier eens komen expliceren waarom ze dat doen, wat hun motivatie was...
          http://www.pixel7.be

          Comment


          • #6
            Re: Frustratie over de challenge-stemmers

            Oorspronkelijk geplaatst door dmiddern Bekijk bericht
            De enige reden waarom daarvoor is omdat er mensen zijn die doelbewust 1tjes en 2tjes geven om bepaalde foto’s kapot te stemmen.
            Vroeger werden studiofoto's door sommige stemmers sowieso van lagere scores voorzien. Misschien dat daar ook een gedeeltelijke verklaring te vinden is voor die foto?
            Het is al jaren een probleem en het zal helaas nog jaren een probleem blijven. Maar anderzijds kan je ook moeilijk eisen dat iedereen dezelfde smaak heeft.
            Maar die ene stemmer op mijn foto mag me dus nog altijd laten weten wat ik kan verbeteren

            Hou er rekening mee dat als je voor het jaarklassement alle foto's in rekening wil laten brengen, je spooky weer een hoop werk geeft, want hij moet alle scores manueel (!!) in zijn spreadsheet verwerken !

            Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            Toen werd een nieuwe software aangekondigd maar verder heb ik er niet meer rond gehoord
            RvB heeft/had blijkbaar andere prioriteiten. En aangezien de challenge nog steeds succes heeft, is er voor hen niet echt een dwingende reden om te veranderen....

            Oorspronkelijk geplaatst door dmiddern Bekijk bericht
            voor het stemmen zou ik voorstellen om iedereen een top 12 te laten kiezen (zeker als de ranking niet zou worden veranderd). Dus niet punten geven op alle foto's, enkel de mensen een top twaalf laten kiezen.
            Zou geen slecht idee zijn (want is soms veel werk om alle foto's een (gefundeerde) score te geven), maar is met de huidige soft niet controleerbaar. Tenzij spooky alle scores moet gaan beginnen controleren....
            Last edited by filipo; 3 september 2011, 17:00. Reden: (!!) verplaatst
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #7
              Re: Frustratie over de challenge-stemmers

              Misschien hebben sommigen een paar fake-accounts, en geven zo 1-tjes en 2-tjes aan concurrenten ?
              Dat heet winnen tot elke prijs ...

              Dus bij de scores, alleen 1 score per IP-nr laten gelden, en dan de extremen schrappen, 10-en en 1-tjes, 9-en en 2-tjes, daar zijn in diverse sporten regels voor, dus kwa analogie toepassen, zou ik zeggen.(Was dat niet kunstrijden op de schaats ?)
              Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

              Comment


              • #8
                Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                Voor alle duidelijkheid: heb niet deelgenomen aan Challenge of punten gegeven deze maand maar vind volgende bewering:

                De enige reden waarom daarvoor is omdat er mensen zijn die doelbewust 1tjes en 2tjes geven om bepaalde foto’s kapot te stemmen.
                nogal vergezocht. Had tot vandaag nog geen enkele van de laatste reeks Challenge-foto's gezien en wou toch eens checken.

                Blijkt dat Dirkfotografie's inbreng niet alleen meer 1'tjes en 2'tjes kreeg dan Heylo maar ook meer 4'tjes en 5'jes. De foto van Dirkfotografie werd in het algemeen veel meer zwart-wit beoordeeld door ALLE puntengevers en niet door een "paar". Ik vermoed dus dat er meer redenen moeten zijn voor de lage cijfers voor Dirkfotografie's werk dan gewoon "kapot stemmen" hoor ...

                De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat sommigen Dirk's foto als "niet fotografisch" genoeg beschouwen. Zij zien dit mss. eerder als "grafisch"

                Maar dat mijn "grootmoeder" ook dergelijk werk kan afleveren daar heb ik mijn vragen bij ... dus inderdaad, een 1'tje of een 2'tje hiervoor toekennen is ook voor mij onbegrijpelijk

                Discussies i.v.m. wijzigen van puntentelling zijn hier al meermaals gepasseerd ... hou er a.u.b. rekening mee dat Spooky alles hier op z'n eentje moet klaren
                The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                Comment


                • #9
                  Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                  Eens gaan kijken naar een ander forum.
                  Bij fred&miranda lossen ze dit zo op.

                  "You can vote only for one entry, one vote = one point. The vote cannot be changed/cancelled. And you are not allowed to vote for your own entry.

                  The winners will be automatically calculated based on the points they received. In case of a tie, the oldest post wins"

                  Is toch niet normaal dat je als deelnemer punten op je eigen werk en op je concurrenten kan geven.
                  lucv.be - instagram - facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                    Hallo,

                    Het puntensysteem heeft hier al vaker ter discussie gestaan. Maar ondanks die vele discussies, voorberekeningen van andere systemen, vergelijkingen met andere sites en ellenlange studies en Exceltabellen konden slechts een zeer gering verschil aantonen met het huidige systeem.

                    Dat wil niet zeggen dat het moet blijven zoals het is.
                    De challengesoftware zoals hij nu is, is een aantal jaren geschreven door een "vrijwilliger" die nu (helaas) geen software meer schrijft of onderhoudt.
                    In de (nabije) toekomst zijn er belangrijkse websitewerkzaamheden gepland en de challengesoftware behoort ook tot dat pakket van werkzaamheden.

                    Maar voorlopig moeten we het dus doen met wat iemand met veel enthousiasme destijds in zijn vrije tijd heeft ontwikkeld voor Belgiumdigital (en waarvoor nog steeds dank).
                    Het meest adequate zou zijn dat iedereen naar eer en geweten en respect voor alle inzendingen punten geeft ...
                    Winnen behoort nu wel eenmaal tot de menselijke natuur.

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      t ...
                      Winnen behoort nu wel eenmaal tot de menselijke natuur.

                      Jaja
                      Is moeilijk te combineren met naar eer en geweten punten geven.

                      Indien je enkel 1 foto mag uit kiezen die je het beste vind heb heel die miserie van eentjes niet.
                      lucv.be - instagram - facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                        Indien je enkel 1 foto mag uit kiezen die je het beste vind heb heel die miserie van eentjes niet.
                        Nee ... maar dan wordt de invloed van de "vriendenkliekjes" wel groter
                        The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                          Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                          Maar die ene stemmer op mijn foto mag me dus nog altijd laten weten wat ik kan verbeteren
                          Was waarschijnlijk de baas van de "Lidl"
                          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                            Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                            Was waarschijnlijk de baas van de "Lidl"
                            Es ist gut möglich
                            Mijn fotowebsite : www.filover.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                              Oorspronkelijk geplaatst door mypicture Bekijk bericht
                              Indien je enkel 1 foto mag uit kiezen die je het beste vind heb heel die miserie van eentjes niet.
                              nog geen slecht gedacht ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door t.billy Bekijk bericht
                              Nee ... maar dan wordt de invloed van de "vriendenkliekjes" wel groter
                              dat is dan haast net zo lang als het breed is denk ik


                              1 man 1 stem, niet kunnen stemmen voor jezelf ... en wie niet inzendt stemt niet ...

                              is net zo bij de keuze van onderwerpen ... nu laat men mensen die nooit meedoen bepalen wat de opdracht voor anderen is ... (ff off topic ... )


                              Het belangrijkste van de challenge vind ik dat we ... (degenen die meedoen dan) eens andere onderwerpen of situaties fotograferen dan wat we gewoon zijn ... eens uit dat keurslijf stappen en wat ook leuk is dat is te zien hoe anderen een onderwerp benaderen ... soms werkt dat wel verhelderend ... zo van "tiens dat kan ook wel, zo had ik dat nog niet bekeken"

                              dus ik blijf nog wel wat meespelen ... is leuk ... bedankt Spooky voor je inzet daarvoor
                              Last edited by Frakske; 4 september 2011, 10:27. Reden: dt vouteke ...
                              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                              Comment

                              Working...
                              X