Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help!

    Hoi allen,


    ik had eens een vraagje, en hoopte dat jullie mij misschien zouden kunnen helpen.

    Binnen de familiekring ben ik de afgelopen tijd een aantal keer gevraagd om een fotoshoot te doen. Heel leuk om te doen, en de mond-aan-mond-reclame doet zijn werk. Nu zit ik met de het punt, dat ik hier ook wel iets aan over wil houden, zodat ik op zijn minst uit mijn kosten ben (qua vervoer etc) en dat ik ook de mogelijkheid heb te investeren in nieuw materiaal.

    Maar dan zit ik met de moeilijke vraag: met welk bedrag begin je dan...

    En eveneens; welke voorwaarden erbij? Geef je een cd'tje waar alle foto's gewoon in hoge resolutie opstaan waar ze mee doen wat ze willen, of hou ik best de foto's in eigen beheer en als ze bijbestellingen willen doen, dat ze het sowieso via mij doen? (Mij lijkt het me best om alles gewoon via mij te laten passeren, ipv dat allemaal volledig uit handen te geven) of is Oypo ook hier een goed alternatief?

    Hopelijk kan er iemand mij wat info geven.

    Als er iets van mijn uitleg/vraag niet duidelijk is, vraag gerust eh.


    Alvast bedankt.


    Groetjes,
    Bianca

  • #2
    Re: Help!

    hmmm ik ruik een inkomen in t zwart

    vraag gewoon een prijs per uur voor opname en bewerking, stuur alles door op 800x600 en vraag een prijs per print.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Help!

      gebruik eens zoeken; daar staan meerdere draadjes over dit onderwerp.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Help!

        Je start een bij- of hoofdberoep, wordt lid van de vereniging van beroepsfotografen en daar krijg je perfect alle info over prijszetting op een presenteerblaadje

        Als dat een stap te ver is... Doe het voor een lief "dankjewel"
        some toys 4 big boys
        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

        Comment


        • #5
          Re: Help!

          Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
          Je start een bij- of hoofdberoep, wordt lid van de vereniging van beroepsfotografen en daar krijg je perfect alle info over prijszetting op een presenteerblaadje

          Als dat een stap te ver is... Doe het voor een lief "dankjewel"
          Ik vrees dat dit inderdaad een hele stap is.
          Maar als de mensen een beetje nuchter nadenken geven ze sowieso iets (al is dat laatste in de meeste gevallen ijdele hoop, want anders vroegen ze een prof).
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Help!

            Er lopen hier inderdaad al verschillende draadjes over soortgelijke vragen.
            Ik volg deze ook, omdat ik met hetzelfde probleem zit.

            Ik zou zeggen aan de TS; vraag gerust maar een prijs, ikzelf heb er geen probleem mee als iemand in het zwart wat bijverdiend.
            Alleen zou ik ook niet weten hoeveel je zou moeten vragen.
            Meestal is het antwoord; het is je hobby dus doe je het gratis.
            Dat doe ik zelf dus ook...MAAR...ik begin mijzelf vragen te stellen waar ik in godsnaam mee bezig ben.
            Mijn ondervinding is; als je het gratis doet word je niet gewaardeerd.
            Anderzijds; als je er iets voor vraagt hebben ze plots geen foto's meer nodig.
            Dan zou ik verwachten dat ze zelf een voorstel van prijs doen, maar nee...het gaat ineens met een fotootje uit een compactje waar de kwaliteit ver te zoeken is.

            Je moet ook bedenken dat je je materiaal ook niet gratis hebt toch?
            Heb je dat dan niet gekocht met centjes waar je hard voor gewerkt hebt en wél belasting hebt op betaald?

            En het doen voor een "lief dankjewel"...
            Ja, ik doe dat!
            En weet je hoeveel "dankjewel" ik terug krijg???
            Als ik 10 foto's gratis aan hoge resolutie - dan spreek ik van ongeveer 5MB! - verstuur mag ik al blij zijn dat ik 2 "dankjewel's" terug krijg!

            Veel sucses nog!
            Groetjes
            Canon 7D met een paar lensjes, statief en een flitser.

            Comment


            • #7
              Re: Help!

              Oorspronkelijk geplaatst door mira Bekijk bericht
              En het doen voor een "lief dankjewel"...
              Ja, ik doe dat!
              En weet je hoeveel "dankjewel" ik terug krijg???
              Als ik 10 foto's gratis aan hoge resolutie - dan spreek ik van ongeveer 5MB! - verstuur mag ik al blij zijn dat ik 2 "dankjewel's" terug krijg!
              als je't zo moet doen... doe het dan gewoon niet... laat het door een pro doen en laat ze'r voor betalen... jouw probleem opgelost en weer iemand geholpen die er wel van moet leven.

              simpel toch?
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

              Comment


              • #8
                Re: Help!

                Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                als je't zo moet doen... doe het dan gewoon niet... laat het door een pro doen en laat ze'r voor betalen... jouw probleem opgelost en weer iemand geholpen die er wel van moet leven.

                simpel toch?
                Ik denk er ook zo over. Indien iemand mij vraagt voor een fotoshoot, verwijs ik altijd naar een professioneel fotograaf.

                Gaat het om een kleinschalige gebeurtenis (bvb opening van een wandelpad) dat ik zelf leuk vind en waar ik volledige vrijheid krijg en de foto's bedoeld zijn voor het eigen archief van de organiserende vereniging of voor een bijeenkomst om de medewerkers te bedanken, dan doe ik dit graag. Vermits ik het zelf leuk vind, moet ik er niet voor worden vergoed.

                Zo blijft het leuk en kom ik niet in het vaarwater van professionele fotografen. Ik houd ook niet van beunhazen die mijn beroep komen verzieken.
                Geniet van foto's maken

                Comment


                • #9
                  Re: Help!

                  Wat ik wilde aanhalen is dat hoe ondankbaar sommige mensen soms zijn als je iets gratis doet.
                  In mijn geval zou het gaan om een paar fotookes, als blijk van waardering, niet om hele shoots die dan op cd moet enz…ik heb helemaal nog geen ervaring met portret.

                  Ik ga ook gewoon naar plaatselijke evenementen, omdat ook ik dat leuk vind uit eigen initiatief.
                  Misschien verstandig om mijn fototoestel in het vervolg thuis te laten, alleen al omdat vele mensen die mij regelmatig terug zien, denken dat ik betaald word om daar te fotograferen, terwijl dat helemaal niet zo is, dus dat kan ook misverstanden teweeg brengen.
                  Ik heb nog geen foto's genomen met het doel ze daarna te verkopen, mensen vragen er af en toe ene waar ze toevallig op staan.

                  Vorig jaar vroeg mij iemand een bepaalde foto om er een groot reclamepaneel van te laten maken.
                  Ik vond dat een hele eer, en ken die mens goed, dus geef ik hem mijn digitaal negatief, zodat ze in de drukkerij alle vrijheid hebben om te ontwikkelen naar hun gewenst eindresultaat.
                  Een week later komt hij heel content bij mij en vraagt hoeveel ik daar wil voor betaald worden.
                  Hij vraagt mij dat zelf, dus ik zeg geen nee...
                  Ik heb totaal geen idee en vraag raad aan de leraar van de fotografieles.
                  Die wijst me erop dat ik in het vervolg niet zomaar mijn foto’s gratis moet weggeven.
                  Die mens is fotograaf in hoofdberoep en leerkracht in bijberoep.
                  Met zijn richtlijnen bepaal ik dus een bedrag.
                  MAAR…
                  Bij die organisatie hebben ze een factuur nodig, ik kan dat niet bezorgen want ik heb geen handelsregister.
                  Zij kunnen mij dat geld niet zomaar geven, omdat hun boekhouding moet blijven kloppen.
                  Dus zei ikzelf dat we het dan maar zo laten, en dat ik wel graag een naamsvermelding krijg.
                  Daar was het te laat voor, het paneel was reeds gedrukt....ze hebben dat daarna recht gezet met een vermelding in een plaatselijk boekske.
                  In dit geval heb ik een professionele fotograaf eventueel een opdracht afgepikt, waarvoor mijn excuses.
                  Het ging om een foto die in mijn webalbum stond, die was enige maanden ervoor reeds genomen.

                  Dit jaar vraagt een vereniging 2 foto’s om er een kleinere spandoek van te laten maken als publiciteit, in hun mail stond er dat ik daar kosten mocht voor aanrekenen.
                  Daarna bleek dat ze er geen budget voor hadden, en hoopten ze waarschijnlijk dat ze die ook gratis konden krijgen...als het is voor publiciteit geef ik dat niet meer zomaar weg.
                  Ze hebben het opgelost met een foto uit een compact camera of een hybride.
                  In dit geval heeft hier niemand bij gewonnen of verloren.

                  Je ziet...zonder handelsregister is het allemaal zo simpel nog niet...
                  Canon 7D met een paar lensjes, statief en een flitser.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help!

                    Oorspronkelijk geplaatst door mira Bekijk bericht
                    Wat ik wilde aanhalen is dat hoe ondankbaar sommige mensen soms zijn als je iets gratis doet.
                    In mijn geval zou het gaan om een paar fotookes, als blijk van waardering, niet om hele shoots die dan op cd moet enz…ik heb helemaal nog geen ervaring met portret.

                    Ik ga ook gewoon naar plaatselijke evenementen, omdat ook ik dat leuk vind uit eigen initiatief.
                    Misschien verstandig om mijn fototoestel in het vervolg thuis te laten, alleen al omdat vele mensen die mij regelmatig terug zien, denken dat ik betaald word om daar te fotograferen, terwijl dat helemaal niet zo is, dus dat kan ook misverstanden teweeg brengen.
                    Ik heb nog geen foto's genomen met het doel ze daarna te verkopen, mensen vragen er af en toe ene waar ze toevallig op staan.

                    Vorig jaar vroeg mij iemand een bepaalde foto om er een groot reclamepaneel van te laten maken.
                    Ik vond dat een hele eer, en ken die mens goed, dus geef ik hem mijn digitaal negatief, zodat ze in de drukkerij alle vrijheid hebben om te ontwikkelen naar hun gewenst eindresultaat.
                    Een week later komt hij heel content bij mij en vraagt hoeveel ik daar wil voor betaald worden.
                    Hij vraagt mij dat zelf, dus ik zeg geen nee...
                    Ik heb totaal geen idee en vraag raad aan de leraar van de fotografieles.
                    Die wijst me erop dat ik in het vervolg niet zomaar mijn foto’s gratis moet weggeven.
                    Die mens is fotograaf in hoofdberoep en leerkracht in bijberoep.
                    Met zijn richtlijnen bepaal ik dus een bedrag.
                    MAAR…
                    Bij die organisatie hebben ze een factuur nodig, ik kan dat niet bezorgen want ik heb geen handelsregister.
                    Zij kunnen mij dat geld niet zomaar geven, omdat hun boekhouding moet blijven kloppen.
                    Dus zei ikzelf dat we het dan maar zo laten, en dat ik wel graag een naamsvermelding krijg.
                    Daar was het te laat voor, het paneel was reeds gedrukt....ze hebben dat daarna recht gezet met een vermelding in een plaatselijk boekske.
                    In dit geval heb ik een professionele fotograaf eventueel een opdracht afgepikt, waarvoor mijn excuses.
                    Het ging om een foto die in mijn webalbum stond, die was enige maanden ervoor reeds genomen.

                    Dit jaar vraagt een vereniging 2 foto’s om er een kleinere spandoek van te laten maken als publiciteit, in hun mail stond er dat ik daar kosten mocht voor aanrekenen.
                    Daarna bleek dat ze er geen budget voor hadden, en hoopten ze waarschijnlijk dat ze die ook gratis konden krijgen...als het is voor publiciteit geef ik dat niet meer zomaar weg.
                    Ze hebben het opgelost met een foto uit een compact camera of een hybride.
                    In dit geval heeft hier niemand bij gewonnen of verloren.

                    Je ziet...zonder handelsregister is het allemaal zo simpel nog niet...
                    Ik werk inmiddels in bijberoep (niet dat het echt iets opbrengt, maar ik ben tenminste in regel). Ik durf nu nog wel eens met een organisatie te onderhandelen om hen de foto's die ik maak gratis te geven in ruil voor een plaatsje waar je normaal niet mag fotograferen. Ik stel dan wel de voorwaarde dat de foto's enkel voor eigen gebruik zijn (weergave op website) en ook voor publicitaire doeleinden mogen worden gebruikt mits naamsvermelding. Dus wel publicitair, maar niet commercieel. De foto's mogen wel gebruikt worden, maar mogen niet worden doorgegeven, noch gratis, noch betaald.
                    Ik ga er wel van uit dat na een tijd die overeenkomst niet meer nodig zal zijn en ik sowieso betaald wordt voor mijn foto's, en dat maak ik hen ook duidelijk. Ik zie deze fase eerder als een reclameperiode voor mezelf.
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment

                    Working...
                    X